فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

بیماری و مشکلات پوستی در سگ ها

بیش از ۱۶۰ اختلال پوستی مختلف در سگ‌ها وجود دارد. برخی از آنها مشکلات مزمن ایجاد می‌کنند. بنابراین شما و دامپزشک به عنوان یک تیم، باید دقیق و به موقع مشکل را پیدا و مرتفع کنید. برای دستیابی به نتایج رضایت بخش، نیاز به تخصص و پشتکار پزشک و تأمین مالی توسط شما است. در دامپزشکی چالش‌هایی وجود دارد که بیش از درمان یک بیماری درازمدت، دلهره آور هستند. با مطالعه تمام این داده‌ها، مباحث تکراری مطرح خواهد شد … ” هدف کنترل است زیرا مطمئناً هیچ درمانی وجود ندارد.” برای آگاهی بیشتر در زمینه بیماری ها و مشکلات پوستی در سگ شما را به خواندن این مقاله از مجله پت خرید دعوت می‌کنیم.

مشکلات پوستی قابل درمان و غیرقابل درمان سگ

برای ساده‌تر کردن موضوع باید گفت فقط دو نوع اختلال و مشکل پوستی در سگ‌ها وجود دارد. این دو نوع عبارتند از: قابل درمان و غیر قابل درمان. قبل از استفاده از راهکارهای درمانی مناسب، دامپزشکان باید درک کنند که در واقع چه اتفاقی در پوست سگ در حال رخ دادن است. حدود ۴ هفته طول می‌کشد تا یک سلول، سالم و بالغ شده و در سطح بدن قرار گیرد. بنابراین رفع کامل اینگونه بیماری‌های سگ از نوع قابل درمان هم ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد. برای موارد غیر قابل درمان، کنترل یک اختلال مداوم از طریق رژیم‌های غذایی منتخب، داروها، شامپوها، اسپری‌ها، اسیدهای چرب و مکمل‌های ویتامین بهترین کاری است که می‌توانیم برای بیمار انجام دهیم.

کنترل شدن یک اختلال مزمن پوستی در سگ، پیش بینی می‌کند که تشخیص دقیقی توسط دامپزشک داده شده است. انجام این تشخیص نیاز به پروتکل‌های تشخیصی خاصی دارد تا پزشک درک روشنی از فرآیندهای پاتولوژیک تأثیرگذار بر بیمار داشته باشد. بسیاری از دلایل مختلف ممکن است در علائم ظاهری به صورت کاملاً مشابهی نمایان شوند.

به عنوان مثال خارش پوست سگ تشخیص یک بیماری نیست و آلرژی هم نیست. دامپزشک باید تشخیص دهد که چه چیزی باعث ایجاد خارش شده و سگ شما به چه چیزی آلرژی دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چگونه سطح انرژی سگ ها را تشخیص دهیم

کشف علت بیماری های پوستی سگ

اگر تاکنون در شرایطی قرار گرفته‌اید که کلینیک دامپزشکی را با یک سری از داروها یا محصولات مراقبتی جدید ترک کرده‌اید و دامپزشک معالج به شما گفته ” این داروها را برای مدتی امتحان کنید و ببینید که آیا آنها مشکل را حل می‌کنند یا خیر”. لازم است برای دستیابی به یک تشخیص قطعی جهت اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه‌تر به او اصرار کنید. وقت آن است که برای یافتن علت بیماری‌های پوستی ایجاد شده برای سگ خود، آزمایشات لازم را انجام دهید. زیرا فقط در این صورت است که می‌توان بیماری قابل درمان را از قابل کنترل، تشخیص داد.

سگ در کنار یک انسان در فضای باز

شاید برایتان جالب باشد بدانید: بزرگ شدن خوش خیم پروستات در سگ ها

اختلالات پوستی مزمن قابل درمان در سگ

از بین بیماری‌های پوستی قابل درمان میان سگ ها یکی از رایج ترین‌ها تکرار التهاب باکتریایی است. در این بیماری پوستی سگ شما مبتلا به آلوپسی یا ریزش سکه‌ای مو، پوسته پوسته شدن، دلمه بستن و جوش‌های ملتهب ریز می‌شود که به ایجاد لکه‌ها منجر می‌شوند.

در هر سمینار مرتبط با اینگونه بیماری‌ها، به دامپزشکان یادآوری می‌شود که بیشتر موارد درماتیت مزمن باکتریایی نیاز به کشت و آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی دارند. پس از آن به مدت ۸ تا ۱۲ هفته، باید از آنتی بیوتیک مناسب استفاده شود.

سگ‌های سالم به ندرت دچار التهاب باکتریایی می‌شوند. بنابراین عوامل اساسی مستعد کننده به بیماری، باید مورد توجه قرار گیرند. تجربه قالب این است که رژیم غذایی با کیفیت پایین، اغلب یک عامل بیماری زاست.

سایر دلایل اختلالات مزمن پوستی اما قابل درمان، عفونت‌های مالاسزیا است. مالاسزیا باعث ایجاد پوستی چرب و بو دار می‌شود. عفونت‌های قارچی (کرم‌های حلقه‌ای)، سبوره (پوست چرب و پوسته پوسته) به دلیل کمبود اسیدهای چرب و پروتئین در رژیم غذایی و التهاب و آلوپسی به دلیل وجود انگل‌هایی مانند کک و کنه پدید می‌آیند.

اینگونه اختلالات پوستی قابل درمان اگر به درستی درمان نشوند، می‌توانند در طول زندگی سگ ها وجود داشته باشد. اما به اشتباه تصور می‌شود که بیماریشان غیرقابل درمان است!

پیشنهاد مطالعه: اثرات آلودگی هوا بر حیوان خانگی

مشکلات پوستی غیر قابل درمان سگ

بیماری‌های پوستی غیر قابل درمان می‌توانند برای سگ کابوس و برای دامپزشک و صاحب حیوان نا امید کننده باشند. عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید و بیماری کوشینگ (اختلال غده فوق کلیوی) اغلب در نژادهای کوچک سگ دیده می‌شود. این بیماری‌ها مربوط به پوست سگ عموماً قابل درمان نیستند. اما قابل مدیریت هستند و پس از شروع درمان مناسب، پیشرفت چشمگیری نشان می‌دهند.

التهاب مزمن به دلیل بزاق کک، حساسیت غذایی و آلرژی تماسی یا استنشاقی به محض کشف آنتی ژن مشکل زا و از بین رفتن تماس آن آنتی ژن با آنتی ژن سگ شما، به طور معجزه آسایی ناپدید می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آیا تمامی سگ ها شناگران ماهری هستند؟

اختلالات خود ایمنی

اختلالاتی مانند پمفیگوس برخی از ناامید کننده ترین مشکلات مزمن و تحمل ناپذیر در سگ ها هستند. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی، بافت‌های بدن  را برای از بین بردن هدف قرار می‌دهند.

آتوپی که به آن درماتیت استنشاقی آلرژیک نیز گفته می‌شود، می‌تواند از اختلالات مخرب پوستی تقلید کند و ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد. اخیراً استفاده از برخی داروهای تأیید شده، پیشرفت چشمگیری در بهبود بیماری های پوستی آتوپیک در سگ نشان داده است.

البته اختلالات ارثی قابل درمان نیستند. استفاده از طیف گسترده‌ای از مکمل‌ها و درمان‌های موضعی ممکن است تا حدی تسکین دهنده باشند. بیماری‌های ارثی کم اهمیت، مانند آکنه‌ها بیشتر در نژاد سگ دوبرمن دیده می‌شود. برخی بیماریهای جدی مثل تخریب‌های غیرقابل تحمل پوست و ماهیچه‌ها که با درماتومیوزیت اتفاق می افتد، اغلب در نژادهای کولی و شلتی مشاهده می‌شود.

ایکتیوز، ضخیم شدن شدید پوست است که باعث ایجاد چربی و پوسته پوسته شدن می‌شود. این بیماری‌های ارثی بین سگ ها است و در سنین پایین بروز می‌یابد و تا آخر عمر حیوان ادامه می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه نظافت چشمان سگ

برای درمان بیماری پوستی سگ چه اقداماتی باید انجام داد

اگر سگ شما به دلیل بروز بیماری‌های پوستی به مراجعه به دامپزشک نیاز دارد و شما نام بیماری بوجود آمده را نمی‌دانید، لازم است او را سریعاً نزد دامپزشک ببرید تا تشخیص دهد که مشکل چیست. زیرا تنها پس از یک تشخیص درست می‌توان اقدامات مؤثری برای درمان یا کنترل بیماری انجام داد.

در صورتی که دامپزشک داروی خاصی را تجویز کرد بهترین کار این است که به موقع داروها را به هر شیوه ممکن به سگ خود برسانید تا بیماری اش زودتر خوب شود. امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یکی
یکی
10 ماه قبل

درود. آیا کسی می تونه کمکی کنه؟ سگم به شدت پوستش رو می خارونه و حتی حمله می کنه با دندوناش به پوست خودش طوریکه پوست خودش رو می کنه و زخم می کنه. کک و کنه و اینجور چیزها نداره چون کامل توی خونه است و آزمایش نمونه برداری و خون هم براش دادیم و چیزی نشون نداده جز اینکه فعالیتهای حساسیتی توی خونش بالاتر از حد نرمال هست ولی دلیل این حساسیت رو هیچ کس نتونسته بگه چون چیزی هم توی محیطش یا غذاش تغییری نکرده. آیا کسی می تونه راهنمایی کنه یا دامپزشک خوب و متخصص پوست… بیشتر بخوانید

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x