فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
طوطی های رنگا رنگ که زیر نور خورشید نشسته اند

تاثیر نور خورشید روی پرندگان؛ آیا آفتاب برای پرنده خوب است؟

پرنده ها هم مثل ما انسان ها نیاز به نور آفتاب دارند. پرنده های آزاد و وحشی روزانه زیر نور آفتاب قرار می گیرند. اما پرنده های در قفس ممکن است از این نعمت دور بمانند. شما هر نوع پرنده ای داشته باشید از سهره، مرغ عشق و قناری گرفته تا کاسکو و کاکادو و حتی شاهین و عقاب، نیاز به نور خورشید دارند تا عملکرد سیستم بدنشان بهبود پیدا کند. برای آگاهی از تاثیر نور خورشید و اشعه های آفتاب بر روی پرنده های مختلف با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

آیا آفتاب برای پرنده خوب است؟

آیا از تاثیر نور خورشید روی پرنده خوب آگاه هستید؟ اینکه آفتاب چه تغییری در زندگی این موجودات در قفس ایجاد می کند؟ بسیاری از پرنده داران هر کاری را برای شاداب و سالم نگه داشتن پرهای پرنده در اسارت می‌کنند. ما برایشان اسباب‌بازی می‌خریم، انواع غذا را برای کامل کردن رژیم غذای‌شان با هم میکس می‌کنیم. ساعت‌ها به فکر کردن برای پیدا کردن راهی برای ورزش‌شان صرف می‌کنیم. هر کاری را برای امنیت آنان می‌کنیم.

همزمان مطمئنم می‌شویم که از نظر فیزیکی و روحی شاد باشند. در کل بیشتر پرنده داران شبیه به والدین هستند و کاملا اشتیاق دارند از هر اطلاعاتی که باعث بهتر زندگی پت مورد علاقه‌شان می‌شود استفاده کنند. هر چند با این همه دیوانگی، آنان فراموش می‌کنند که پرندشان را در معرض یکی از بزرگترین منابع آشکار که پرندگان وحشی از آن به صورت روزانه لذت می‌برند قرار دهند و آن نور آفتاب است.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری پرندگان در فصل تابستان

 

مرغ مینا در فضای آزاد

نور خورشید هورمون‌های پرنده را تنظیم می‌کند

فصل جفت‌گیری فقط یک اتفاق تصادفی در جهان پرندگان نیست. به طور خاص بر اساس ساعت غریزی در گونه برنامه‌ریزی می‌شود. حدس بزنید چه چیزی آن ساعت را تنظیم میکند؟ نور خورشید! در این مورد فکر کنید: همانطور که فصل‌ها تغییر می‌کنند، روزها طولانی‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند که بسته به ساعتی است که خورشید طلوع و غروب می‌کند. به این معنی است که پرندگان وحشی در طبیعت مقدار مختلفی از نور خورشید در زمان مختلفی از سال دریافت می‌کنند.

در فصل بهار که فصل تولید مثل طبیعی برای بیشتر گونه‌های پرنده است، پرندگان دو برابر در معرض خورشید قرار می‌گیرند. همینطور که در ماه‌های زمستان مقداری خیلی کمتری در معرض خورشید هستند. این ساعت غریزی افزایش ترشح هورمون تولید مثل در پرنده ها را تحریک می‌کند. ترشح هورمون ها به پرندگان بالغ می‌گوید که زمان لانه درست کردن، تربیت کردن و بزرگ کردن فرزندانشان فرا رسیده است. قرار گرفتن به طور مناسب در معرض خورشید مخصوصا برای ماده‌های در حال ساخت تخم هستند (تشکیل تخم در داخل بدن) مهم است.

پیشنهاد مطالعه: علائم بیماری پرنده ها؛ مریضی پرندگان زینتی را چطور تشخیص دهیم؟

 

نور آفتاب به پر ریزی پرنده کمک می‌کند

علاوه بر تنظیم زمان جفت‌گیری، در معرض نور خورشید قرار گرفتن موجب می‌شود بدن پرنده بداند که چه زمانی باید پر ریزی کند. این بسیار مهم است، یک پر ریزی موفقیت آمیز به سلامت پوست و پرهای سالم پرنده کمک می‌کند. اگر پرنده به خوبی پر ریزی نکند، می‌تواند در سلامت و رفتارش تاثیر بدی بگذارد.

رفتارهایی مانند کندن پرها، کج خلقی و پرخاشگری و بسیاری رفتارهای دیگر که روی روحیه پرنده هم اثر می گذارد. همچنین قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند باعث کمبود ویتامین D شود و در نتیجه سطح کلسیم یک پرنده را تخریب می کند.  با کمبود ویتامین دی پرنده های ماده در ساخت تخم دچار مشکل می‌شوند، و مشکلات استخوانی در هر دو جنسیت به وجود می‌آورد.

عروس هلندی زرد زیر نور خورشید

روش های تامین نور آفتاب برای پرنده

به نظر فراهم کردن مقدار کافی و سالم نور آفتاب برای پرنده در اسارت که بیشتر زندگی‌اش را در قفس سپری می‌کند غیر ممکن باشد. اما اینطور نیست و می توان نور مورد نیاز پرنده را تامین کرد. در واقع چندین نکته وجود دارد که نه تنها مقدار کافی از اشعه uv را برای پرنده فراهم می‌کند بلکه ریسک فرار کردن پرنده را هم به حداقل می‌رساند.

اولین و بارزترین راه این است که قفس پرنده را به صورت روزانه در کنار یک پنجره قرار بدهید تا پرنده نور خورشید طبیعی جذب کند. البته این کار باید برای مدت کوتاهی انجام شود و از قرار دادن پرنده ساعت های متمادی زیر آفتاب خودداری کنید.. قفس را در مکانی که روزانه مدتی آفتاب به آن می‌تابد قرار دهید تا پرنده مقدار کافی نور مورد نیازش را دریافت کند. به این ترتیب ساعت غریزی پرنده همراه با جهان طبیعت و فصل ها تنظیم می‌شود.

مشکل اینجاست که همه انسان‌ها در مکان گرمی و جایی که بتوانند پنجره را باز بگذارند زندگی نمی‌کنند. زیرا نور آفتاب تاثیرش را با عبور از پنجره از دست می‌دهد. بنابراین باید پنجره را باز گذاشت تا نور مستقیم آفتاب به پرنده تابیده شود.

پیشنهاد مطالعه: درمان زخم پای پرندگان ؛ علایم و کمک های اولیه برای زخم پای پرنده

 

نور مصنوعی UV برای پرنده ها

برای آنهایی که نمی‌توانند پرنده را در معرض آفتاب یا در کنار پنجره باز قرار دهند، می‌تواند لامپ های UV را امتحان کنند و نور خورشید را شبیه سازی کنید. مانند لامپ‌هایی که به طور گسترده برای خزندگان موجود است. این نورها نیز برای انواع پرنده ها از مرغ عشق و سهره گرفته تا مرغ مینا، عروس هلندی و کاسکو مناسب است.

این لامپ‌ها مقدار سالم از نور مصنوعی آفتاب را فراهم می‌کنند. می‌توان به‌شکل ساعت اتوماتیک آن را تنظیم کرد تا در هر فصل مقدار مورد نیاز نور را مانند پرندگان در طبیعت برای پرنده شما فراهم کند. اگر شما از این لامپ‌ها استفاده می‌کنید، مهم است که به خاطر بسپارید که در هر فصل تایمر را تغییر دهید.

همین‌طور دقت کنید که لامپ را در یک فاصله مطمئن از قفس پرنده قرار دهید. مطمئن شوید که وقتی هوا گرم می‌شود پرنده در نقطه گرمی قرار نگیرد. این لامپ‌ها بسیار داغ می‌شوند و تنها زمانی باید از آنها استفاده کرد که در خانه باشید و بتوانید بر پرنده نظارت کنید.

هر چند لامپ یو وی جایگزین نور خورشید برای پرنده هاست ولی باز هم اگر امکان داشت، پرنده را زیر نور طبیعی آفتاب قرار دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه کوتاه کردن ناخن پرنده و هر آنچه برای گرفتن ناخن پرندگان باید بدانید

 

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد تاثیر نور خورشید بر پرنده ها برایتان مفید بوده باشد. راه های تامین کردن نور آفتاب برای پرنده خود را حتما امتحان کنید. زیرا چه مرغ مینا داشته باشید چه جوجه مرغ ساده، باید بخشی از روز خود را زیر نور آفتاب بگذرانند. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این مورد دارید، در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Reza Ataei
Reza Ataei
2 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
باز نگهداشتن پنجره برای آفتاب گیری در فصل زمستان برای قناری مضر نیست؟
باعث سرماخوردگی یا بیماری‌‌های دیگه نمیشه؟
ممنون میشم پاسخ بدید🙏

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x