اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
تصویر گربه سفید و قهوه ای رنگی که جلویش بشقابی پر از غذا قرار گرفته است

تاثیر مواد غذایی بر سلامت مجاری ادراری گربه

نقش و عملکرد غذا در سلامت سیستم ادراری گربه

غذا در سلامت دستگاه ادراری گربه نقش بسیار مهمی دارد. انتخاب غذای مناسب برای گربه کمک می کند که بیمار نشود. اما اینکه چه غذایی به گربه هایی که بیماری کلیوی دارند و یا از مشکلات ادراری رنج می برند بدهیم نکته بسیار مهمی است. در این مقاله از پت شاپ پت خرید در مورد تاثیر مواد غذایی مختلف به سلامت مجاری ادراری گربه خواهیم پرداخت.

نکات مهمی که در انتخاب یک غذا باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • درصد آب موجود
  • کربوهیدرات‌ها و روغن‌های موجود در غذا
  • کیفیت مواد تشکیل دهنده و تأثیر متقابل آن بر بالانس PH ادرار (میزان اسیدی یا قلیایی)
  • مهمترین عامل در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مجاری ادراری تغذیهٔ ســالم است که که می‌توان آن را به دو دسته زیر طبقه بندی کرد

 

غذاهای خانگی

در توضیح غذاهای خانگی باید به این مطلب بسیار مهم اشاره کرد که منظور از غذای خانگی، به هیچ عنوان غذاهایی که در خانه اعضای خانواده مصرف می‌کنند نیست، بلکه منظور این است که با در نظر گرفتن “سن” و “نیازهای گربه” غذایی تهیه کنید.

این نوع غذاها ماده اصلی تشکیل دهنده آن پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت، ماهی و مرغ بوده و بتوانید با اضافه نمودن موادی مانند تخم مرغ، پنیر (به علت عدم وجود لاکتوز)، روغن ماهی، سبزیجات پخته مانند هویج و سیب زمینی و …… نیازهای غذایی گربه خود را برطرف کنید.

ذکر این نکته نیــز لازم است که در زمان طبخ غذا از اضافه کردن هرگونه مواد طعم و مزه دهنده مانند پیاز، سیر و ادویه و… جداً خودداری کنید. چون این مواد تاثیری بر سلامتی مجاری ادراری گربه نخواهند داشت. اگر برای شما هم سوال پیش آمده چه غذایی برای گربه من بهتر است؟ می توانید مطلب مرتبط با آن را مطالعه کنید.

 

کنسروهای مخصوص گربه

در زمان خرید اینگونه کنسروهای مخصوص گربه همیشه نکات زیر را در نظر داشته باشید. مواد تشکیل دهنده ذکر شده بر روی بسته بندی را چک نموده تا مطمئن شوید مــاده اولیـــه کنسرو را حتــــماً “پروتــئیـــن حیـــــوانــی” تشکیل داده باشد و منابع تأمین این پروتئین از زائدات و پس مانده‌های حیوانی مانند پودر استخوان نباشد. در مرحله بعد از عــــــدم وجود هر گونه حجم دهنده‌هایی مانند کنجاله ذرت یا گندم، پروتئین گیاهی، مواد افزودنی و طمع دهنده‌ها اطمینان حاصل کنید و در مرحله آخر برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس سایت اینترنتی تولید کننده که در روی بسته بندی ذکر شده است، مراجعه نمایید.

 

مشخصات غذای سالم برای سلامت کلیه گربه ها

نقش روده در بدن گربه، جذب و آبگیری آب موجود در روده‌ها است. بنابراین می‌توانید از یکی مفیدترین روش‌ها ” که اضافه کردن آب” به غذای موجود گربه است در جهت کاهش غلظت ادرار به او کمک کنید.

غذای سالم باید حاوی مقادیری آب باشد که منجر شود ادرار گربه باید به اندازه کافی رقیق باشد تا مانـــع از تشکیل کریستال‌ها (رسوبات) در مجرایی اداری شود. اگر در غذای گنجانده شده در رژیم غذایی گربه‌ای آب به اندازه کافی موجود نباشد، ادرار غلیـــظ شده و خطر تشــکیل کریستال‌ها و باکتری‌ها در مجرای ادراری آن گربه افزایش خواهد یافت که خود می‌تواند منجر به بروز عفونت دستگاه ادراری شود.

جالب است بدانید: علت رفتن گربه از خانه 

 

تأثیر غذا در تعادل حالت اسیدی یا قلیایی ادرار گربه

اگر ادرار گربه‌ای بدلیــل عـــدم تعادل PH بیش از اندازه اسیدی شده باشد، احتمال تشکیــل رسوبات و بروز مشکلات ادراری در آن بالا خواهد رفت. این به این معنی است که نقش غذای مصرفی گربه با مقدار اسید موجود در ادرار، کاملاً متقــابــل است و می‌توان آنرا به عنوان عامل اصلی ایجاد عدم تعادل در PH ادرار معرفی کرد. بدون شک مصرف اکثر میوه‌ها و سبزیجات مانند موز، سیب، کلم بروکلی، کدو مسما و… در حفظ تعادل PH ادرار در حالت نرمال کمک زیادی می‌نماید.

 

نقش کربوهیدرات‌ها و روغن‌ها در سلامت مجاری ادراری گربه

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بهترین معیار سنجش کیفیـت برای غـذای گــربه، غذایی که در آن از بهترین نوع پروتئــین حیوانـــی استفاده شده باشد، زیرا غذای که کربوهیدرات‌هایی مانند برنج، گندم و ذرت از مواد تشکیل دهنده آن باشد، سبب افزایش حالت اسیدی ادرار شده که این مسئله به نوبه خود، عامل اصلی شکل گیری رسوبات در مجرای اداری خواهد بود.

 

افزایش میزان آب مورد استفاده گربه

با افزایش میزان آب موجود در بدن گربه، می‌توان کمک شایانی در سلامت دستگاه ادراری او کرد. به دلیل اینکه ادرار رقیق به آسانی از مجرای ادراری تخلیه شده و به احتمال زیاد عاری از وجود باکتری‌ها خواهد بود.

 

استفاده از گیاهان روغنی

غذاهایی که از روغن از دانه گیاهانی مانند روغن هسته انگور و روغن میوه‌های مغز دار همچون روغن آفتابگردان و روغن سویا در آن استفاده شده باشد، مصرف این گونه روغن‌ها، لوزالمــعده را تحت فشار قرار داده تا از طریق ادرار، سموم بدن را دفع نماید.

اگر گربه شما دارای عفونت ادراری است مطالعه مطلب علایم عفونت ادراری گربه ها و نحوه ی درمان آن حتما برایتان مفید خواهد بود.

 

 

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x