فروردین ۹, ۱۴۰۳
سگ در حال بو کردن بچه ترسیده

آیا سگ ترس انسان را احساس می کند؟

تا حالا دقت کرده اید وقتی احساس ترس دارید، سگ شما توجه و چسبندگی بیشتری به شما نشان می دهد؟ توجه کرده اید که سگ شما نسبت به افرادی که دوست ندارد یا از آنها می ترسد، رفتار متفاوتی بروز می دهد؟ این حیوانات مشام فوق العاده ای دارند. اما آیا آنها می توانند بوی ترس را هم حس کنند؟ و اگر چنین است، چگونه؟ برای دانستن حقایقی در مورد احساس ترس انسان توسط سگ، این مقاله از مجله پت خرید را مطالعه نمایید.

 

احساس ترس انسان توسط سگ 

این موضوع، دلیل علمی دارد و پاسخ آن به طور قاطعانه “بله” است . سگ ها دارای قدرت باور نکردنی بویایی هستند. آنها می توانند با رایحه ای که انسان از خود منتشر می کند، وضعیت احساسی او را تشخیص دهند. درست است، شما نمی توانید احساس وحشت خود را از این حیوانات پنهان کنید. چون آنها دست شما را می خوانند!

تا همین اواخر، این ایده که احساس ترس انسان توسط سگ حس می شود، تنها یک تئوری بود. اما مطالعه ای تحت عنوان “انتقال اطلاعات از طریق مواد شیمیایی از انسان به سگ” در حقیقت اثبات می کند که این حیوانات رایحه های عواطف انسانی را به طور دقیق احساس می کنند و نسبت به این احساسات پاسخ می دهند.

وقتی یک فرد از چیزی وحشت می کند، غدد عرق وی به خصوص در زیر بغل، شروع به ترشح رطوبت می کنند. این عرق حاوی سیگنالهای شیمیایی است که سگ می توانند آن را استنشاق و آنالیز کند. سپس پاسخ متناسب را از خود نشان دهند.

جالب است بدانید: مسیر یابی سگ ها؛ این حیوانات چگونه راه خانه را پیدا می کنند؟

سگ در حال بو کردن شخص ترسیده

سگ ها می توانند با رایحه ای که انسان از خود منتشر می کند، وضعیت احساسی و ترس او را تشخیص دهند

آیا سگ ها می توانند بین رایحه ترس و خوشحالی تفاوت قائل شوند؟

محققان به درستی دریافته اند که سگ‌ها به رایحه انسان‌ها که تحت شرایط عاطفی مختلف ساطع می شود (مثل هراس و خوشحالی) واکنش متفاوتی نشان می دهند. در این مطالعه سگ ها در معرض سه محرک مختلف قرار گرفتند – رایحه صاحب خود، رایحه یک غریبه (کنترل کننده) و یک دستگاه پخش رایحه. این حیوانات به طور تصادفی در معرض هر یک از این رایحه ها قرار گرفتند تا رفتارشان توسط محققان بررسی گردد.

آنها بوها را در سه حالت احساسی مختلف از انسان دریافت کردند: حس وحشت، حس شادی و خنثی (بدون عرق کردن). این بوها از زیر بغل اهدا کنندگانی گرفته شده بود که در مراحل آزمایش نقشی نداشتند. سپس پاسخ سگ به این رایحه ها مورد بررسی قرار گرفت و ثبت گردید. از جمله موارد معطوف به سه هدف: رفتارها، میزان استرس و تعداد ضربان قلب. محققان دریافتند که وقتی سگ در معرض رایحه های خوشحالی قرار می گیرد، با فرد غریبه ارتباط بهتری برقرار می کنند، استرس نمی گیرند و میزان ضربان قلب آنها هم پایین تر است.

در عوض هنگامی که سگ در معرض بوی ترس قرار گرفتند، رفتارهای استرس زای بیشتری از خود نشان دادند. به علاوه در زمان احساس ترس انسان توسط سگ این حیوانات ضربان قلب بالاتری داشتند. بالا رفتن میزان ضربان قلب، یک پاسخ ناخودآگاه از سیستم عصبی خودمختار است. این واکنش برای سازگاری و بقای موجودات، ضروری می باشد.

محققان نتیجه گرفتند که علامت های شیمیایی ساطع شده از ما (رایحه هایی که در پاسخ به وضعیت های عاطفی خود منتشر می کنیم) برای این حیوانات در دسته های متفاوتی قرار می گیرند. سگ با آنالیز کردن و دریافتن معنی هر بو با ما ارتباط برقرار می کنند. بنابراین اگر ما وحشت کنیم، سگ نیز بوی آن را دریافت کرده و دچار استرس و تنش می شوند.

جالب است بدانید: حس همدردی در سگ ها

 

سگ در تلاش برای بوییدن خانمی که از او ترسیده است.

سگ های در معرض “بوی ترس” ، رفتارهای استرس زای بیشتری از خود نشان می دهند.

آنچه که سگ می تواند در مورد احساسات شخصیتان به شما بگوید

سگ‌ها می توانند به ما کمک کنند تا حالات احساسی خود را بهتر بشناسیم. بسیاری از افرادی که دارای اضطراب مزمن هستند، حتی ممکن است از این موضوع اطلاع هم نداشته باشند. سگی که با نحوه بروز استرس یا هراس شما آشنا باشد، هنگام شروع این احساسات، نشانه های مربوطه را دریافت می کند. او می تواند به شما بفهماند که احساس اضطراب در شما وجود دارد.

همچنین سگ‌ها می توانند انرژی شما را دریافت کنند. بنابراین سعی کنید ذهنیت خود را در تمام شرایط پرتنش (مثلاً در ملاقات بعدی با دامپزشک)، کنتزل کنید. با این کار شما به سگ خانگی خود آرامش بیشتری داده و ترس و استرس را از او دور می کنید.

 

سخن پایانی

اگر به رفتار سگ خانگی خود توجه کنید، می توانید بیش از حد انتظار در مورد وضعیت روحی خود بیاموزید. پس از آنجایی که هم سلامت روان شما و هم سلامت روان حیوان خانگی شما مهم است، بهتر است سعی کنید که احساسات خوش رایحه بیشتری را داشته باشید تا حیوان خانگی خود را هم در شرایط روحی بهتری مشاهده کنید.

امیدواریم این مطلب در مورد احساس کردن ترس انسان توسط سگ ها برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید می توانید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید
سید
11 ماه قبل

سلام
عالی بود اما من شنیده بودم که بوی ترس از سر انسان ترشح میشود
در کل خیلی مفید بود
متشکرم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x