اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
گربه طوسی خوابیده روی ملافه طوسی روشن

راهنمای انتخاب و خرید جای خواب گربه

اگر در خانه خود گربه دارید، احتمالاً متوجه شده‌اید که این حیوان، مدت زیادی از روز را می‌خوابد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا گربه شما بیش از حد می‌خوابد؟ پاسخ این سوال این است که اکثر گربه‌ها به خوابیدن و استراحت کردن علاقه زیادی دارند. تقریبا همه گربه‌ها، بیش از نیمی از روز را در خواب به سر می‌برند. بنابراین خرید جای خواب گربه ای که به اندازه کافی نرم و راحت باشد، برای این حیوان ضروری است. برای دریافت اطلاعات مفید در خصوص جای خواب گربه، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

گربه‌ها چقدر می‌خوابند؟

شاید فکر کنید که گربه شما فقط چند ساعت در روز بیدار است. باید بدانید که همه گربه‌ها به طور متوسط​، بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند. گربه ها با افزایش سن، تمایل بیشتری به حفظ انرژی خود دارند. حتی برخی از گربه های مسن روزانه ۱۸ ساعت یا بیشتر هم می‌خوابند. پس به نظر می‌رسد خرید جای خواب گربه، لازم و ضروری است.

اگر شما نگران هستید که گربه شما بیش از حد می‌خوابد، به خاطر داشته باشید که این حیوانات به خواب بیشتری نسبت به انسان نیاز دارند. با این حال اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در خواب گربه خود شدید، باید با دامپزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: علت خواب زیاد گربه ها ؛ چرا گربه من بیش از حد معمول می خوابد؟

آیا گربه‌ها خواب می بینند؟

ما می دانیم که گربه‌ها خواب REM را تجربه می‌کنند. این مرحله از خواب، مرحله‌ای است که معمولاً انسان‌ها در آن خواب می بینند. اگر تا به حال خواب گربه خود را در زمان خواب تماشا کرده‌اید، احتمالاً متوجه شده‌اید که او در خواب دچار لرزش، خروپف، صدای خش‌خش می‌شود. گاهی هم پاهای او به طور ناگهانی می‌پرند. بسیاری از محققان معتقدند که این حرکات شواهدی از خواب دیدن گربه‌ها است.

ممکن است ما هرگز نکات ظریف چرخه خواب گربه‌ها را نشناسیم. اما می‌دانیم که گربه ها به خواب زیادی احتیاج دارند. گربه ها همچنین بسیاری از ویژگی های مشابهی را که ما داریم، تجربه می کنند. ما می‌توانیم از این اطلاعات برای احساس پیوند بیشتر با حیوانات خانگی مورد علاقه خود استفاده کنیم.

جای خواب سبز رنگ گربه

گربه‌های بالغ به طور متوسط​، بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند. پس لازم است برای آنها جای خواب راحت فراهم کنیم.

 

آیا خوابیدن گربه‌ها با انسان در یک رختخواب مشکلی ندارد؟

خوابیدن گربه سالم در کنار شما نه تنها اشکالی ندارد، بلکه می تواند ایده خوبی هم باشد! مطمئناً این کار برای گربه مضر نیست و می‌تواند مزایای خوبی برای سلامتی شما هم داشته باشد. خوابیدن گربه در کنار شما باعث افزایش گرما، کم شدن استرس و احساس امنیت حیوان می‌شود. نتایج بدست آمده از برخی مطالعات نشان داده است که انسان‌ها هم اغلب هنگام خواب با گربه‌های خود، استراحت عمیق‌تر و آرام تری دارند.

تنها عیب این مورد این است که شما با این کار فعالیت‌های خلقی گربه‌ها را مختل می‌کنید. همچنین اگر گربه شما دارای هر نوع بیماری واگیردار، مانند کک یا کرم حلقوی باشد، شما نباید اجازه دهید که او در کنار شما بخوابد. چون می‌تواند این بیماری را به شما منتقل کند. پس توصیه ما به شما این است که با خرید جای خواب گربه، محل مناسبی برای استراحت او فراهم کنید.

بیشتر بخوانید: نکات لازم هنگام اسباب کشی و جابجایی گربه به یک مکان جدید

 ویژگی‌های مهم برای خرید جای خواب گربه

گربه ها معمولاً مکان پنهان امن و بسیار بلندی را پیدا می‌کنند تا در آنجا چرت بزنند. آنها مخفیگاه‌های تاریک و گرم را خصوصاً در فصل زمستان دوست دارند. دلیل اصلی این امر، غریزه آنها و نیاز به پنهان شدن از دید شکارچیان است. اما برای خرید جای خواب مناسب برای گربه، نکاتی را باید در نظر داشته باشید که ما در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • قیمت مناسب

توجه به قیمت و خرید یک جای خواب مقرون به صرفه برای گربه، از اهمیت بالایی برخوردار است. چون ممکن است شما گران‌ترین جای خواب را هم برای گربه خود تهیه کنید اما مورد پسند او واقع نشود. بنابراین از آن استفاده نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه گربه را بخوابانیم؟ راهنمای خواباندن گربه و منع از شب‌گردی

  • اندازه جای خواب گربه

اندازه جای خواب باید متناسب با جثه گربه باشد. البته گربه‌ها دوست دارند در جاهای تنگ و کوچک بخوابند و خودشان را در موقع خواب جمع می‌کنند. اما در زمان خرید جای خواب گربه، باید دقت کنید که فضای کافی برای استراحت حیوان وجود داشته باشد. چون گربه هر وقت دوست داشته باشد که خودش را کش و قوس دهد، باید به راحتی فضای این کار را داشته باشد.

  • جنس مناسب و ضد حساسیت

جنس جای خواب گربه بهتر است از مواد طبیعی تهیه شده باشد تا موجب حساسیت گربه نشود. از طرفی جای خواب گربه باید قابل شستشو باشد تا شما بتوانید هرچند وقت یکبار به راحتی آن را بشویید.

بعضی از گربه‌ها دوست دارند جای خوابشان خیلی گرم و نرم و مخملی باشد. بعضی گربه‌ها مخصوصا گربه‌های موبلند هم به یک جای خواب گرم علاقه‌مند هستند.

  • مدل جای خواب گربه

مدل جای خواب هم تا حد زیادی به شخصیت گربه‌تان بستگی دارد. بعضی گربه‌ها دوست دارند مچاله شوند و یک رختخواب کوچک و نرم را ترجیح می‌دهند. بعضی دیگر هم ولو می‌شوند و خودشان را کش می‌دهند. بنابراین به جای خواب بزرگتری نیاز دارند. در هرصورت اگر هنوز مطمئن نیستید که گربه‌ شما چه مدلی را دوست دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای او جای خواب گرد بخرید. چون اکثر گربه‌ها این جای خواب را دوست دارند و در آن راحت هستند.

جای خواب گرد و صورتی رنگ گربه

اگر سلیقه گربه خود را در مورد جای خواب نمی دانید، برایش تشک یا جای خواب گرد بخرید.

خرید جای خواب گربه ساده بهتر است یا سقف‌دار؟

موقع خرید جای خواب گربه، حتما با مدل‌هایی مواجه می‌شوید که سقف دارند. گربه‌ها به حریم خصوصی‌ و استقلال خود خیلی اهمیت می‌دهند و دوست دارند فضایی اختصاصی برای خود داشته باشند. جای خواب سقف‌دار یا لانه گربه این امکان را به حیوان می‌دهد که مخفی شود و در رختخواب تاریک و گرم خود، با آرامش چرت بزنند.

انتخاب این نوع جای خواب تا حد زیادی به سبک و سلیقه شما و همینطور گربه شما بستگی دارد. اگر گربه‌ای دارید که همیشه کنار شوفاژ یا زیر تخت می‌خوابد و دوست دارد در جایی دور از دید لم دهد، شاید بهتر باشد که برایش از این مدل جای خواب بخرید. در این صورت حتی به شما پیشنهاد می‌کنیم به خرید درخت گربه هم فکر کنید!

درخت گربه به عنوان جای خواب گربه

گربه می‌تواند در حالی که روی درخت گربه استراحت می‌کند و چرت می‌زند، از بالا به همه جای قلمروش مسلط باشد.

درخت گربه مدل‌های مختلفی دارد. از یک درخت ساده و یک طبقه گرفته تا درخت چند طبقه و برجی در بازار وجود دارد. معمولا همه درخت‌های گربه دارای یک لانه هم هستند. خوبی بعضی از این لانه‌ها این است که در ارتفاع قرار گرفته‌اند. بنابراین گربه می‌تواند در حالی که استراحت می‌کند و چرت می‌زند از بالا به همه جای قلمروش مسلط باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگهداری از گربه؛ نکاتی که در پرورش گربه باید به آنها توجه کرد

جای خواب مسقف گربه

اگر گربه‌ای دارید که همیشه دوست دارد در جایی دور از دید لم دهد، شاید بهتر باشد که برایش جای خواب مسقف بخرید.

نحوه عادت دادن گربه به محل خواب

  • به گربه زمان بدهید تا با جای خوابش آشنا شود. صبور باشید و انتظار این را نداشته باشید که بلافاصله پس از خرید جای خواب گربه،  حیوان خانگی شما در آن بخوابد.
  • جای خواب گربه را در جایی قرار بدهید که گربه معمولا آنجا می‌خوابد.
  • بعضی گربه‌ها دوست دارند بالاتر از سطح زمین بخوابند و از بالا به همه جای خانه تسلط داشته باشند.
  • گربه‌ها عاشق جای گرم و نرم هستند و مخصوصا در زمستان کنار بخاری و شوفاژ می‌خوابند. پس شاید بهتر باشد جای خواب گربه را نزدیک به وسایل گرمایشی قرار دهید.
  • بهتر است کمی کت نیپ یا علف گربه تهیه کنید و داخل جای خواب گربه قرار دهید. گربه به خاطر بوی کت نیپ هم که شده، به جای خواب خود علاقمند می‌شود و به آن عادت می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: راهنمای خرید ظرف غذای گربه

سخن پایانی

خرید جای خواب گربه، دادن یک محل خواب مناسب به او می‌باشد.  گربه ها اکثر شبانه‌روز خود را در خواب به سر می برند. یک استراحت عالی، در یک محیط دنج و آرام برای گربه بسیار لذت‌بخش است.

گربه ها به طور متوسط ۱۵ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند. بنابراین خرید یک جای خواب مناسب برای گربه، می‌تواند بسیار مهم باشد.

اما پس از خرید جای خواب گربه، شما باید اندکی صبوری کنید تا گربه کم‌کم به آن عادت کند. هیچ‌گاه گربه را برای عدم استفاده از جای خواب جدید سرزنش یا تنبیه نکنید.

 

منبع: Petplace

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x