اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
تصویر سگ قهوه ای که دست انسانی در حال جلب اعتماد سگ است.

جلب اعتماد سگ ؛ چه کار کنیم سگ به ما اعتماد کند؟

مسلما هر کسی که سگ دارد، دوست دارد کاری کند که سگش به او اعتماد کند. اگر به تازگی یک سگ به خانه آورده اید، آیا می دانید برای جلب اعتماد سگ چه باید کرد؟

دکتر هایلی هایسل، مشاور رفتار در انجمن حیوانات در شهر یوتا می گوید: “مسلما جلب اعتماد سگ می تواند شرایط خاص را قابل کنترل تر کند. هنگامی که شما با حیوان خانگی خود، رابطه ای مبتنی بر اطمینان برقرار می کنید، نه تنها رفتن به دامپزشک برای او استرس کمتری ایجاد می کند، بلکه پیوند شما با سگ تان هم محکم تر خواهد بود.”

اگر تمایل دارید با روشهای جلب اعتماد سگ آشنا شوید، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

روش های جلب اعتماد سگ

این کار به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. مهم این است که شما با سرعت حیوان خانگی خود جلو بروید. شما باید سعی کنید که با توجه به شرایط او، کار را ادامه دهید. همچنین باید در رفتار خود ثابت قدم باشید تا برای سگ‌تان خود قابل پیش بینی باشید.

اجازه دهید در ابتدا، حیوان خانگی شما به سمت شما بیاید

دکتر تری برایت، رفتار شناس حیوانات اهلی می گوید: “اعتماد سازی این است که به حیوان خانگی خود اجازه دهیم اولین حرکت را او انجام دهد. در ابتدا تا زمانی که سگ بتواند رفتار اطرافیان خود را پیش بینی کند، باید اجازه دهیم که او محیط خود را کنترل کند. به گفته وی، خم شدن به جلو و جلو آوردن دست برای استشمام سگ، راهی عالی برای سلام و احوالپرسی با حیوانی است که برای اولین بار است که با او روبرو می شویم.

سگ بوی شما را از دور تشخیص می دهد. اگر بخواهد به شما سلام کند، به شما نزدی; خواهد شد. وقتی سگ از شما ترسیده باشد، آخرین چیزی که باعث خواهد شد به شما اطمینان کند، این است که به سمت او بروید.

اگر سگ در حال استراحت است، به او نزدیک نشوید. بلکه صدایش بزنید که او نزدیک شما بیاید. این حیوانات هم درست مانند انسان ها و اغلب حیوانات دیگر، دوست ندارند هنگام استراحتشان، کسی مزاحمشان شود. دعوت از سگ برای تعامل به جای ورود به فضای آنها، حق انتخاب تعامل کردن یا عدم تعامل را به آنها می دهد و باعث آرامش خاطر آنها می شود.”

این کار باعث می شود که اگر سگ تعامل کردن را انتخاب کرد، از تعامل کردن با شما لذت ببرد. ولی در صورتی که حیوان غرغر کند، قاپ بزند یا گاز بگیرد، باید به او فضا و زمان بیشتری بدهید تا تصمیم به برقرار کردن ارتباط بگیرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۵ نکته مهم جهت مراقبت از سگ پیر

سگ قهوا هی که مربی او برای شروع کار دارد اعتمادش را جلب می کند.

برخی از سگ ها ممکن است برای جلب شدن اعتمادشان، اسباب بازی را به غذا ترجیح دهند.

در فعالیت های اعتماد سازی شرکت کنید

همانگونه که اشاره شد، جلب اطمینان به صرف زمان و تلاش نیاز دارد. دکتر هایسل می گوید: دادن چیزهایی که سگ دوستشان دارد، مانند غذا، جایزه، اسباب بازی و پیاده روی، روش دیگری برای جلب کردن اطمینان او است.

وی می افزاید: “هر حیوان، چیزهای مختلفی را به عنوان پاداش می پسندد. برخی از این حیوانات ممکن است اسباب بازی را به غذا ترجیح دهند. برخی دیگر ممکن است علاقه بیشتری به پیاده روی داشته باشند. بنابراین مهم است که ابتدا تشخیص دهیم که ترجیحات حیوان کدام است.”

دکتر هایسل ادامه می دهد: راه دیگری برای جلب اطمینان حیوان، خوش گذراندن با او است. وی توصیه می کند: “خود را درگیر فعالیت هایی مانند ورزش کردن با حیوان خانگی خود کنید. آموزش ترفندها و انجام کارهای سرگرم کننده با این حیوانات، پیوند آنها را با شما تقویت می کند.”

شاید برایتان مفید باشد بخوانید: نکاتی برای ۳۰ روز اول آوردن سگ به خانه

برای جلب اعتماد سگ ثابت قدم باشید

ثبات قدم در امر اعتماد سازی ضروری است. دکتر هایسل می افزاید: همه ما تمایل داریم ” ناسازگاری های” خود را برای سگ هایمان با استفاده از زبان گفتاری توضیح دهیم. در حالی که متاسفانه آنها زبان گفتاری را درک نمی کنند. وقتی ناسازگار باشیم، غیرقابل پیش بینی هم می شویم که اطمینان حیوان را از بین می برد. زیرا حیوان خانگی ما دیگر نمی داند چه انتظاری باید از ما داشته باشند. او سردرگم می شود که در یک موقعیت خاص باید منتظر چه واکنشی از سمت ما باشد.

چگونه اعتماد سگی که ترسیده را جلب کنیم؟

حیوانات آسیب دیده ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا یاد بگیرند که به ما اطمینان کنند.

دکتر هایسل می گوید: “به طور خاص، برای حیواناتی که خانه خود را از دست داده اند، سخت تر است که به انسانهای جدیدی که در اطراف آنها وجود دارند، اعتماد کنند. ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا این حیوانات در محیط جدید خود مستقر شود. احتمال دارد طی این مدت رفتار آنها اندک اندک تغییر کند و بتوانند به انسانهای اطرافشان عادت کنند. ”

برای برقراری ارتباط بهتر با سگ ها، فوراً آموزش مبتنی بر پاداش را شروع کنید. برخی از نکات قابل توجه را یادآوری کرده است:

  • هنگام دادن خوراکی به عنوان پاداش، مراقب کالری آن خوراکی باشید.
  • بیشتر اسباب بازی ها را به عنوان جایزه برای حیوان خانگی خود در نظر بگیرید.
  • هنگام رفتن به پیاده روی به عنوان راهی برای تقویت پیوند با حیوان خانگیتان، برای جلوگیری از کشیده شدن گلوی او، از قلاده هایی که نزدیک سینه حیوان متصل می شوند، استفاده کنید.
سگ کرم رنگ که صاحبش کنارش ایستاده است و می خواهد اعتماد حیوان را جلب کند.

اگر سگ شما بداند که شما او را در موقعیت هایی که آمادگی اش را ندارد، قرار نمی دهید، راحت تر به شما اعتماد می کند.

چگونه بفهمیم سگ به ما اطمینان کرده است؟

نکته کلیدی در دانستن اینکه آیا سگ به شما اطمینان دارد یا نه، از طریق زبان بدن او است. حیوانی که غرغر می کند یا گاز می گیرد، تقریباً از قبل ناراحتی خود را اعلام کرده است

دکتر هایسل می گوید: “غرغر حیوان شبیه غرغر شخصی است که از موضوعی بسیار ناراحت یا نا امید است.”

هنگامی که زبان بدن سگ خود را یاد گرفتید، به دنبال منابع استرس زا یا درگیری در محیط او باشید. سپس برای برطرف کردن این عوامل استرس زا در محیط او، اقدام کنید. اگر متوجه شدید که شما همان کسی هستید که نگرانش می کنید، تعامل را متوقف کنید. چون باید به حیوان خانگی خود فضا و زمان بیشتری بدهید.

اگر حیوان خانگی شما بداند که شما او را در موقعیت هایی که آمادگی اش را ندارد، قرار نمی دهید، راحت تر به شما اطمینان می کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آیا سگ می تواند مسئولیت پذیری را به کودک بیاموزد؟

فرض کنید می خواهید که سگ شما کاری مانند شنا کردن را یاد بگیرد. اما او کارهایی را انجام می دهد که نشان می دهد برای این کار آماده نیست. مثلا اینکه در زمان نزدیک شدن به آب، از ترس عقب نشینی می کند. بنابراین مهم است که او را تحت فشار قرار ندهید.”

جلب اعتماد سگ به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد اما به خرج دادن صبر و حوصله کافی، می تواند منجر به ایجاد یک پیوند عمیق تر و شادتر بین انسان و حیوان شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: مراقبت از سگ بعد از جراحی

سخن پایانی

بخشی از لذتِ داشتن یک سگ ایجاد رابطه با حیوان است. روابط مبتنی بر اطمینان، هم برای انسان و هم برای حیوان، از سالم ترین و غنی ترین رابطه ها است.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x