اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

علت سنگ خوردن سگ و راه‌های جلوگیری از جویدن سنگ و شن

دلیل سنگ خوردن سگ ها

سنگ خوردن در سگها بسیار مهلک و آسیب پذیر است. بسیاری از افرادی که سگ‌های آنها علاقه به خوردن سنگ دارند، با استفاده از روشهای ذکر شده در ذیل این رفتار خطرناک را تغییر داده و یا کاملاً سگ را از انجام آن باز داشته‌اند. صبر و حوصله شما بهترین روش برای منع سگ از سنگ خوردن است. پس در ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه ما باشید.

جویدن سنگ و صخار گاهی اوقات به دندانهای سگ آسیب رسانیده و موجب پارگی و زخمی شدن دهان حیوان می‌شود. به اضافه آنکه بلعیدن سنگ سبب انساد روده شده و موجب استفراغ، اسهال و گاهی خفگی در حیوان می‌شود. برخی دامپزشکان معتقدند شانس زنده ماندن در سگی که سنگ بلعیده و آن را دفع نکرده است، ۵۰/۵۰ است.

 

چرا سگ سنگ می خورد؟

سگ ممکن است بیمار یا درد داشته باشد، ممکن است نیاز به تحرک و ورزش داشته و یا بیش از حد تنها باشد. حتی ممکن است مانند انسانها بنا به دلایلی ویار داشته و میل به بلعیدن اقلام غیر خوراکی داشته باشد.
طبیعی است که توله سگها و سگها از دهان خود برای کشف و بررسی پیرامونشان استفاده می‎کنند. سگ ممکن است از روی ملالت و خستگی، تشویش و نگرانی و نا امیدی اقدام به خوردن سنگ کنند. سنگ خودن توله سگ ها شایع تر از حیوانات بالغ است. وی به هر حال باید جلوی حیوانی که سنگ می خورد را گرفت تا به خود آسیب نزند.

در این مورد بیشتر بدانید: علت نیاز سگ ها به جویدن ؛ چرا سگ ها دوست دارن همه چیز را بجوند؟

 

راه هایی برای جلوگیری از سنگ خوردن سگ

  1. وسایل سرگرم کننده متاسفانه در مورد سگهایی که تنها بر روی یک چیز تمرکز می‌کنند، موثر نیست. تنها راه حل در اینگونه سگها دور کردن عوامل خطرناک است تا سگ هیچ دسترسی به آن نداشته باشد.
  2. برای برخی از سگها توجه، ورزش و تربیت عاملی است برای تحت کنترل در آوردن عادات و رفتار آنها، از تاکتیک‌های منحرف کننده و در عین حال سرگرم کننده از قبیل تهیه اسباب بازیها و خوراکیهای جویدنی مخصوص سگ که به آنها علاقمندند، استفاده کنید.
  3. تعدادی اسباب بازی جویدنی و مخصوص سگ را تهیه کنید و هر کدام از آنها را هر چند روز یکبار برای حیوان رو کنید و مابقی را جمع کنید، به نحوی‌که همیشه اسباب بازیها در نظر سگ جدید و جذاب باشند.
  4. آیتم های خطرناک را از دسترس سگ خارج کنید و بجای آن وسایل ایمن را جایگزین کنید.
  5. قوطی آلومینیومی پر سر و صدا را امتحان کنید. در صورتیکه سگ خود را در حین سنگ خوردن غافلگیر کردید، با استفاده از به صدا در آوردن قوطی نوشابه و موارد مشابه ای که در داخل آن سکه انداخته‌اید، او را به نوعی بترسانید.
  6. استفاده از آبپاشی که آب سرد داخل آن ریخته اید نیز بسیار موثر است. در این حالت، زمانیکه سگ از خوردن سنگ دست کشید، او را تمجید و تشویق کنید.
  7. پس از آنکه سگ، سنگ را انداخت به او استخوان یا جویدنی مورد علاقه اش را دهید. به نوعی تلاش کنید به سگ بفهمانید سنگی که بیش از این برای او لذت بخش بود، دیگر نیست.
  8. به سگ خود فرمان “رها کن/ول کن” را بیاموزید. پس از ادای فرمان “ول کن”، بایستی اطمینان حاصل کنید که سگ با آن شیء تماس نمیگیرد. زمانیکه به دستور شما گوش سپرد و آن شیء را رها کرد، بسیار مهم است که فوراً به او تشویقی داده و از او تمجید کنید. این تمرین را بارها و بارها تکرار کنید.
  9. استفاده از فنس، دیوار کاذب یا حائل برای ممانعت از دسترسی سگ به قسمتی که پوشیده از سنگ است، نیز کمک کننده خواهد بود.
  10. برخی از سنگها را با اسپری تلخ مخصوص سگ، آغشته کنید و آنها را در حوالی محلی که سگ بیشتر زمان خود را در آنجا سپری می‌کند، قرار دهید. بیشتر سگها از طعم این اسپری بیزارند و زمانیکه سگ مبادرت به تست کردن سنگ می کند، شما با گفتن «نه» می توانید او را متوجه طعم بد سنگ کنید و بنابراین سگ طعم سنگ را بسیار بدمزه و تلخ بخاطر می‌سپارد.
  11. زمانیکه سگ را برای پیاده روی به بیرون می‌برید، حتما از قلاده سگ مناسب برای منع او از مواد غیر خوراکی و مضر چون سنگ استفاده کنید.
  12. فریاد زدن و تنبیه پاسخی است مستقیم و تجربه ای ناخواسته برای سگهایی که مایل به جلب توجه اطرافیان هستند. برخی سگها نیز در این حالت، از بلعیدن سنگ در حضور صاحب خود امتناع می ورزند و زمانیکه صاحب آنها حضور نداشته به مصرف سنگ روی می‌آورند.
  13. در صورتیکه سگ بیشتر روز را تنها در خانه سپری میکند، ممکن است تنها و کسل شود. تلاش کنید زمان بیشتری را با او بگذرانید. با او بازی کنید، او را به پیاده روی ببرید. تلاش بر سرگرم کردن سگ، توجه و بازی با او، موجب خستگی سگ و باز داشتن او از سنگ خوردن بعنوان سرگرمی باشد.
  14. در مورد دادن استخوان و جویدنی مخصوص سگها برای منحرف کردن سگ از خوردنی های غیر مجاز، در خارج از منزل بسیار مراقب باشید، چرا که گاهی اوقات در حین خوردن، سگ استخوان و جویدنی را بر روی زمین قرار داده و سنگها در حین خوردن به آن می چسبد. در نتیجه طعم سنگ در نظر سگ بسیار دلپذیر و خوشایند جلوه می کند و بنابراین ممکن است سنگ را بعنوان خوراکی برگزیند.

دلایل پزشکی سنگ خوری و درمان آن

گاهی اوقات سگ زمانیکه نفخ می‎کند و یا از مشکلی درد می‌کشد، تلاش به بلعیدن سنگهای ریز می‌کند که می بایست حتماً به نوبه خود درمان پذیرد. علل پزشکی چون اختلالات روده ای، کمبود مواد مغذی، دیابت و دیگر بیماریها موجب بلعیدن سنگ توسط سگ می گردد.

هموپتی(معالجه امراض بوسیله تجویز دارویى که دراشخاص سالم علائم آن مرض را بوجود آورد)، طب چینی، طب سوزنی در معالجه سگهایی که دچار ویار هستند و بدین دلیل مبادرت به سنگ خوردن می نمایند، نیز روش درمانی مناسبی است.

جالب است بدانید: مراقبت از سگ در زمستان

 

چند نکته در مورد بلعیدن سنگ توسط سگ ها

گرچه تلاش برای تغییر عاداتی همچون خوردن سنگ در سگ مشکل است، اما تسلیم نشوید. در صورت امکان از مربی سگ برای تمرین استفاده کنید. اگر موفق به تغییر عادت سنگ خواری در سگ نشده‌اید و هیچ علت و بیماری خاصی برای این عادت سگ نیز توسط دامپزشک یافت نشد، دامپزشک داروی ضد افسردگی برای درمان سگ تجویز میکند. در صورت بلعیدن سنگ توسط سگ با دامپزشک تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد سنگ خوردن سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x