اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
گربه که از خانه طرح پلنگی خود به بیرون نگاه می کند.

نکات نگهداری از گربه ؛ ۷ نکته در مراقبت از گربه که باید بدانید

وقتی که شما یک بچه گربه را به خانه می آورید، زمان خاصی برایتان است. چند ماه اول یک دوره طلایی در شکل گیری سلامت جسمی و عاطفی این حیوان است. اگر شما با نحوه پرورش یک بچه گربه آشنا نیستید، در اینجا نکات مهم نگهداری از گربه را به شما معرفی می کنیم. توصیه می کنیم برای یادگیری این نکات، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

۱- در آوردن گربه به خانه عجله نکنید

اگر قصد نگهداری از گربه را دارید هرگز هیچ توله ای را قبل از ۸ هفتگی از مادر و خواهر و برادرهایش دور نکنید. ماه های اولیه زندگی بچه گربه در شکل گیری سلامتی جسمی و روحی نقش موثری دارد. بر اساس تحقیقات انجمن حیوانات در آمریکا با پرستاری کردن مادران از توله ها، این گربه ها در برابر برخی بیماری ها ایمن می مانند. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند بچه گربه تا زمان از شیر گرفته شدن (یعنی حدود ۸ هفته اول زندگیشان)، در کنار مادر خود بمانند.

همچنین گربه ها با تعامل با مادرشان و بقیه توله ها، یاد می گیرند که چگونه با یکدیگر معاشرت کنند. اجتماعی بار آمدن این حیوانات، می تواند در بزرگسالی از بروز مشکلات رفتاری او جلوگیری کند.

 

۲- تغذیه مناسب برای نگهداری بهتر از گربه

یکی از نکات مهم نگهداری از گربه، توجه به تغذیه او می باشد. تا پایان ماه سوم زندگی این حیوان، از دادن غذاهایی بجز غذای بچه گربه و غذای مرطوب به او خودداری کنید. اینگونه غذاها به طور خاص، مواد مغذی سالم مورد نیاز برای رشد آنها را تأمین می کند. اکثر متخصصان دامپزشکی توصیه می کنند که حیوان کوچولوی خود را تا ۱ سالگی با این غذاهای مخصوص تغذیه کنید. فراموش نکنید که آب تازه کافی هم در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه: آیا شکلات برای گربه سمی است؟

۳- بچه گربه را اجتماعی بار آورید

هنگام پرورش گربه بسیار مهم است که او را اجتماعی و اهل معاشرت بار بیاورید. قرار دادن گربه در کنار افراد مختلف و نیز حیوانات مختلف به او کمک می کند که تجربیات جدیدی برای یک عمر رفتار مثبت خود کسب کند. گربه ای که از اوایل زندگی خود، به درستی معاشرت نکرده باشد، ممکن است در مواجه با انسان ها دچار ترس و پرخاشگری شود.

زمان اصلی اجتماعی شدن گربه های ملوس، بین ۳ تا ۹ هفتگی رخ می دهد. اما طبق مطالعات انجمن دامپزشکی آمریکا، فرصت های اجتماعی شدن این حیوان تا پایان سال اول زندگی او ادامه می یابد. در این مدت بدون ترس از اشتباه و به تدریج، گربه خانگی خود را در تعامل با افراد داخل خانه و همچنین با دوستان و سایر اقوامی که با شما زندگی نمی کنند، قرار دهید. همچنین گربه را با حیوانات خانگی دیگر روبرو کنید و اجازه دهید که او تجارب کلی زندگی مانند نظافت کردن یا مراجعه به دامپزشک را کسب کند.

گربه تازه وارد روی زمین خانه نشسته

برای نگهداری از گربه در خانه، بسیار مهم است که او را اجتماعی و اهل معاشرت بار بیاورید.

شاید برایتان جالب باشد بخوانید: طرز تهیه بیسکویت کدو حلوایی برای سگ و گربه

۴- از اسباب بازی مخصوص گربه استفاده کنید!

اگر قصد نگهداری از گربه دارید باید برایش اسباب بازی مناسب گربه نیز تهیه کنید. برای جلوگیری از حمله گربه ها به دست انسان ها به آنها بیاموزید که دست انسان بازیچه نیستند.

مهم ترین نکته این است که با گربه ها با استفاده از دستان خود به جای اسباب بازی، بازی نکنید. اجازه ندهید که گربه دستان شما را چنگ بزنند یا گاز بگیرند. اگر به گربه اجازه چنین کاری بدهید، این حیوانات یاد می گیرند که به روش‌های خشن بازی کنند. شما برای بازی کردن با گربه فقط باید از اسباب بازی استفاده کنید و یک مجازات هم برای حیوانی که شما را گاز می گیرد یا چنگ می اندازد، در نظر بگیرید.

اگر اجازه ادامه این رفتار را به گربه خود بدهید، صاحب حیوانی خواهید بود که چه در زمان بازی و سرگرمی و چه در زمان عصبانیت، شما را گاز می گیرد و چنگ می اندازد. این عادت بد همچنین می تواند در مراجعه به دامپزشکی و همچنین در مواقع روبرو شدن حیوان با کودکان یا افراد جدید، برایتان مشکل ایجاد کند.

 

۵- با گربه به طور منظم تعامل کنید

از نکات مهم نگهداری از گربه تعامل مناسب با این حیوان خانگی است. گربه هایی که از حدود ۱۰ تا ۱۲ هفتگی با انسان ها در تعامل هستند. بیشتر از آنهایی که به طور منظم با انسان ها تماس ندارند، اجتماعی بار می آیند.

به گربه خانگی خود کمک کنید تا به نوازش شدن، نظافت شدن و برداشته شدن عادت کند. هرگز از نوازش کردن، دست زدن و نظافت حیوان خانگی خود پرهیز نکنید. با تمرین منظم و ملایم با او، او کم کم با اینگونه تعاملات، احساس راحتی خواهد کرد. اگر می خواهید بدانید گربه ها در مورد ما چه فکری می کنند؟! نیز می توانید مطلب دیگر ما را در وبلاگ پت خرید مطالعه کنید.

۶- در زمان نگهداری از گربه، از محافظت بیش از حد، خودداری کنید

در ابتدا صدا، حرکات و اتفاقات در محیط جدید، ممکن است حیوان خانگی شما را بترساند. پس لازم است که حیوان خود را به تدریج با صداها، مناظر و بوهای جدید آشنا کنید. پس از مدتی او با هر محرکی، احساس راحتی خواهد داشت.

حیوان خانگی خود را در محیط های مختلف از جمله کفپوش از جنسهای مختلف مانند چوب، کاشی، سرامیک و فرش قرار دهید. او همچنین باید با ترکیبی از اسباب بازی های متفاوت که دارای بافت ها، رنگ ها و اشکال مختلف هستند، آشنا شود.

پیشنهاد مطالعه: مشکلات ظرف غذای پلاستیکی برای گربه

گربه نارنچی که در خانه نگهداری می شود.

برای نگهداری از گربه، لازم نیست بیش از حد از او مراقبت کنید.

۷- فضای گربه‌ی تازه وارد را محدود کنید

در هنگام ورود گربه خانگی جدید به خانه، بلافاصله کل خانه را در اختیار او قرار ندهید. زیرا او بر آشفته و مضطرب خواهد شد.

گربه ها ترجیح می دهند که شروع به اکتشاف در دنیای بسیار کوچکی بکنند. زمانی که با این دنیای کوچک سازگار شدند، شما می توانید فضای بیشتری به آنها بدهید. اگر خیلی زود به آنها فضای زیادی بدهید، آنها دچار ترس و استرس می شوند. در نتیجه پنهان می شوند و حتی می توانند مشکلات مربوط به دستشویی کردن در خارج از ظرف خاک خود را ایجاد کنند.

در عوض “طرح آهسته و پیوسته” را توصیه می کنیم. این بدان معناست که حیوان تازه وارد خود را در یک اتاق مستقر کنید. بعلاوه هر آنچه که او لازم دارد را در اختیارش قرار دهید. مثل: غذا ، آب، ظرف خاک، اسباب بازی و غیره. پس از مدتی اجازه دهید گربه جدید با نظارت شما به یک اتاق دیگر رفته و در آنجا راه برود. اما وقتی می خواهید از خانه بیرون بروید یا بخوابید، او را به اتاق اولیه برگردانید و در اتاق را ببندید.

بچه گربه پس از حدود یک الی دو هفته، می تواند از فضای اولیه خود خارج شود. چون می داند “مکان امن” او کجاست. اگر او از دیدن چیزی دچار استرس شود، می تواند به تنهایی به آن مکان امن برگردد. همه گربه ها به چنین مکان امنی نیاز دارند تا بتوانند برای راحت بودن و احساس امنیت به آنجا بروند و هیچ حیوان دیگری نباید به آنجا وارد شود.

سخن پایانی

امیدواریم این نکات برای نگهداری بهتر از گربه به شما کمک کند. اگر تصمیم به مراقبت از گربه دارید امیدواریم با رعایت این نکته ها، نگهداری بهتری از حیوان خود به عمل بیاورید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر من حدودا ۲ماهه یه بچه گربه حدودا ۲ ماهه رو آوردم نگهداری کردم یکی دوبار تو خونه دسشویی کرد ولی الان تو سبد ماسه گذاشتم تو بالکن میره داخل اون دسشویی میکنه شب بعد اینکه زن و بچم می‌خوابه میاد رو سینم ریشمو لیس میزنه بعد چند ثانیه میره بین بازوی سمت چپم درست زیر بغلم را از رو پیرهن حدود ۲۰ دیقه محکم لیس میزنه درست مانند بچه های که شیر میخوره آیا نظری در این مورد دارید ممنون میشم

لوتی
2 ماه قبل
پاسخ به  حسین

حتما داره میگه جوووون مهندس… چه سینه ای داری…

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x