فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
سگ سفید چاق و گربه سیاه و سفید تپل در حال غذا خوردن از ظرف غذایشان

روش های کاربردی کاهش وزن حیوان خانگی مخصوص گربه و سگ!

چاقی در گربه ها و سگ ها با سرعت به یک اپیدمی تبدیل شده است. احتمالاً حیوان عزیز شما هم در بین آن دسته از حیوانات خانگی است که باید وزن خود را کاهش دهد. ممکن است شما شمارش کالری را نوعی تنبیه برای حیوان خانگی خود به حساب آورید. اما یک راه برای بهتر فکر کردن درمورد برنامه کاهش وزن حیوان خانگی، عشق ورزیدن به حیوان خانگیتان و سلامت اوست. ما می خواهیم راهکارهایی برای کم کردن وزن حیوان خانگی به شما ارائه دهیم. پس برای دریافت این راهکارها با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

تصمیم برای شروع رژیم کاهش وزن حیوان خانگی

حیوانات خانگی تپل می توانند ناز و بامزه باشند. اضافه وزن هم ممکن است برایشان بی ضرر به نظر برسد. ولی ما مشکلات بهداشتی زیادی را همراه با اضافه وزن مشاهده می کنیم. این مشکلات می توانند بر کیفیت زندگی حیوانات، تأثیر منفی داشته باشند. در نتیجه امید به زندگی او را کاهش می دهند. این مشکلات و بیماری ها شامل دیابت نوع ۲ (خصوصاً در گربه ها) ، آرتریت زودرس، فشار خون بالا، پارگی رباط، مشکلات نخاعی (از جمله فلج شدن) و بیماری های قلبی و عروقی در سگ ها و گربه ها است.

به هرحال صرف نظر کردن از غذای سفره و پروتئین های چرب، گرفتن یک رژیم غذایی برای حیوان خانگی جدی کار آسانی نیست. چه کسی از کم کردن مصرف مواد غذایی خود لذت می برد؟ هیچکس! اما خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که با انجام آنها می توانید این تغییر را برای حیوان خود ساده تر کنید.

هر برنامه غذایی جدید باید با نظارت دامپزشک حیوان شما شروع شود. دامپزشک وزن بدن و میزان کالری مناسب برای حیوان خانگی شما را تعیین می کند. در ضمن پیشرفت کار را پایش می نماید.

بیشتر بدانید: حمام کردن حیوان خانگی؛ ۵ نکته کلیدی در این مورد که لازم است بدانید

برای کاهش وزن حیوان خانگی، عجله نکنید

دکتر جو بارتگز، استاد طب و تغذیه می گوید: تغییر برنامه غذایی حیوان خانگی از قدیم به جدید باید به صورت تدریجی انجام شود. ممکن است پذیرش این تغییرات توسط گربه ها و سگ ها سه تا چهار روز طول بکشد. شاید گاهی هم طولانی تر.

در واقع گاهی تغییر برنامه غذایی یک حیوان خانگی، هفته ها تا ماه ها طول می کشد. پس تسلیم نشوید. ضمن کم کردن مقدار غذای قدیمی، مقدار غذای جدید را به آرامی افزایش دهید. بهتر است روزانه ۲۵ درصد از غذای قدیمی را کاهش داده و به همان مقدار غذای جدید را افزایش دهید.

دکتر دانا رادیتیک، متخصص تغذیه حیوانات می گوید: “من با دیدن از دست دادن وزن در گربه و سگ حتی به مقدار کم، بسیار هیجان زده می شوم. زیرا می دانم این کار راحت نیست و این مورد به ما نشان می دهد که در جهت صحیح پیش می رویم.”

وزن کردن مواد غذایی در مقیاس گرم می تواند به سهولت فرآیند کمک کند. دکتر رادیتیک می گوید: “این کار، به ما امکان می دهد که مصرف غذا توسط حیوان را تنظیم کنیم. مثلا میزان مصرف مواد غذایی را روزانه ۱۰ تا ۲۰ درصد کم کنیم.”

حیوانات باید بیش از ۱ تا ۲ درصد از وزن بدن خود را در هفته از دست بدهند. دکتر نیگ می گوید: “حیوان خانگی خود را به طور منظم به مطب دامپزشک ببرید تا روی همان ترازو وزن شود (هر دو تا چهار هفته)”.

بیشتر بدانید: روش های کاهش وزن برای سگ هایی که اضافه وزن دارند

نگهداری از سگ تازه وارد با غذا دادن به او

تشویقی خلاقانه برای کاهش وزن حیوان خانگی

درمان چاقی حیوانات خانگی، کمک بزرگی به حیوان خانگی است. اکثر مردم درک نمی کنند که اغلب اوقات یک مشت پر از غذاهای تجاری حتی موارد با کیفیت یا طبیعی می تواند از نظر میزان کالری برابر با یک وعده غذایی اضافی باشد. تشویقی های ارگانیگ سگ شاید انتخاب جالبی باشند ولی گاهی لازم است حتی از این مواد غذایی هم برای حیوان خود استفاده نکنید.

این بدان معنا نیست که باید همه مواد غذایی حیوان خانگی را که به عنوان پاداش به حیوان خود می دادید، ممنوع کنید. دکتر ماندیز می گوید: “من معمولاً سبزیجات یخ زده مانند لوبیا سبز یا هویج خورد شده را به عنوان تشویقی و به جای پاداش های تجاری استفاده می کنم. اگرچه گاهی اوقات برش های سیب هم جایزه خوبی به حساب می آید، اما باید در مورد آن احتیاط کنید. زیرا قند زیادی دارد.”

دکتر ماندیز هشدار می دهد در مورد غذاهایی که برای حیوانات سمی هستند (مانند پیاز ، انگور و آووکادو)، هوشیار باشید. همچنین، همیشه از غذاهایی که دارای قند مصنوعی هستند، برحذر باشید. ماده زایلیتول یک شیرین کننده جایگزین برای بسیاری از میان وعده های کم کالری برای انسانها به شمار می آید.

در صورتی که حیوان خانگی شما غذای خشکی را که به او می دهید دوست دارد، می توانید آن را به عنوان خوراکی تشویقی هم استفاده کنید. سعی کنید با سهمیه بندی غذای خشک حیوان به صورت سه چهارم فنجان هر صبح و عصر، برنامه غذایی روزانه او را تنظیم کنید. نصف فنجان را نیز ذخیره کنید تا در طول روز به عنوان پاداش میل کند. به این ترتیب شما باز هم همانقدر کالری به حیوان خود می دهید. در حالی که او احساس می کند که دارد یک میان وعده هم می خورد.

بیشتر بدانید: اضافه وزن در گربه ها و ۱۰ عاملی که باعث چاقی گربه می شود 

غذای حیوان خود را جذاب تر کنید

کم کردن کالری را با ایجاد جذابیت بیشتر در برنامه غذایی او جبران کنید. با افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از مواد غذایی کنسرو شده جدید به هر وعده غذایی حیوان خود، می توان غذا را برای او سرگرم کننده تر کرد. با این وجود، بسیار مهم است که کالری مواد غذایی کنسرو شده ای که در روز به حیوان داده می شود را هم محاسبه کنید. برای اینکه کالری های اضافی را جبران کنید، حجم غذای خشک او را  کاهش دهید.

سعی کنید مواد تقویتی را به مواد غذایی حیوان خود اضافه کنید. کمی آب ماهی تن یا مقدار کمی آب گوشت آنها را به خوردن غذا تشویق می کند. به طور معمول ، غذاهای کنسروی ممکن است توجه حیوان را به خود جلب کنند.

رژیم غذایی خانگی می تواند به عنوان کل یا بخشی از برنامه غذایی در رژیم حیوان به کار رود. یادم است که ما این کار را برای یک مشتری انجام دادیم و به او گفتیم از پنیر و سبزیجات کم چرب برای تغذیه حیوان خانگی استفاده کند. در نهایت نه تنها حیوان خانگی این مشتری وزن کم کرد، بلکه خود او نیز لاغر شد.

همچنین، در مورد برنامه های کاهش وزن حیوان خود، حتما با دامپزشک حیوان خود هم مشورت کنید. دکتر نیگ می گوید: ” غذاهای رژیمی حیوانات خانگی به این دلیل غذاهای رژیمی نامیده می شوند که معمولاً چربی و کالری کمتری دارند. اما شرکت های مواد غذایی، با مهارت خاصی همیشه آنها را خوش طعم تر و لذت بخش تر می کنند.”

گربه نارنجی در حال غذا خوردن از ظرف غذای قرمز

بگذارید حیوان خانگی شما برای غذا کار کند

با غرایز طبیعی حیوان خود کار کنید و به او اجازه دهید برای غذای  کار کند. دکتر رادیتیک، بنیانگذار موسسه تغذیه و سلامتی حیوانات، از ظرف های اتوماتیک برای گربه های خودش استفاده می کند. این غذارسان ها اجازه می دهد تا این حیوانات وعده های غذایی کوچک ولی به صورت مکرر بخورند. به گفته او این روش ایده آلی برای تغذیه این حیوانات است. او همچنین اظهار می کند که این یک ابزار عالی برای استفاده در یک برنامه کاهش وزن حیوانات است.

وی گفت: “شما مواد غذایی را وزن می کنید. غذا رسان را پر می کنید تا مقدار مشخص شده از غذای خشک را در طول روز به حیوان شما تحویل دهید. سگ یا گربه ممکن است شروع به نگاه کردن به غذارسان کند و از خود بپرسد: پس صاحبم کو؟ بنابراین این حیوانات برای داشتن غذا، دیگر از شما پیگیری نمی کنند. پس شما می توانید با خیال راحت یک گوشه بنشینید و غذارسان جادویی را تماشا کنید. ”

بیشتر بدانید: بیماری های مربوط به غذا در سگ ها

او همچنین از اسباب بازی های تغذیه ای برای حیوانات استفاده می کند. چون به آنها اجازه می دهد تا برای دریافت غذا، دنبال آن بگردند. این اسباب بازی ها حیوان را وا می دارد که برای دریافت غذا، کمین کند و آن را شکار کند. دکتر رادیتیک می گوید: “این کار، برخی تحریکات محیطی را که حیوانات داخل خانه نیاز دارند، فراهم می کند. باید توپ را به سمت آنها قل بدهید. آنها نه تنها با اسباب بازی خود بازی می کنند، بلکه غذای روزانه خود را هم بدست می آورند.”

دکتر ماندیز می گوید: “افزایش فعالیت حیوان خانگی شما نه تنها به بهبود عواطف او کمک می کند، بلکه به کاهش وزنش نیز کمک خواهد کرد.”

سخن پایانی

خلاقیت در رژیم غذایی حیوان خانگی شما می تواند فرایند تغییر نوع غذای او را تسهیل کند. در عین حال به سلامت کلی وی هم کمک می کند. همچنین باعث می شود که حیوان این احساس را نداشته باشد که تحت مجازات یا تنبیه قرار گرفته است. دکتر نیگ می گوید: “کاهش وزن شکنجه نیست. این کار برای حفظ سلامتی طولانی مدت حیوان خانگی شما مهم است. در غیر این صورت، ممکن است شما او را با مهربانی بیش از حد، به کشتن دهید.”

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x