اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
عروس هلندی سفید با تاج طلایی نشسته روی شاخه درخت

نگهداری از عروس هلندی و نکات مهم سلامت،تغذیه و رفتارهای عروس های هلندی

یک پرنده زیبا، خوش صدا و بامزه. این سه دلیلی است که عروس هلندی پرنده محبوب برای نگهداری در منازل است. عروس هلندی ها مخصوصاً گونه نر آنها، استعداد خاصی در سوت کشیدن دارند. آنها به خاطر سوت های شگفت انگیزشان معروف هستند. این پرندگان می توانند برای شخص مورد علاقه خود، شیء مورد علاقه خود یا بازتاب تصویرشان در آینه سوت بزنند. آنها در زمانهایی که سوت نمی زنند یا مشغول غذا خوردن یا بازی کردن نیستند، اغلب از استراحت روی شانه شخصی که دوستش دارند، لذت می برند. یک عروس هلندی سالم و اجتماعی می تواند یک حیوان خانگی عالی باشد. این پرنده برای زندگی آپارتمانی نیز مناسب است. اگر نگهداری عروس هلندی برای شما جذاب است، مطالعه این مقاله از مجله پت خرید را از دست ندهید.

نشانه های سلامتی عروس هلندی

عروس هلندی زرد داخل قفس نشسته در کنار غذا

عروس هلندی سالم در طول روز غذا می خورد

  • فعال، هوشیار و اجتماعی است
  • در طول روز غذا می خورد و آب می نوشد
  • بینی خشک و چشمان روشن و خشک دارد
  • منقار، پاها و پنجه ها از نظر ظاهری طبیعی هستند
  • به راحتی تنفس می کند
  • پرهای او صاف و مرتب هستند
  • وزن یک عروس هلندی بالغ سالم حدود ۸۰ تا ۱۱۵ گرم و قد او ۳۰ سانتی متر است
  • عروس هلندی های سالم شب ها ۱۰ الی ۱۲ ساعت می خوابند

جالب است بدانید: نحوه کوتاه کردن بالهای طوطی

نگهداری عروس هلندی در منزل

یک عروس هلندی به یک قفس پرنده با اندازه مناسب نیاز دارد. در داخل این قفس باید یک نشیمنگاه، چند اسباب بازی مخصوص پرنده و ظرف آب و غذای پرنده جا داده شود. فضای کافی هم برای بال زدن پرنده بدون اینکه به چیزی برخورد داشته باشد، لازم است. درب ورودی قفس باید به اندازه کافی بزرگ باشد. زیرا بازگشت پرنده به قفسش را آسان تر می کند.

عروس هلندی ها پرندگان اجتماعی هستند. آنها هنگامی که فرصت تعامل با شما فراهم می شود، از این فرصت استقبال می کنند. برای تعامل با این پرنده های زیبا، گونه های آنها را نوازش کنید و با آنها صحبت کنید. همچنین به آنها اجازه دهید در کنار شما باشند.

محل سکونت و نکات نگهداری عروس هلندی

عروس هلندی طوسی در حال نگاه به سمت چپ

عروس هلندی خاکستری

 این پرنده به خوبی با دمای متوسط ​​خانگی سازگار است. برای نگهداری عروس هلندی بهتر است دمای خانه بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد. قفس حیوان باید در محلی قرار گیرد که دارای نور کافی بوده و هوا جریان داشته باشد.

  • یک قفس گرد به قطر ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ۷۵ سانتی متر خانه مناسبی برای این پرنده است. جهت ایمنی حیوان، فاصله میله های فلزی قفس نباید بیش از ۱٫۵ سانتی متر باشد. بهتر است بر حسب فضایی که در اختیار دارید، بزرگترین لانه ممکن را برای حیوان خانگی خود فراهم کنید.
  • نشیمنگاه قفس باید حداقل ۱۳ سانتی متر طول و ۱ سانتی متر هم قطر داشته باشد. آویختن نشیمنگاه با اندازه های مختلف جهت ورزش پا و جلوگیری از آرتروز توصیه می شود.
  • برای جلوگیری از آلوده شدن غذا و آب، توصیه می شود ظروف غذا یا آب را زیر نشیمنگاه قرار ندهید.
  • حتما یک صفحه میله ای فلزی بین کف قفس و محل حرکت عروس هلندی قرار دهید تا این پرنده مدفوع خود را نخورد.
  • عروس هلندی را می توان به تنهایی یا به صورت جفت نگه داشت. اما انواع مختلف پرندگان نباید در کنار هم قرار گیرند.
  • صاحبان این پرندگان زیبا باید روزانه با حیوان خانگی خود معاشرت کنند.

سلامت و شرایط معمول نگهداری از عروس هلندی

طبیعی است که یک عروس هلندی چند بار در روز عطسه کند تا گرد و غبار جمع شده در بینی خود را بیرون بدهد. ممکن است این عطسه ها با ترشحات شفافی هم همراه باشند. اگر عطسه این پرنده مداوم است و ترشحات تیره رنگ دارد، حتما با دامپزشک پرنده خود تماس بگیرید. این پرندگان، پروازکننده های بسیار خوبی هستند. آنها بیشتر از سایر گونه های طوطی به تجدید پرهای خود نیاز دارند. آنها دو بار در سال پرهای قدیمی خود را می ریزند و پرهای جدید در می آورند.

از آنجایی که عروس هلندی ها اغلب با دانه تغذیه می شوند، بسیاری از آنها دچار سوء تغذیه می شوند. همچنین اکثر آنها از کمبود ویتامین و مواد معدنی رنج می برند. رژیم غذایی شامل انواع دانه ها نیز دارای چربی بالا است و می تواند منجر به بیماری کبد چرب شود. یک رژیم غذایی سالم و کم چرب با تعادل مناسب ویتامین، مواد معدنی و آمینو اسیدها برای این پرنده، عالی است. این رژیم غذایی می تواند در جلوگیری از بیماری در عروس هلندی شما نقش بسزایی داشته باشد.

دو عروس هلندی خاکستری در حال دانه خوردن از دست یک انسان

تغذیه عروس هلندی

جالب است بدانید: نحوه کوتاه کردن ناخن های پرنده 

رژیم غذایی عروس های هلندی

به یاد داشته باشید که برای نگهداری عروس هلندی، رژیم متعادل غذایی باید رعایت شود که شامل موارد زیر است:

  • غذاهای مخصوص و گلوله ای شکل باید ۶۰ تا ۷۰ درصد از رژیم غذایی این حیوان را تشکیل دهد. سبزیجات، میوه های تازه و مقدار کمی هم دانه های غنی شده برای این پرنده لازم است.
  • آب تمیز و تازه، فیلتر شده و بدون کلر هم می بایست در دسترس این حیوان قرار گیرد. فراموش نکنید آب تامین شده برای حیوان باید هر روز عوض شود.
  • به پرندگان آووکادو، شکلات، کافئین یا الکل ندهید زیرا خوردن اینها می توانند باعث بیماری های جدی برای آنها شوند. از دادن مواد قندی و غذاهای پرچرب به این پرنده اکیدا خودداری کنید.

برای خرید غذای عروس هلندی از بهترین برندهای موجود در بازار، پت شاپ پت خرید در خدمت شماست.

عروس هلندی در حال خوردن میوه و سبزیجات تازه

خوردن میوه و سبزیجات تازه برای عروس هلندی لازم است.

 

تغذیه مناسب عروس هلندی

نکاتی که هنگام تغذیه عروس هلندی باید به خاطر داشته باشید:

  • آب و غذای تازه همیشه باید در دسترس باشد.
  • سبزیجات و میوه هایی که بعد از چند ساعت مصرف نشده اند، باید دور ریخته شوند.
  • خوراکی های تشویقی نباید بیش از ۱۰ درصد از کل غذای این حیوان باشد.

رفتارهای معمول در عروس های هلندی

  • عروس هلندی به تقلید از صداها و ایجاد صداهای تکراری معروف است.
  • به راحتی با انسان های اطراف خود ارتباط برقرار می کند.
  • عروس هلندی های دست آموز به اندکی زمان نیاز دارند تا با رفتار انسان سازگار شوند.
  • در صورت نگهداری عروس هلندی، برای پرنده، اسباب بازی هایی را تهیه کنید که باعث تحریک ذهنی آنها می شوند.

اگر عروس شما هم بد اخلاق است مطالعه مطلب علل بد اخلاقی عروس هلندی و راه حل آن که بهتر است بدانید حتما برایتان مفید خواهد بود.

شخصیت و رفتار عروس هلندی

موقعیت پرهای تاج یک عروس هلندی می تواند حال و هوای او را به شما نشان دهد. پرهای مستقیم و رو به بالای تاج به این معنی است که پرنده حیرت زده یا بسیار کنجکاو است. یک عروس هلندی دفاعی، پرهای تاج خود را نزدیک به سر خود نگه می دارد. اگر همزمان با این حالت، پرنده صدای هیس هیس هم در بیاورد، معلوم است که تحت استرس قرار دارد. پرهای تاج یک عروس هلندی آرام، کمی رو به عقب است. او در زمان رضایت، منقار بالایی و پایینی خود را به هم می ساید.

اسباب بازی هایی که برای گاز گرفتن با منقار طراحی شده اند، برای این پرنده مناسب هستند. اسباب بازی هایی از جنس تکه های کاغذ، مقوا یا چوب نرم برای جویدن مناسب هستند. عروس هلندی ها همچنین اسباب بازی های پلاستیکی مانند مهره های رنگی که روی یک میله فلزی نصب می شوند و متحرک هستند را دوست دارند.

عروس هلندی های نر اغلب به دنبال آینه و سایر وسایل بازتاب دهنده نور هستند تا سوت بزنند. این پرنده گاهی تمایل دارد که از قفس بیرون برود و روی زمین قدم بزند. بنابراین هر زمان که پرنده شما از قفس خارج می شود، احتیاط بیشتری داشته باشید تا روی آن پا نگذارید. علاوه براین مراقب باشید دیگر حیوانات خانگی مانند گربه یا سگ به او آسیبی نرسانند.

یک عروس هلندی ماده هم ممکن است حتی اگر پرنده نری در خانه نباشد، به دنبال یک منطقه تاریک و محصور برای لانه سازی باشد. (مانند گوشه کابینت یا پشت مبلمان). می توان به عروس هلندی ها آموزش داد که در جواب برخی کارها، سوت بزنند. به طور معمول، آموزش این پرندگان نیازمند صرف وقت و حوصله زیاد می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: پاسخ به سوالات رایج درباره عروس هلندی

همچنین جالب است بخوانید : حمام کردن عروس هلندی

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد نگهداری عروس هلندی کسب کرده باشید. لطفا نقطه نظرات خود را در این زمینه، در بخش کامنتها برای ما ارسال کنید.

 

منابع: Lafeber و PETCO

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] زمان رضایت منقار بالایی و پایینی خود را به هم می ساید.اسباب بازی هایی که برای گاز گرفتن با منقار طراحی شده اند برای این پرنده […]

trackback

[…] گزارش حرف تازه به نقل از پت خرید، یک عروس هلندی سالم و اجتماعی می تواند یک حیوان خانگی […]

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x