اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
یک گربه قهوه ای و مشکی با یک گربه سفید و کرم درگیر شده است.

دلیل دعوا گربه ها چیست؟ روش های کاربردی برای جلوگیری از دعوای گربه ها

حفظ آرامش در یک خانواده چند گربه ای همیشه آسان نیست. کنترل رفتار این حیوانات با یکدیگر می تواند برای دارندگان آنها سخت باشد. اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از دعوای گربه ها مفید واقع شود. اگر شما هم در خانه دو یا چند گربه دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

چرا گربه ها با هم می جنگند؟

اولین قدم برای جلوگیری از دعوای گربه ها، درک علت شروع آن است. دکتر جیل ساکمن، رئیس خدمات رفتار درمانی در یک کلینیک حیوانات می گوید: معمولاً این حیوانات در طبیعت، روابط مهمی با خانواده خود از جمله مادر، خواهر و برادرهای خود دارند. اما به محض اینکه تنها می شوند، تمایل دارند که موجودات منزوی تری باشند.

دکتر ساکمن می گوید: اگر حیوان دیگری به قلمرو آنها نزدیک شود، مطمئناً او را از آنجا دور خواهند کرد. این امر در خانه شما نیز صدق می کند. بسیاری از زد و خوردها زمانی شروع می شود که به آنچه حیوان خود را مالکش می داند، تعرض شود. خواه این چیز یک منطقه باشد، یک اسباب بازی باشد یا یک انسان باشد که مورد علاقه آنهاست.

حیواناتی هم وجود دارند که مدتی با هم کنار می آیند. اما بعد از یک واقعه، رابطه آنها تغییر می کند. دکتر ساکمن می گوید که او با حیوانی کار می کند که در آشپزخانه دچار سانحه ای دردناک شده است. این حیوان خود را در یک مسیر سیم کشی شده گرفتار کرده و پس از زمین خوردن، اولین چیزی که دیده است، برادرش بوده است. دکتر ساکمن می گوید: این حیوان هرگاه برادر خود را می بیند، آن درد برایش تداعی می شود. سپس هر دو حیوان مثل دیوانه ها با هم دعوا می کنند.

بیشتر بخوانید: آوردن گربه جدید به خانه؛ آیا می توانم یک گربه دیگر به خانه بیاورم؟

نشانه های دوست نداشتن گربه ای توسط گربه دیگر

علائمی که نشان می دهد این حیوانات نمی توانند با هم کنار بیایند، واضح و روشن است. در ابتدا تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به صدای این حیوانات گوش دهید. دکتر فرانکلین مک میلان، مدیر مطالعات بهزیستی در انجمن حیوانات می گوید: اما دفعات دیگر، علائم این پرخاشگری می تواند ظریف تر باشد.

با ورود حیوان دیگر به اتاق، ممکن است متوجه شوید که گربه قبلی، از اتاق خارج می شود. یا ممکن است حیوان مطیع تر سعی کند پنهان شود یا ناپدید شود که وقتی حیوان سلطه گر نزدیک شد، از رویارویی با او جلوگیری کند. دکتر مک میلان می گوید: “این حیوانات شخصیت های مختلفی دارند. گاهی اوقات این شخصیت ها نمی توانند با هم کنار بیایند.”

روش های جلوگیری از دعوای گربه ها

وقتی دعوا بین این حیوانات شروع می شود، اولین اقدام شما می تواند فریاد زدن، دست زدن یا پاشیدن آب به این حیوانات باشد. اما دکتر ساکمن هشدار می دهد که این کارها فقط اوضاع را بدتر می کند.

دکتر مک میلان پیشنهاد می کند: شما باید یک نفس عمیق بکشید و یک شیء مانند یک تکه مقوای بزرگ را بین این حیوانات قرار دهید. این یک مانع ملایم اما نفوذ ناپذیر بین دو حیوان ایجاد می کند. اگر این حیوانات با هم گلاویز شده اند، پشت گردن یکی را بگیرید. این باعث می شود که او حیوان دیگر را آزاد کند. سپس این حیوانات عصبانی را برای مدتی دور از هم نگه دارید تا عصبانیتشان فروکش کند. دکتر ساکمن می گوید: “هر وقت دعوایی بین این حیوانات رخ دهد، رابطه بین حیوانات بد می شود. و هرچه این درگیری ها طولانی تر باشد، اصلاح این رابطه دشوارتر است.”

پیشنهاد مطالعه: بیماری لثه در گربه ها

گربه که از خانه طرح پلنگی خود به بیرون نگاه می کند.

چگونه گربه ها را تشویق کنیم که همدیگر را دوست بدارند

مرحله اول: جلوگیری از دعوای گربه ها از طریق اصلاح روابط

تلاش برای اصلاح یک رابطه بد بین این حیوانات، به زمان، فضا و کلی صبر و حوصله نیاز دارد. نکات زیر همچنین می تواند هنگام آوردن یک حیوان جدید به خانه، مفید باشد.

ابتدا با قرار دادن این حیوانات در مکان های جداگانه با ظرف غذای مخصوص، ظرف آب جداگانه و فضاهای بالا رفتن مجزا برای آنها شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که با هر حیوان، زمان کافی در قلمرو مربوط به او سپری می کنید. سپس به آرامی دو حیوان را با هم روبرو کنید و آنها را آشتی دهید. زمان دقیق شروع این فرآیند، بسته به شدت مشکلات رابطه می باشد و مورد به مورد متفاوت است.

اولین قدم برای جلوگیری از دعوای گربه ها این است که به آنها اجازه دهید به بوی هم عادت کنند. دامپزشکان توصیه می کنند که به طور همزمان این حیوانات را در دو طرف مخالف خانه تغذیه کنید. این کار به آنها امکان می دهد بوی یکدیگر را همزمان با رایحه دلپذیر دیگری مانند غذاهای مخصوص یا غذای مرطوب مورد علاقه خود استشمام کنند.

بیشتر بدانید: مشکلات رفتاری در گربه ها

دکتر ساکمن می افزاید: تبادل بوی بدن آنها را با جابجا کردن ظرف های خاکشان، ادامه دهید. همچنین می توانید پارچه ای بردارید، پنجه ها و دم یک حیوان را با آن پاک کنید و اجازه دهید حیوان دیگر آن پارچه را بو کند. دکتر مک میلان توصیه می کند که فضای گربه ها را با همدیگر عوض کنید تا هر کدام دوز کاملی از بوی دیگری استشمام کند.

اکنون وقت یک ملاقات حضوری فرا رسیده است. این حیوانات را در دو طرف یک مانع محافظ قرار دهید. این کار برای آنها امکان دیدن و بو کردن همزمان یکدیگر را فراهم می آورد، اما هنوز یک مانع محافظتی بین آنها وجود دارد.

مرحله دوم: ایجاد روابط دوستانه

هنگامی که آنها به مرحله ای رسیدند که بتوانند بدون تلاش برای شروع جنگ، همدیگر را ببینند، می توانید مانع را به طور کامل بردارید. اگر یک دوست یا عضوی از خانواده شما در این مرحله به شما کمک کند، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

دکتر مک میلان می گوید: این حیوانات را به یک فضای مشترک بیاورید و هرکدام را با تعریف و ستایش در حضور دیگری، تحسین کنید. با گذشت زمان، این شایسته سازی، به این حیوانات این امکان را می دهد که به جای احساس ترس، سلطه یا درد، دشمن سابق خود را با نکات مثبتش تجربه کنند. دکتر مک میلان ادامه می دهد: “این مسئله به آنها یاد می دهد که حضور یکدیگر را در کنار هم دوست داشته باشند و از کنار هم بودن لذت ببرند.”

پیشنهاد مطالعه: دلایل بی توجهی گربه به صاحبش

حفظ صلح بین این حیوانات بعد از جلوگیری از دعوای گربه ها

برای جلوگیری از دعوای گربه ها، اطمینان حاصل کنید که هر حیوان ظرف جدای آب و غذا، فضای بازی و ظرف خاک مخصوص به خود را دارد.

دکتر مک میلان می گوید: این حیوانات دوست دارند از فضاهای عمودی بالا بروند. بنابراین به هر حیوان یک فضای مخصوص به خودش بدهید به طوری که بداند در صورت لزوم، می تواند از حیوان دیگر دور شود. او تاکید می کند: “آرامش بخش ترین چیز برای هر حیوان این است که بداند در شرایطی که اوضاع خوب پیش نمی رود، پناهگاه امنی دارد که می تواند به آن پناه ببرد.”

دستگاه های پخش کننده فرمون نیز ممکن است به آرامش بخشیدن به حیوانات مضطرب کمک کنند. دکتر ساکمن می گوید که نتایج مثبتی در مورد مواد غذایی حاوی افزودنی های دارویی نیز دیده است. البته او توصیه می کند که برای مصرف این مواد، ابتدا باید با دامپزشک حیوان مشورت کرد. باید اطمینان حاصل کنید که این محصولات با داروهای تجویز شده به حیوان خانگی شما، تداخل منفی ندارند. دامپزشک حیوان شما همچنین ممکن است داروهای ضد اضطراب را برای کمک به حفظ آرامش او توصیه کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت درخت گربه

به یاد داشته باشید که بعضی از این حیوانات ممکن است هرگز با هم کنار نیایند. اما امیدوارم شما بتوانید به جایی برسید که آنها حداقل یکدیگر را تحمل کنند. دکتر مک میلان می گوید: هدف، ایجاد زندگی صلح آمیز بین این حیوانات است. آنها ممکن است یکدیگر را دوست نداشته باشند اما حداقل می توانند با هم زندگی کنند و مشکلی برای صاحب خود ایجاد نکنند.”

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x