اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
سگ پیر نارنجی با عینکی روی چشمها

نگهداری از سگ پیر در خانه و نکاتی که باید در مورد مراقبت از سگ های مسن بدانید

برای ما انسانها، حیوانات خانگی بدون اینکه به سن و سالشان توجه کنیم، اعضای خانواده مان هستند. ما سگ های سالخورده را هم به همان اندازه دوست داریم که توله سگ ها را. دانستن اینکه از چه سنینی باید حیوان خانگی خود را سالخورده حساب کنیم، گیج کننده است. به ویژه هنگامی که محدوده سالخوردگی برای نژادها و اندازه های مختلف این حیوان متفاوت است. در اینجا راهنمایی برای نگهداری از سگ پیر در خانه و علائم مربوط به مسائل سلامتی او ارائه می گردد. بنابراین شما می توانید مراقبت های لازم را متناسب با نیازهای او تنظیم کنید. برای دریافت نکات مفید در این زمینه، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

 

محدوده سنی برای پیر فرض کردن سگ

سگ پیر به رنگ سفید و نارنجی کم رنگ

معمولا سگ های ۵ تا ۱۰ ساله، سالخورده به شمار می آیند.

طبق مجله انجمن بیمارستانی حیوانات آمریکا، اصطلاح ” سالمند” می تواند حیوان خانگی مسن را توصیف کند، اما بازه زمانی که حیوان خانگی “سالمند” نامیده می شود، متفاوت است.

شناسه هایی مانند وزن ، نژاد و وضعیت سلامتی اعضای بدن آنها نیز می تواند در تعیین “سالمند” شدن حیوان خانگی شما کمک کند. دکتر هیدی لوبپرایز، دامپزشک و سخنگوی انجمن بین المللی مراقبت از سگ پیر می گوید: ” بسیاری از دستورالعمل های قدیمی، هفت سال عمر سگ را با یک سال از عمر انسان برابر می دانند. اما در واقع میزان پیر شدن این حیوان به اندازه جثه او بستگی دارد.”

با این حال ، در بیشتر موارد می توان این حیوانات را زمانی که عمرشان بین ۵ تا ۱۰ سال است، بزرگسال دانست. دکتر لوبپرایز می افزاید: اصطلاحات” سالمند “و” سالخورده” نیز متفاوت هستند. اگرچه ممکن است یک حیوان “سالمند” تلقی شود، اما احتمالاً او هنوز سالم است یا تازه دارد علائم پیری را تجربه می کند. اما حیوانات “سالخورده” در انتهای طیف پیری قرار دارند و اغلب آنها موارد مربوط به مشکلات سلامتی را تجربه می کنند.

جالب است بدانید: مشکلات گوش در سگ ها و هر آنچه باید در مورد بهداشت گوش سگ بدانید

 

علائم پیری برای سگ های مسن

سگ قهوه ای پیر با دهان باز و قلاده زرد به گردن

محدودیت در تحرک از بارزترین نشانه های پیری سگ است.

دکتر لوبپرایز می گوید: “طیف گسترده ای از عوامل برای کمک به شما در تشخیص علائم پیری حیوان خانگی وجود دارد – بسیاری از آنها شبیه علائم پیری در افراد هستند.” برخی از این عوامل مانند عدم تحمل فعالیت یا محدودیت در تحرک ممکن است آشکارتر باشد، در حالی که برخی دیگر بسیار جزئی تر و نامشهود هستند.

 

رفتار حیوان خانگی شما همچنین می تواند نشانه هایی از پیری را در بر داشته باشد. گرچه گربه ها تا وقتی که مشکلات آنها پیشرفته نشود، معمولا نشان نمی دهند که مشکلی برایشان پیش آمده است، اما بسیاری از سگها معمولا ناراحتی خود را ابراز می کنند. اگر علاقه دارید در این زمینه بیشتر بخوانید مطالعه نشانه های پیری در سگ به شما کمک می کند.

 

نگهداری از سگ پیر در خانه

سگ پیر سفید و کرم با صاحبش در طبیعت

برای نگهداری سگ پیر در خانه، به تغذیه، خواب و میزان آبی که می نوشد توجه کافی داشته باشید.

 

در اینجا به برخی از مواردی که نیاز به مراقبت ویژه دارد، اشاره می شود:

 

  • الگوهای غذایی و وزن

شما می بایست الگوی غذایی و وزن حیوان خانگی خود را کنترل کنید. زیرا چاقی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله آرتروز و دیابت شود. یک حیوان خیلی لاغر که غذا نمی خورد ممکن است دچار مشکلات دندانی یا معده باشد.

 

  • الگوهای خواب و سلامت شناختی

الگوی خواب و رفتار شناختی نیز مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد. سگی که از محیط اطراف خود آگاه نیست یا در شناختن افراد خانواده مشکل دارد، ممکن است دچار زوال عقل اولیه شده باشد.

شاید برایتان جالب باشد بخوانید : علت تکان خوردن سگ در خواب

 

  • الگوی نوشیدن آب و ادرار کردن

دکتر لوبپرایز می گوید: “یک علامت نامشهود اما مهم پیری، میزان نوشیدن آب و ادرار کردن حیوان خانگی است.” اینکه میزان نوشیدن آب حیوان خانگی شما چقدر کم شده است یا او اصلا آب نمی نوشد، می تواند نشان دهنده بسیاری از مشکلات سلامتی او باشد: از مسائل غدد درون ریز گرفته تا بیماریهای کلیوی.

 

بی اختیاری ادرار در حیوانات ماده نیز ممکن است نشانه ای از وجود مشکلات سلامتی باشد. مراقبت از سگ پیر مخصوصاً در خانواده هایی که چند حیوان خانگی دارند، چالش برانگیز است. اما در صورت امکان باید حیوان تحت نظارت قرار بگیرید.

نظارت بر دفع ادرار و مدفوع حیوان در هنگام پیاده روی، می تواند یک ابزار مفید باشد. حتی اگر هر دو نرمال باشند، ممکن است متوجه شوید که حیوان سالمند شما کندتر یا با مقاوم بیشتری اجابت مزاج می کند.

 

  • توده ها و برجستگی ها

در زمان نگهداری از سگ پیر در خانه، آگاهی از وضعیت کلی بدن حیوان خانگی شما ممکن است به شما کمک کند تا ناهنجاری هایی مانند ابتلا به سرطان را در او تشخیص دهید.

 

دکتر لوبپرایز می گوید: “ما اکنون حیوانات خود را صحیح و سالم نگه می داریم. اما زمانی که سگ پیر می شوند، یکی از علل اساسی مرگ آنها، به ویژه در نژادهای خاص، سرطان است. ما باید از توده ها و برجستگی ها آگاه باشیم.”

 

بسیاری از این حیوانات با افزایش سن دچار توده هایی می شوند. لازم نیست همه این توده ها آزمایش شوند یا برداشته شوند. اما پیگیری آنها می تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. توده های جدید در حال رشد یا متفاوت از موارد دیگر در بدن حیوان خانگی شما می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل جدی باشد.

جالب است بدانید: سرفه کردن سگ مسن ؛ دلایل و روش تشخیص این مشکل

 

شناخت بیماری های رایج سگ های پیر 

دکتر لوبپرایز می گوید: “از جمله بیماریهای بسیار شایع و قابل پیشگیری که در حیوانات خانگی مسن دیده می شود، بیماریهای مربوط به دهان و دندان است. اگرچه همیشه داشتن یک بیماری مربوط به دهان و دندان، جدی نیست، اما باید به آن توجه کرد و اگر به موقع و به طور موثر درمان شود، می تواند رفتار حیوان خانگی شما را تغییر دهد.”

  • بیماری های دهان و دندان

شما می توانید با بوییدن نفس حیوان خانگی خود و بررسی منظم دندان ها و لثه های او عفونت های باکتریایی مانند التهاب، لثه های قرمز شده، تارتار و بیماری پریودنتال را تشخیص دهید. درمان نکردن مشکلات دندانی می تواند قلب، کلیه ها و بقیه بدن حیوان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر بیماری دندان باعث ناراحتی سگ شما شود، ممکن است باعث شود که او تمایلی به خوردن غذا از خود نشان ندهد. این موضوع می تواند به انواع دیگر مشکلات منجر شود. به همین دلیل است که دامپزشک، مراجعه دوره ای برای تمیز کردن دندان ها را به شما توصیه می کند. مطالعه مطلب مسواک زدن دندانهای سگ  نیز برایتان مفید خواهد بود.

  • بیماری تیروئید

کم کاری غده تیروئید باعث می شود حیوانات مسن احساس بی حالی کرده و چاق شوند. دکتر لوبپرایز می گوید: متأسفانه معمولاً بروز مشکلات سلامتی متعدد در حیوانات خانگی مسن، بیشتر از حیوانات جوان است.

  • اختلال شناختی

اختلال شناختی حیوانات خانگی نیز یک مسئله رایج است. در زمان نگهداری از سگ پیر در خانه، باید دقت کنید که آیا آنها از محیط اطراف خود آگاه هستند؟ آیا آنها اعضای خانواده خود را می شناسند؟ به عنوان بخشی از روند پیری، کاهش جزئی و طبیعی در عملکرد شناختی وجود دارد. اما پیشرفت این اختلال می تواند کیفیت زندگی حیوان خانگی را مختل کند.

 

مراجعه منظم به دامپزشک برای نگهداری بهتر از سگ مسن

سگ قهوه ای پیر با پشم های زرد، بالا آمده از نرده چوبی

برای حفظ کیفیت سگ پیر، لازم است سگ تحت نظر یک دامپزشک باشد.

دکتر لوبپرایز توصیه می کند: حیوانات مسن باید حداقل دو بار در سال توسط دامپزشکان معاینه شوند. علاوه بر تمیز کردن سالانه دندان، در صورت لزوم انجام آزمایش خون، تجزیه ادرار و معاینه کامل بدن، به تشخیص وجود بیماریهای نهفته کمک می کنند.

 

متأسفانه فقط ۱۴ درصد از حیوانات مسن طبق توصیه دامپزشکان تحت غربالگری بهداشتی منظم قرار می گیرند. عدم انجام آزمایشات سالانه ممکن است به یک مسئله حاد منجر شود. بعلاوه به وضعیت وخیمی تبدیل شود که می تواند بر طول عمر حیوان خانگی شما تأثیر بگذارد. دکتر لوبپرایز می افزاید: “چه بیماری کلیوی، چه بیماری قلبی و چه سرطان، هرچه زودتر تشخیص داده شود، بهتر است.”

شاید برایتان جالب باشد بدانید: بیماری های دستگاه گوارش در سگ

 

تغییرات جسمی و روحی

با دامپزشک خود در مورد اینکه حیوان خانگی شما از چه چیزی و به چه مقدار می خورد، صحبت کنید. زیرا برای حفظ وزن، در شرایط مختلف نیاز به رژیم غذایی مختلف و سالم می باشد. برای برخی از حیوانات اهلی سالمند، رژیم های غذایی خاص تجویز می شود تا به بهبود بیماری آنها کمک کنند.

 

شما همچنین باید لاغر شدن عضلات آنها و کوچک شدن جثه آنها را در نظر داشته باشید. وزن حیوان خانگی شما می تواند به اندازه قبل باشد. اما ممکن است بدن او مایعات را نگه داشته ولی در نتیجه برخی از بیماری ها، عضلات خود را از دست بدهد. برای کمک به پیگیری و تشخیص تغییرات وزن حیوان خانگی خود، می توانید از او عکس بگیرید. همچنین می توانید در خانه یک نمودار سایز بدن برای او تهیه کنید.

افسردگی و اضطراب نیز می تواند از مشکلات حیوانات خانگی مسن باشد. بنابراین شما باید این موضوع و سایر مسائل مربوطه را با دامپزشک خود در میان بگذارید. دامپزشک شما می تواند داروهای تجویز شده را برای کمک به کاهش اضطراب حیوان خانگی شما فراهم کند و ابزار آموزش تغییر رفتار را در اختیارتان قرار دهد.

 

دکتر لوبپرایز می گوید: “وقتی سگ شما پیر می شود، ممکن است روزهای سختی پیش روی هر دوی شما باشد.”

 

به عنوان دارنده یک سگ، شما می توانید به حیوان خانگی خود کمک کنید تا سنین سالمندی راحتی داشته باشد. بنابراین، ابتدا سالمندی او را بپذیرید. سگ پیر را سالی دو بار برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. در ضمن مراقب هر موردی که نیاز به توجه فوری دامپزشک دارد هم باشید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x