فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
سگ کرم رنگ روی مبل دراز کشیده و یک توپ پلاستیکی نارنجی در دهان دارد.

اسباب بازی جویدنی سگ چیست؟ راهنمای خرید بازی دندانی سگ

یکی از بهترین راه ها برای خوشحال نگه داشتن سگ جدید و ایجاد استرس کمتر در خانه، تهیه اسباب بازی جویدنی برای سگ است. اسباب بازی های جویدنی می تواند به حیوان خانگی شما کمک کند تا فعال، سرگرم و خوشحال بماند. هنگام انتخاب بهترین و ایمن ترین اسباب بازی دندانی برای سگ، سن، نژاد، اندازه، شخصیت و مرحله رشد دندان سگ را در نظر داشته باشید.

اگر قصد خرید اسباب بازی دندانی سگ را دارید برای نحوه انتخاب بهترین اسباب بازی های دندانی برای سگ، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

بهترین اسباب بازی جویدنی توله سگ  ۴ تا ۲۴ هفته ای

زمان تولد تا ۱۲ هفتگی

در این سن، نیازی به تهیه اسباب بازی دندانی برای سگ نیست. ممکن است دندان های شیری توله سگ با رسیدن به سن ۴ هفتگی نیش بزنند. اما این سن معمولا زمانی نیست که توله سگ ها نیاز به اسباب بازی یا فعالیت های خارج از محیط لانه خود داشته باشند.

از سن ۴ هفتگی تا ۱۲ هفتگی

در این دوره، رویش دندان های شیری سگ ادامه دارد. اکثر توله سگ ها در این سن نیز نیازی به اسباب بازی دندانی ندارند. این دوره، دوره ای است که توله سگ ها معمولاً از شیر مادر گرفته می شوند و باید به آنها غذای نرم داد. دندانهای ریز آنها می توانند بسیار تیز باشند اما معمولاً خیلی قوی نیستند. پس اگر توله سگ به اسباب بازی مخصوص سگ های بزرگتر دسترسی داشته باشد، دندان های او به راحتی آسیب می بینند.

در این مورد بیشتر بخوانید: بهترین اسباب بازی برای سگ ها و توله ها

همچنین بخوانید: بهترین شامپو برای سگ چیست؟

از سن ۱۲ هفتگی تا ۲۴ هفتگی

در این دوره، دندان های شیری شروع به افتادن می کنند. سپس دندان های دائمی جایگزین آنها می شود. این مرحله اوج فرایند دندان درآوردن سگ است. به طور معمول این دوره برای توله سگ ها ناراحت کننده ترین زمان است. چون درد زیادی را تحمل می کنند.

بسیار مهم است که اسباب بازی هایی را برای توله سگ خود انتخاب کنید که به تسکین درد دندان هایشان کمک کند. در ضمن اسباب بازی دندانی، توله سگ شما را از جویدن مبلمان، کفش، انگشتان پا یا حتی گاز گرفتن حیوانات خانگی دیگر باز می دارد. اسباب بازی های جویدنی مناسب برای توله سگ ها باید متناسب با اندازه، نژاد توله سگ و اشتیاق او به گاز گرفتن باشند.

اسباب بازی های جویدنی برای توله سگ ها عالی هستند. زیرا بر روی سطح آنها برآمدگی هایی وجود دارد که لثه های توله سگ را هنگام جویدن ماساژ می دهند. برای نژادهای تهاجمی تر و توله سگ های نژاد بزرگتر، اسباب بازی های با دوام تر یا محکم تر تهیه شود.

سگ قهوه ای و مشکی در حال جویدن اسباب بازی جویدنی آبی

بر روی سطح اسباب بازی جویدنی، برآمدگی هایی وجود دارد که لثه های توله سگ را هنگام جویدن ماساژ می دهند.

۲۴ هفتگی

در این زمان، اسباب بازی های جویدنی بزرگسال برای حیوان خانگی شما مناسب هستند. هنگامی که دندان های دائمی در می آیند، زندگی سگ شما راحت تر خواهد شد. پس از این دوره، این حیوان تمایل کمتری به جویدن وسایل مختلف دارد. در این مرحله، بسته به اندازه و سطح فعالیت سگ، امکان انتخاب اسباب بازی های ایمن متنوعی در اختیار شما خواهد بود.

کدام اسباب بازی های جویدنی با شخصیت سگ شما سازگار هستند؟

هنگام انتخاب بهترین اسباب بازی های دندانی برای سگ خود، لازم است موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • آیا آنها زمان زیادی را در جعبه یا فضای شخصی خود می گذرانند؟ (نیاز به اسباب بازی های فکری هست)
  • توله سگ شما چقدر فعال است؟ آیا آنها از بازی خشن با هم خانه های خود لذت می برند؟ (نیاز به اسباب بازی های پر تحرک هست)
  • آیا آنها در کنار افراد یا در شرایط جدید خجالتی یا مضطرب به نظر می رسند؟ (نیاز به اسباب بازی های آرامش بخش هست)

پاسخ ها شما به سوالات بالا، شما را به سمت بهترین نوع اسباب بازی دندانی برای سگ سوق می دهد.

در مورد انتخاب اسباب بازی برای سگ بیشتر بخوانید: چگونه بهترین اسباب بازی را برای سگ خود انتخاب کنید ؟

۱- اسباب بازی های فکری

اسباب بازی های فکری می توانند به عنوان بهنرین اسباب بازی دندانی برای یک سگ عمل کنند. این اسباب بازی ها برای توله سگ هایی که در زمان غیبت صاحبشان بیشتر در جعبه خود یا در استراحتگاه خود می مانند، عالی هستند.

اسباب بازی هایی که غذاها یا خوراکی ها را در خود جای می دهند، از جنس لاستیک نرم ساخته شده اند. این اسباب بازی ها برای تسکین درد دندان ها و لثه های سگ ساخته شده است. این اسباب بازی ها را می توان با خوراکی ها پر کرد و حتی منجمد کرد تا در طول چند ساعت یک منبع غنی برای جسم و ذهن سگ باشند. سرد بودن این اسباب بازی های جویدنی، به کاهش درد دندان کمک می کند.

سگ سفید و کرم رنگ در حال بازی با اسباب بازی فکری

اسباب بازی هایی که غذاها یا خوراکی ها را در خود جای می دهند، برای تحریک ذهنی سگ بسیار مفید هستند.

۲- اسباب بازی های پر تحرک

این نوع اسباب بازی ها برای آن دسته از توله سگ هایی که هرگز ساکت نمی نشینند، بسیار مناسب است. اسباب بازی های واکشی و طناب دار فقط برای دندان درآوردن توله سگ طراحی نشده اند. اما آنها دو هدف را برآورده می کنند و نیاز سگ فعال به بازی و جویدن را برآورده می کنند.

در مورد سگ ها بیشتر بخوانید: هنگام دعوای سگ ها چه کار کنیم؟ نکاتی برای جلوگیری از دعوای سگ ها

همچنین بخوانید: نحوه نظافت چشمان سگ

  • اسباب بازی های واکشی

برخی از بهترین انواع اسباب بازی ها برای تخلیه انرژی سگ، اسباب بازی های واکشی هستند. اینها برای انجام ورزش های روزانه، بازی در پارک یا تلاش برای تخلیه انرژی اضافی سگ در پایان روز عالی هستند.

سگ قهوه ای در حال بازی واکشی با صاحبش

هنگام انجام بازی های واکشی مراقب باشید که به دندان های سگ آسیبی نرسد.

 

توپ های تنیس می توانند به فعال نگه داشتن توله سگ ها کمک کنند. این توپ ها برای آموزش به حیوان خانگی نیز مفید هستند. اما اگر مقدار زیادی از نمد خارجی توسط سگ بلعیده شود یا اگر هسته لاستیکی به قطعات کوچکتر خرد شده و جویده شود، می توانند برای حیوان خطرناک باشد. سگ شما فقط باید زیر نظر شما با توپ های تنیس بازی کند.

سگ کرم رنگ که یک توپ تنیس سبز رنگ را در دهان دارد و روی چمن در حال بازی کردن است.

توپ های تنیس می توانند به فعال نگه داشتن توله سگ ها کمک کنند.

در مورد بازی با سگ بیشتر بخوانید: ۵ بازی که می توانید با سگ خود انجام دهید

  • اسباب بازی های طناب دار

اسباب بازی های طناب دار می توانند برای بازی های ملایم طناب کشی با توله سگ عالی باشند. آنها همچنین می توانند نیاز سگ به جویدن را برآورده کنند. باید مراقب باشید که طناب را به قدری نکشید که توله سگ شما از انتهای طناب آویزان شود. چون با این کار نه تنها احتمال آسیب وجود دارد، بلکه رفتارهای پرخاشگرانه در سگ را نیز تشویق می کند.

اسباب بازی های طناب دار باید برای سگ های نژاد بزرگتر و سگ های بالغ که دندانهای دائمی آنها رشد کرده است، استفاده شود. اگر بازی طناب کشی بیش از حد تهاجمی باشد، توله سگ جوان (زیر ۱۲ هفته) در معرض آسیب دیدن دندان، فک و گردن قرار می گیرند. زیرا ممکن است دندان ها به طور تصادفی از جا در بیایند. علاوه بر این گردن و فک توله سگ در حال رشد در معرض آسیب قرار می گیرد.

اسباب بازی های طناب دار باید از مواد با دوام (مانند الیاف پنبه ای که محکم بافته شده باشد) ساخته شوند که پاره یا باز نشوند. برخی از اسباب بازی های طناب دار دارای گره هایی هستند که از باز شدن رشته های طولانی جلوگیری می کند. این اسباب بازی ها، با دوام تر هستند.

سگ کرم رنگ در حال جویدن اسباب بازی طنابی آبی و سرمه ای

اسباب بازی های طناب دار برای بازی های ملایم طناب کشی با توله سگ عالی هستند.

۳- اسباب بازی های آرامش بخش

تهیه اسباب بازی های نرم و مخملی برای توله سگ هایی که به طور کامل دندان در نیاورده اند، ایده آل هستند. چون آنها نمی توانند اسباب بازی را خراب کنند. این اسباب بازی ها جویدنی برای توله سگ های نژاد کوچک که زیر ۱۲ هفته هستند یا توله سگ هایی که مشکل اضطراب دارند و نیاز به آرام شدن دارند، مناسب هستند. اسباب بازی های آرامش بخش را می توان برای توله سگ هایی که از شیر مادر گرفته شده اند نیز استفاده کرد.

هنگام انتخاب اسباب بازی مخملی باید دقت کرد تا مطمئن شوید به خوبی با درزهای محکم دوخته شده اند. همچنین هیچ نوار آویزان، برچسب یا قطعات پلاستیکی آزادی نداشته باشند که بتوان آنها را به راحتی جوید یا بلعید.

اسباب بازی های جیرجیری یا دارای زنگ داخلی مخصوص سگ، باید مرتباً بررسی شوند که آسیب ندیده باشند. زیرا قسمت های صدا دار ممکن است توسط حیوان بلعیده شوند. اگر حیوان قسمتهای صدا دار اسباب بازی را ببلعد، دچار انسداد روده می شود.

اسباب بازی های نرم در حین بازی، به راحتی کثیف می شوند. بنابراین اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که بادوام بوده و در برابر شستشو در ماشین لباسشویی، مقاوم باشند.

سگ سفید و مشکی در حالی که اسباب بازی مخملی به دهان دارد، در حال دویدن روی چمن است.

بازی با اسباب بازی های نرم و مخملی برای توله سگ هایی که به طور کامل دندان در نیاورده اند، ایده آل است.

بیشتر بخوانید: روش های کاهش وزن برای سگ هایی که اضافه وزن دارند

آیا اسباب بازی به دندان توله سگ آسیب می رساند؟

بخش هایی مانند شاخ اسباب بازی و جویدنی های طبیعی مانند استخوان ممکن است برای سگ جذاب باشد. اما این اقلام می تواند برای توله سگ شما نیز خطرناک باشد. اگر دندان سگ بشکند، توله سگ درد زیادی خواهد کشید. اغلب قسمت شکسته دندان باید توسط دندانپزشک حیوانات کشیده شود که نیاز به بیهوشی دارد. آسیب های شایع شامل موارد زیر است:

  • شکستگی دندان یا سوراخ شدن حفره دهان
  • سوراخ شدن مری، معده یا روده
  • انسداد روده در صورت بلع کامل یک تکه بزرگ

سخن پایانی

اسباب بازی دندانی برای سگ ها بسیار مفید و جذاب هستند. اما نباید فراموش کرد که اسباب بازی ها را باید مناسب با سن و نژاد و وضعیت رویش دندان های سگ تهیه کرد. هنگام انتخاب اسباب بازی های جویدنی، نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنید تا ناخواسته به دندان های حیوان خانگی آسیبی نرسد.

اگر شما هم در خصوص اینگونه اسباب بازی ها تجربه ای دارید، حتما در بخش کامنتها آن را با ما و بقیه خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x