فروردین ۹, ۱۴۰۳
گربه نارنجی و سفید با چشمان سبز در حال غذا خوردن

غذاهای مضر برای گربه ؛ چه غذاهایی را نباید به گربه داد؟

شاید شما هم برای دادن غذای مخصوص انسان به گربه خود وسوسه شده باشید. شاید هم شما آن را راهی برای تقویت گربه خود و یا تشویق کردن گربه خود به آن نگاه کنید. اما باید بدانید که غذای انسان هرگز نباید به عنوان جایگزین غذای گربه مورد استفاده قرار گیرد. در حقیقت برخی از غذاهای مخصوص انسان بیشتر از آنکه برای گربه شما مفید باشند، می توانند به سلامت او آسیب برسانند. برای اینکه بدانید غذاهای مضر برای گربه کدام است، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

غذاهای مضر برای گربه کدام است

حتما شما حیوان خانگی خود را با غذای مخصوص گربه همراه با آب تمیز و تازه تغذیه می کنید. پس خبر خوب این است که گربه شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. شما می توانید با دامپزشک خود هم مشورت کنید تا مطمئن شوید چیز اضافه ایی به گربه خود نمی دهید.

شاید اصرار داشته باشید که مقداری مواد غذایی اضافه داخل ظرف غذای گربه خود بریزید. در اینصورت باید مطمئن شوید که غذاهای مضر زیر در لیست غذاهای حیوان شما نیست:

 

  • شیر

همه ما با تصویری آشنا هستیم که در آن یک گربه، مشتاقانه در حال خوردن شیر از یک کاسه است. با این حال خوردن مقدار زیاد شیر می تواند باعث اسهال در گربه ها شود. همچنین منبع تغذیه کامل مورد نیاز گربه شما نیست. هرگز نباید برای این حیوان، شیر را جایگزین آب کنید.

 

  • تخم مرغ خام

شما هرگز نباید به گربه خود تخم مرغ خام بدهید زیرا خطر ابتلا به عفونت سالمونلا وجود دارد. مصرف مکرر تخم مرغ خام برای گربه ها بسیار مضر است. چون می تواند منجر به التهاب پوست، ریزش مو و کندی رشد به دلیل کمبود بیوتین شود. پس تخم مرغ خام در صدر غذاهای مضر برای گربه می باشد.

 

  • ماهی خام

برخی از انواع ماهی های خام می توانند گربه ها را دچار کمبود تیامین کنند. این کمبود می تواند باعث بی اشتهایی، وضعیت غیر طبیعی، ضعف و حتی مرگ حیوان شود.

 

  • گوشت خام

امروزه رژیم های غذایی خام برای تغذیه گربه ها نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است. اما بهتر است برای تغذیه گربه خود از گوشت خام استفاده نکنید. گوشت خام می تواند حاوی انگل باشد. علاوه بر آن گوشت خام به تنهایی نمی تواند مواد مغذی مورد نیاز گربه را تأمین کند.

در همین رابطه می توانید این مقاله را هم بخوانید: استفاده از گوشت خام در برنامه غذایی گربه و البته  تغذیه گربه با غذای خام

 

  • استخوان

گربه ها نباید مانند سگ ها استخوان بخورند. استخوان های کوچک و نرم می توانند در دهان گربه تکه تکه شده و در گلوی او گیر کنند. منظور از استخوان های کوچک، آن دسته از استخوان هایی است که مثلا در گوشت خوک یا مرغ یافت می شوند.

 

  • مکمل های اضافی

اگر گربه شما رژیم غذایی متعادلی دارد، دادن مکمل های اضافی به او به معنای هدر دادن ویتامین ها است. گاهی هم مصرف این مکمل ها می تواند موجب مسمومیت گربه با ویتامین ها شود. با این حال مکمل ها برای برخی از  گربه ها که مشکلات خاص سلامتی دارند، مفید است. همیشه با مشورت با دامپزشک خود مطمئن شوید که مصرف مکمل ها برای گربه شما مناسب و بی خطر هستند. سپس اقدام به دادن مکمل به حیوان خانگی خود بکنید.

برای آشنایی و خرید مکمل های مفید مخصوص گربه، کلیک کنید: مکمل و ویتامین های گربه

 

  • غذای سفره

گربه شما ممکن است یک یا دو بار از خوردن غذاهای موجود در سفره لذت ببرد. اما بیشتر اوقات او علاقه ای به خوردن این نوع غذاها ندارد. زیرا بیشتر غذاهای مخصوص انسان، رژیم متعادل مورد نیاز گربه ها را تأمین نمی کند. به عنوان یک قاعده کلی، پذیرایی از گربه با غذای سفره باید حداکثر به ۱۰ درصد از کل کالری روزانه او محدود شود. ما به شما توصیه می کنیم که از دادن غذای سفره به گربه اجتناب کنید. اما شما می توانید با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که چه غذایی برای گربه شما مناسب است. همچنین از دامپزشک بخواهید به شما بگوید که چه غذاهایی را نباید به گربه داد.

 

  • پیاز و سیر

خواص و فواید سیر و پیاز برای انسان، بر هیچکس پوشیده نیست. اما هر دوی آنها از غذاهای مضر برای گربه به حساب می آیند. این دو مورد به هر شکلی، چه به صورت پخته و چه به صورت خام، باعث از بین رفتن گلبول های قرمز در خون گربه می شوند. در نتیجه گربه مبتلا به کم خونی خواهد شد.

 

  • کافئین

خوردن این ماده برای گربه ها کشنده است و می تواند آنها را به شدت مسموم کند. علائم مسمومیت گربه با کافئین عبارتند از: بی قراری، نفس نفس زدن، غش کردن و بالا رفتن ضربان قلب.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: خواص امگا ۶ برای گربه ها

 

  • داروهای انسانی

داروهای مفید برای انسان، لزوما برای حیوانات مفید نیستند. استامینوفن، ایبوپروفن و داروهای سرماخوردگی برای گربه ها مضر و خطرناک هستند. این داروها نه تنها به سلامت گربه ها هیچ کمکی نمی کنند، بلکه باعث ایجاد مشکل برای سلامتی آنها خواهند شد. همانگونه که داروها را از دسترس کودکان دور نگه می دارید، آنها را از دسترس گربه ها هم دور نگه دارید.

 

  • انگور و کشمش

انگور و کشمش برای گربه مضر هستند. خوردن انگور و کشمش باعث نارسایی کلیه در این حیوان می شود. اگر گربه شما، دور از چشمتان این دو خوراکی را میل کند، شما از روی علائم این موضوع را متوجه می شوید. علائم مربوطه عبارتند از: بی قراری، بیش فعالی و استفراغ مکرر.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از بچه گربه های بی مادر ؛ چطور از گربه یتیم نگهداری کنیم؟

 

  • غذای سگ

غذای سگ و گربه دارای مواد اولیه تقریبا مشابهی هستند. اما غذای گربه به طور ویژه برای نیازهای تغذیه ای گربه تهیه شده است. این نوع غذاها حاوی پروتئین ها و برخی ویتامین ها و اسیدهای چرب می باشند. استفاده از رژیم غذایی سگ برای گربه باعث بروز سوء تغذیه شدید در او می شود. پس غذای سگ را هم به لیست غذاهای مضر برای گربه، اضافه کنید.

 

سخن پایانی

ما باید سعی کنیم خوراکی های ذکر شده از دسترس گربه دور باشند. اما اگر گربه شما یکی از این خوراکی های ممنوعه را خورد، خونسردی خود را حفظ کنید. اما حتما در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید تا توصیه های لازم را به شما ارائه نماید.

همیشه شماره تماس چند مرکز دامپزشکی را در دسترس داشته باشید. چنانچه یک موقعیت اورژانسی پیش آمد، با یکی از این مراکز تماس بگیرید و مشکل را با آنها در میان بگذارید. آنها برای نجات حیوان شما، همه اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

 

منبع: PURINA

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x