فروردین ۹, ۱۴۰۳
صاحب سگ در حال ریختن قطره در چشم سگ است

نحوه نظافت چشمان سگ ؛ چطور چشم سگم را تمیز کنم؟

چشم یکی از حساس ترین عضوهای سگ هاست که خطرات زیادی ممکن است آن را تهدید کند. چشم های سگ شما نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. تمیز کردن دوره ای چشم سگ کمک می کند تا خیلی زود متوجه بیماری های مربوط به آن شوید. در این مقاله از مجله پت خرید به شما نحوه نظافت کردم چشم سگ را خواهیم گفت تا برای تمیز کردن آن بهترین روش را در پیش بگیرید.

 

ترشحات چشم سگ

چشم سگ ها به طور طبیعی دارای ترشحاتی است که مازاد آن از گوشه چشم جاری شده و موهای قسمت پائین گوشه داخلی آن را مرطوب می کند.

در سگ های پوزه کوتاهی که چشمان برجسته و بیرون زده دارند این ترشحات در مقایسه با دیگر سگ ها بیشتر است. در حیوانات سفید این ترشحات چشمی به صورت مسیر نارنجی یا قهوه ای رنگی به نظر می آید. دلیل این امر اکسید شدن املاح آهن موجود در آن در معرض جریان هواست.

گاهی این ترشجات زیاد می شوند و روی دید سگ شما اثر می گذارند. به همین دلیل باید مسیر ترشحات را تمیز کنید.

 

نحوه تمیز کردم چشم سگ

سعی کنید هر روز و بعد از برس زدن با یک تکه پنبه تمیز و مرطوب مسیر این ترشحات را تمیز کنید. در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی این مواد در کناره های چشم حیوان خشک شده و به توده ی سفت و تیره رنگی تبدیل می شود و می تواند محل تجمع باکتری ها و عوماً ایجاد کننده عفونت های چشمی شود.

بهتر است به صورت مرتب موهای اطراف چشم های حیوان را کوتاه کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از تجمع ترشحات چشمی، از وارد شدن موهای بلند در چشم و تماس آن ها با سطح قرنیه نیز جلوگیری می کند. تماس دائمی این مو های زائد و بلند موجب التهاب و زخم قرنیه شده و حیوان را عذاب خواهد داد.

در سگ های پوزه کوتاهی که چشمان برجسته دارند آسیب های چشمی شایع تر بوده و بیشتر در معرض گرد و خاک و آلودگی های محیط هستند. از این رو دقت و  توجه بیشتری را برای مراقبت از چشم ها طلب می کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۴ مراقبت بهداشتی در مورد سگهای صورت تخت

 

در صورت عفونی شدن چشم سگ چه کار کنیم؟

در صورتی که چشم حیوان در اثر ورود گرد و خاک قرمز و ملتهب شد می توانید با استفاده از محلول های استریل شست و شوی چشمی چشم آن ها را تمیز کنید. استفاده از چای تازه دم که سرد شده باشد برای شست و شوی چشم های سگ و بر طرف کردن التهاب آن ها مفید است.

به این نکته توحه داشته باشید که برای شست و شو پنبه را رو یه سطح چشم نکشید. فقط مایع را از بالا در چشم حیوان بچکانید به طوری که از یک سمت به سمت دیگر جریان پیدا کند.

از مصرف خود سرانه قطره های آنتی بیوتیک و ضد التهاب برای چشم حیوان خود خوددار یکنید. در صورت نیاز این کار را به دکتر دامپزشک واگذار کنید.

پیشنهاد مطالعه: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x