فروردین ۲۹, ۱۴۰۳
گربه نارنجی در حال غذا خوردن از ظرف غذای قرمز

راهنمای خرید ظرف غذای گربه و ویژگی‌های هر کدام از آنها

ظرف غذای گربه جزء اولین و ضروری‌ترین وسایل این حیوان است. پس باید قبل از اینکه این حیوان خانگی کوچولو به خانه شما بیاید، یک یا چند ظرف غذای مناسب برای او تهیه کنید. جالب است بدانید که انواع متنوعی از ظرف آب و غذای گربه وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب مختلفی دارند. در این مقاله در مورد چگونگی انتخاب انواع ظرف غذای گربه و ویژگی‌های هر کدام صحبت خواهیم کرد. پس با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید تا راهنمای کامل در مورد خرید ظرف غذای مخصوص گربه را به شما ارائه کنیم.

انواع ظروف غذا برای گربه‌ها

  • ظرف غذای پلاستیکی

ظروف پلاستیکی به راحتی در اندازه‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های گوناگون در فروشگاههای مربوط به حیوانات خانگی موجود و در دسترس هستند. قیمت مناسب این مدل، یکی از مزایای این نوع ظرف غذا است.

اما استفاده از این ظروف برای گربه‌ها، معایبی هم دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • قسمت هایی از ظرف پلاستیکی ممکن است توسط گربه جویده شود و خراش‌هایی روی ظرف غذا پدید آید. این خراش ها محل مناسبی برای جمع شدن میکروب و آلودگی‌ها است. تمیز کردن این خراش‌ها سخت و دشوار است. بنابراین این ظروف، از نظر بهداشتی سالم نیستند و توصیه نمی‌شوند.
  • بعضی از گربه‌ها به پلاستیک حساسیت دارند و ممکن است در اثر استفاده از این ظرف غذا، برایشان مشکلات پوستی به ویژه در ناحیه چانه بوجود آید.
  • آنچه که ممکن است از آن بی ‌اطلاع باشید، این است که درون ظروف پلاستیکی همیشه مقداری از بوی غذای قبلی باقی می‌ماند. این چیزی است که گربه شما، متوجه آن خواهد شد. در نتیجه گربه از غذا خوردن در این ظرف بدون هیچ دلیل روشنی خودداری خواهد کرد.

علاوه بر ظرف‌های پلاستیکی ساده، نوع دیگری هم به نام ظرف دوقلو وجود دارد. این ظروف دارای قسمتی برای آب هستند تا گربه همیشه به آب تمیز دسترسی داشته باشد.

به طور معمول، ظروف پلاستیکی از جنس پلاستیک مقاوم و با کیفیت در بازار عرضه می‌شود. با این حال بهتر است در صورت خرید ظروف پلاستیکی، هر چند وقت یک بار ظرف غذا را عوض کنید.

بیشتر بخوانید: علت غذا نخوردن گربه و روش درمان بی اشتهایی گربه

گربه سفید و مشکی در حال تغذیه از کاسه سرخابی

ظروف پلاستیکی به راحتی در اندازه‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های گوناگون و با قیمت مناسب در دسترس هستند.

  • ظرف استیل برای غذای گربه

ظرف استیل مناسب‌ترین ظرف آب و غذا برای گربه‌ها است. این ظروف نشکن هستند و برخلاف ظرف پلاستیکی، خط و خراشی روی آنها بوجود نمی آید. بنابراین از لحاظ بهداشتی مناسب‌تر هستند. بیرون بدنه بعضی از ظروف استیل، رنگی یا طرح‌دار است. این نوع ظرف غذای گربه، از تنوع خوبی برخوردار است. همچنین بدنه این ظروف ضد زنگ است. بنابراین محبوبیت این ظرف غذای گربه، بین صاحبان این حیوان خانگی زیاد است.

اگر دنبال ظرف غذای بادوامی هستید که بتوانید مدت زیادی از آن استفاده کنید، ظرف استیل گزینه بسیار خوبی است. در ضمن کف ظروف استیل دارای لاستیک ترمزگیر برای جلوگیری از حرکت ظرف است.

گربه در حال غذا خوردن از کاسه استیل

ظروف استیل از لحاظ بهداشتی، مناسب‌ترین ظرف غذا برای گربه‌ها هستند.

  • ظرف غذای سرامیکی گربه

ظروف سرامیکی زیبا و بادوام هستند. این ظرف‌ها به راحتی شکسته نمی‌شوند. ولی ضربه محکم یا افتادن ظرف از ارتفاع موجب شکستن آن می شود. این ظروف در رنگ‌ها و طرح های مختلفی در فروشگاه‌های حیوانات خانگی عرضه می شوند. این ظرف‌های زیبا در افزایش اشتهای گربه نیز تاثیر زیادی دارند.

شما می توانید ظروف سرامیکی دوقلو تهیه کنید. در نتیجه نیازی به خرید جداگانه ظرف آب برای گربه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: شخصیت گربه ها و انواع خصوصیات رفتاری آنها

گربه در حال غذا خوردن از ظرف سرامیکی طرحدار

ظروف سرامیکی برای غذا دادن به حیوانات خانگی، بسیار زیبا و بادوام هستند.

  • ظرف غذای اتوماتیک

ظرف غذای اتوماتیک گربه، قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر آن دارد. این نوع ظرف برای زمان‌هایی که برای چند روز خانه نیستید، مناسب است. این ظروف، یک محفظه دارند و پس از اینکه ظرف از غذا خالی شد، دوباره به صورت اتوماتیک پر می شود. این نوع ظرف غذای گربه، قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع ظروف غذای ذکر شده دارد. یکی از مزایای این نوع ظروف این است که با تنظیم، سر ساعت مشخصی غذا را وارد ظرف می‌کند.

گربه در حال غذا خوردن از ظرف اتوماتیک

ظرف غذای اتوماتیک، برای افرادی که زیاد به سفر می روند، مناسب است.

بهترین اندازه و شکل برای ظرف غذای گربه کدوم است؟

هیچ قانون مشخصی برای شکل و اندازه ظرف غذای گربه وجود ندارد. ظرف غذا باید به اندازه یک وعده غذای گربه (۱ تا ۲ پیمانه) جا داشته باشد. رنگ و شکل ظرف خیلی مهم نیست و بیشتر به سلیقه صاحب گربه بستگی دارد.

هر گربه‌ای شخصیت متفاوتی دارد و از نوع خاصی ظرف غذا خوشش می‌آید. با این حال نکات زیر می‌تواند به شما در انتخاب ظرف غذای مناسب کمک کند.

  • بیشتر از این که ظرف گود و عمیق باشد، بهتر است پهن و عریض باشد.
  • دیواره‌های ظرف بهتر است شیبدار باشند تا از گیر کردن غذا در گوشه‌های ظرف جلوگیری شود.
  • لازم است زیر ظرف ترمز گذاشته شده باشد یا کف ظرف از جنسی باشد که از حرکت کردن ظرف حین غذا خوردن گربه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: چرا غذای سگ را نباید به گربه داد؟ تفاوت های غذای سگ و گربه

اهمیت بهداشت ظروف غذای حیوانات خانگی

گربه‌ها موجودات تمیزی هستند. آنها دوست ندارند از ظرف کثیف غذا یا آب بخورند. باید بدانید که حتی غذای خشک هم مقداری رطوبت و چربی دارد و باعث کثیفی ظرف می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم هر روز ظرف آب و غذای حیوان خانگی خود را با آب بشویید. هر چند روز یکبار هم با استفاده از ماشین ظرفشویی یا به صورت دستی، آنها را با شوینده کامل تمیز کنید. البته ظرفی که در آن غذای کنسروی یا غذای خانگی ریخته می‌شود، باید هر روز با مایع ظرفشویی شسته شود.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای گربه ؛ چه غذاهایی را نباید به گربه داد؟

سخن پایانی

جدا از انتخاب جنس و مدل ظرف غذا، محل قرارگیری آن هم اهمیت زیادی دارد. گربه‌ها اصلا دوست ندارند جایی غذا بخورند که کثیف باشد یا بو بیاید. بنابراین از قرار دادن ظرف غذا در نزدیکی توالت و ظرف خاک گربه اکیدا خودداری کنید.

همینطور بهتر است ظرف غذای حیوان خانگی خود را در یک جای دنج و کم تردد بگذارید. در این شرایط گربه با آرامش بیشتری غذایش را میل می‌کند.

اگر بیشتر از یک گربه دارید، بهتر است ظرف‌های غذای آنها را خیلی نزدیک هم قرار ندهید. چون ممکن است گربه‌ها با هم دعوایشان بشود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای انتخاب و خرید جای خواب گربه

گربه ها گاهی به دلیل مشکلات و بیماری‌ها، بی اشتها می‌شوند. اگر مشاهده کردید که رفتارهای غذایی گربه شما تغییر کرده است، لازم است بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

امیدواریم که این مطلب در مورد راهنمای انتخاب و خرید ظرف غذای مخصوص گربه برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این مورد در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: Petopedia

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] گزارش حرف تازه، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید تا راهنمای کامل در مورد خرید ظرف غذای […]

trackback

[…] شاید برایتان جالب باشد بدانید: راهنمای خرید ظرف غذای گربه […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x