فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
گربه ای که سرش را بین دست هایش مخفی کرده

چرا گربه من را نادیده می گیرد؟ دلایل بی توجهی گربه به صاحبش

چرا گربه شما را نادیده می گیرد؟

بی توجهی گربه به صاحبش یکی از معضلاتی است که گربه دارها با آن مواجه می شوند. بر خلاف سگ ها، گربه ها به عنوان گونه ای برای دوستی با انسانها، شناخته نمی شوند. آنها می توانند از عشق و محبت شما فرار کنند و در گوشه ای آرام به خواب بروند. بنابراین، در زمینه دوستی، به هیچ عنوان قابل مقایسه با سگها نیستند. دلیل این امر این است که این حیوانات، اجتماعی نیستند. این بدان معناست که آنها می توانند تعامل اجتماعی را در پیش بگیرند یا آن را ترک کنند. دکتر مایکل ناپیر، استادیار رفتار اجتماعی حیوانات در دانشکده علوم کلینیکی حیوانات در دانشگاه ویرجینیا-مریلند توضیح می دهد:

هر حیوان با دیگری متفاوت است. بعضی ها تمایل بیشتری دارند تا با انسانها ارتباط برقرار کنند. اما برقراری ارتباط اجتماعی برای سبک زندگی این حیوانات ضروری نیست.

با این حال ، انسانها می توانند حیوانات را اجتماعی بار بیاورند. ما انسانها می خواهیم با حیوانات خانگی خود در تعامل باشیم و به آنها عشق بورزیم و با آنها بازی کنیم. اما در صورتی که احساس می کنید حیوان خانگی شما، با شما سرد رفتار می کند، باید نکات زیر را بدانید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نکات مهم نگهداری از گربه؛ نکاتی که در پرورش گربه باید به آنها توجه کرد

 

آیا گربه من می تواند متوجه حرف های من شود؟

بله، مطمئناً می تواند گربه حرف های شما را بفهمند. دکتر میشل ماتوسیکی، استاد کالج دامپزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو توضیح می دهد:

این حیوانات، بسیار باهوش هستند. آنها نه تنها می توانند وقتی نامشان را صدا می کنید پاسخ دهند، بلکه می توانند یاد بگیرند که دستورات ابتدایی شما را نیز اجرا کنند.

علاوه بر این بسیاری از آنها هنگام صحبت کردن با آنها، به صورت صوتی به صاحبانشان پاسخ خواهند داد. دکتر ناپیر می گوید:

این جانوران حداقل یک آوای خاص دارند که فقط از آن برای برقراری ارتباط با انسان ها استفاده می کنند. بنابراین نه تنها متوجه منظور شما می شوند، بلکه آنها نیز با آوای مخصوصشان، با شما صحبت خواهند کرد.

در حالی که این “میو” بیشتر توسط بچه گربه ها مورد استفاده قرار می گیرد، حیوانات بالغ هم معمولاً زمانی که با افراد تعامل دارند، با “میو” به شما جواب می دهند.
اما این حیوانات بر خلاف سگ ها، اگر علاقه ای به حرف هایتان نداشته باشند، نیازی به پاسخ دادن به شما نمی بینند. دکتر ناپیر می افزاید: “یک راه ساده برای کنار آمدن با این حیوان، این است که بپذیریم که خلق و خوی آنها اینگونه است و رفتارهایشان قابل تغییر نیست.”

در این زمینه بیشتر بدانید: گربه و تشخیص نامش؛ آیا گربه ها نام خود را می دانند؟

 

آیا حیوان خانگی من، صدای من را می شنود؟

البته که می شنود. این حیوانات از شنوایی بسیار خوبی برخوردار هستند و قادر به شنیدن و ردیابی صداهای موشهایی هستند که در چمن های اطراف حرکت می کنند. بنابراین اگر شما نام حیوان خانگی خود را صدا می کنید و او پاسخ نمی دهد، قطعاً صدای شما را شنیده است (مگر اینکه دچار اختلال شنوایی باشد) ولی او فعلاً نمی خواهد وارد تعامل اجتماعی شود. برخی از سرنخ های بدنی نیز وجود دارد که شما را مطمئن می کند که صدای شما، شنیده شده است. ماتوسیکی می گوید: “این حیوان، معمولاً از محیط اطرافش کاملاً آگاه است.” “شما از چرخش سرش، حرکت گوشش یا حتی یک حرکت کوچک در دم او، می توانید متوجه شوید که او صدای شما را شنیده است.”

 

چرا گربه ام به من پاسخ نمی دهد؟

دلایلی وجود دارد که این حیوان خانگی در موقع صحبت کردن با او، ممکن است شما را نادیده بگیرد. دکتر نپیر خاطرنشان می کند که این حیوان ممکن است روحیه معاشرتی نداشته باشد. او تاکید می کند:

این طور نیست که او ما را به طور عمدی نادیده بگیرد، بلکه فقط ممکن است نیازی به داشتن تعاملات اجتماعی نبیند. ولی ما این رفتار را به عنوان یک واکنش منفی تفسیر می کنیم.

 

با این حال حیوان شما ممکن است جواب شما را ندهد زیرا او در حال رد شدن از یک لبه است. دکتر ماتوسیکی می گوید:

او ممکن است به دلیل یک خطر یا تهدید درک شده در محیط، به شخص دیگر یا سایر حیوانات، پاسخ ندهد. گاهی نیز شخصی که به او فرمانی می دهد، اعتماد او را نسبت به خود سلب کرده است.

وی می افزاید: “این جانوران حافظه بسیار خوبی دارند. اگر سر آنها فریاد زده شود، تعقیب شوند یا به آنها آب پاشیده شود، شخصی که این کار را کرده را فراموش نخواهند کرد.”

اما آنها مطمئناً می دانند که چگونه توجه شما را جلب کنند. به همین دلیل ممکن است او را در حال انجام کاری که قرار نیست انجام دهد، ببینید که توجهتان را حسابی جلب کند. ناپیر اشاره می کند: “این حیوانات، بین توجه مثبت و منفی فرقی نمی گذارند. بنابراین اگر حیوان شما واقعاً نیاز به توجه داشته باشد، کاری را انجام می دهد که توجه لازم را به دست آورد.”

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۱۰ کاری که گربه ها از آنها متنفر هستند!

 

آیا گربه من کینه توز است؟

اصلا اینطور نیست. انسان ها غالباً احساس می کنند حیوان با بی محلی کردن، به آنها کینه می ورزد. اما باید دانست که این حیوانات نمی توانند به این روش کینه ورزی کنند. دکتر ناپیر می گوید: “این رفتار آنها کینه توزی نیست. آنها به سادگی به شما می گویند الان حوصله معاشرت را ندارند. من آن را در همان سطح رفتار انسانی قرار داده ام که مثلا کسی از من بپرسد آیا می خواهم برای شام پیتزا بخورم، اما من پاسخ دهم: نه الان اشتها ندارم.”

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا کبیری
رضا کبیری
1 سال قبل

درود. ایا امکان درج رپورتاژ در سایتتون مقدور هست؟ اگر بله هزینه درج رپورتاژ در داخل سایتتون رو اعلام کنید.

سپاس

ندا
ندا
8 ماه قبل

سلام گربه من توی اتاق خودم ۵تا توله ب دنیا آورد.الان نزدیک ۲ماهشونه دورم میان بو میکشن غذا از دستم میخورن توی خونه هم می‌گردن واس خودشون ولی من بغلشون میکنم فرار میکنن یا نشسته میزارم روی پاهام واینمیستن چکارکنم واقعا؟دوسدارم بغلشون کنم میشه راهنمایی کنید….با تشکر

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x