اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
مقداری لوبیا قرمز, عدس، نخود و لوبیا سیاه در تصویر دیده می شود.

حبوبات برای سگ ها ؛ آیا سگ می تواند حبوبات بخورد؟

معمولاً زمانی که در حال تهیه غذا برای سگ خود هستید، این سوال پیش می آید که چه غذاهایی برای سگ شما مناسب هستند. لوبیا سبز جزو حبوباتی است که سگ شما همیشه از خوردن آن لذت می برد. اما آیا سگ ها می توانند حبوبات دیگر را هم بخورند؟ برای اطلاع از این موضوع، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه فرمایید.

 

آیا خوردن حبوبات برای سگ ها مفید است؟

بله. حبوبات می تواند بخشی از رژیم غذایی سگ باشد. انواع حبوبات سرشار از فیبر هستند و پروتئین هم دارند. سگ ها می توانند حبوبات را به عنوان یک غذای تشویقی بخورند. این بدان معناست که حبوبات هرگز نباید بیش از ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه سگ شما باشند. از آنجا که حبوبات کالری بالایی دارد، نباید مقدار زیادی از این ماده به حیوان خانگی خود بدهید.

برای مشاهده و خرید آنلاین تشویقی برای سگ، به این بخش از سایت مراجعه نمایید.

 

سگ ها چه نوع حبوباتی می توانند مصرف کنند؟

سگ شما می تواند انواع حبوبات را بخورد. برخی از آنها که ممکن است از آنها لذت ببرد عبارتند از:

 

  • لوبیا سیاه
  • عدس
  • لوبیا قرمز
  • لوبیا چیتی
  • نخود
  • لوبیا سفید
  • سویا سبز
  • دانه های سویا

 

طرز پخت حبوبات برای سگ ها

دکتر جان دمپسی، متخصص ارشد تغذیه می گوید: ” حبوبات برای سگ باید مثل غذای انسان ها آماده شود.” حبوبات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به صورت نپخته، به هیچ وجه قابل هضم نمی باشند. سگ ها می توانند لوبیا یا حبوباتی را میل کنند که ابتدا خیس شده و سپس پخته شده باشند. این کار به سگ کمک می کند تا حبوبات را راحت تر هضم کند. ضمنا ممکن است به کاهش نفخ معده او نیزکمک کند. (حتی با خیساندن و پخت مناسب حبوبات، باز هم ممکن است معده حیوان خانگی شما دچار نفخ شود!)

 

 

آیا استفاده از حبوبات به جای گوشت برای سگ ها مفید است؟

خیر. تغذیه فقط با حبوبات (اگر جایگزین گوشت در رژیم غذایی سگ ها شود)، برای این حیوانات مضر است. تغذیه سگ ها با رژیم غذایی غنی از سویا و سایر حبوبات، مشابه با رژیم گیاهخواری انسان، پروتئین مورد نیاز سگ شما را تامین نمی کند. اگرچه سگ ها همه چیز خوار هستند، اما آنها نیاز به منابع با کیفیت پروتئین دارند. اما پروتئین حبوبات نیاز بدن این حیوانات را تامین نمی کند.

خوب است در این مورد هم مطالعه کنید: تغذیه توله سگ و بچه گربه؛ بایدها و نبایدها در این مورد

گوشت و حبوبات در دو بخش مجزا در تصویر جهت مقایسه این دو برای سگ

حبوبات هرگز جایگزین مناسبی برای گوشت جهت رژیم غذایی سگ نیست.

 

آیا سگ ها می توانند لوبیا سبز بخورند؟

بله. لوبیا سبز برای سگ مفید است. اما نامش گیج کننده است. لوبیا سبز یک سبزی است. آنها مانند برخی از حبوبات هستند اما جزو خانواده لوبیا نیستند. دادن لوبیا سبز به سگ، سالم است و سگ ها نیز از خوردن آنها لذت می برند.

لوبیا سبز برای سگ بهتر است به صورت تازه یا پخته سرو شود. دمپسی توصیه می کند: “از دادن سبزیجات کنسرو شده به سگ خود بپرهیزید.” تولید کنندگان کنسروها اغلب به آن سدیم اضافه می کنند. بعلاوه کنسروها به طور بالقوه دارای مواد نگهدارنده هستند. تولید کنندگان معمولا نمک اضافی و موارد دیگری به کنسروها اضافه می کنند که برای سگ زیان آور است. بنابراین لوبیا سبز ایده آل برای سگ شما، لوبیا سبز خام می باشد.

گزینه دیگر، لوبیا سبز فریز شده است. دکتر دمپسی پیشنهاد می کند: “برای فریز کردن لوبیا سبز، ابتدا آن را بخارپز کنید. پس از سرد شدن آن را در ظرف مناسب فریزر قرار دهید. در زمان مصرف، آن را در مایکروویو یخ زدایی کنید تا آماده مصرف گردد.”

خواندن این مطلب هم برای شما خالی از لطف نخواهد بود: آیا سگ ها می توانند پرتقال بخورند؟ پرتقال و نارنگی برای سگ خوب است یا خیر؟

سگ مشکی و قهوا ای در حال خوردن لوبیا سبز از یک کاسه سفید رنگ

سگ ها از خوردن لوبیا سبز به صورت خام بسیار لذت می برند.

آیا حبوبات برای سگ ها مضر هستند؟

چنانچه سگ شما به حبوبات حساسیت نداشته باشد، حبوبات برایش مضر نیست. دکتر دمپسی توضیح می دهد: ” متاسفانه شایعاتی وجود دارد که توسط دامپزشک ها تایید نشده است. این شایعه آن است که خوردن حبوبات برای سگ ها حساسیت ایجاد می کند. واقعیت این است که حساسیت غذایی در سگ و گربه بسیار کم است و حبوبات معمولاً جزو مواد مشکل زا نیستند. در واقع حبوبات منبع خوبی از مواد مغذی فرعی هستند و برای بیشتر سگ ها مفید است. این بدان معناست که احتمال سگ شما به حبوبات حساسیت ناچیز است. کمتر از ۱ درصد از سگ ها به حبوبات حساس هستند و باید از مصرف حبوبات در غذای آنها اجتناب کرد. اما بیش از ۹۹ درصد از سگ ها می توانند از مزایای تغذیه با غلات استفاده کنند.

حساسیت به حبوبات در سگ ها نادر است. اما شما به عنوان صاحب سگ ممکن است با  غذای بدون حبوبات برای سگ، راحت تر باشید. این یک تصمیم شخصی است. هنگام تصمیم گیری در مورد تغذیه سگ خود، باید همه جوانب را در نظر بگیرید. با توجه به ذائقه سگ، حتی گاهی باید

 

کدام حبوبات برای سگ ها مضر است؟

برای حفظ سلامتی و ایمنی حیوان خانگی خود از استفاده این حبوبات در غذای حیوان خودداری کنید:

  • باقالی – چون می تواند باعث اسهال، استفراغ و درد شکم شود.
  • حبوبات کنسروی- زیرا حاوی مواد نگهدارنده و چاشنی های مضر برای سگ است. (از جمله سیر، نمک، زیره و پودر چیلی)
  • کنسرو لوبیا – مملو از سدیم و نگهدارنده های شیمیایی است.
  • لوبیای خام – حاوی سم خطرناک برای سگ است.

 

اطلاعات بیشتر در مورد حبوبات:

بسیاری از حبوبات خام حاوی سم فیتو هماگلوتینین هستند. اما لوبیا حاوی بیشترین میزان از این سم است. باید بدانید حتی لوبیای پخته نیز، در سطوح بسیار پایین و بی ضرر، حاوی سم است. خیساندن و پختن حبوبات به اندازه کافی، سم موجود در آن را از بین می برد.

 

حبوبات چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

حبوبات علاوه بر کمک به تنظیم قند خون، سرشار از مواد مغذی است. از جمله مواد مغذی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروتئین – که بخش حیاتی یک رژیم غذایی سالم است
  • ویتامین A – برای قلب و چشم مفید است
  • ویتامین K – به بدن در بهبود آسیب ها کمک می کند
  • پتاسیم – ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند
  • آهن –  گلبولهای قرمز مفید خون را می سازد
  • ویتامین C – سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
  • منیزیم – به بدن کمک می کند تا سایر مواد مغذی را به طور موثرتری جذب کند
  • آنتی اکسیدان ها – برای کاهش کلسترول، مبارزه با سرطان، به حداقل رساندن تغییرات آرتروز مفید هستند

 

لوبیا منبع غنی پروتئین است. این ماده در انسانها، جایگزین مناسبی برای پروتئین های حیوانی است. اما برای سالم ماندن، بدن سگ شما نیاز دارد که بیشتر پروتئین مصرفی خود را از منابع حیوانی تامین کند.

 

انواع حبوبات در قفسه فروشگاه

غذای حاوی حبوبات، فواید زیادی برای سگ ها دارد.

سخن پایانی:

حبوبات را باید در حد غذای تشویقی به سگ ها بدهید و مصرف بیش از آن برای این حیوانات مضر است. اگر تمایل دارید به سگ خود حبوبات بدهید، حتما از یک شب قبل آن را خیسانده و به خوبی بپزید. با این روش، احتمال نفخ معده برای این حیوانات کمتر خواهد بود. یادآوری می کنیم که هیچ کدام از منابع پروتئینی، جای پروتئین با منبع حیوانی را برای سگ ها نمی گیرد.

چنانچه در مورد این موضوع، نظر یا پیشنهادی دارید، حتما آن را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع: PURINA  و Trupanion

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x