اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

درمان زخم پای پرندگان ؛ علایم و کمک های اولیه برای زخم پای پرنده

درمان زخم پای پرندگان

پرندگان به دلایل مختلف می توانند دچار زخم پا شوند. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می تواند به صاحبان پرندگان کمک کند که در زمان بروز حادثه، اقدامات اولیه را برای کمک به پرنده خود انجام دهند. اگر شما هم در خانه پرنده نگه می دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه کنید.

 

علایم زخم پا پرنده ها و کمکهای اولیه

پرندگان خانگی به طور ذاتی تمایل دارند که بیماری یا جراحت خود را پنهان کنند. چون در طبیعت نشان دادن علائم بیماری احتمال حمله حیوانات دیگر را افزایش می دهد. بنابراین هرگونه رفتار غیرعادی پرنده علامت آن است که پرنده شما بیمار شده است. به طور خاص اگر متوجه لنگیدن، ناتوانی در حرکت بالها، هرگونه ترشح غیرمعمول، هرگونه تغییر در رنگ مدفوع یا عدم فعالیت عمومی شدید، برای درمان زخم پای پرندگان باید فوراً از دامپزشک کمک بگیرید.

اگر پرنده خونریزی دارد، باید بین خونریزی فعال (مانند بال، منقار، پا) و دیدن خون در قفس تمایز قائل شوید. در صورت ادامه خونریزی نیاز به مداخله فوری دامپزشک می باشد. اما اگر خونریزی متوقف شده باشد، بهتر است زخم را بدون دستکاری رها کنید. با این حال حتی اگر خونریزی متوقف شده باشد، لازم است پرنده خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

اگر پرنده شما دچار ناراحتی تنفسی است، دامپزشک پرنده را در انکوباتور با اکسیژن قرار می دهد. شوک و عفونت در پرندگانی که زخم های عمیق یا وسیع دارند نگران کننده است.

ابتدا باید با هدف زنده ماندن پرنده و در مرحله بعد درمان ناحیه آسیب دیده آغاز شود. مثلا پرنده ای که دارای استخوان شکسته است، ساعت ها با درد پای خود دست و پنجه نرم می کند. بنابراین ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از استرس طولانی مدت باشد تا شکستگی.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: علت عطسه پرندگان چیست؟

پای پرنده که زخم شده است

پرندگان خانگی به طور ذاتی تمایل دارند که زخم پای خود را پنهان کنند. چون در طبیعت وجود علائم بیماری احتمال حمله حیوانات دیگر را افزایش می دهد.

محل نگهداری پرنده آسیب دیده

هنگامی که پرنده شما نیاز به مراقبت ویژه دارد، محلی را در خانه خود ایجاد کنید که رفت و آمد در آنجا کمتر باشد. بنابراین به راحتی می توانید دمای آن بخش از خانه را افزایش دهید. به طور مثال حمام برای این کار مناسب است. کیف حمل پرنده به دامپزشکی هم ممکن است قبل از بازگشت به قفس پرنده، محل مناسبی برای نگهداری پرنده بیمار است. روی کیف را با یک حوله یا پتو از همه طرف به جز یک طرف بپوشانید. دماسنج های دیجیتال کنترل از راه دور دمای۱۶ درجه تا ۴۹ درجه سانتیگراد را اندازه گیری می کنند. پس می توان با خیال راحت برای نظارت بر دمای اتاق از آنها استفاده کرد. یک پرنده بیمار باید در اتاقی با دمای ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

اگر نمی توانید دمای اتاق را در این حد گرم نگهدارید، می توانید از یک پد گرم کننده، عایق بندی شده با ۲ حوله در بالا و ۱ حوله بین پد و قفس برای گرم کردن پرنده استفاده کنید.

داشتن یک کیت کمک های اولیه برای پرنده مهم است. این کیت را در دسترس نگه دارید و سالانه اقلام منقضی را جایگزین کنید. در مورد مواردی که باید در کیت خود داشته باشید، از دامپزشک خود کمک بخواهید.

 

کمک های اولیه به پرندگان مختلف با زخم پا

از آنجا که زخم پا در پرندگان مختلف، نیاز به اقدامات اولیه متفاوتی دارد، در اینجا به چند پرنده اشاره خواهیم کرد. قناری، مرغ عشق و عروس هلندی از آن دسته اند.

 

درمان زخم پای قناری

زخم پا می تواند به دلایل متعددی در پای قناری ایجاد شود. گاهی دلیل اصلی ایجاد این زخم ها در پرندگان جوان که هنوز کف پای نرمی دارند، مناسب نبودن میله یا چوب نشیمن می باشد. با تعویض آن و استفاده از جنس های نرم تر می توان از پدید آمدن زخم پا جلوگیری کرد. بی توجهی به زخم پا باعث بدتر شدن آن و آسیب دیدگی دائمی به اعصاب پای پرنده خواهد شد.

پس همیشه باید به بهداشت و نظافت قفس توجه داشت. گاهی وجود رطوبت در کف قفس و چوب نشیمن، این حالت را تشدید می کند. بنابراین سعی کنید محیط زندگی این پرنده را خشک نگه دارید.

زخم پای قناری می بایست توسط دامپزشک متخصص درمان شود. در صورت عدم دسترسی به دامپزشک، زخم را هر روز با بتادین رقیق بشویید و آن را خشک نمایید. برای شروع درمان از پماد حاوی آنتی بیوتیک و کرم ضد التهاب استفاده کنید. سپس در اسرع وقت پرنده را نزد دامپزشک ببرید.

 

درمان زخم پای مرغ عشق

یکی از بیماری های جدی برای مرغ عشق، زخم پای این پرنده است. برای درمان این بیماری می توان کارهای زیر را انجام داد.

  • حتما قفس مرغ عشق زخمی یا دارای عفونت را عوض کنید.
  • از داروخانه برای او شربت آموکسی سیلین تهیه کنید.
  • هر ۶ ساعت یکبار پماد تتراسایکلین چشمی به پای مرغ عشق بمالید. اضافات آن را از روی پایش پاک کنید. چون اگر پماد روی پای مرغ عشق باقی بماند، پرنده پماد را با نوک خود بر می دارد و می خورد.
  • تامین ویتامین های مورد نیاز مرغ عشق بسیار مهم است . بنابراین در زمان زخمی بودن پای مرغ عشق مراقب تغذیه او باشید. در برنامه غذایی او سبزیجاتی مانند جعفری، شوید، هویج و میوه های مختلف مثل سیب و شلیل بگنجانید.
پرنده با پای زخمی

یکی از بیماری های جدی برای مرغ عشق، زخم پای این پرنده است.

درمان زخم پای عروس هلندی

اگر بریدگی در پا و انگشتان پرنده ایجاد شد، ابتدا محل زخم را با آب ولرم بشویید. محل بریدگی را با یک باند و چسب مخصوص ببندید. برای جلوگیری از عفونت، پانسمان را هر روز عوض کنید. در صورت وجود هرگونه عفونت شدید، حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

گاهی بریدگی به دلیل کنده شدن ناخن پرنده به وجود می آید. در اینصورت ابتدا محل زخم را با آب ولرم بشویید. سپس برای جلوگیری از خونریزی مجدد از پودرهای مخصوص استفاده کنید. اگر خونریزی زخم شدید بود، در اسرع وقت برای درمان زخم به یک دامپزشک مراجعه کنید. برای آشنایی با نحوه کوتاه کردن ناخن های پرنده مطالعه مقاله مربوط به آن به شما کمک خواهد کرد.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و اگر نظری در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

منبع : msdvetmanual

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shiva
Shiva
1 سال قبل

نه والا مفید نبود می گین اقدامات اولیه ای که بعد آسیب باید انجام بدین اما به جای یاد دادن راه کار از اول تا آخرش فقط می گین اگر این شد اون شد به دامپزشک مراجعه کنید خوب اینو که خودمونم می دونیم، اومدیم تو سایت که در صورتی که شرایط مراجعه به دامپزشکی و نداریم چه کاری باید انجام بدیم بعدا دامپزشک ها معتقد هستن به هیچ عنوان به زخم پای پرنده ۴۸ ساعت اول آب نزنید چون دلمه خون پاک می شه و مدل پای پرنده جوری هست که دوباره خون ریزی می کنه گفتن با دستمال… بیشتر بخوانید

سارا
سارا
11 ماه قبل

سلام من یه مرغ عشق دارم که امروز دیدم قسمت رون پای چپش کبود یا خونمرده شده پاش هم اصلا نمیتونه بزاره رو چوب قفس همش وزنشو رو پای راستش میندازه و سرحال هم هست خیلی نگرانشم لطفا یکی کمک کنه بگه چیکار کنم ممنون

18
1
Andiya tamjidi
Andiya tamjidi
3 ماه قبل

سلام .
امروز عروس هلندی من همش پا شو بالا می‌گرفت ، وقتی رفتم نگاه کنم ببینم چی شده دیدم داره از ناخن پای راستش خون میاد ، خیلی ترسیدم رفتم پا‌ هاشو با آب شستم بعد یکم بتادین زدم به پاش و گذاشتمش تو قفس . الان خیلی نگرانم و دست رسی به دکتر ندارم ، لطفاً راه نماییم کنید که چیکار کنم 🙏🏻😧

azardokht
azardokht
1 ماه قبل

سلام و عرض ادب و احترام بنده سیکل سوم مولد عروس هلندیم دوتا جوجه داد که متاسفانه هفته ی دوم جوجه متوجه شدم انگشت کوچک درحال سیاه شدن و دورتا دور مچ پا چیزی شبیه نخ می‌باشد که با مشورت با پزشکان نخ ها را از دور پا جدا میکردم و با بتادین رقیق شده شستشو دادم و با باند میبینم تا اینکه با تحقیقات متوجه شدم پا سیانوزه شده و در حال قطع شدن هست .انگشت کوچک را قطع کردم شاید کمکی به جوجه باشه اما متوجه شدم از مچ کلا قطع میشه ..خلاصه کنم که با کمپسول چرک… بیشتر بخوانید

علی
21 روز قبل

سلام خسته نباشید من یکی از کفترام پا‌ ش زیر درگنجه گیرکرده بود پا ش از ماهیچه شکسته و الا خون مرده شده بعد من پا شو گچ کردم والا باید چی کار کنم نمیدنم خوب میشه یا نه

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x