فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
گربه نارنجی و سگ سفید و قهوه ای در حال غذا خوردن از یک ظرف کرم رنگ

تغذیه توله سگ و بچه گربه؛ بایدها و نبایدها در این مورد

آیا فکر می کنید همه چیز را در مورد تغذیه توله سگ ها و بچه گربه ها می دانید؟ آیا می دانستید که توله سگ ها و بچه گربه ها نسبت به همنوعان بزرگسالان خود، به عدم تعادل غذایی حساسیت بیشتری دارند؟ یا اینکه مصرف بیش از حد کلسیم می تواند باعث ایجاد یک بیماری ارتوپدیک در توله سگ شما شود؟ پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را تا انتها بخوانید. چون حقایق کمتر دانسته ای را درباره ناصول تغذیه توله سگ و بچه گربه به شما می آموزد.

 

۱- رژیم متعادل برای رشد تغذیه توله سگ و بچه گربه نسبت به حیوانات بزرگسال اهمیت بیشتری دارد

دکتر جاناتان استوکمن، متخصص تغذیه دامپزشکی و رئیس هیئت مدیره در بیمارستان آموزشی دامپزشکی جیمز ال. ووس در دانشگاه ایالتی کلرادو در فورت کالینز است. او می گوید: حیوانات در هر سنی که باشند، به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند. اما توله سگها و بچه گربه ها به عدم تعادل غذایی بسیار حساس هستند.

 

به طور مثال کلسیم، یک ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی این حیوانات است و نقش اساسی در رشد استخوان های آنها دارد. به گفته وی مصرف بیش از حد کلسیم توسط سگ نا بالغ، می تواند باعث ایجاد تغییرات شدید در استخوان ها و در نتیجه باعث ابتلا به بیماری ارتوپدیک شود. نژادهای با جثه بزرگ، به طور ویژه به زیاد بودن کلسیم حساسیت نشان می دهند. اما خوشبختانه، حیوانات بالغ قادر هستند میزان جذب کلسیم بیشتری را تنظیم کنند.

جالب است بدانید: حمام کردن حیوان خانگی

 

۲- توله سگها نباید با فرمول غذای همنوعان بزرگسال خود، تغذیه شوند

دامپزشکان می گویند: از آنجا که این حیوانات به عدم تعادل در رژیم غذایی خود حساس هستند و نیاز آنها به انرژی، بیشتر است، توله های آنها فقط باید از رژیم غذایی با فرمول رشد برخوردار شوند.

 

دکتر جسیکا هریس ، متخصص دامپزشکی و عضو هیئت مدیره در بیمارستان حیوانات کارولینا رنچ در گارنر، کارولینای شمالی می گوید: “این حیوانات در سن رشد، بالاترین میزان انرژی و مواد مغذی را نسبت به سایر مراحل زندگی خود نیاز دارند. انرژی مورد نیاز برای حیوانات در سنین پایین دو برابر است. چون: این انرژی از بافتها نگهداری می کند. همچنین این انرژی برای تشکیل بافت های جدید مورد نیاز است.”

 

دکتر  هریس می گوید: توله های این حیوان در مرحله اولیه رشد خود، حدود ۵۰ درصد از انرژی مصرف شده خود را برای نگهداری از بافت های موجود و ۵۰ درصد دیگر را برای تولید بافت های جدید استفاده می کنند. با بزرگ شدن این حیوانات، انرژی مورد نیاز برای حمایت از تولید بافت های جدید کاهش می یابد. در عوض این انرژی برای حمایت از نگهداری بافت های قدیمی استفاده می شود. انرژی از طریق مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات تأمین می شود. بنابراین رژیم های غذایی رشد نسبت به رژیم های نگهدارنده بزرگسالان، معمولاً درصد بیشتری پروتئین و چربی برای حمایت از رشد فراهم می کنند. رژیم های رشد همچنین مقادیر بهینه ای از کلسیم، فسفر، مس و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می کنند. همچنین نقش مهمی در تشکیل و بلوغ استخوان، غضروف، رشد گلبول های قرمز خون و آموزش پذیری دارند.

 

۳- رشد بدون کنترل می تواند برای استخوان های سگ مضر باشد

دکتر هریس که یک مربی بالینی تغذیه در موسسه مارک موریس مستقر در کانزاس هم می باشد، می گوید: رژیم غذایی نا مطلوب یک حیوان نابالغ به جای حفظ شرایط ایده آل بدن او، سرعت رشد استخوان ها را افزایش می دهد.

 

“بالا بودن یا پایین بودن سرعت رشد، روی وزن و اندازه حیوان تأثیر نمی گذارد. اما با بالا رفتن سرعت رشد، خطر تغییر شکل اسکلت حیوان، افزایش می یابد.”

تعیین امتیاز وضعیت بدن حیوان نا بالغ (BCS) راهی مطمئن برای تعیین میزان رشد طبیعی او است. امتیاز دهی به وضعیت بدن حیوان، به شما کمک می کند که بتوانید برخوردار بودن او را از نظر توده عضلانی سالم و شاخص چربی بدن، ارزیابی کنید.

 

۴- تغذیه توله سگ و بچه گربه برای رشد بهتر، باید در چند وعده انجام شود

دکتر هریس می گوید: “حیوانات در بین وعده های غذایی، به انرژی ذخیره شده خود متکی هستند. از آنجا که حیوانات جوان غالباً دارای ذخایر محدودی هستند و در معرض خطر افت قند خون قرار دارند، با در نظر گرفتن وعده های غذایی متعدد در طول روز برای آنها، باید از بروز رخوت، لرزش، ضعف، عدم هماهنگی و تشنج جلوگیری کرد. ”

 

دکتر دونا رادیتیک، متخصص تغذیه دامپزشکی مستقر در آتن ، جورجیا است. وی می گوید: این حیوانات جوان باید در طول روز حداقل سه وعده غذا بخورند. بچه گربه های کمتر از ۶ ماه هم باید چندین بار در روز غذا بخورند. مثلا چهار وعده تا شش وعده در روز.

دکتر رادیتیک اضافه می کند: رژیم غذایی باید با نظارت دقیق دامپزشک بر وزن بدن، وضعیت عضلات (MCS) و وضعیت بدن توله سگ BCS همراه باشد. وی دارندگان حیوانات خانگی را تشویق می کند تا از یک ترازوی دقیق گرمی برای توزین غذا و نظارت بر میزان کالری دریافتی روزانه استفاده کنند.

 

او می گوید: “دقیقاً مانند برنامه های کاهش وزن انسان که در آن از مقیاس گرم برای محاسبه اندازه و میزان کالری دریافتی از غذا استفاده می شود، توزین غذای حیوان خانگی هم از همان ابتدا به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که او را با مقدار صحیح غذا تغذیه می کنید. تنظیم مقادیر به گرم بسیار دقیق تر از استفاده از یک هشتم فنجان یا یک چهارم فنجان است.”

بیشتر بخوانید: اصول تغذیه و نگهداری توله سگ های زیر ۱ ماه

 

۵ – برنامه تغذیه توله سگ و بچه گربه، بسته به اندازه نژاد، متفاوت است

دکتر هریس می گوید: نیازهای غذایی توله های نژادهای بزرگ در مقایسه با نژادهای کوچک و متوسط، چند تفاوت اساسی دارند. بیشتر این موارد در جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری های ارتوپدی است.

 

وی توضیح می دهد: “اگرچه بروز اختلالات اسکلتی عضلانی، چند عاملی و یک روند بیماری پیچیده است، اما از نظر رژیم غذایی هم با کلسیم، فسفر، نسبت مصرف کلسیم به فسفر، ویتامین D و انرژی مصرفی ارتباط دارد. رژیم های غذایی رشد برای نژادهای بزرگ، حاوی کمتر از ۱ درصد کلسیم هستند که نیاز کلسیم بچه های نژادهای بزرگ را برآورده می کنند. نژادهای کوچک و متوسط حساسیت کمتری نسبت به دریافت بیش از حد یا کمبود کلسیم دارند و در نتیجه سطح کلسیم مواد غذایی برای آنها حاشیه ایمنی گسترده تری دارد. ”

بیشتر بخوانید: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

 

۶- فرمول فرنی می تواند روند از شیر گرفتن حیوان را تسهیل کند

دکتر هریس می گوید: پیدا کردن فرمول فرنی مورد علاقه حیوان در طول پروسه از شیر گرفتن (که از حدود ۳ تا ۴ هفته ای حیوان شروع می شود و با رویش دندان های شیری و علاقه او به غذای جامد مشخص می شود)، می تواند به سهولت روند کار کمک کند.

 

او می افزاید: ” اگر فرنی را با مخلوط کردن کنسرو غذای رشد با ماده جایگزین شیر مایع و به نسبت ۱: ۱ تهیه کنید، جذب حیوان به غذایش بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. همچنین می توان مقداری غذای خشک را آسیاب کرده و با سه برابر ماده جایگزین شیر مخلوط کرد.”

وی می گوید حیوان جوان باید همیشه به این غذاها دسترسی داشته باشد و باید سه تا چهار وعده از این غذا میل کند. اگر غذا برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه داشته شود، خراب می شود.

بهتر است که یک حیوان جوان در هنگام بازی با فرنی روبرو شود. سپس به تدریج مقادیر کمی را مصرف خواهد کرد. دکتر هریس می گوید: “با افزایش علاقه حیوان جوان، می توان قسمت مایع مخلوط را به تدریج کاهش داد تا زمانی که آنها بتوانند فقط از رژیم غذایی رشد کنسرو شده یا غذای خشک (معمولاً در سن ۶ تا ۹ هفتگی) استفاده کنند.”

با این حال همه برندهای مواد جایگزین شیر یکسان نیستند. “باید در هنگام انتخاب ماده جایگزین شیر دقت شود. زیرا همه برندها حداقل مواد مغذی مورد نیاز برای رشد حیوان را فراهم نمی کنند.”

خوب است بدانید: مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز سگ ها

 

۷- روش های تغذیه برای حیوانات در هر اندازه ای یکسان نیستند

صاحبان حیوانات خانگی برای تغذیه توله سگ ها و بچه گربه های در حال رشد خود، سه گزینه پیش رو دارند. ۱- انتخاب آزاد: غذا هر ساعت از شبانه روز در دسترس حیوان است (مانند یک بوفه آزاد). ۲- زمان محدود: که غذا برای مدت زمان مشخصی در دسترس حیوان قرار می گیرد. ۳-مقدار محدود: که مقدار غذاها از قبل تعیین می شود.

 

دکتر هریس می گوید: “هر کدام از گزینه های مورد اشاره، مزایا و معایب خاص خود را دارند. آنچه برای یک حیوان مناسب است ممکن است برای حیوان دیگر گزینه خوبی به حساب نیاید. بنابراین توصیه می شود صاحب حیوان، درباره انتخاب بهترین گزینه برای حیوان خانگی در حال رشد، با دامپزشک مشاوره کند.”

 

وی ادامه می دهد: اندازه و نژاد حیوان عواملی هستند که می توانند بر روی تصمیم گیری و انتخاب گزینه، تأثیر بگذارند. به عنوان مثال گزینه انتخاب آزاد می تواند برای نژادهای بزرگ و غول پیکر مشکل ساز شود.

جالب است بدانید: کم اشتهایی گربه بزرگسال و دلایل و درمان آن

 

او می گوید: “اگر رژیم غذایی به گونه ای باشد که باعث رشد سریع استخوانهای حیوان شود، ممکن است ژنتیک این نژادها را در معرض خطر بیماری ارتوپدیک رشد (به عنوان مثال دیسپلازی مفصل ران یا آرنج) قرار دهد. برای نژادهای کوچک و متوسط​​، افزایش چربی بدن می تواند مشکل ساز باشد. چون این نژادها در معرض خطر چاقی و اضافه وزن قرار می گیرند.”

 

۸- تطابق با رفتار طبیعی حیوان خانگی شما می تواند مزایای بیشتری برای سلامتی او ایجاد کند

 

تطابق با غرایز یک حیوان خانگی می تواند باعث سلامتی و سرحالی او شود. دکتر امی لوت، دامپزشک در یک بیمارستان دامپزشکی در ریچموند، ویرجینیا است. او می گوید: “شبیه سازی رفتار طبیعی تغذیه، باعث افزایش فعالیت، کاهش بی حوصلگی می شود. بعلاوه این شبیه سازی به مدیریت وزن، جلوگیری از چاقی و تقویت پیوند بین حیوان و صاحبش کمک خواهد کرد.”

 

مثلا گربه ها ذاتا شکارچی هستند. بنابراین برای غنی سازی رژیم غذایی آنها تلاش کنید. دکتر رادیتیک می گوید: “به عنوان مثال، از اسباب بازی های تغذیه ای برای این حیوانات استفاده کنید.”

جالب است بدانید: علل بیش فعالی در سگ ها و راه درمان سگ های هایپر

 

سگ ها هم به عنوان شکارچی تکامل یافته اند. دکتر رادیتیک می گوید: “این فعالیت ها بخش قابل توجهی از برنامه روزانه آنها خواهد بود. در حال حاضر وقتی به راحتی یک کاسه غذا به آنها تحویل می دهیم، مورد نظر آنها قرار نمی گیرد. با این حال با اجازه دادن به او برای انجام کاری برای به دست آوردن غذای خود، می توانید رفتار طبیعی این حیوان را تکریم کنید. تحقیقات نشان داده اند که اسباب بازی های پازلی تحریک کننده ذهنی این حیوانات است. به این ترتیب آنها از به دست آوردن غذا بیشتر لذت می برند.

 

هرچه بیشتر در مورد نیازهای غذایی این حیوانات اطلاعات کسب کنیم، می توانیم مراقبت های بهتری به آنها ارائه دهیم. دکتر رادیتیک می گوید:  رژیم غذایی اولیه در زمان کودکی این حیوانات به شدت بر زندگی آنها تأثیر می گذارد و زمینه را برای طول عمر و زندگی با کیفیت آنها فراهم می کند. هر دارنده حیوان خانگی باید این مراقبت های پیشگیرانه را یاد گرفته و برای دوست عزیز خود اجرا کند.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x