اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
گربه کم اشتها

علت غذا نخوردن گربه و روش درمان بی اشتهایی گربه

شما همیشه باید به عادت های غذایی گربه خود توجه کنید. زیرا این عادت ها می توانند به شما درک خوبی از حس و حال حیوان خانگیتان بدهند. گربه ها گاهی به دلیل مشکلات و بیماری ها اقدام به غذا نخوردن می کنند. اگر مشاهده کردید که رفتارهای غذایی گربه شما تغییر کرده است، می توانید بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید.  یک دامپزشک ماهر، به شما کمک می کند که سریعتر علت بی اشتهایی  گربه خود را پیدا کنید. در این مطلب از مجله پت خرید برخی از رایج ترین دلایل کم اشتهایی و علت های غذا نخوردن گربه بزرگسال را به شما ارائه می کنیم. در ضمن توصیه هایی برای افزایش اشتهای گربه بیان خواهیم کرد که حتما برای گربه شما مفید خواهد بود.

علت های غذا نخوردن گربه 

اگر کم اشتهایی گربه بزرگسال شما ادامه دار شده یا بیش از دو روز است که او به اندازه روزهای گذشته غذا نمی خورد، حتما او را نزد دامپزشک ببرید تا علت غذا نخوردن او را تشخیص دهد. اگر گربه شما به ناگهان غذا نمی خورد یا خیلی کم غذا شده است او را سریعا نزد دامپزشکش ببرید. چون برخی از دلایل ممکن است از طریق معاینه گربه شما توسط دامپزشک مشهود باشد. در برخی موارد هم امکان دارد به انجام آزمایش های تشخیصی بیشتر مانند آزمایش خون یا اسکن بدن با اشعه ایکس نیاز باشد.

در اینجا برخی از علت های غذا نخوردن گربه خانگی ذکر می شود:

بیمار بودن گربه و تاثیر روی اشتها

عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در گربه ها باعث از دست دادن میل به غذا خوردن گربه های بالغ شود. سایر بیماری های بینی مانند پولیپ یا تومورها هم می توانند بر حس بویایی و اشتهای گربه شما تأثیر بگذارند. تومورهای بینی می توانند دردناک هم باشند و بنابراین گربه خانگی شما را به غذا خوردن، بی میل کنند.

در بسیاری از این مواقع گربه ترجیح می دهد غذا نخورد تا درد کمتری را متحمل شود. همچنین گاهی به قدری درد و بیماری زیاد است که گربه توانایی غذا خوردن را از دست می دهد.

برایتان مفید است بدانید: دیابت در گربه ها و نشانه های هشدار دهنده گربه های دیابتی

وجود مشکلات دهان و دندان

بسیاری از بیماری های دهان و دندان گربه باعث می شوند که این حیوانات خوردن غذا را به طور کامل متوقف کنند. گربه ها دچار التهاب لثه و همچنین التهاب در بافت های دیگر دهان می شوند که بسیار دردناک است. متأسفانه گربه ها ممکن است دچار تومورهای سرطانی هم در دهان خود بشوند. سرنخ هایی که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

  • بوی بد دهان گربه
  • ریزش بزاق از دهان
  • خونریزی از دهان

همچنین برای اطلاع از علت بوی بد دهان گربه می توانید مطلب مرتبط با آن را مطالعه کنید.

گربه  در حال میو میو کردن

گربه هایی که مریض هستند معمولا کم اشتها می شوند

برایتان مفید است بدانید: بیماری های شایع گربه های پرشین

وجود مشکل در دستگاه گوارش گربه

بسیاری از مشکلات گوارشی گربه ها می توانند باعث کم میلی حیوان به غذا خوردن شوند. از جمله آنها موارد ذیر است:

  • بلع جسم خارجی
  • ورم لوزالمعده
  • سرطان
  • پانکراتیت
  • بیماری التهابی روده
  • یبوست
  • حالت تهوع

البته تهوع ممکن است به دلیل بیماری کلیوی اتفاق بیفتد. بیماری کلیوی می تواند باعث استفراغ و تغییر عادات نوشیدن آب و میزان ادرار گربه شود. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای شیمی درمانی نیز می توانند باعث استفراغ شوند. به نظر می رسد گربه هایی که حالت تهوع دارند به غذا خوردن تمایل دارند، اما از مصرف آن امتناع می ورزند.بیب

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب می تواند منجر به خستگی گربه و دشواری در تنفس او شود. هر دو مورد ذکر شده باعث می شوند که گربه ها علاقه کمتری به غذا خوردن داشته باشد. در واقع مشکلات نارسایی قلبی موجب بی اشتهایی گربه شما می شود. علاوه بر این، داروها یا غذاهای جدیدی که برای بیماران قلبی تجویز می شود، باعث کم اشتهایی گربه بزرگسال شما می شود. به خصوص اگر غذای جدید به اندازه غذای قبلی که حیوان به آن عادت داشته است، خوش طعم نباشد.

طی کردن دوره نقاهت و کم اشتها شدن گربه

معمولاً بعضی از گربه ها بعد از بیماری یا بستری بودن در بیمارستان دچار انزجار از غذا می شوند. این حیوانات غذای خاصی را با بیمار بودن یا استرس بستری بودن در بیمارستان مرتبط می دانند. در نتیجه از خوردن آن غذای خاص امتناع می ورزند. ممکن است شما نیاز به نوعی نبوغ داشته باشید یا روش آزمون و خطا را پیش بگیرید تا بتوانید کشف کنید که در صورت کم شدن تمایل گربه خانگی شما به یک غذای خاص، او مایل است چه غذایی بخورد.

دو گوبه در کنار هم یکی غذا می خورد و یکی نگاه می کند

گربه ها به دلایل مختلف بی اشتها و کم غذا می شوند

استرس، اضطراب یا افسردگی و کم غذا خوردن گربه

گربه ها دارای احساسات هستند و دلایل مختلف احساسی یا رفتاری می تواند باعث از دست دادن اشتها در آنها شود. از دست دادن یکی از اعضای محبوب خانواده (اعم از حیوان یا انسان) باعث می شود برخی از گربه ها دچار اضطراب یا افسردگی شوند و دست از غذا خوردن بکشند.

استرس یا اضطراب در حیوان می تواند ناشی از ایجاد تغییراتی در محیط خانه هم باشد. این تغییرات ممکن است ناچیز به نظر برسند، اما می تواند استرس زیادی برای این حیوانات حساس ایجاد کنند. علاوه بر این، این تغییرات باعث می شوند که حیوان خانگی شما کمتر از قبل میل به غذا داشته باشد.

چنین تغییراتی عبارتند از:

  • بازسازی در داخل یا خارج از خانه
  • ورود عضو جدیدی در خانواده (اعم از انسان یا حیوان)
  • تغییر ظروف (غذا ، آب ، ظرف خاک)
  • درگیری با حیوانات دیگر در خانه

پیشنهاد مطالعه : نشانه های استرس گربه

درمان بی اشتهایی گربه بزرگسال

گربه ها به مخفی کردن درد یا احساسات خود مشهور هستند. بنابراین توجه به هر گونه تغییر در عادات غذایی در این حیوان ضروری به نظر می رسد. اگر متوجه شدید که گربه خانگی بالغ شما دو روز است که درست و حسابی غذا نمی خورد، فورا با دامپزشک او تماس بگیرید. گربه هایی که دارای اضافه وزن هستند، در صورت نخوردن غذا می توانند به یک بیماری جدی کبدی به نام لیپیدوز مبتلا شوند. بنابراین در اینگونه موارد، اقدامات سریع لازم است. اگر گربه شما غذا نمی خورد و این علائم را نیز دارد، باید او را سریعاً نزد دامپزشک ببرید:

  • استفراغ
  • اسهال
  • بی حالی
  • مشکل تنفسی

روش درمان غذا نخوردن گربه

گزینه های درمانی مختلفی برای غذا نخوردن گربه وجود دارد. اما روش درمان مناسب به بررسی علت بی اشتهایی گربه بستگی دارد. اگر مسئله سلامتی وجود دارد، حیوان خانگی شما ممکن است به یکی از موارد زیر نیاز داشته باشد:

  • آنتی بیوتیک ها
  • جراحی (در صورت بیماری)
  • تغییر رژیم غذایی
  • بستری شدن در بیمارستان و مایع درمانی
  • دارو برای درمان حالت تهوع یا تحریک اشتها

اگر دامپزشک شما تشخیص داد که گربه شما سالم است اما فقط دچار بدغذایی است این نکات را دنبال کنید تا بتوانید او را به خوردن غذا ترغیب کنید:

به گربه خود غذاهایی با بافت ها، طعم ها یا شکل های مختلف بدهید. اگر غذاهای مرطوب را پوچ گربه را در یخچال نگه می دارید حتما قبل از استفاده از این غذاها برای حیوان، آنها را کمی گرم کنید.

غذای خشک گربه را فقط به اندازه مصرف یک ماه بخرید، نه بیشتر. زیرا اگر حجم غذای موجود در بسته بندی برای بیش از یک ماه باشد، پس از باز کردن بسته، غذاها کهنه می شوند یا بوی مطبوع آنها از بین می رود.

سخن پایانی

بهتر است همیشه توجه کنید که در حالت طبیعی، میزان غذای مصرفی حیوان خانگی شما چقدر است تا در صورت مشاهده علائم کم غذا شدن حیوان، به موقع مشکل را پیگیری و رفع کنید. امیدواریم این مطلب از پت خرید در مورد علت های غذا نخودن و بی اشتهایی گربه ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x