اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
بچه گربه با چشم های بسته خوابیده روی زمین

عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده و روش درمان آن

گاهی ممکن است در بدو تولد بچه گربه، چشم‌های او عفونی بوده و زندگی را برایش سخت کند. عفونت چشم بچه گربه‌ها دلایل مختلفی دارد که ابتدا باید شناسایی شده و بر اساس آن درمان لازم انجام شود. عفونت‌هایی از این دست در صورت عدم درمان می‌توانند به کوری دائمی منجر شوند. در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی انواع عفونت‌های چشم بچه گربه‌های تازه متولد شده و همچنین راه‌های درمان عفونت چشمی بچه گربه‌ها پرداختیم. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و همچنین راه‌های درمان آن با مجله پت خرید همراه باشید.

عفونت‌های رایج چشم‌های بچه گربه‌ها

یکی از عفونت‌هایی که چشم بچه گربه تازه به دنیا آمده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، عفونت پرده ملتحمه است. پرده ملتحمه یک غشای مخاطی است که سطح داخلی پلک‌ها و کره چشم یا قرنیه و پوشش سطح جلوی شفاف کره چشم را می‌پوشاند. این مشکل معمولاً پس از آنکه پلک‌های بالا و پایین از هم جدا و باز می شوند، اتفاق می‌افتد. در این زمان بچه گربه حدود ۱۰ تا ۱۴ روزه است.

در اغلب موارد، منبع این عارضه ترشحات عفونی واژن گربه‌ی مادر است که در هنگام زایمان از مادر به بچه منتقل می‌شود. اما محیط غیر بهداشتی نیز می تواند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد. باکتری استافیلوکوک معمولاً باعث چرک کردن چشم این نوزادان می‌شود. ویروس تبخال نیز یکی از علل شایع این مشکل برای این کوچولوهای دوست داشتنی است.

بیشتر بخوانید: پلک داخلی یا پلک سوم گربه ها

بچه گربه خوابیده روی زمین با چشم های بسته

عفونت چشم بچه گربه ممکن است موجب کوری او شود

علائم و انواع بیماری‌های چشمی در گربه‌ها

انواع بیماری‌های چشمی در گربه‌ها و همچنین عفونت کردن چشم بچه گربه‌ها دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

  • چشم ممکن است دچار ورم ملتحمه همراه با التهاب، قرمزی و ترشحات در پرده ملتحمه شود.
  • پلک‌های بالا و پایین بچه گربه به دلیل ترشحات خشک و به هم می‌چسبند.
  • ترشحات چرک مانند یا ترشحاتی که دارای مقداری مخاط چرکی است از چشم بچه گربه خارج می‌شوند.
  • پلک‌های بالا و پایین به علت ورم یا تجمع مایعات درون حدقه یا کره، به سمت بیرون متورم می‌شوند.
  • قرنیه چشم بچه گربه زخم می‌شود. (زخم‌هایی که در اثر سوراخ شدن پوشش چشم و توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند)
  • کره چشم بچه گربه تخریب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از گربه مادر بعد از زایمان و در زمان شیردهی

 

 علل عفونت کردن چشم گربه‌های نوزاد

علل مختلفی ممکن است موجب عفونت کردن چشم بچه گربه‌ها در زمان تولد و یا در دوران نوزادی شود. اما دو دلیل اصلی عفونت چشم بچه گربه‌ها به شرح زیر است:

  • عفونت‌های واژن مادر در زمان نزدیک به زمان زایمان
  • محیط آلوده و غیر بهداشتی برای حیوانات تازه متولد شده

تشخیص بیماری عفونت چشم در بچه گربه‌ها

دامپزشک یک معاینه فیزیکی کامل از نوزادان گربه مبتلا به عارضه عفونت چشم انجام می‌دهد. لازم است یک سابقه پزشکی کامل از بارداری و زایمان به همراه سابقه پزشکی گربه مادر به دامپزشک ارائه شود. اگر گربه بالغ ماده عفونتی داشته، حتما دامپزشک را در جریان اطلاعات مربوط به علائم و زمان شروع بیماری قرار دهید. البته ممکن است هیچ نشانه‌ای از این عارضه در مادر وجود نداشته باشد. اما اگر علائمی در گربه‌های تازه متولد شده وجود داشته باشد که نشان از وجود نوعی آلودگی منتقل شده از طریق زایمان باشد، در این صورت دامپزشک نیاز به کشت ترشحات واژن گربه‌ی مادر دارد.

همچنین کشت ترشحات عفونی از عضو بینایی نیز باید انجام شود. برای معاینه کامل از نظر وجود جراحت یا ضایعه‌ای احتمالی، پزشک با استفاده از ماده ای به نام فلورسئین، قرنیه گربه را لکه‌دار می‌کند. فلورسنت زرد و نارنجی رنگ سطح قرنیه را روشن می‌کند و به این ترتیب خراش‌های کوچک و اشیاء خارجی موجود در داخل عضو بینایی، زیر نور قابل رویت می‌شوند. در صورتی که گربه تازه متولد شده یک بیماری نهفته داشته باشد که به درمان نیاز داشته باشد، دامپزشک ممکن است بررسی مشخصات شیمیایی خون، شمارش کامل سلول‌های خون و آنالیز ادرار را برای تشخیص تجویز کند.

پیشنهاد مطالعه: رایج ترین صدمات گربه ها و راههای درمان این صدمات در گربه

 

روش درمان عفونت چشمی در بچه گربه‌ها

دامپزشک با مرطوب کردن و کشیدن ملایم پلک‌های بچه گربه آنها را از هم جدا می کند. به محض باز شدن چشم ها، آن را با دارو و لوازم بهداشتی گربه می شوید تا ماده آلوده را خارج سازد. برای جلوگیری از چسبیدن دوباره پلک‌ها به یکدیگر باید از کمپرس آب گرم استفاده شود و این روش برای درمان خانگی نیز توصیه می‌شود. دامپزشک همچنین یک پماد آنتی بیوتیک موضعی برای رفع مشکل عفونت چشم گربه تجویز می کند.

البته بهتر است از درمان خانگی چشم‌های عفونی بچه گربه پرهیز کنید. زیرا به دلیل اشتباه در امر درمان ممکن است به چشم گربه آسیب برسد. در این مواقع بهتر است گربه را در اولین فرصت به دامپزشک برسانید.

گربه خوابیده روی دیوار

درمان عفونت های چشمی بچه گربه ها باید سریع درمان شود

نگهداری از بچه گربه با چشم های عفونی در منزل

پس از بازگشت به خانه، کمپرس ولرم (نه داغ) را روی چشم بچه گربه‌ها بگذارید. با این کار از چسبندگی دوباره پلک‌ها به یکدیگر جلوگیری کنید. با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی دوره درمان را کامل کنید. ممکن است عفونت فقط به یک یا دو بچه گربه سرایت کرده باشد، با این وجود حتی اگر سایر نوزادان سالم به نظر برسند، باید مراقب بروز علائم در آنها باشید. به این ترتیب می‌توانید در صورت بروز علائم بیماری، سریعاً برای درمان آنها اقدام کنید.

بعضی از بیماری‌های باکتریایی چشم بسیار مسری هستند و مسلما شما دوست دارید که بچه گربه‌های سالم را از ابتلا به عفونت چشمی در امان نگه دارید. دامپزشک تشخیص خواهد داد که آیا  نیاز به جداسازی نوزادان بیمار و سالم از یکدیگر وجود دارد یا خیر. پس نیازی به جداسازی نیست، مگر در موارد ضروری و به تشخیص دامپزشک. زیرا برای رشد اجتماعی و جسمی بهتر، بچه گربه‌ها باید در کنار مادر و سایر خواهر و برادرانشان باشند. لوازم مراقبت و نگهداری از چشم گربه را با مشورت دامپزشک تهیه کنید و در خانه مراقبت چشم بچه گربه خود باشید.

همچنین محیطی که مادر و نوزادان در آن غذا می خورند و می‌خوابند باید تمیز و بهداشتی باشد. توصیه دیگر اینکه نوک پستان مادر را فقط با آب گرم بشویید و از صابون استفاده نکنید. زیرا مواد موجود در ترکیب صابون منجر به ترک خوردگی و خونریزی نوک سینه‌ها و ایجاد آلودگی می‌شود. بهتر است در این مورد طبق توصیه دامپزشک خود عمل کنید.

بیشتر بدانید: چشمک زدن گربه نشانه چیست؟

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد چشم بچه گربه و روش های درمان عفونت چشم بچه گربه ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohammadreza
mohammadreza
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من چند تا بچه گربه از بیرون پیدا کردم و مطمئنم که مامانشون مرده فکر کنم ۴-۳ روزه باشن اما چشماشون ی مایعی داره مصلا انگار خشک شده و کامل چشاشون باز نشده نمدونم چجوری بگم چشماشون انگار یکمی دورو برش صورتیه چیکار کنم درست بشن؟ طفلیا گناه دارن اگه بمیرن

11
4
شیما
شیما
9 ماه قبل
پاسخ به  mohammadreza

تا سه هفته چشمای بچه گربه ها بسته میمونه نگران نباش فقط شیر چطوری میخوای بدی براشون.الهی بمیرم الان چقد گرسنه هستن

مائده
مائده
8 ماه قبل
پاسخ به  mohammadreza

ببخشید سوال دارم ازتون مال منم الان ۱۰ روزشه یک چشمش بازه یکی دیک زخم شده زخمشم خشکه و باد کرده مال شماهم اینجوری بود باز شد

مرتضی
مرتضی
4 ماه قبل
پاسخ به  mohammadreza

باچایی بشورید

شیما
شیما
9 ماه قبل

منم گربه مادر دارم تازه زایمان کرده ۲تا اتیش پاره دمیا اورده فقط طفلیا چشماشون افونت میکنه بهم میچسبه نمیدونم چیکار کنم نزدیکی ها هم دامپزشک نیست ببرم کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم

ندا
ندا
9 ماه قبل
پاسخ به  شیما

برای ماهم تو حیاطمون دوتا زایمان کرده چشماشون عفونیه بردیم دامپزشک قطره اشک مصنوعی داد گفت هر ۴،۵ ساعت یه بار چند قطره بریزید تو چشماشون بعدم یه قطره آنتی بیوتیک داد نمیدونم اسمش چیه نارنجیه اونم هر هشت ساعت یه بار میریزیم

اسکارلت
اسکارلت
9 ماه قبل
پاسخ به  ندا

اگه عفونت چشم بچه گربه ها سبز رنگه میشه اسم قطره رو برام بنویسین برم بگیرم،از داروخانه انسانی گرفتین یا دامپزشکی؟

زهره
زهره
5 ماه قبل
پاسخ به  اسکارلت

سلام گربه من اینجوری شده بود زنگ زدم دامپزشک گفت قطره سیپلکس چشمی نادانان میتونی استفاده کنی هر ۸ ساعت یک قطره.چند روزه میزنم خیلی بهتر شده

Hengame
Hengame
8 ماه قبل
پاسخ به  ندا

سلام میشه اسم قطره هارو بگین

زهره
زهره
5 ماه قبل
پاسخ به  Hengame

سیپلکس

شکوفه
شکوفه
8 ماه قبل
پاسخ به  شیما

هرروزباچایی سردپاک کنید وبعدهم یه پماد آنتی بیوتیک چشمی بزنید

مرتضی
مرتضی
4 ماه قبل
پاسخ به  شیما

باچایی بشورید وقطره فلاکسیسن هر۸ساعت ۱قطره تا۵روز

مرتضی
مرتضی
4 ماه قبل

من بچه گربه م عفونت شدیدداشت چشمش قطره فلوکساسین ریختم خوب شد ۵ روزهر۸ساعت ۱قطره انقدراین قطره خوبه یکباربریزید میبینید چقدر فرق میکنه

13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x