اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه سفید و قهوه ای با چشمان سبز نشسته در ظرف خاک

روش ساخت خاک گربه در خانه

ساخت خاک گربه خانگی ایده خوبی است. به خصوص اگر بخواهید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید یا گربه‌ای دارید که از بافت یا بوی خاک تجاری ناراضی است، شما می‌توانید برای ساخت و تهیه خاک گربه مناسب حیوان خود دست به کار شوید.

خاک گربه در اصل برای جمع‌آوری ادرار و مدفوع گربه‌ها طراحی شده است. پس یکی از مهمترین معیارها برای خاک گربه، این است که جنس آن جاذب باشد. بعلاوه گربه‌ها به طور طبیعی مدفوع خود را دفن می‌کنند. بنابراین مهم است که از چیزهایی استفاده کنید که گربه بتواند آن‌ها را با پنجه‌های خود حفاری کند.
تهیه خاک گربه در خانه نسبتاً آسان است و هزینه آن نیز کمتر از خاک‌های تجاری موجود در بازار است. اگر تمایل دارید با روش ساخت خاک گربه آشنا شوید، این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

مواد اولیه خاک گربه دست‌ساز

شما می‌توانید خاک تجاری گربه را با اقلام مختلف روزمره جایگزین کنید. شن، خاک و الیاف چوب طبیعی یا تراشه‌های چوبی که برای اصطبل اسب استفاده می‌شود، همگی از طریق فروشگاه‌های لوازم کشاورزی و مزرعه در دسترس هستند. این موارد گزینه‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید همانند خاک معمولی گربه‌ها در ظرف خاک او بریزید. همچنین می‌توانید از فضولات مرغ استفاده کنید که در فروشگاه‌های لوازم کشاورزی موجود است.

یکی از مزایای استفاده از خاک گربه طبیعی، استفاده از خود خاک است. بسیاری از خاک‌های تجاری حاوی پودر سیلیس هستند که باعث ایجاد مشکلات تنفسی فوقانی در گربه‌ها می‌شود. همچنین برخی از اسانس‌های موجود در خاک تجاری معطر می‌توانند برای گربه‌ها سمی باشند. ممکن است این اسانس‌ها برای این حیوان خانگی واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته در مورد انتخاب و نحوه آماده سازی خاک گربه

بچه گربه نارنجی نشسته در ظرف خاک

تهیه خاک گربه در خانه آسان است و هزینه آن نیز کمتر از خاک‌های تجاری در خواهد آمد.

ساخت خاک گربه از ماسه

ماسه یک جایگزین ارزان قیمت برای خاک تجاری گربه است. درست کردن خاک گربه با آن هم بسیار ساده است. کافی است چند لیوان ماسه را با یک فنجان جوش شیرین مخلوط کنید تا یک ترکیب مناسب برای خاک گربه تهیه شود.
این مورد نقطه ضعف‌هایی هم دارد. چون ماسه بعد از استفاده، به پای گربه می‌چسبد و به نقاط مختلف خانه برده می‌شود. همچنین خاک ساخته شده از ماسه، بسیار سنگین است. در نتیجه حمل کردن آن دشوار است.

استفاده از خاک اره

برای تهیه خاک گربه می‌توان از خاک اره استفاده کرد. می‌توانید آن را با جوش شیرین مخلوط کنید تا بتواند بوی فضولات گربه را مهار کند. خاک اره بسیار جاذب است. همچنین ارزان قیمت است و برای این منظور به صرفه خواهد بود!

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب خاک گربه مناسب؛ کدام خاک برای گربه مناسب است؟

مراحل تهیه خاک گربه قابل جمع‌آوری با روزنامه

جمع‌آوری خاک ساخته شده از مواد معمولی ذکر شده در بالا، بعد از استفاده توسط گربه، کار چندان آسانی نیست. اما شما می‌توانید برای راحتی کار جمع‌آوری خاک، با استفاده از چند تکه روزنامه یک خاک قابل جمع‌آوری ایجاد کنید. روزنامه را به صورت نوارهای خیلی باریک پاره کنید یا آن را از طریق یک خردکن، خرد کنید. روزنامه خرد شده را در یک سطل حاوی آب خیس کنید. ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. سپس آن را برای مدتی رها کنید تا چاپ روی روزنامه‌ها محو شود.

مقداری از تکه‌های مرطوب را بردارید و زیر آب جاری بگیرید و آن را به خوبی بشویید. سپس روزنامه شسته شده و فشرده را در یک طشت خشک قرار دهید. روزنامه‌های خیس را از هم جدا کنید. بعد روی همه قسمتهای آن مقداری جوش شیرین بریزید. سپس آن‌ها را ورز دهید تا به یک مخلوط پالپ نرم برسید. این مخلوط را در جریان هوا قرار دهید تا خشک شود. این روند یک یا دو روز طول می‌کشد.
اکنون این خاک آماده استفاده است. پالپ خشک را در ظرف خاک گربه بریزید تا گربه از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر مواد غذایی بر سلامت مجاری ادراری گربه

گربه سفید رنگ دست خود را روی لبه ظرف خاک سفید گذاشته است.

برای ساخت خاک گربه در خانه، صبور باشید. چون مراحل مختلف این کار به زمان زیادی نیاز دارد.

معایب تهیه خاک گربه خانگی

در حالی که ساخت خاک گربه در خانه ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، خاک گربه خانگی دارای معایبی هم هست. موادی مانند شن و خاک ممکن است باعث کثیف شدن خانه بشوند. استفاده از برخی گزینه‌های دیگر هم مانند روزنامه ممکن است بسیار وقت‌گیر باشند. همچنین توجه داشته باشید که خاک‌های تجاری گربه اغلب حاوی خوشبو کننده یا جاذب بو مانند جوش شیرین هستند. بدون این مواد افزودنی، خاک گربه خانگی شما ممکن است نتوانند از پخش شدن بو در خانه جلوگیری کند.

استفاده از جوش شیرین روی خاک گربه خانگی روزنامه ممکن است به اندازه کافی موثر باشد. افزودن خوشبو کننده پودری مخصوص فرش هم می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین شما می‌توانید خاک اره درخت سرو را امتحان کنید. خاک اره درخت سرو ممکن است در دسترس باشد، اما گران قیمت است. به جای آن مقداری خاک اره معمولی را به خاک گربه دست‌ساز خود اضافه کنید تا بو را به خود جذب کند.

هشدار: گربه‌ها در استفاده از خاک جدید، کمی سخت گیر هستند. این بدان معناست که یافتن فرمولاسیون مناسب برای ساخت خاک گربه نیاز به صرف وقت و صبوری دارد. ممکن است برای پیدا کردن گزینه مناسب برای حیوان خانگی، چندین گزینه را امتحان کنید. اما شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به این روند، چندین ظرف خاک با فرمولاسیون‌های مختلف آماده کنید. گربه شما به شما نشان خواهد داد که کدام یک را ترجیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بیماری های گربه ؛ ۱۰ بیماری شایع در گربه ها و دلایل و علت آن

گربه کرم و قهوه ای رنگ در کنار ظرف خاک آبی رنگنشسته در کنار

گربه‌ها در استفاده از خاک جدید، کمی سخت گیر هستند. پس سعی کنید خاک جدید به گونه‌ای باشد که آنها را راضی نگه دارد.

سخن پایانی

وقتی خاک گربه جدیدی را جایگزین خاک قبلی می‌کنید، این کار را به تدریج انجام دهید. زیرا گربه شما به خاک قدیمی خود عادت کرده است. تغییر ناگهانی ممکن است گربه شما را آزرده خاطر کند. در اینصورت ممکن است گربه استفاده از ظرف خاک را تحریم کند.

برای این تغییر، در مرحله اول کمی خاک جدید دست ساز را به خاک قدیمی گربه خود اضافه کنید. سپس به تدریج نسبت خاک جدید را به خاک قدیمی افزایش دهید. این کار به گربه شما زمان می‌دهد تا به خاک جدید خود عادت کند. این احتمال هم وجود دارد که حیوان خانگی شما به محض جایگزینی کامل خاک جدید با خاک قدیمی، آن را بپذیرد و از آن با خوشحالی استفاده کند.

 

منابع: cuteness و pawtracks

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پدرام
پدرام
1 سال قبل

من از خاک اره بجای خاک گربه استفاده میکنم . یک گونی خاک اره رو ۵۰ هزار تومن میخرم که تقریبا سه ماه طول میکشه تا تموم بشه هر بار دو تا خاک انداز پر رو توی ظرفشون میریزم . قبلا خاک گربه رو میخریدم و گرون بود و زود به زود باید عوض میکردم و بصرفه نبود ولی الان خیلی خوبه هم به لحاظ قیمت و دسترس بودن .

10
0
kavehvictor@gmail.com
kavehvictor@gmail.com
5 ماه قبل

یکی از مهمترین اولویت های دائمی بنده به محض ازدواجم تهیه سگ ها و گربه های خانگی است که از اهمیت بشدت محوری برای من برخوردار است.امیدوارم آنها در زمینه دستشوئی در محل تعبیه شان حتما بروند و باعث افزایش شادی بنده و شرکای آتی زندگی ام گردند.

kavehvictor@gmail.com
kavehvictor@gmail.com
5 ماه قبل

ضمنا برای خانه های حیاط دار یا حتی بالکن دار سگ ها و گربه های محبوب خانگی آتی ام می توانند در حیاط یا بالکن دستشوئی کنند خاصه در حیاط و دوباره به اتاق برگردند.

kavehvictor@gmail.com
kavehvictor@gmail.com
5 ماه قبل

یکی از محبوب ترین هدیه ها به مناسبت های مختلف علاوه بر الات موسیقی و ورزشی همین سگ ها و گربه های خانگی است که من بشدت انتظار دارم شرکای آتی زندگی ام و حتی فرزندان و رفقایم اینها را به من هدیه دهند.بی اندازه اهمیت می دهم.

trackback

[…] ۱: petpors.com 3: petkharid.com 4 […]

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x