اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای در تشت آبی که 2 شامپو در کنار آن قرار دارد و صاجب سگ در حال شستن سگ است.

بهترین شامپو برای سگ چیست؟ راهنمای انتخاب شامپوی مناسب سگ

اکثر سگ ها حمام کردن را دوست دارند. اما حتی سگ هایی که از حمام کردن لذت نمی برند، باید هر چند وقت یکبار شسته شوند. انتخاب بهترین شامپو برای سگ، بسیار مهم است و احتیاج به دقت زیادی دارد. شامپوی مناسب سگ به طور خاص برای این حیوان تولید می شود و از آسیب و عفونت‌های پوستی سگ جلوگیری می کند.

شامپوهای سگ بر اساس اندازه و ناراحتی های خاص پوست، دارای ترکیبات و اجزای مختلفی هستند. پس لازم است صاحب سگ به طور کامل در مورد شامپوی مناسب تحقیق کند و بعد آن را تهیه نماید. بهتر است قبل از انتخاب شامپو برای سگ خود با دامپزشک هم مشورت کنید. به این ترتیب حیوان خانگی شما هم تمیز خواهذ بود و هم سالم خواهد ماند.

اگر تمایل دارید در مورد انتخاب شامپو برای سگ بیشتر بدانید، این مقاله از مجله پت خرید را بخوانید.

 

بهترین شامپو برای سگ، شامپویی است که با نیاز او تطابق دارد

انواع مختلفی از شامپو برای شستن سگ وجود دارد. بهترین راه برای تشخیص اینکه سگ شما به کدام شامپو نیاز دارد، این است که از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید.

هنگام تهیه شامپوی مناسب برای سگ خود به این نکات توجه کنید:

  • آیا سگ شما بچه است یا بالغ؟
  • موهای سگ بلند است یا کوتاه؟
  • آیا بدن سگ بو می دهد؟
  • آیا پوست سگ حساس است؟
  • پوست سگ شما چرب است یا خشک؟
  • آیا پوست سگ در اثر خشکی، پوسته پوسته می شود؟
  • آیا سگ شما بیش از حد تن خود را می خاراند؟

پاسخ به سوالات بالا، کلید طلایی یافتن بهترین شوینده برای حیوان خانگی شما است.

بیشتر بخوانید: شامپو خشک سگ چیست؟ محاسن استفاده از شامپو خشک برای سگ

 

سگ کرم و قهوه ای رنگ که صاجبش در حال شستشوی سرش است.

اگر پوست سگ شما حساس است، از شامپوهای خیلی قوی برای شستن او استفاده نکنید.

۱- شامپوهای مرطوب کننده و تسکین دهنده پوست سگ

خیلی از سگ ها به بوی شامپوها حساس هستند. بنابراین لازم است برای آنها شامپوهای بدون عطر تهیه شود. این شامپوها معمولا بدون صابون هستند که علاوه بر تمیز کردن پوست سگ ها، باعث تسکین و کنترل خارش پوست سگ نیز می شوند. شامپوهای حاوی روغن درخت چای برای اکثر سگ ها با پوست حساس، مناسب می باشند. همچنین وچود عصاره گل همیشه بهار در شامپوی مناسب برای سگ، با حذف آلرژن ها، تحریکات پوستی را به طور موثر درمان می کند. روغن نارگیل، روغن زیتون و گلیسیرین نیز در فرمولاسیون برخی از شامپوها برای مرطوب کردن پوست های خشک وجود دارند.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی خشکی پوست در سگ ها

 

۲- شامپوهای ضد باکتری یا ضد قارچ برای سگ ها

سگ شما ممکن است دچار باکتری یا قارچ باشد. در اینصورت استفاده از یک شامپوی آنتی باکتریال یا ضد قارچ، بیماری او را کنترل کرده و باکتری و قارچ را به مرور از بین می برد. همچنین این شامپوها باعث از بین رفتن خارش و بوی بد سگ می شوند.

 

۳- شامپوی مناسب برای سگ با پوست حساس

چنانچه پوست سگ شما حساس است، باید از یک شامپوی ملایم برای تسکین پوست او بهره بگیرید. شامپو های حاوی ترکیبات جوی دو سر،  از ایجاد خارش در پوست حیوان جلوگیری می کنند.

همیشه به خاطر داشته باشید که بعد از نظافت سگ با شامپو، بدن او را به دقت آبکشی نمایید و مطمئن شوید که روی بدن او هیچ اثری از کف باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید: استفاده از صابون و شامپوی انسان برای شست و شوی سگ

بعد از شستشوی سگ با شامپو، بدن او را به دقت آبکشی نمایید تا کف روی بدن یا سر او باقی نماند.

۴- شامپوی مناسب برای سگ های دارای خارش و آلرژی پوستی

آلرژی های پوستی معمولاً باعث خشکی پوست سگ ها و در نتیجه پوسته پوسته شدن بدن آنها می شوند. در نتیجه خز آنها درخشندگی لازم را نخواهد داشت. یک شامپوی ضد آلرژی ملایم می تواند آلودگی ها را از پوست سگ بردارد و رطوبت از دست رفته را مجددا به پوست بر گرداند. این شامپوها حاوی مواد ضد خارش و ضد التهاب مانند هیدروکورتیزون یا لیدوکائین هستند. اگر بعد از ۱ دوره استفاده از این نوع شامپوها، علائم آلرژی سگ برطرف نشد، حتماً او را نزد دامپزشک ببرید.

 

۵- شامپوی ضد ریزش مو برای سگ

نظافت دوره ای سگ یکی از راه حل های مناسب برای جلوگیری از ریزش موی او است. پیشنهاد می کنیم برای کاهش شدت ریزش موی سگ، شامپو با فرمولاسیون آمینو اسید را تهیه کنید.

استفاده از شامپوهای فرموله شده با آنتی اکسیدان و سایر روغن های مفید نیز راهکار دیگری برای سگ های دارای ریزش موی شدید می باشند. این شامپو ها باعث درخشندگی و سالم شدن موهای سگ شما خواهند شد.

 

۶- شامپوی ضد کک و کنه برای سگ

اگر سگ شما کنه یا کک دارد، شستن او با این نوع شامپوها می‌تواند باعث از بین رفتن این حشرات مزاحم شود. برخی از این دست شامپوها برای مبارزه با شپش نیز موثر هستند. فراموش نکنید که هرگز نباید از شامپوی مناسب سگ برای گربه ها استفاده کرد.

 

نرم کننده موی سگ

استفاده از نرم کننده پس از شستشو با شامپو، باعث می‌شود چربی های مفید روی پوست سگ که در اثر شستشو از بین رفته‌اند، به پوست باز گردند. نرم کننده ها باعث نرمی و درخشش خزهای سگ می گردند. یک نرم کننده مناسب به ویژه برای حیوانات با موهای بلند، باعث آسان تر شدن فرایند برس زدن به موهای سگ می شود.

بیشتر بخوانید: رسیدگی و مراقبت بهداشتی پوست و موی سگ و نکاتی برای تقویت موی

سگ سفید و قهوه ای در حال شسته شدن توسط صاجبش در فضای باز

استفاده از نرم کننده، پوست و موی سگ را نرم و درخشان می کند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه شستشوی سگ در خانه مقرون به صرفه تر است، با انتخاب بهترین شامپو برای سگ خود، هم از صرف وقت و هزینه اضافی جلوگیری می شود و هم سگ شما راحت تر خواهد بود.

اگر سگ شما هر نوع مشکل پوستی دارد، توصیه می کنیم شامپوی مخصوصی برای او خریداری کنید که برای آن مشکل پوستی خاص طراحی شده باشد. به خاطر داشته باشید که نباید سگ را بیش از حد  شست. زیرا با این کار چربی هایی که به طور طبیعی از پوست و موی سگ مراقبت می کنند، از بین می روند. پس از شستشوی سگ حتما او را با حوله تمیز خشک کنید.

ضمنا به یاد داشته باشید که شامپوهای انسانی می توانند به موی سگ آسیب برساند. پس هرگز نباید از شامپوی خود برای شستن سگتان استفاده کنید.

چنانچه نقطه نظر یا تجربه خاصی در خصوص تهیه شامپوی مناسب برای سگ دارید، لطفا در بخش کامنتها، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع: dogtime و grove

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x