اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
توله سگ سفید و قهوه ای با لباس گلدار در حال بو کردن یخ

آیا خوردن یخ توسط سگ برای او مضر است؟

هنگامی که دلتان می خواهد چیز سردی بخورید، می توانید چیز خاصی مثل یک تکه یخ مکعبی را بین دندان هایتان خرد کنید و بخورید. این کار برای بسیاری از انسانها لذت بخش است. بسیاری از سگ ها هم این حس لذت را با صاحبانشان شریک می شوند. اما آیا خوردن یخ توسط سگ برای او بی ضرر است؟

به طور کلی ، بله. دکتر جیل دیفازیو ، متخصص مراقبت های ویژه و عضو گروه فوریت ها و ارجاع دامپزشکی در شهر نیویورک است. او می گوید: نوشیدن آب برای آبرسانی به حیوان خانگی شما ضروری است و این آب می تواند به صورت مایع یا جامد مصرف شود. او می گوید: “خوردن یخ به عنوان ابزاری برای تضمین مصرف آب، مفید است و می تواند سرعت آشامیدن آب توسط حیوانات خانگی را کم کند.”

دکتر سوزان سی نلسون ، استاد بالینی در مرکز بهداشت دامپزشکی در دانشگاه ایالتی کانزاس است. او خاطرنشان می کند: خوردن یخ توسط سگ در بسیاری از موارد برای او بی خطر است. اما می توانند به طور بالقوه صدماتی هم به او وارد کنند. اگر تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

آیا یخ خوردن سگ به دندان های او آسیب می زند؟

دکتر نلسون می گوید: “این مکعب ها دلیل شناخته شده ای برای شکستگی دندان این حیوانات هستند. هرچه اندازه مکعب بزرگتر باشد، احتمال وقوع شکستگی دندان حیوان بیشتر می شود.”

دکتر دیفازیو افزود: جویدن زیاد هر چیز سفت، می تواند باعث سایش و آسیب زدن به مینای دندان حیوان شود. او خاطر نشان کرد: استفاده از یخ یا تراشه های کوچکتر و دادن آن در حد اعتدال می تواند تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

بهتر است بدانید: مراقبت از سگ در زمستان؛ ۷ مورد مراقبتی برای سگها در هوای سرد

 

آیا سگ شما می تواند توسط مکعب های یخ خفه شود؟

سگ سفید و قهوه ای در حال خوردن مکعب های یخ

خوردن تکه های بزرگ یخ ممکن است باعث خفگی سگ شود.

دکتر نلسون می گوید وی هرگز نمونه ای از حیوانی که اینگونه خفه شده باشد را ندیده است. اما این احتمال وجود دارد که یک قطعه بسیار بزرگ قبل از اینکه به اندازه کافی ذوب شود، بتواند در مجاری هوایی حیوان گیر کند. باز هم تاکید می کنم، دادن تکه های کوچکتر یا تراشه های یخ می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

دکتر دیفازیو خاطرنشان می کند حیواناتی که دندان های خود را از دست داده اند و یا دچار بیماری شدید دندان هستند ممکن است نتوانند به طور مناسب اجسام سخت را بجوند و بنابراین می توانند بیشتر در معرض خطر خفگی قرار بگیرند. همچنین حیواناتی که مشکلاتی در بلع دارند یا دچار بیماری عصبی اساسی یا بیماری شدید راه هوایی فوقانی هستند، ممکن است در جویدن و بلع این جسم سخت مشکلاتی داشته باشند. اگر نگران توانایی حیوان خانگی خود در جویدن و بلع تکه های منجمد هستید، پیش از دادن آنها به حیوان خود، با دامپزشک او مشورت کنید.

 

آیا خوردن یخ توسط سگ باعث ایجاد نفخ می شود؟

ابتلا به نفخ در این حیوان مستقیماً با خوردن یخ در ارتباط نیست. اما نوشیدن زیاد آب ممکن است یک عامل مؤثر در ایجاد این شرایط که تهدید کننده زندگی حیوان است، باشد. نفخ، نوعی پیچ خوردگی معده است که ممکن است در اثر جمع شدن گاز رخ دهد.

دکتر نلسون می گوید: ” نفخ می تواند در اثر مصرف مقدار زیادی غذا، آب یا هوا بوجود آید. اگر قرار دادن یخ در آب آشامیدنی حیوان شما باعث می شود که او مقدار زیادی آب را به سرعت بنوشد (که هنگام قورت دادن آب، منجر به وارد شدن مقدار زیادی هوا به معده حیوان می شود) ، این کار می تواند او را در معرض خطر جدی ایجاد نفخ قرار دهد.”

اگر حیوان به شدت تشنه به نظر می رسد، ممکن است خوردن یخ بهترین گزینه برای رفع عطش او نباشند. دکتر نلسون توصیه می کند برای جلوگیری از عطش حیوان، جرعه های کوچک آب را به صورت مکرر به او بدهید.

بهتر است بدانید:چگونه بهترین دامپزشک را برای حیوان خانگی‌تان انتخاب کنید

آیا می توان از یخ برای درمان گرمازدگی سگ استفاده کرد؟

در مورد یک حیوان گرمازده، استفاده از این مکعب های منجمد هرگز توصیه نمی شود. دکتر نلسون می گوید: “بهتر است آب خنک را به حیوانات گرمازده خود تعارف کنید. چون آنها باید به آرامی خنک شوند.”

مهمترین کاری که باید انجام شود این است که روند خنک کردن فعال را شروع کنید. دکتر دیفازیو توصیه کرده است: “حیوان خانگی خود را با آبی که با دمای اتاق هم دما باشد، خیس کنید. بیشتر روی قسمت زیرین و پشت حیوان خانگی خود آب بریزید (از ریختن آب روی سر حیوان اجتناب کنید). سپس مستقیماً او را نزد دامپزشک ببرید.

 

آیا می توان به حیوان بیمار یخ داد؟

بسیاری از حیوانات خانگی هنگام بیماری (به خصوص با مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال و استفراغ) دچار کمبود آب می شوند. در نتیجه بسیار تشنه می شوند. اما وقتی علت بیماری ناشناخته باشد، بهترین راه این است که حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید.

دکتر نلسون می گوید: “مواردی هم وجود دارد که ممکن است خوردن یخ توسط سگ، برای حیوان خوب باشد. اما همیشه قبل از دادن هر چیزی به سگی که حالت تهوع دارد، باید ابتدا با دامپزشک صحبت کرد. زیرا دادن غذا یا آب به هر شکلی ممکن است وضعیت او را بدتر کند. لازم به تاکید بیشتر نیست. بیشتر از این سفارش نمی کنم.”

دکتر دیفازیو می گوید: ” نکته مهم برای رفع بیماری و درمان کم آبی بدن، تزریق سرم داخل وریدی است. ”

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت سنگ خوردن سگ ها و راه‌های جلوگیری از آن

 

آیا خوردن یخ توسط سگ در بعضی نژادها، لذت بخش تر است؟

سگ سید با سر قهوه ای و گوش های سیاه در حال نزدیک شدن به ظرف حاوی آب و یخ

برخی سگ ها با دیدن یخ، از خود بی خود می شوند!

دکتر نلسون می گوید: ” به طور کلی نژادهای دارای جثه بزرگتر نسبت به کوچکترها مشتاق جویدن بیشتری هستند. اما من حیواناتی با هر ابعادی دیده ام که به دنبال یخ هایی می روند که از دست صاحبانشان به زمین می افتند.”

دکتر دیفازیو می افزاید اغلب  ترجیح سگ برای خوردن یخ، بیشتر به جوان بودن حیوان مربوط می شود. این مساله به نژاد او ارتباطی ندارد.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] همچنین بخوانید: آیا خوردن یخ توسط سگ برای او مضر است؟ […]

trackback

[…] همچنین بخوانید: آیا خوردن یخ توسط سگ برای او مضر است؟ […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x