اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
یک گربه در حال معاینه شدن لثه هایش

عفونت لثه در گربه ها از علائم تا پیشگیری و درمان

وقتی صحبت از عفونت لثه در گربه ها می ­شود، باید بسیار هوشیار بود. چون بیماری و عفونت لثه می ­تواند گربه های زیادی را درگیر کند. این بیماری، التهاب مزمن لثه است و با گذشت زمان بدتر می شود. این بیماری در جایی از دهان اتفاق می ­افتد که دندان و لثه با هم برخورد می ­کنند. دکتر کتی لوند می­ گوید: همانطور که بدن با تجمع پلاک و باکتری روی دندان ها و خط لثه مبارزه می ­کند، به سلامت دندان ها آسیب وارد می ­شود. با گذشت زمان، این بیماری به دندان، ریشه دندان و استخوان زیرین دندان های گربه آسیب می ­رساند. در نهایت بیماری لثه باعث ایجاد درد، عفونت و از دست دادن دندان در گربه ها می شود.

دامپزشکان هنوز علت اینکه که چرا برخی گربه ها بیشتر مستعد بیماری لثه هستند را نمی دانند. بسیاری از دندانپزشکان، شیمی دهان را یک عامل موروثی می ­دانند. آنها معتقدند گاهی بیماری لثه ناشی از ویروس تنفسی است. ژنتیک در بیماریهای خود ایمنی در گربه ها نقش موثری دارد.  عفونت لثه نیز یکی از موارد آن است. اما علت قطعی این بیماری هنوز هم ناشناخته است.

برای آشنایی با مشکلات لثه گربه ها و راه های درمان آن با ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید.

نشانه های عفونت لثه در گربه ها

صرف نظر از علت عفونت بیماری لثه در گربه ها، دارندگان این حیوان باید در زمینه پیشگیری کوشا باشند. لازم است افراد به نشانه هایی که به طور معمول ظاهری و ظریف است، با دقت زیادی توجه کنند. در صورت وجود این نشانه­ ها باید متوجه شویم که مشکلی وجود دارد و گربه را به سرعت نزد دامپزشک ببریم. این نشانه ­ها عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم و قرمز
  • خونریزی خود به خود از دهان یا بینی
  • آبریزش از دهان
  • مشکل در غذا خوردن
  • جویدن با یک طرف دهان یا جابجایی زیاد غذا در دهان
  • بی اشتهایی
  • تورم خفیف صورت
  • لق شدن یا افتادن دندانها
  • ظاهر نامرتب یا بی اعتنایی گربه به نظافت شخصی

شاید برایتان جالب باشد بدانید: گربه های بدون آلرژی و معرفی ۷ نژاد گربه ضد حساسیت

یک گربه که صاحبش برای جلوگیری از مشکلات لثه، مسواک می زند.

ظاهر نامرتب یا بی اعتنایی گربه به نظافت شخصی از نشانه های وجود بیماری لثه است.

عفونت لثه در گربه ها چگونه است؟

دکتر کتی لوند می ­افزاید: لثه های ملتهب به راحتی قابل تشخیص هستند. لثه ­ها متورم، قرمز و دردناک به نظر می ­رسند. وقتی این نشانه ها را مشاهده می ­کنید، متوجه می ­شوید که گربه شما ناراحت است. تورم خفیف صورت نیز ممکن است مشاهده شود.

دکتر لوند اشاره می ­کند: مشکل در غذا خوردن به دلیل درد دندان رخ نمی ­دهد. چون گربه ها هنگام غذا خوردن، به ندرت از دندان های خود استفاده می کنند. این ناراحتی زمانی رخ می دهد که آنها زبان خود را دراز کرده و می خواهند غذا را بر­دارند. پس از برداشتن غذا، آن را به پشت دهان خود پرتاب می ­کنند. این حرکت باعث فشار آمدن به لثه ها و در نهایت دردناک شدن آنها می ­شود. دکتر لوند در ادامه توضیح می ­دهد: حرکت زبان باعث ایجاد درد در لثه ­ها می­شود. بنابراین آنها زبان خود را تاحد ممکن حرکت نمی ­دهند. ما برخی از گربه ها را می بینیم که به دلیل جلوگیری از درد گرفتن لثه های خود، غذا خوردن را متوقف می ­کنند.

هرچند ممکن است این نشانه، منطقی به نظر نرسد، اما اگر بچه گربه شما درست نمی ­نشیند، ممکن است به دلیل وجود عفونت لثه باشد. ظاهر نامرتب و کثیف گربه هم یک علامت است که اغلب مورد توجه قرار نمی ­گیرد. وقتی لثه ­های گربه دردناک می­ شوند، او دیگر از زبان خود برای آراستگی خودش استفاده نمی کند. با این کار او سعی می­کند که درد کمتری را تحمل کند.

بهتر است بدانید: استفراغ در گربه ها نشانه چیست؟

استوماتیت یا التهاب کل حفره دهان

در برخی موارد گربه ها دچار استوماتیت یا التهاب کل حفره دهان می ­شوند. دکتر لوند در این باره می­ گوید: التهاب کل حفره دهان، شبیه لوپوس (یک بیماری خود ایمنی) در دهان است. گربه های مبتلا به استوماتیت حتی نمی ­توانند بزاق خود را قورت دهند. بنابراین آب دهان آنها بیرون می­ ریزد. در نتیجه شبیه یک سگ شکاری یا سنت برنارد می ­شوند. در این موارد عمل جراحی ضروری به نظر می­ رسد.

پیشنهاد مطالعه: آرتروز گربه چیست؟

پیشگیری از بیماری لثه در گربه ها

دکتر لوند می افزاید: تنها راه پیشگیری از بیماری و عفونت لثه در گربه ­ها، مراقبت های بسیار دقیق دندانپزشکی است. این بدان معناست که لازم است دست ­کم دو بار در سال جرم گیری، اشعه ایکس و صیقل دادن دندان­های گربه، انجام شود. کشیدن دندانهای خراب هم در حالی که گربه بیهوش است، می­ تواند اقدامی پیشگیرانه برای ایجاد بیماری و عفونت لثه در گربه باشد. برای برخی از گربه ها نظافت سالیانه دندانها کافی خواهد بود. در حالی که برای برخی دیگر، رسیدگی به دندانها هر سه ماه یکبار ضروری به نظر می ­رسد.

اشعه ایکس بخش مهمی از هر پروسه مراقبت از دندان است. دندانی که شما می ­بینید مثل نوک کوه یخی است که بخش عمده آن قابل رویت نیست. دکتر لوند می گوید: اشعه ایکس مشکلات ریشه و نحوه اتصال آن به فک را آشکار می کند. همچنین به دامپزشک کمک می کند که علت بروز بیماری را به درستی تشخیص دهد.

همیشه لازم است که گربه شما برای انجام معاینه دهان و دندان و تمیز کردن دندان هایش، بیهوش شود. این روزها اکثر گربه ها حتی گربه های مسن، می ­توانند بیهوشی را تحمل کنند. زیرا علم در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است. لوند تاکید می­ کند: برای بیهوشی، در صورت وجود یک بیماری جدی پزشکی مانند پرکاری تیروئید، ممکن است ابتدا نیاز به درمان باشد. اما سن به تنهایی عامل عدم تحمل بیهوشی نیست.

دامپزشک در حال بررسی مشکلات لثه در گربه

تنها راه پیشگیری از بیماری لثه در گربه ­ها، مراقبت های بسیار بسیار دقیق دندانپزشکی است.

روش های درمانی مشکلات دهان گربه ها

در موارد شدید مانند استوماتیت، دامپزشک شما ممکن است بخواهد تمام دندانهای گربه شما را بکشد. این درمان بدتر از بیماری به نظر می ­رسد. اما درد و ناراحتی گربه را تسکین می ­دهد. از آنجا که گربه ها بیشتر از دندان­های خود، به زبان خود تکیه می­ کنند، بعد از کشیده شدن همه دندان­هایشان باز هم می توانند غذا بخورند.

اگر باکتری­های دهان عامل این مشکل باشند، دامپزشک پیشنهاد می­ کند به آب آشامیدنی گربه یک ضد عفونی کننده اضافه کنید. دهانشویه های ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک های موضعی نیز برای درمان التهاب لثه، گزینه­ های مفید و موثری هستند. در برخی موارد، رژیم غذایی تجویزی می ­تواند برای کاهش تجمع میکروب­هایی که پلاک و جرم ایجاد می­ کنند، کمک کننده باشد.

صاحبان این حیوان خانگی حتی می­ توانند مسواک زدن دندان­های گربه را در خانه امتحان کنند. برای این کار از لوازم بهداشت دهان و دندان مخصوص گربه استفاده کنید. دکتر لوند می گوید: گربه­ ها همیشه با این موضوع موافق نیستند. اما مسواک زدن در خانه می­ تواند اثر بخش باشد.

دامپزشک بسته به مورد خاص گربه و آنچه او ریشه مشکل تشخیص داده، روش مناسبی را برای درمان انتخاب می ­کند. دکتر لوند در خصوص درمان این عفونت لثه گربه ابراز می ­دارد: اولین قدم این است که با اطمینان کامل بدانید با چه مشکلی سر و کار دارید. در اینصورت می­ توانید پروسه درمان را سریعتر و راحت­ تر انجام دهید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد عفونت و بیماری در لثه گربه ها برایتان مفید بوده باشد. اگر گربه به شما هم دچار هرگونه مشکل در دهان و لثه هایش هست بهتر است در اولین فرصت او را به دامپزشک برسانید تا مورد معاینه قرار بگیرد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید نیز خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x