اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
گربه روی صندلی نشسته و روبروی او روی میز یک ماهی خام در یک بشقاب سفید قرار دارد.

غذای خام برای گربه ؛ آیا گربه ها می توانند رژیم غذایی خام داشته باشند؟

غریزه طبیعی همه گربه ها حتی یک گربه خانگی شکار غذا است. اگر گربه در محیط های وحشی رها شود، غذای خود را به صورت خام و طبیعی پیدا می کنند. دارندگان گربه می توانند با آمادگی درست و راهنمایی دامپزشک، یک رژیم غذایی خام به حیوان خود ارائه دهند. این رژیم نه تنها با غرایز حیوان مطابقت می کند، بلکه او را سالم و قوی هم نگه می دارد. برای به دست آوردن اطلاعات لازم در زمینه تغذیه گربه با غذای خام، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

آیا تغذیه گربه با غذای خام، کار درستی است؟

گربه ها درست مانند سگ ها، می توانند با مواد غذایی نپخته و خام تغذیه شوند. برخی از دامپزشکان حتی توصیه می کنند که صاحبان این حیوانات خانگی نیز تغذیه گربه با غذای خام را به عنوان بخشی از سبک زندگی حیوان خود اعمال کنند. در حقیقت همانطور که دکتر جودی گرونسترن، دامپزشک و متخصص تغذیه حیوانات اهلی اظهار داشته است، رژیم غذایی نپخته و خام برای گربه ممکن است برای این حیوانات حتی از سگ ها نیز مهمتر باشد. زیرا آنها گوشتخوارهای سختگیر تری نسبت به سگ‌ها هستند.

گربه در حال خوردن غذای خام از ظرف غذا

در برنامه غذایی خام گربه چه مواد غذایی باید گنجانده شود؟

دکتر گرونسترن می گوید چهار ماده اصلی باید در برنامه غذایی خام با مواد پخته نشده گربه ها قرار بگیرند. تغذیه گربه با غذای خام باید شامل گوشت ها، اندام ها، استخوان ها و مقداری سبزیجات باشد.

علاوه بر این دکتر جیل الیوت توضیح می دهد که دارندگان گربه می توانند کلسیم را به برنامه غذایی با مواد نپخته این حیوانات اضافه کنند. این ماده می تواند از طریق مکمل ها و مقادیر کمی از محصولات لبنی مناسب برای گربه به بدن او رسانده شود.

هنگام برنامه ریزی برای یک برنامه غذایی خام برای گربه چه مواد غذایی آماده در خانه و چه مواد غذایی اولیه تجاری از فروشگاه های لوازم گربه لازم است با یک دامپزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما از تغذیه مناسب و متعادل برخوردار است. سپس باید تصمیم بگیرید که کدام مکمل ها باید برای او در نظر گرفته شود.

همچنین می توانید یک غذای نپخته آماده تجاری را انتخاب کنید. این موارد در بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی موجود و دارای مجوز اداره بهداشت هستند. غذاهای آماده تجاری دارای مواد کامل و متعادلی اند. با مصرف این غذاهای خام گربه شما دیگر نیازی به مصرف مکمل مخصوص گربه نخواهد داشت.

فواید رژیم های غذایی خام خواری برای گربه چیست؟

دکتر گرونسترن توضیح می دهد که بزرگترین فواید رژیم غذایی خام برای گربه حذف نشاسته است. به گفته وی نشاسته ها و قند موجود در غذای حیوان ممکن است منجر به مشکلات سلامتی مانند دیابت، التهاب، آرتروز، بیماری های مجاری ادراری و چاقی شود.

دکتر اریکا هال، دامپزشک، با نظر دکتر گرونسترن موافق است. او می افزاید: “چاقی گربه با خوردن غذاهای نپخته هم امکان پذیر است. اما احتمال چاق شدن در مقایسه با زمانی که غذاهای پر کربوهیدرات فرآوری شده مصرف می شود، بسیار کمتر است.”

گربه ها همچنین برای سلامت قلب خود نیاز به مصرف مقدار معینی تائورین دارند. این میزان به طور متوسط حدود ۱۲۵ میلی گرم در روز است. این ترکیب اساسی اغلب در فرآیند گرم کردن غذاهای گربه خانگی از بین می رود. دکتر هال خاطر نشان می کند: “حجم بالایی از تائورین معمولا در گوشت ماهیچه و قلب یافت می شود که اغلب بخشی از برنامه غذایی گربه با مواد خام است.”

بیشتر بدانید: ۷ دلیل برای اینکه باید به نظافت گربه خود اهمیت دهید

دو گربه یکی سفید و دیگری کرم رنگ در حال خوردن پوچ

به غذاهایی که زیر مجموعه غذای مرطوب هستند و شامل سوپ گربه هستند، پوچ گربه می‌گویند.

تغذیه گربه با غذای خام از چه زمانی مناسب است؟

به محض اینکه یک توله گربه از مادرش جدا شد، می تواند خوردن غذاهای خام و نپخته را شروع کند. دکتر هال پیشنهاد می کند تا شش ماهگی برای حیوان خانگی خود در منزل از غذاهای خانگی پخته شده، نپخته کم آب یا کنسرو شده استفاده کرده و سپس به سراغ مواد نپخته تازه و یخ زده بروید. او می گوید: “هنگامی که گربه شما شش ماهه و بالغ شد، آماده است که مواد خام بخورد.”

بهترین غذاها برای رژیم غذایی خام گربه ها کدام ها هستند؟

تنوع نکته مهمی در مورد برنامه غذایی خام خواری برای گربه هاست. گوشت ها، مانند بوقلمون، بهترین گزینه در مورد برنامه غذایی با مواد پخته نشده برای گربه خانگی است. اما دکتر گرونسترن توصیه می کند که برای این حیوانات گوشت های مختلف تهیه کنید. او می گوید: ” با این روش شما می توانید تکرار کمبود یا مازاد برخی مواد غذایی را به حداقل برسانید.”

یکی از وعده های غذایی خام که برای گربه پیشنهاد می شود، یک بلدرچین کامل است. شما می توانید نیمی از آن را صبح و نیم دیگر را عصر به گربه خانگی خود بدهید. او توضیح می دهد که بلدرچین انتخاب خوبی برای گربه های خام خوار است. زیرا اندازه استخوان های آنها ایمن است. بنابراین خطری برای خفگی این حیوانات ایجاد نمی کند. گربه ها همچنین می توانند از فواید مراقبت های دهان و دندانی که استخوان ها (مانند استخوان های بلدرچین) باعث آن می شوند، بهره مند شوند. البته صاحبان این حیوان خانگی هر زمان که حیوانشان در حال خوردن استخوان است باید او را تحت نظر بگیرند. تا مطمئن باشند که خطرات خفگی برای او پیش نمی آید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آموزش قرص دادن به گربه ها

سایز غذاهای خام مناسب برای گربه

دکتر جودی مورگان گوشت ماهیچه های تیره از پرندگان و ماهیچه های قلب را در برنامه های غذایی با مواد خام برای گربه توصیه می کند. او همچنین توصیه می کند که جگر باید در برنامه های غذایی با مواد پخته نشده در نظر گرفته شود. چون هم گوشت تیره، هم جگر و هم عضله قلب از میزان تائورین بالایی برخوردار هستند.

دکتر مورگان همچنین برای رساندن ویتامین های محلول در چربی همچون A ، D ، E و K به گربه، تخم مرغ کامل را توصیه می کند. این ویتامینها در زرده تخم مرغ وجود دارند و پروتئین در سفیده آن موجود است. وی می افزاید: گنجاندن ماهی در رژیم غذایی گربه هم می تواند در برنامه غذایی با مواد پخته نشده برای بالا بردن میزان اسیدهای چرب امگا ۳ مفید باشد. طبق گفته دکتر مورگان ، ساردین گزینه مناسبی است زیرا احتمالاً غلظت پایینی از فلزات سنگین را در خود دارد.

سبزیجات در برنامه غذایی خام خواری برای گربه ها ضروری نیستند. ولی برخی از افراد دوست دارند آنها را هم به مواد غذایی گربه خود اضافه کنند. دکتر مورگان می گوید: “مقدار کمی کدو تنبل، افزودنی خوبی است. زیرا دارای فیبر بالا  است. مقدار کمی از جلبک دریایی هم سدیم و ید بدن گربه را تأمین می کند. همچنین می خواهم حدود پنج درصد سبزیجات زمینی به خوراک حیوان اضافه کنم که شامل کلم پیچ، هویج، کدو سبز و جعفری است.

با این حال دکتر گرونسترن توصیه می کند که هر مقدار گوشت و سبزیجات در برنامه غذایی گربه خانگی خود قرار دهید، باز هم اضافه کردن یک منبع کلسیم توصیه شده توسط یک دامپزشک و همچنین ارگان های خشک یخ زده از جمله مغز، طحال، کلیه، کبد، قلب و سنگدان ها برای برطرف شدن شکاف‌های تغذیه ای حیوانتان، لازم است.

گربه روی صندلی نشسته و روبروی او روی میز یک ماهی خام در یک بشقاب سفید قرار دارد.

آیا خوردن غذای خام برای گربه مضر است؟

غذاهای خام تجاری برای گربه

غذاهای خام تجاری، غذاهایی هستند که می توانید در فروشگاه ها پیدایشان کنید. که اغلب به شکل منجمد یا یخ زده یافت می شوند. وقتی مطمئن شدید که مواد غذایی پخته نشده برای گربه شما بهترین گزینه است، انتخاب برند مناسب هم مهم است.

دکتر گرونسترن توضیح می دهد: “برخی از تفاوت های اصلی بین غذاهای نپخته تجاری این است که آیا آنها تحت فشار بالا پاستوریزه شده اند یا اینکه ویتامین ها و مواد معدنی مصنوعی دارند یا خیر. به طور کلی، رژیم های خام تجاری زیادی برای گربه وجود دارد که مجوزهای اداره بهداشت را کسب کرده اند. آنها به روش های مختلف متعادل، دقیقاً مانند غذاهای بیسکویتی یا کنسروها تهیه شده اند.”

جالب است بدانید: چه غذایی برای گربه من بهتر است؟

دکتر گرونسترن می گوید: یافتن یک ماده غذایی که در فشار بالا پاستوریزه شده باشد، مهم است. این مورد بدان جهت اهمیت دارد که فرایند پاستوریزاسیون هر باکتری بیماری زا در غذا را از بین می برد. این امر به ویژه برای گربه هایی که از اختلالات ایمنی مانند لوسمی رنج می برند حائز اهمیت است. چون این موارد می توانند سیستم ایمنی بدن گربه را تضعیف کنند.

دکتر گرونسترن اضافه می کند که بیشتر گربه های سالم کاندیداهای اصلی غذاهای خانگی خام هستند. وی هشدار می دهد صاحبان گربه باید از دادن غذاهای دارای ویتامین ها و مواد معدنی مصنوعی به حیوان بپرهیزند. زیرا ویتامین مصنوعی غلیظ ممکن است باعث بروز مسمویت در این حیوانات شود. دکتر هال می افزاید: “هنگامی که دوزهای بالای ویتامین های مصنوعی به مدت طولانی به حیوان داده شود، مسمومیت ایجاد می کند.”

تغذیه گربه با غذای خام در منزل

در صورت تهیه غذای خام برای گربه ها در خانه  اعم از تغذیه با پرنده کامل یا قطعات خرد شده گوشت ، صاحبان این حیوان خانگی باید اقدامات لازم و توجهات بیشتری را برای اطمینان از ایمنی حیوان خود و همچنین خودشان انجام دهند.

اگر شما خودتان غذای حیوان را تهیه می کنید، گوشت ها حتما باید به صورت منجمد خریداری شوند و قبل از داده شدن به گربه باید یخشان آب شود یا قبل از خرد کردن یا انجماد مجدد گوشت ها باید به طور نسبی یخشان آب شود.

بیشتر بدانید: استفاده از گوشت خام در برنامه غذایی گربه

اگر رژیم های غذایی خام برای گربه درست تنظیم نشوند تا بتوانند مواد غذایی را به صورت متعادل به حیوان برسانند، می تواند باعث ایجاد کمبودهای تغذیه ای شوند. و اگر غذا به درستی آماده نشود (مانند سالمونلا) ، خطر بیماری های ناشی از این غذاها وجود خواهد  داشت.

نظر دکتر الیوت و دکتر گرونسترن این است که مسمومیت با سالمون برای گربه ها بسیار نادر است. برای جلوگیری از مسمومیت، صاحب حیوان خانگی باید تمام اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهد. کارهایی مانند شستن دست ها، ضد عفونی کردن تمام سطوح و ظروف، خرید سالمون از یک فروشگاه معتبر را فراموش نکنید

بعد از هر بار تغذیه گربه کاسه ها و ظرف‌ها را بشویید. مواد غذایی نپخته باقی مانده را هم داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا سالم بمانند.

پیشنهاد مطالعه: برای باز شدن چشم بچه گربه چه کنیم

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد رژیم غذایی خام خواری گربه و روش های کاربردی برای دادن غذای خام و نپخته به گربه برایتان مفید بوده باشد. آیا شما هم از این رژیم غذایی برای گربه خود استفاده کرده اید؟ نظر یا پیشنهاد خود را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایدا
ایدا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر .آیا همبرگر خام یا کباب لقمه برای گربه اسکاتیش خوبه ؟ میتونم بدم بهش ؟ گربم ۳ماهس

Awis
Awis
1 ماه قبل
پاسخ به  ایدا

خیر خوب نیس چون ادویه و پیاز دارن برای هیج گونه گربه و سگ مناسب نیس و باعث از کار افتادن کلیه میشود.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x