فروردین ۹, ۱۴۰۳

پلک داخلی یا پلک سوم گربه ها

پلک سوم گربه چیست؟

پلک داخلی یا پلک سوم گربه ها در اصطلاح دامپزشکی با عنوان palpebra tertia از آن یاد می شود، ولی عناوین دیگری همچون غشای پلک نیز به آن می گویند. در گذشته اینگونه برداشت می شد که این عضو بدن گربه بخشی غیرمفید و غیرکارا است، مثل آپاندیس یا دندان عقل در بدن انسان. برخی از مقالات دامپزشکی سال های ۱۹۰۰ حتی راهکارها و روش هایی برای برداشتن این عضو غیرضروری بدن گربه ارائه کرده بودند.

ولی حقیقت این است که پلک سوم در گربه ها نقشی بسیار مهم دارد در حفظ سلامتی چشم بسیار تاثیرگذار است. در واقع این عضو در بدن پرندگان و پستانداران عضوی بسیار مهم است و می توان گفت آن دسته از پستانداران که فاقد این عضو اند (همچون انسان) از عجائب طبیعت اند.

 

آناتومی پلک سوم در گربه ها

آناتومی پلک سوم گربه پیچیده است. پلک سوم مجموعه ای از بافت هاست که با مواد مخاطی پوشیده شده است. این پلک در گربه ها به اندازه کافی پهن است که می تواند سراسر سطح خارجی چشم را فرا بگیرد و از ورود ذرات و خرده ها به چشم جلوگیری کند، اگر چه در بسیاری از گونه ها این پلک به اندازه کافی پهنا ندارد. در مواقعی که گربه هوشیار و بیدار است پلک سوم از روی چشم کنار می رود و فقط بخش کوچکی از آن در گوشه چشم قابل مشاهده است.

اما در هنگامی که گربه در حال استراحت یا خواب است و یا در زمان پلک زدن گربه پلک سوم به کمک مجموعه ماهیچه های قوی سطح چشم را در یک حرکت سریع افقی از یک گوشه چشم تا گوشه دیگر فرا می گیرد.

حرکات پلک سوم در گربه علاوه بر ماهیچه های پلک سوم، توسط سیستم عصبی گربه نیز مستقیما کنترل می گردد. متاسفانه این قابلیت پلک سوم منجر به انجام طیف وسیعی از آزمایشات بر روی این عضو حیاتی بدن گربه شده است. آزمایش هایی برای تخمین نحوه تاثیرگذاری داروهایی خاص بر روی سیستم عصبی.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت خواب زیاد گربه ها ؛ چرا گربه من بیش از حد معمول می خوابد؟

 

فواید پلک سوم برای این حیوان

از خواص پلک سوم گربه قابلیت این عضو در حفاظت از قرنیه بزرگ گربه است. در زمان حرکت گربه در میان پوشش های گیاهی و همچنین در زمان تعقیب شکار این پلک از مجروح شدن چشم محافظت می کند. پلک سوم همچنین به غدد تولید اشک مجزای خود مجهز است که رطوبت چشم گربه را بهتر حفظ می کنند.

پیشنهاد مطالعه: عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

 

مشکلات و بیماری های مربوط به پلک سوم گربه

در صورت مشاهده تورم و التهاب در پلک سوم گربه باید گربه سریعا توسط دامپزشک معاینه گردد. از دست رفتن پلک سوم گربه بر اثر جراحات یا هر عارضه دیگر عموما به ایجاد مشکلات بعدی در سطح قرنیه چشم حیوان منجر می شود.

در واقع نباید پرسید چرا گربه ها پلک سوم دارند؟ بلکه باید پرسید چرا انسان ها پلک سوم ندارند؟! پلک سوم در انسان ها به برآمدگی کوچک و بدوی در گوشه چشم تقلیل یافته است. اگرچه دقیقا نمی توان گفت چرا انسان ها پلک سوم ندارند. ولی شاید علت این فقدان عدم نیاز انسان به گاز گرفتن مستقیم شکار مثل گربه ها باشد. عدم نیاز انسان به ورود مستقیم صورت به درون پوشش گیاهی برای تغذیه مثل اسب نیز همینطور. در یک جمله انسان همانند گربه به پلک سوم نیاز حیاتی ندارد.

بیشتر بخوانید: چشمک زدن گربه نشانه چیست؟

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد پلک های گربه برایتان مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

پت خرید را دنبال کنید :‌
3 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید: پلک داخلی یا پلک سوم گربه ها […]

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x