اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه نارنجی و سفید با چشمان زرد، زل زده به دوربین

زبان بدن گربه ها و نحوه درک رفتار و حرکات گربه که حتما باید بدانید

شما به عنوان صاحب یک گربه ، حالات مختلف حیوان خانگی خود را از زبان بدن او، حالات چهره، صداها و شیوه حرکت او تشخیص می دهید. ما به طور غریزی می فهمیم که گربه های ما هیجان زده، شاد، غمگین، نا امید یا مضطرب هستند. برای آشنایی بیشتر با زبان بدن گربه هاو نحوه درک رفتار گربه ها، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

درک رفتار گربه از روی زبان بدن

ممکن است گربه شما در گوشه ای بی سر و صدا نشسته باشد.. اما این حیوان همیشه نشانه های حال و هوای فعلی خود را نشان نمی دهد. شما به راحتی نمی فهمید که آیا گربه شما ترسیده است؟ آیا او می خواهد بازی کند؟ آیا او آرام است؟ برداشتن قدم ساده برای درک رفتار گربه و برقراری ارتباط با او می تواند منجر به پیوند قوی تری با حیوان خانگی شود. گربه ها همچنین از میو میو کردن به عنوان راهی برای ارتباط با انسان استفاده می کنند.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم نگهداری از گربه؛ نکاتی که در پرورش گربه باید به آنها توجه کرد

 

گربه با رفتار دوستانه

گریه کرم و قهوه ای، خوابیده روی شکم و دستانش را به جلو دراز کرده

گربه با رفتار دوستانه

حالت دوستانه بودن، با دقت به زبان بدن گربه ها کاملا مشخص می باشد. چشمان یک گربه با رفتار دوستانه هوشیار و درخشان خواهد بود. گوش هایش هم به سمت جلو است و سرش را بالا می گیرد و سبیل هایش صاف هستند. همچنین شما می توانید به نشانه های درخواست برقراری دوستی توسط گربه گوش دهید. به عنوان مثال اگر او میو میو می کند، ممکن است به دنبال برقراری ارتباط باشد. بنابراین سعی کنید که تعامل شما با گربه، بر اساس شخصیت او شکل بگیرد.

 

گربه ترسیده

گربه کرم و قهوه ای با مردمک های چشم گشاد و حالت ترسان

ترس گربه از چهره اش مشخص است.

در حالی که ممکن است گربه شما آرام به نظر برسد، اما شاید واقعیت چیزی غیر از این باشد. نگاه دقیق تری به صورت و دم او بیندازید. سپس خواهید دید که این اعضاء آنها ترس یا ناراحتی را نشان می دهند یا نه. مردمک های چشم یک گربه ترسیده، گشاد و گوش هایش پهن می شوند. دم او ممکن است به سمت پایین و نزدیک بدنش نگه داشته شود. همچنین سبیل هایش صاف هستند و او آنها را به صورت خود فشار می دهد. هنگامی که گربه شما ترسیده به نظر می رسد، مراقب حرکات ناگهانی یا سریع خود باشید. زیرا ممکن است ناخواسته باعث ناراحتی بیشتر او شوید. در این حالت ممکن است حیوان واکنش تهاجمی از خود نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه: نوازش کردن گربه ها؛ گربه ها نوازش کردن کدام قسمت از بدنشان را دوست دارند؟

 

گربه بازیگوش

گربه نارنجی خوابیده روی زمین در حال بازی با اسباب بازی است.

گربه بازیگوش آماده شیطنت و بازی کردن است.

وقتی دم گربه ای پیچ خورده یا شکم او  به سمت بالا کشیده شده است​​، به احتمال زیاد او به دنبال برقراری ارتباط و بازی کردن است. گوشهای او نیز ممکن است به سمت جلو آمده باشند. هرگز به شکم او دست نزنید. زیرا این کار باعث ایجاد بروز رفتارهای دفاعی یا تهاجمی می شود. در ضمن ممکن است او دست شما را چنگ بزند یا گاز بگیرد.

 

گربه آرام

گربه کرم و قهوه ای با دستهای سفید خوابیده روی میز و یک دست خود را جلو آورده

گربه آرام رفتارش هم با آرامش و متانت است

با مشاهده ترکیبی از نشانه ها می توانید متوجه شوید که گربه شما آرامش دارد. حالت چهره و زبان بدن او را به دقت بررسی کنید. زیرا حالت خمیده و آرام بدن او می تواند شبیه گربه ترسیده باشد. گوش های او به سمت جلو و دمش صاف است. علاوه بر آن سبیل هایش از هم باز شده اند و از صورتش کمی فاصله دارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: گربه ها در مورد ما چه فکری میکنند ؟!

 

گربه منفی

گربه کرم و قهوه ای با چشمان خشمناک آبی

به من نزدیک نشوید!

هنگامی که زبان بدن گربه، منفی به نظر می رسد، به احتمال زیاد برای برقرار کردن ارتباط آمادگی ندارد. پس بهتر است سعی نکنید به او نزدیک شوید یا او را بردارید. در این شرایط مردمک چشم های او گشاد شده و گوش هایش در کنار سرش به صورت صاف قرار می گیرد. پشت او قوس دار می شود و موهای پشت و دمش بالا می آید.

پیشنهاد مطالعه: راه هایی برای جلوگیری از آسیب زدن گربه به وسایل خانه

 

آیا گربه ها احساسات دارند؟

احساسات چیزی است که به گربه ها انگیزه می دهد تا در واکنش به یک رویداد یا موقعیت، درست عمل کنند. به عنوان مثال احساس منفی ترس ممکن است باعث شود گربه ها فرار کنند و پنهان شوند. در حالی که احساس مثبت ممکن است باعث شود گربه ها برای نوازش شدن به دامان شما بیایند.

احساسات گربه به دو دسته مثبت یا منفی تقسیم می شوند که باعث واکنش هایی در گربه می گردند. به عنوان مثال لذت بردن گربه می تواند به احساس سرخوشی و نشاط برسد. در حالی که نا امیدی او می تواند به خشم و عصبانیت منجر شود.

رفتارگرایان مدرن حیوانات خانگی ادعا می کنند که احساسات حیوانات بر نحوه یادگیری آنها موثر است. آنها می توانند به روشهایی احساسات این حیوان را اندازه گیری کنند. البته اندازه گیری این احساسات ممکن است کاملا دقیق نباشد. آنها از ارزیابی احساسی حیوان خانگی برای درمان مشکلات رفتاری او استفاده می کنند.

پیشنهاد مطالعه: آرام کردن گربه مضطرب؛ چگونه یک گربه وحشت زده را آرام کنیم؟

 

مشکلات عاطفی

رفتارشناسان حیوانات می توانند با تشخیص احساسات گربه ها، علت های مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و عصبی بودن را بهتر درک کنند. ممکن است احساسات منفی حیوان خانگی شما نسبت به احساسات مثبت او بیشتر باشد. در اینصورت لازم است برای حل مشکل حیوان، از یک رفتارشناس حیوانات کمک بگیرید.

پاداش دادن به یک رفتار حیوان باعث تقویت آن و همچنین احساساتی می شود که با آن همراه است. شما می توانید آنچه که گربه تان بیشتر دوست دارد، به عنوان پاداش به او بدهید. این کار باعث می شود که از استرس او بکاهید.

 

منبع: PURINA

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x