اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
گربه بیمار که در ادرارش خون مشاهده شده است.

علت خون در ادرار گربه و راه های درمان ادرار خونی گربه

با مشاهده خون در ادرار گربه، وضعیتی که به نام هماچوری شناخته می شود، ممکن است روند جدی بیماری زمینه ای را نشان دهد. هماچوری خانوادگی (بیماری که در آن خون در ادرار در خانواده های خاصی از حیوانات جاری می شود) معمولاً در گربه های جوان دیده می شود. در حالی که وجود خون در گربه های مسن تر بیشتر به دلیل ابتلا به سرطان رخ می دهد. گربه های ماده بیش از گربه های نر در معرض خطر عفونت های ادراری هستند که منجر به وجود خون در ادرار می شود.

در این مقاله از مجله پت خرید به معرفی دلایل وجود خود در ادرار گربه و راه های درمان آن خواهیم پرداخت.

علل وجود خون در ادرار گربه

۱- تعداد کم پلاکت یا ترومبوسیت در خون گربه

۲- بیماری های دستگاه ادراری فوقانی گربه که در اثر التهاب رگ های خونی ایجاد می شود (معروف به واسکولیت)

۳- دستگاه ادراری فوقانی – کلیه ها و حالب ها:

    • بیماری ساختاری یا آناتومیک مانند بیماری کیستیک کلیه و بیماری های ارثی کلیه
    • بیماری های متابولیکی مانند سنگ کلیه
    • نئوپلازی
    • بیماری های عفونی
    • نفریت
    • علل ایدیوپاتیک
    • ضربه دیدن

۴- در دستگاه ادراری تحتانی:

    • بیماری عفونی
    • بیماری التهابی در کلیه
    • علل ناشناخته
    • ضربه دیدن

۵- مجاری ادراری تحتانی – مثانه و مجرای ادرار:

    • مشکلات ساختاری یا تشریحی مانند ناهنجاری های مثانه در ایجاد هماچوری نقش دارد
    • دلایل متابولیک مانند سنگ
    • نئوپلازی

۶- بیماری عفونی (مانند بیماری باکتریایی، قارچی و ویروسی):

  • علل ایدیوپاتیک
  • شیمی درمانی می تواند هماچوری ایجاد کند
  • علل ناشناخته
  • ضربه دیدن

۷- مسائل مربوط به دستگاه تناسلی شامل شرایط متابولیکی است:

    • چرخه حرارت یا استروس 
    • نئوپلازی
    • سرطان یا تومورها
    • بیماری عفونی مانند باکتری ها و قارچ ها
    • بیماری التهابی
    • ضربه دیدن

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دندان های شیری در گربه

تشخیص بیماری های مربوط به ادرار گربه

در صورت مشاهده خون در ادرار گربه، در اسرع وقت او را به دامپزشکی ببرید. شما باید شرح حال کاملی از سلامت گربه خود شامل سوابق، علائم و حوادث احتمالی که ممکن است باعث تشدید این وضعیت شوند، به دامپزشک ارائه دهید. سوابق ارائه شده شما ممکن است به دامپزشک سرنخ هایی نشان دهد تا او بتواند متوجه علت شود که کدام اندام ها علائم ثانویه ایجاد می کنند. دامپزشک با تجویز آزمایش خون کامل از جمله مشخصات شیمیایی خون، شمارش کامل گلبول‌های خون و آنالیز ادرار، اطلاعات کاملی از وضعیت گربه شما به دست می آورد. در گربه های نر، بررسی نمونه انزال به شناسایی بیماری پروستات کمک می کند.

بررسی میزان پر رنگی خون در ادرار نیز نتایج دیگری را برای پزشک مشخص خواهد کرد. آزمایشات نواری معرف خون در ادرار برای تشخیص گلبولهای قرمز خون، هموگلوبین یا پروتئین طراحی شده است. رژیم غذایی گربه نیز بررسی خواهد شد. اگر به رژیم غذایی گربه خود ویتامین ها یا هر چیز متفاوت دیگری نسبت به یک رژیم غذایی معمول اضافه می کنید، باید این مورد را هم با دامپزشک خود در میان بگذارید. زیرا دوزهای قابل توجهی از ویتامین C (اسید آسکوربیک) ممکن است باعث نشان دادن نتایج منفی کاذب در آزمایش نوار معرف شود.

انجام سونوگرافی و رادیوگرافی ممکن است برای کمک به دامپزشک در تشخیص درست بیماری کمک کننده باشد. در صورت وجود هرگونه ضایعه توده ای شکل ممکن است برای تشخیص قطعی بیماری، نمونه برداری لازم باشد. انجام واژینوسکوپی در گربه های ماده یا سیستوسکوپی در گربه های نر، به بررسی وجود نئوپلازی و مشکلات دستگاه ادراری تحتانی کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه: دانستنی های جالب درباره گربه

درمان ادرارِ خونی در گربه

درمان هماچوری گربه ها به بیماری‌های اولیه یا بیماری‌های همزمان با آن بستگی دارد. چون آن بیماری ها علت اصلی وجود خون در ادرار گربه هستند. عفونت مجاری ادراری ممکن است با بیماری دیگری در ارتباط با مجاری ادراری مانند سرطان یا سنگ های مجاری ادراری (ورم سنگ) همراه باشد. هماتوری ممکن است به دلیل شرایطی باشد که بدن به طور کلی درگیر آن است. مثلا تولید بیش از حد استروئیدها توسط غدد فوق کلیوی یا دیابت یکی از این موارد است. قبل از رفع هماچوری، لازم است مشکلات عمومی سیستمیک در گربه درمان شود.

ممکن است در مواردی که سنگ مجاری ادراری یا نئوپلازی برای گربه تشخیص داده شود یا صدمات ضربه ای به مجاری ادراری وارد شده باشد، نیاز به جراحی باشد. اگر تعداد گلبول های قرمز خون گربه شما به شدت کم شده باشد، لازم باشد به او خون تزریق شود. برای درمان کم آبی بدن از مایعات استفاده می شود.

جهت درمان عفونت های ادراری و بیماری های کلی ناشی از باکتری در خون هم می توان از آنتی بیوتیک ها کمک گرفت. برای التهاب مثانه و نارسایی کلیه ممکن است نیاز به اصلاح رژیم غذایی باشد تا از عود بیماری جلوگیری کند. اگر گربه شما از اختلال لخته شدن خون رنج می برد، یک داروی رقیق کننده خون مثل هپارین برای کنترل این عارضه تجویز می شود.

پیشنهاد مطالعه: چرا گربه من را نادیده می گیرد؟

ادامه زندگی و مدیریت بیماری

از آنجا که وجود خون در ادرار حیوان خانگی شما ممکن است نشان دهنده یک روند بیماری زمینه ای جدی باشد، انتخاب روش درمان گربه به بیماری های اصلی یا مرتبط با آن بستگی دارد. لازم است گربه شما تا مدتی تحت نظر یک دامپزشک با تجربه قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش ساخت درخت گربه

نکته پایانی:

همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین پیشنهاد می شود حتی اگر گربه شما کاملا سالم است، هر ۶ ماه او را برای معاینه و انجام آزمایشات دوره ای نزد دامپزشک ببرید. در صورت دیدن خون در ادرار گربه خود هم حتما در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید. هرگز درمان این بیماری را به تعویق نیندازید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : petmd.com

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حجت لطفیانی
حجت لطفیانی
2 سال قبل

سلام ببخشید من دو روز هست غذای گذبه ایرانی گرفتم به گربه م دا م الان ادرار میکنه زور میزنه و ادرارش خوتی شده علت چیه ممنون میشم راهنماییکنید

5
2
سما
سما
1 سال قبل
پاسخ به  حجت لطفیانی

غذای گربه ایرانی نگیرید . مرغ آب پز بدون ادویه وبدون روغن وماست یاغذای خشک رویال بهش بدید.گربه منم غذای خشک مفید وجگر پخته خورده مداوم بعد اززدوسال کبدوکلیش مشکلات حاد پیداکرده.تحت نظردام پزشکه ومعلوم نیست زنده بمونه

Darya
Darya
4 ماه قبل
پاسخ به  حجت لطفیانی

عزیزم غذاهای ایرانی ندین لطفا مرغ و یا غذاهای یورینری رویال بدین یا هپی کَت .

غذای ایرانی باعث ایجاد سنگ وکربستال میشه که هنگام دفع ادار کربستال ها به مجاری ادرار اسیب میزنن و خونریزی میکنن
این موضوع تو گربه های نر شایع اره

این مشکل اصلا چیز عادی نبست و موجب مرگ گربه میشه اگر ادامه پیدا کنه و غذاهای بی کیفیت بخوره

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام من گربم ساعت پنجو سی دقیقه متوجه شدم از سوراخ پایینی گربم داره خون میاد به صورت خیلی کم و قطره مانند اونم داشت لیس میزد و بعد بیرون رفتنم امدم و متوجه شدم یکم امدن خون بیشتر شده و گربم بیشتر تمایل داره تو یه جای نرم دراز بکشه و کمتر حرکت میکنه گربم ماده هس خیابونی هست از بچگی کنار ما بود یک بار هم بچه دار شده و بچش رفته مشکلش چی هست لطفا زود بگید نگران هستم ممنون

میلان
میلان
22 روز قبل

من یه گربه ۹ ماهه نر دارم واکسن نخورده قبل این که بیاد پیش من تو سه ماهگی انگل تراپی شده و بعد اون چکاپ نشده امشب هم متوجه شدم ادرارش خونیه و نگرانشم ممنون میشم راهنماییم کنید

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x