شهریور ۱۸, ۱۴۰۳
یک گربه ملوس که دراز کشیده و چشمک می زند

چشمک زدن گربه نشانه چیست؟ دلایل و علت های چشمک گربه ها

علت چشمک زدن گربه ها

گربه ها ساعت های زیادی از روز می خوابند. بنابراین ما گربه ها را اغلب با چشم بسته می بینیم. دارندگان این حیوان اغلب سوال می کنند که آیا گربه ما چشمک می زنند؟ یا چشمک زدن گربه ما تنها در خیالات ما اتفاق می افتد؟

اگر شما به عنوان دارنده این حیوان، از خود می پرسید که آیا گربه شما واقعا چشمک می زند، جواب “بله” است. گربه واقعاً چشمک می زند. اما این عمل برای این حیوان ملوس، بیشتر از چیزی است که صرفا با چشمش انجام شود. اما می‌خواهید بدانید علت چشمک گربه ها چیست؟ برای دانستن دلایل این پلک زدن ها، با این مطلب از مجله پت خرید همراه باشید.

رابطه چشمک زدن گربه و آناتومی چشم گربه

پلک بالایی و پایینی گربه به ندرت به طور کامل روی هم قرار می گیرند. بنابراین حرکت پلک بالایی و پایینی این حیوان اغلب به ” چشمک” تعبیر می شود. این به هم زدن پلک ها راه مهمی است که حیوان خانگی شما از چشمان خود محافظت می کند. درست همانند انسان ها، پلک های این حیوان هم هنگامی که کسی بخواهد به صورت او ضربه بزند، به طور خودکار بسته می شوند تا از چشم ها محافظت شود.

گربه‌ها در واقع بیش از دو پلک فوقانی و تحتانی که در انسان ها وجود دارد، دارند. آنها دارای یک پلک سوم اضافی هم هستند که از لحاظ فنی به عنوان غشای پلک زننده شناخته می شود. این غشاء از گوشه داخلی چشم حیوان شروع شده و به طور مورب بر سطح چشم کشیده می شود.

دکتر نیلی، مدیر عملیات بالینی می گوید: این غشاء بسیار نازک است. این غشاء می تواند خیلی سریع ، حتی سریعتر از دو پلک دیگر، حرکت کند. او می گوید: ” این غشاء به قدری سریع حرکت می کند که تشخیص حرکت آن بسیار دشوار است. در واقع، احتمالاً هنگامی که حیوان خانگی شما پلک های فوقانی و تحتانی خود را به هم می زند، این غشاء هم حرکت می کند. بنابراین حیوان خانگی شما طوری پلک سوم خود را به هم می زند که شما دیدن حرکت آن را از دست می دهید. بنابراین آن را شبیه به چشمک زدن گربه تفسیر می کنید.”

گربه نارنجی در حال چشمک زدن

چشمک گربه مربوط به آناتومی چشم او است.

جالب است بدانید: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

پلک های این حیوان چگونه کار می کنند؟

پلک ها در انسان، باعث آزاد شدن اشک و مرطوب نگه داشتن چشم می شوند. غده های اشک در گوشه چشم های این حیوانات وجود دارند و همیشه اشک تولید می کنند. اما این حیوانات پلک های بالایی و پایینی خود را به هم نمی زنند تا اشک از بین برود. در عوض، اشک ها پس از تمیز کردن سریع اجسام خارجی موجود در چشم حیوان، تبخیر می شوند.

پلک سوم به این حیوان کمک می کند تا مایع سطح چشمش حرکت کند. این حرکت به برداشتن اجسام خارجی داخل چشم کمک می کند. دکتر نیلی می گوید: “برای گربه هایی که در یک زیستگاه ماسه ای زندگی نمی کنند، پلک سوم لازم است. چون وقتی این حیوانات از میان پره های بلند چمن یا جاهای خطرناک دیگر حرکت می کنند، پلک سوم محافظ چشم آنها است. وقتی هم در حال شکار طعمه یا حتی بازی با اسباب بازی های خود هستند، باز هم می توانند از چشم خود محافظت کنند.”

پلک سوم زمانی به وجود آمد که انسان در خاورمیانه از گربه ها به عنوان همراه نگهداری کرد. در آن منطقه مقدار زیادی ماسه به طور مرتب در اثر وزش باد شدید به چشم این حیوان صدمه می زد. پس پلک سوم برای محافظت از چشم گربه تکامل پیدا کرد. او اضافه می کند: “پلک سوم به خوبی می تواند یک سازگاری در این حیوانات باشد که به محافظت از چشم آنها کمک می کند. علاوه بر این نازکی این غشاء به آنها اجازه می دهد حتی با پلک سوم بسته، این حیوانات تا حدودی ببینند. همین توانایی، مزیتی است که هنگام شکار یک طعمه به دید حیوان کمک می کند.”

چالب است بدانید: پلک داخلی یا پلک سوم گربه

گربه قهوه ای در حال چشمک زدن

گربه ها حتی با پلک سوم بسته، می توانند تا حدودی ببینند.

سایر عملکردهای پلک گربه

گربه ها از پلک های خود برای برقراری ارتباط نیز استفاده می کنند. دکتر نیلی می گوید: ” چشمک گربه یک رفتار معمولی در این حیوان است. پلک زدن آهسته توسط این حیوان ظاهری شبیه به حالت خلسه است. این حیوانات وقتی از تنهایی، بودن با گربه دیگر، یا مصاحبت با شما راضی هستند، چشمک می زنند. ”

پیشنهاد مطالعه: برای باز شدن چشم بچه گربه چه کنیم؟

از سوی دیگر، دکتر نیلی می گوید: یک خیرگی طولانی و پلک نزدن این حیوانات یک ژست ارعاب انگیز است. این خیرگی اغلب حاکی از تسلط او بر محیط اطرافش می باشد. او اضافه می کند: “این کار حیوان باعث دور شدن همنوعانش که درجه پایین تری از او دارند، می شود. حیوانات پرخاشگر می توانند از این خیرگی حتی از فاصله نسبتا زیاد هم برای کنترل دسترسی به قلمرو خود استفاده کنند.”

سخن پایانی

به عنوان جمع بندی مطالب می شود گفت: ، بله گربه ها چشمک می زنند. اما این کار آنها احتمالاً با روشی که اکثر انسان ها حدس می زنند، انجام نمی شود. “پلک زدن” با پلک سوم با سرعت بالایی اتفاق می افتد. احتمالاً ما انسانها، اکثرا دیدن آن را از دست می دهیم. این حرکت پلک بالایی و پایینی است که احتمالاً به چشمک گربه تعبیر می شود. ضمنا نشانه ای از این است که حیوان خانگی شما، از وضعیت خود در حال حاضر، حالتی ماورای خوشحالی دارد. به عبارت دیگر او از این مکان، در این زمان، بسیار راضی است.

آیا گربه شما هم پلک پلک می زند؟ چه احساسی در این مورد دارید؟ احساستان را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x