اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
سگ در حال توپ بازی در استخر آب

آب درمانی سگ ها و فواید آن برای سلامتی سگ

آب درمانی برای سگ ها نوعی درمان فیزیکی است. در این روش درمانی سگها تمرینات خاصی را در یک کلینیک توانبخشی در آب انجام می دهند. این تمرینات بایستی تحت نظارت و هدایت متخصص آب درمانگر انجام شود. توصیه می کنیم برای درمان حیوان خانگی خود، به هیچ وجه اینگونه اقدامات را در منزل یا استخر انجام ندهید. اما برای اشنایی بیشتر با آب درمانی مخصوص سگ با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

برخی از مزایای این روش درمانی شامل بهبودی آسیب دیدگی ها، کاهش وزن و افزایش تحرک است. در ادامه این مطلب  از پت خرید در مورد اینکه آب درمانی سگ چیست؟ چگونه به این حیوانات کمک می کند؟ تحت چه شرایطی می تواند حیوان را مداوا کند؟ انواع آبدرمانی سگ ها و همچنین اقدامات احتیاطی مرتبط به شما توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

آب درمانی مخصوص سگ چیست؟

دکتر مولی فلاهرتی، دامپزشک و متخصص توانبخشی و استادیار در دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا است. ایشان در مورد آب درمانی سگ ها می گویند:

به طور کلی این روش درمانی، ورزش کردن در یک محیط پر از آب است. از این روش برای دستیابی به اهداف عملکردی در توانبخشی به حیوان استفاده می شود.

دکتر فرانسیسکو دی پولو، دامپزشک، توانبخش و مدیر مرکز توان بخشی و هیدروتراپیست حیوانات اهلی در یک مرکز نگهداری از حیوانات است. وی توضیح می دهد: توانبخشی در آب یا هیدروتراپی سگ به تقویت بافت های نرم (رباط ها، تاندون ها و عضلات) کمک می کند تا مکانیسم های تحرک حیوان بهبود یابد. وی خاطرنشان می کند که این روش فقط شامل تمرینات قدرتی نیست. بلکه به یافتن و اصلاح حرکات جبرانی مانند لنگی که می تواند باعث آسیب دیدگی یا مشکلات بیشتری برای سگ شود هم کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ غذایی که برای سگ ها مضر هستند!

سگ در حال شنا و آب درمانی در استخر

حتی شنا کردن ساده سگ نیز به عنوان آب درمانی محسوب می شود

آب درمانی در چه شرایطی می تواند انجام شود ؟

دکتر دی پولو می گوید: دامپزشکان به طور معمول آب درمانی سگ ها را برای بهبودی پس از جراحی تجویز می کنند. آنها همچنین آب درمانی را برای درمان بیماری های عضلانی و عصبی توصیه می کنند.

در ابتدایی ترین سطح درمان، از این روش برای تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی سگ استفاده می شود. به گفته دکتر دی پولو موفقیت در این زمینه ها می تواند به دو عامل نسبت داده شود. اول اینکه به ما امکان می دهد ماهیچه هایی که می خواهیم تقویت کنیم یا کشش دهیم را هدف قرار دهیم. در مرحله دوم به طور همزمان ناراحتی و درد را به حداقل برسانیم.

وی ادامه می دهد: هنگامی که سگ ها در آب هستند، در حالت شناور قرار می گیرند. به این ترتیب وزن کمتری تحمل می کنند. به دلیل اینکه آب چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد، باعث ایجاد مقاومت در برابر تمرینات می شود. در نتیجه عضلات سگ در آب بیشتر کار می‌کند و سریعتر تقویت می‌شوند.

دکتر فلاهرتی اضافه می کند که هیدروتراپی سگ به طور معمول در آب گرم انجام می شود. آب گرم به ایجاد آرامش در این حیوانات کمک می کند و باعث می شود آنها دچار اسپاسم عضلانی نشوند. این مزایا را می توان در بسیاری از بیماری های جسمی به کار برد. هیدروتراپی برای درمان حیواناتی که دارای درد اسکلتی عضلانی، آرتروز، ناهنجاری های ارتوپدی و مشکلات عصبی هستند، تجویز می شود.

بیشتر بدانید: ۶ نوع آب خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

کاهش وزن سگ با آب درمانی

روش آب درمان می تواند برای کاهش وزن سگ هم مفید باشد. دکتر دی پولو افزود: گاهی سگ شما دارای اضافه وزن است. در اینصورت ورزش کردن می تواند برای او دشوار و حتی طاقت فرسا باشد. اما آب درمانی باعث کم شدن وزن او می شود و ورزش کردن را برایش راحت تر می کند. بنابراین شروع فعالیت را راحت تر می کند. این روش درمانی اغلب یکی از راه حل های پیش رو برای افرادی است که حیوانشان دچار اضافه وزن است.

دکتر فلاهرتی می گوید:

فعال نگه داشتن یک سگ برای سلامتی او بسیار مهم است. این کار به بالا بردن سطح انرژی او نیز کمک می کند. همچنین باعث می شود که حیوان احساس بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش وزن حیوان خانگی شما

سگ خیس بیرون از استخر آب در حال دویدن

قبل و بعد از آب درمانی سگ باید نکات ویژه ای را رعایت کنید

انواع هیدروتراپی برای سگ ها

هیدروتراپی سگ ها دو نوع اصلی دارد: تردمیل های زیر آب و روش های درمانی در استخر که در ادامه هر دوی آنها را توضیح خواهیم داد.

  • تردمیل زیر آب

دکتر فلاهرتی می گوید: تردمیل های زیر آب احتمالاً شناخته شده ترین نوع هیدروتراپی هستند. در ابتدا سگ در یک مخزن خالی روی تردمیل می رود. سپس در حین حرکت حیوان، به تدریج مخزن با آب گرم و به میزان مورد نظر پر می شود.

نکته مهم در مورد تردمیل های زیر آب این است که بسته به نیاز سگ امکان تنظیمات زیادی را فراهم می آورد. به عنوان مثال اگر مخزن تردمیل تا سطح مفصل ران پر شود، بیش از نیمی از وزن بدن حیوان کاهش می یابد. در اینصورت اگر او مفاصل دردناکی داشته باشد، فشار وزن برای مدتی از روی مفصل برداشته می شود. درمانگران همچنین می توانند به مخزن آب اضافه کنند یا سطح آب موجود در مخزن را کم کنند. علاوه بر موارد مذکور، می توان سرعت تردمیل را تغییر داد و بدین ترتیب درمان را برای هر حیوان بهینه کرد.

  • آب درمانی در استخر

دکتر فلاهرتی در خصوص این روش می گوید: اگر هر نوع تحمل وزنی برای سگ دردناک باشد، من این روش درمان را توصیه می کنم. این راهکار برای آن دسته از حیواناتی که آرتروز چند مفصلی دارند نیز بسیار خوب است. چون شناور شدن به آنها کمک می کند تا آرامش پیدا کنند.

پیشنهاد مطالعه: نگهداری از سگ پیر در خانه و نکاتی که باید در مورد مراقبت از سگ های مسن بدانید

قبل از انجام آب درمانی سگ ها بدانید

همانطور که در بالا ذکر شد، آب درمانی اغلب پس از انجام عمل جراحی روی سگ ها تجویز می شود تا به تسریع در بهبودی کمک کند. دکتر فلاهرتی می گوید که این روش درمانی معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از جراحی توصیه می شود. در طول این مدت جای بخیه ها بسته شده و امکان ایجاد عفونت از بین رفته است.

برخی از نژادهای سگ نیز وجود دارد که ممکن است انجام آب درمانی برایشان کمی دشوارتر باشد. نژادهای دارای صورت پهن مانند بولداگ، به دلیل مشکلات تنفسی که از صورت صاف آنها ناشی می شود، ممکن است دشواری های بیشتری نسبت به سایر نژادها داشته باشند. برای این نژادها ما شروع با تردمیل را توصیه می کنیم زیرا کنترل بسیار بیشتری روی حرکات حیوان وجود خواهد داشت.

سگ در آب

موارد منع استفاده از آب درمانی برای سگ ها

ممکن است آب درمانی یا هیدروتراپی برای برخی از این سگ ها اصلا مناسب نباشد. شنا کردن در آن دسته از حیوانات خانگی که در ستون فقرات خود دچار مشکل هستند، می تواند فشار زیادی بر غضروف بین مهره ها وارد کند. اگر به اندازه کافی مراقب نباشید، سگی که فقط کمی در پشت خود احساس درد می کند، ممکن است در اثر شنا کردن به طور ناگهانی فلج شود.

همین مورد می تواند در مفصل و رباط نیز آسیب های خاص بوجود آورد. نحوه دست و پا زدن حیوان در استخر و همچنین نحوه ورود او در آب و خروجش از استخر می تواند رباط های آسیب دیده را به طور کامل پاره کند. که پس از آن لازم است برای ترمیم رباط، عمل جراحی انجام شود.

آب درمانی یا هیدروتراپی برای سگ هایی که دارای مشکلات قلبی و عروقی هستند نیز به هیچ وجه مناسب نیست. دکتر دی پولو می گوید: “در این حالت، فعالیت هوازی بیش از حد برای سلامتی حیوان بسیار مضر است.”

بیشتر بخوانید: ماساژ درمانی برای سگها و چهار تکنیک ساده مرتبط با آن

سخن پایانی

اگر سگ شما به نوعی آسیب دیده است که به انجام هیدروتراپی نیاز دارد، حتماً به یک مرکز هیدروتراپی معتبر مراجعه کنید. همیشه نظارت یک ناظر درمانی متخصص برای به حداقل رساندن عوارض درمان لازم است. امیدواریم این مطلب در مورد آب درمانی سگ ها و نحوه انجام آن برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x