اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

تغذیه سگ بیمار کلیوی ؛ بهترین غذا برای سگ های با بیماری کلیوی

اگر سگی با بیماری کلیوی دارید، احتمالاً به شما گفته شده سگ شما هنوز می تواند زندگی طولانی و شادی داشته باشد. این بیماری در ابتدا می تواند برای صاحب حیوان، ترسناک و شوک آور باشد. دانستن اینکه شما دیگر نمی توانید حیوان خود را با بخشی از خوردنیهای داخل سفره تغذیه کنید  و اینکه شما باید در مورد تغذیه او بیشتر فکر کنید، تا حدی باعث ایجاد استرس برای صاحبان این حیوانات می شود. اما اگر شما از این موضوع عصبی هستید، به این دلیل است که هنوز به روال عادی زندگی برنگشته اید. تغذیه سگ بیمار کلیوی همیشه هم دشوار نیست، اما ممکن است شما و حیوان خانگیتان، نیاز به ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود داشته باشید. برای یادگیری نکاتی در این زمینه، این مقاله از مجله پت خرید را بخوانید.

سگ سفید و قهوه ای خوابیده در بستر بیماری

سگ خوابیده در بستر

 

 

تغذیه سگ بیمار کلیوی

خبر خوب، به ویژه برای دارندگان نگران سگ بیمار این است که در قفسه های فروشگاه های مخصوص حیوانات، کنسروهای مختلفی برای حیوانات مبتلا به ناراحتی کلیوی موجود می باشد. دکتر جولی بیلی ، دامپزشک و استاد دانشگاه و معاون دانشکده مطالعات حیوانات در کالج بکر در ماساچوست است. او می گوید: “هدف همیشه تغذیه حیوان با مواد با کیفیت بالا و پروتئین کم است. پروتئین با کیفیت بالا اما با مقدار کم.”

دکتر بیلی می گوید: کار کلیه ها خلاص کردن بدن از سموم است. بنابراین وقتی سلولهای پروتئین ها شکسته می شوند، شما نمی خواهید که سم بیش از حدی در بدن حیوانتان تولید شود. پس باید حواستان به مقدار پروتئین مصرفی توسط او باشد.

 

دکتر بیلی اضافه می کند: پایین بودن میزان فسفر نیز مهم است. فسفر یک ماده معدنی ضروری برای بدن است ، اما مقدار بیش از حد آن می تواند منجر به  هایپر فسفاتمی شود که یک اختلال الکترولیتی است. 

 

خوردنیهای رطوبت دار برای یک حیوان با مشکل مذکور مناسب هستند. چون کلیه ها با آب درگیر هستند، نوشیدن آب و مایعات به کلیه همه کمک می کند تا سموم را از خون دفع کنند. این سموم همراه با ادرار از بدن خارج شوند. دکتر پاتریک ماهانی، دامپزشک و استاد دانشگاه در لس آنجلس است. او می گوید: “وقتی یک حیوان دچار نارسایی کلیه می شود، لازم است که غذای او رطوبت دار باشد. با این کار سگ هیدراتاسیون مورد نیاز خود را تأمین می کند.”

 دکتر ماهانی می افزاید: “در نارسایی کلیه، بدن به طور مناسب سموم را دفع نمی کند. در نتیجه ، مایعات بیشتری برای بدن مورد نیاز است. بنابراین توصیه اصلی من تغذیه حیوان با رژیمی است که رطوبت دار باشد. یا اینکه سگ غذاهای کم سدیم و عاری از سبزیجات و انواع پیاز و سیر بخورد. “

شاید برایتان جالب باشد بدانید: روش های کاهش وزن برای سگ هایی که اضافه وزن دارند

 

خوراکیهای سالم برای تغذیه سگ بیمار کلیوی

 

بیماری کلیه به این بدان معنا نیست که شما فقط باید خوراکهایی را برای حیوان خود تهیه کنید که برای این مریضی مناسب است. یا اینکه باید از خوراکهای خشک که برای این بیماران تهیه شده اند، پرهیز کنید. دکتر ماهانی توصیه می کند: با دامپزشک حیوان خود صحبت کنید و از او راهنماییهای لازم جهت تغذیه حیوان خانگی خود را دریافت کنید. شما باید حیوان خانگی خود را با منابع تازه ، پخته شده ، غنی از رطوبت ، دارای پروتئین بدون چربی ، از جمله سینه مرغ یا بوقلمون یا گوشت گاو بدون چربی تغذیه کنید.

دکتر بیلی می گوید: اگر می خواهید یک خوراکی سالم به حیوان خانگی بیمار خود بدهید ، دادن هویج به صورت گاه به گاه می تواند گزینه  مفیدی برای او باشد. او می افزاید: “حبوبات سبز نیز گاهی اوقات می توانند برای او خوب باشند.” دلایل اصلی انتخاب این خوراکیها برای تغذیه سگ بیمار کلیوی این است که مثلا هویج، کم کالری و سرشار از فیبر و ویتامین ها است. لوبیای سبز نیز دارای ویتامین ها و همچنین آهن است.

 

دکتر بیلی هشدار داد: اما دادن میوه و سبزیجات به حیوان را به طور تصادفی و سر خود شروع نکنید. قبل از دادن یک میوه یا سبزی جدید به حیوان خود، حتما در مورد آن تحقیقات کافی انجام دهید. به طور مثال، انگور و کشمش برای حیوان مبتلا به این بیماری، سمی است. در حقیقت این میوه ها می توانند باعث ایجاد نارسایی کلیه برای این حیوانات شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چند توصیه مهم برای سفر با سگ

 

تهیه غذا برای سگ بیمار

دکتر بیلی می گوید: سخت ترین کار در مورد داشتن یک حیوان مبتلا به این بیماری، حصول اطمینان از این است که سگ شما از یک رژیم روتین برخوردار است. خواه تصمیم شما و دامپزشک این باشد که مواد کنسروی یا خشک مخصوص سگ باید بخورد یا گوشت تازه و پخته.

 

دکتر بیلی می گوید: “سگهایی که مبتلا به این مریضی هستند ، ممکن است دچار کاهش وزن شوند. آنها اشتهای خود را نیز از دست می دهند. بنابراین توصیه می کنم حیوان خود را چند وعده در روز اما در مقادیر کمتر، تغذیه کنید .

بیشتر بدانید: بیماری های دستگاه گوارش در سگ

 

وی می افزاید: همچنین باید مطمئن شوید که حیوان شما به آسانی به آب برای نوشیدن دسترسی دارد. این امر برای همه حیوانات حیاتی است. اما این موضوع برای حیوانات مبتلا به مشکلات کلیوی بسیار مهمتر است. بسیاری از کارهایی که شما در خانه برای سگ خود انجام می دهید، باعث افزایش طول عمر او می گردد.”

 

دکتر بیلی در پایان اشاره کرد: “ما فقط توصیه های لازم را به دارندگان حیوانات خانگی ارائه می دهیم. آنچه شما در خانه انجام می دهید قطعاً مهمتر است. مانند این است که شما به مطب پزشک متخصص قلب و عروق خود بروید. او به شما می گوید چه داروهایی را باید مصرف کنید. اما تصمیم با شما است که آیا این داروها را مصرف می کنید یا خیر. سلامتی حیوان خانگی شما هم تا حد زیادی در دستان شماست. بنابراین مطمئن شوید که گزینه های خوبی را برای سلامتی او انتخاب می کنید.”

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر.سگم تریره یه کلیه بیشتر ندارد.چه غذا خشگی بهش بدم خیلی بد غذاست.فقط مرغ میخوره?

مریم
مریم
2 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

رویال کنین مدل رنال

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x