فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
سگ پامریان که در کنارش لیوان آب پرتقال قرار دارد

آیا سگ ها می توانند پرتقال بخورند؟ پرتقال و نارنگی برای سگ خوب است یا خیر؟

پرتقال خوردن به سگ

بیشتر اوقات، ما وقتی در مورد غذای سگ‌ها فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم که آنها باید خیلی گوشت دوست داشته باشند. اما سگ‌ها همیشه گوشت نمی‌خورند. برخی از آنها عاشق میوه هستند. اما این حیوانات خانگی، چه میوه‌هایی را دوست دارند؟ آیا مصرف مرکبات و مخصوصاً پرتقال برای سلامتی سگ‌ها مفید است؟ یا اینکه باید از دادن اینگونه میوه‌ها به این سگ خودداری کرد؟

در این مقاله از مجله پت خرید به این موضوع می پردازیم که آیا پرتقال یا نارنگی برای سگ‌ها مناسب است؟ همچنین به فواید و مضرات پرتقال دادن به سگ اشاره خواهیم کرد.

میوه‌های مناسب برای سگ

بعضی از میوه‌های سالم برای سگ‌ها شامل زغال اخته، موز، سیب و پرتقال هستند. حتی ممکن است این میوه ها را به عنوان مواد تشکیل دهنده غذا به او بدهید. نه تنها برخی از میوه‌ها می‌توانند سلامتی حیوان خانگی شما را حفظ کنند، بلکه می‌توانند به لطف طعم‌های شیرین و خوشمزه‌ای که دارند، به یک میان وعده‌‌ی مورد علاقه و تشویقی برای سگ تبدیل شوند.

با این حال همه میوه‌ها برای این حیوان بی‌خطر نیستند. برخی غذاهای خطرناک، مثل انگور و بعضی از آجیل‌ها، می‌توانند برای سلامتی حیوان خانگی شما خطرناک باشند. حال می‌خواهیم بدانیم پرتقال در کدام دسته قرار می‌گیرد؟ خطرناک یا بی ضرر؟

پیشنهاد مطالعه: آیا سگ‌ها می‌توانند غذای گربه بخورند؟

پرتقال برای حیوان خانگی من خوب است؟

جواب ساده است: بی‌خطر و حتی مفید. استفانی لیف از پزشکان بیمارستان دامپزشکی بروکلین کارس در نیویورک می‌گوید: “سگها می‌توانند پرتقال و نارنگی بخورند و شیرینی این میوه برایشان به هیچ وجه مضر نیست. زیرا قندهای طبیعی که سرشار از فیبر هستند، برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کنند”

استفانی لیف می‌افزاید:” خیالتان راحت باشد. واقعاً محدودیتی برای مصرف ویتامین C برای حیوان خانگی شما وجود ندارد. زیرا این ویتامین، محلول در آب است و مازاد آن از طریق ادرار دفع می‌شود و در بدن تجمع نمی‌کند.”

همچنین بخوانید: آیا خوردن یخ توسط سگ برای او مضر است؟

فواید پرتقال و نارنگی برای سگ‌ها

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای حیوانات اهلی است. بنابراین شما تصور می‌کنید حیوان خانگی شما می‌تواند برخی از مواد مورد نیاز خود را به جای استفاده از ویتامین‌های سگ و مکمل‌های موجود در بازار، از طریق خوردن این میوه به دست آورد. کریستین کیسرسلینگ، پزشک مرکز پزشکی حیوانات در NYC می‌گوید:” فعالیت شدید یا استرس می‌تواند ظرفیت کبد در ساخت ویتامین C را تحت الشعاع قرار دهد.” در این موارد، تهیه مکمل ویتامین C برای حیوان مفید است.”

علاوه بر این، مواد مغذی موجود در این میوه می‌تواند تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی این حیوان بگذارد. استفانی لیف همچنین اشاره می‌کند: “این میوه در صورت خوردن مواد سمی از جمله پودر پیاز، پروپیلن گلیکول و سایر سموم اکسیداتیو، می‌تواند برای این حیوان مفید باشد.”

همچنین بخوانید: تغذیه سگ بیمار کلیوی

مضرات پرتقال و نارنگی برای سگ‌ها

صاحبان حیوانات اهلی نباید کالری و قندهای اضافی موجود در پرتقال را فراموش کنند. استفانی لیف می‌گوید:”این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و قند بالا، می‌تواند روی فاکتورهای خونی سگهای دیابتی تأثیر بگذارد. بهتر این است که این بیماران، اینگونه میوه‌ها را مصرف نکنند.”

علاوه بر خود میوه، پوست خارجی آن نیز دارای مقدار زیادی ویتامین C و همچنین سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی با غلظت بالا است. کیسرسلینگ می‌گوید: دادن پوست پرتقال به سگ‌ها توصیه نمی‌شود. چون هضم آن برای آنها دشوار است و باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش آنها می‌شود. صاحبان سگ‌های خانگی همچنین باید قبل از میوه دادن به حیوان خود، آن را برش زده و هسته‌های پرتقال را از داخل آن، بیرون بیاورند.

همچنین بخوانید : گلابی برای سگ

سخن پایانی

تقریباً هیچکدام از سگ‌هایی که رژیم های غذایی کامل و متعادلی دارند، نیازی به ویتامین یا مواد معدنی از طریق خوردن میوه ندارند. اما اگر حیوان خانگی شما نتواند در مقابل مرکبات آبدار و شیرین همچون نادرنگی و پرتقال مقاومت کند، در بیشتر موارد، دادن چند برش از پرتقال برای او مفید خواهد بود. در عوض این حیوان مهربان و قدرشناس برای تشکر، شما را خواهد بوسید!

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x