اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
دو سگ که در پارک در حال دعوا کردن و گاز گرفتن هم هستند.

جلوگیری از دعوای سگ ها با این نکات ساده که باید بدانید

علت دعوا سگ‌ها چیست؟

اکثر سگ‌ها می‌خواهند با هم نوعان خود معاشرت کنند، در غیر این صورت فکر می‌کنند که در سلول انفرادی زندگی می‌کنند. مطمئناً، سگ‌ها عاشق همنشینی با انسان‌ها هستند، اما هر از چند گاهی باید با کسانی که با زبان خودشان صحبت می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. اما جمع شدن سگ‌ها دور هم، بدون خطر نیست. سوء برداشت حیوان، برخورد اشتباه با یک سگ هم نوع، و یک بد شانسی ساده ممکن است منجر به نزاع و دعوا کردن سگ‌ها با هم شود. جلوگیری از دعوای سگ ها بهترین کاری است که می‌شود انجام داد. دانستن اینکه چه کاری باید قبل، حین و بعد از دعوای سگ‌ها انجام دهید بهترین راه برای به حداقل رساندن صدمات احتمالی است.

در این مقاله از مجله پت خرید به  بررسی دعوای سگ‌ها، روش‌های جلوگیری از دعوای سگ‌ها، راه‌های پیشگیری از درگیری و همچنین کنترل سگ‌ها در زمان دعوا کردن خواهیم پرداخت.

جلوگیری از دعوای سگ بهترین دفاع است

مطمئناً پیشگیری از دعوای سگ‌ها گزینه‌ای بهتر از برخورد با آن پس از شروع درگیری است. باید به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید این موضوع که صاحبان سگ‌های دیگر، چگونه با حیوان خود رفتار می‌کنند را کنترل کنید. بنابراین شما فقط مسئول آموزش و مدیریت سگ خودتان هستید. برای جلوگیری از دعوای سگ‌ها این نکات را بهتر است بدانید:

۱٫ مراقب اوضاع باشید

وقتی سگ شما در مجاورت همنوعان دیگر خود و در تعامل با آنهاست، به حرکات گروه توجه کنید. اکنون زمان آن نیست که آنقدر در گوشی، کتاب یا مکالمه خود غرق شوید که هنگام شروع دعوا بین سگ تان با سگ دیگری متوجه آن نشوید. بازی معمولی و شاد این حیوانات معمولاً شامل پارس کردن زیاد و کشتی گرفتن با هم می‌شود. بنابراین تعیین زمان بروز دعوا بین سگ‌ها ممکن است دشوار باشد. علائمی که باید مراقبت آنها بود و نشان می‌دهند که دعوای سگ‌ها می‌تواند قریب الوقوع باشد:

  • دم شق و رق یا وضعیت بدن
  • صدای عمیق‌تر برای غر زدن یا پارس زدن
  • پارس کردن با صدای بلند و نشان دادن دندانهای زیاد
  • گاز گرفتن
  • حیوانی که سعی در فرار کردن دارد اما انگار اجازه انجام این کار را ندارد

جالب است بدانید: سگ ترسو و نحوه برخورد کردن و درمان ترس سگ

۲٫ اطاعت کردن را با سگ تمرین کنید.

اگر شروع به دیدن علائم استرس در سگ خود یا سایر حیوانات کردید، حیوان را صدا کنید و برای آمدنش تشویقی سگ به او بدهید. به سگ بگویید که بنشیند و پیش شما بماند تا اوضاع کمی آرامتر شود. به طور مرتب روی آموزش سگ برای اطاعت پذیری از خودتان کار کنید و همیشه رفتار خوب او را تشویق کرده و به او پاداش دهید. هدف شما این است که اطمینان کامل داشته باشید که فارغ از آنچه در اطراف حیوان اتفاق می افتد، او فوراً از دستورات شما پیروی می‌کند.

حتماً مطالعه کنید: ۵ نکته مفید در مورد آموزش اطاعت پذیری به سگ

۳٫ نقاط ضعف و محرک‌های سگ خود را یاد بگیرید.

بعضی از سگ‌ها در بیشتر شرایط رفتار خوبی دارند اما محرک‌های خاصی دارند که آنها را به بدترین حیوان دنیا تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، سگ شما ممکن است دوست داشته باشد که با حیوان هم خانه خود بازی کند اما وقتی احساس می‌کند غذای او توسط دوستش در معرض خطر قرار گرفته است، می‌تواند پرخاشگر شود و شروع به دعوا کردن کند. امن‌ترین راه برای مقابله با موقعیت‌هایی مانند این، اجتناب از این موقعیت‌هاست. مثلاً این دو حیوان هرگز در هنگام غذا دادن، در یک محوطه قرار نگیرند.

وقتی سگ‌ها دعوا می‌کنند چه باید کرد؟

اگر علیرغم همه تلاش‌های شما برای جلوگیری از بروز دعوا بین سگ‌ها، حیوان خانگی شما وارد مبارزه با هم نوع خود شد، می‌توانید این نکته را بخاطر بسپارید که هدف اصلی شما جلوگیری از صدمات چشمگیر به حیوانات و افرادی است که در آن زد و خورد درگیر هستند. برای اینکه آسیب‌ها را به حداقل برسانید این نکات را به خاطر داشته باشید:

۱٫ وحشت نکنید

بسیاری از زد و خوردها و دعوا بین سگ‌ها در واقع فقط کشمکش‌هایی هستند که دارای سر و صدای زیاد و عجیب برای یکدیگر هستند اما طی چند ثانیه به پایان می‌رسند. اگر این حیوانات بعد از دعوا به سرعت و خود به خود از هم جدا شدند، با سکوت و آرامش به سگ خود نزدیک شوید، قلاده سگ را ببندید و از منطقه خارج شوید.

جالب است بدانید: مقایسه ی میزان پرخاشگری سگ نر و ماده

۲٫ حواس حیوان را پرت کنید

آیا یک کاسه یا یک سطل آب در آن اطراف وجود دارد یا یک شیلنگ در این نزدیکی هست؟ خیس کردن سگ ترجیحاً در ناحیه صورت، غالباً ذهن آنها را از جنگ و جدال دور می‌کند. از اسپری فلفل نیز می‌توان استفاده کرد. برخی از دارندگان سگ برای جلوگیری از دعوای بین سگ‌ها این اسپری‌ها را با خود حمل می‌کنند. اما آگاه باشید که این اسپری‌ها می‌توانند برای تماشاگران بی‌گناه که در مسیر باد هستند بسیار آزار دهنده باشد.

ایجاد صداهای بلند نیز گاهی جواب می‌دهند. سعی کنید بوق ماشینی که در همان نزدیکی قرار دارد، به صدا در آورید. دست خود را روی سطل‌های زباله فلزی بکوبید تا صدای مهیبی ایجاد کند و حواس این حیوانات را از مهلکه پرت کند.

شاید برایتان جالب باشد: حس همدردی در سگ ها

۳٫ سگ‌ها را از هم جدا کنید

اگر نتوانستید حواس سگ‌ها را از دعوا کردن پرت کنید، سعی کنید چیزی را پیدا کنید که بین آنها قرار دهید. تخته، شاخه بزرگی، عصا، چتر (به سرعت آن را باز کنید تا حیوان خود را شگفت زده کنید)، تخته سه لا، صندلی، پتو، فرش، تشک، کت زمستانی ضخیم و هر چیزی که دم دست باشد و به اندازه کافی محکم باشد، برای جلوگیری از گاز گرفتن حیوانات یا حتی گاز گرفته شدن شما می‌تواند مفید واقع شود.

به عنوان آخرین راه حل، می‌توانید پاهای سگ خود را بگیرید و او را به عقب بکشید. اما شما باید خیلی مراقب باشید. هرگز به گردن یا سر حیوان خود دست نزنید زیرا این قطعی‌ترین راه برای مجروح شدنتان در هنگام دعوای بین سگ‌ها است.

پس از دعوای سگ چه کار کنیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید، وجود زخم های احتمالی را روی بدن سگ خود بررسی کنید. پس از پایان دعوا، باید مراقب حیوان خانگی خود باشید. آن‌ها دچار اضطراب و احتمالاً ترس و درد خواهند شد و همه این موارد خطر گازگرفتن را افزایش می‌دهد. اگر حیوان شما زخمی است، سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید. بیشتر زخم‌های سگ، پس از یک دوره درمان مناسب بهبود می‌یابند. اما با تأخیر در درمان، زخم‌ها تقریباً همیشه عفونی می‌شوند. حتی اگر به‌نظر می‌رسد پس از دعوا حال حیوان شما خوب است، تا چند روز از نزدیک مراقب او باشید. چون برخی از آسیب‌ها ممکن است بعد از چند روز آشکار شوند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی روش های عقیم کردن سگ ماده و بهترین روش عقیم سازی سگ ها

سخن پایانی

امیدوارم این مطلب در مورد دعوا کردن سگ ها و روش های جلوگیری کردن از این اتفاق برایتان مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا سگ آرام و مطیع داشته باشید.

نظر شما چیست؟ آیا راه حل خاصی برای جلوگیری کردن از دعوا سگ ها سراغ دارید که به ما کمک کند؟ در بخش نظرات می توانید پیشنهاد خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
8 ماه قبل

باید موقع دعوا پاتو بزاری روی دم سگ یا دم شو محکم بگیری

1
4
Tina
Tina
4 ماه قبل

این خضعبلان چیه گذاشتین تو سایتتون
این تربیته یا شکنجه یعنی چی که از اسپری فلفل نیز می‌توان استفاد

2
0
نگار
نگار
4 ماه قبل

درودبر شما ما چهارتا سگ داریم تا دو ماه قبل سه تا بودن .حدود چند ماهی پتهای ماده دوتایی با هم دعوا میکنند هر بار .خیم تر میشه .سگ هفت ساله غر غر میکنه اون یکی که قبلا سعی در آرام کردنش داشت حالا شروع به جنگیدن و گاز گرفتنش میکنه .الان هم فقط میره تا خرخرشو بگیره انقدر زخمی شدیم که حسابش از دستمون در رفته .الان هم که دارم مینویسم با دست ورم کرده است چون شب گذشته وسط دعوا دستمو گازگرفتن استخوان ساعدم رو خیلی ورم کرده و به شدت درد میکنه لطفا راهکار نشونم بدین سپاسگزار… بیشتر بخوانید

سحر
سحر
2 ماه قبل
پاسخ به  نگار

عزیزم شما حتما با یه رفتارشناس صحبت کنید اینجا بهتون کمکی نمیکنن
بهترین رفتار شناسی که من میشناسم توشیکا هستند تو اینستاگرام سرچ کنید
Toshika.train

سحر
سحر
2 ماه قبل

سلام عرض ادب ابتدای امر میخواستم ایرادی بگیرم اینکه پارس درست نیست لطف بفرمایید از کلمه واق استفاده کنید

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x