اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
سگ هاسکی در حال خندیدن در حالی که لبهایش عقب رفته و چشم هایش بسته شده است

خنده سگ ها چگونه است؟ آیا سگ ها می توانند بخندند؟

شادی و خنده در سگ ها

ما غالباً تعجب می کنیم که سگ ها چگونه می توانند اینقدر شبیه به انسان باشند. روشی که آنها به ما نگاه می کنند، بروز احساساتشان، رفتارهایی که درگیر آنها می شوند و صداهایی که ایجاد می کنند جالب است. همگی بر این حقیقت دلالت دارد که آنها شبیه ما انسان ها رفتار می کنند. اما حقیقت این است که این فقط حسی نیست که ما در موردشان داریم. بلکه مطالعات نشان داده اند که حیوانات بسیاری، همان احساساتی را دارند که ما آدمها داریم و اغلب به روشی با ما ارتباط برقرار می کنند که ما کمتر درک می کنیم. مثلاً خندیدن سگ ها یا لبخند زدن آنها! اما آیا خنده سگ ها واقعی است؟ با ادامه این مطلب از مجله پت خرید همراه ما باشید.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ ، دکتر پاتریشیا سیمونت روانشناس و رفتار شناس حیوانات، تحقیقاتی در مورد صداهای ساخته شده توسط سگ ها انجام داد. او دریافت که “در حین بازی ، این حیوانات با استفاده از حداقل چهار الگوی مشخص صدا ایجاد می کنند. واق واق ، زوزه ، ناله و گونه ای نفس کشیدن واضح (حالت خندیدن). ” پاتریشیا این صدا را به عنوان خندیدن این حیوان ثبت کرد. زیرا تنها یکی از آواهایی بود که به طور انحصاری هنگام بازی با این حیوان، شنیده می شد.

 

سگ ها می توانند بخندند؟

تحقیقات دکتر پاتریشیا سیمونت و دیگر رفتار شناسان، تنها یک مسئله قانع کننده را بیان می کند. این که آیا این گونه آواها را می توان “خنده” نامید؟ این بحثی است که هنوز در بین رفتار شناسان حیوانات مطرح است. دکتر لیز استیلو، متخصص رفتار حیوانات در دانشکده دامپزشکی UC Davis می گوید: من هنوز مطمئن نیستم که می توانم این حقیقت را تأیید یا انکار کنم. زیرا تحقیقات پاتریشیا سیمونت، اثری که این صدا روی اعضای گونه های مختلف این موجود دارد را نشان می دهد. اما در اینجا او به این یافته اشاره می کند که شنیدن خنده این حیوانات، رفتارهای اجتماعی را در همنوعان دیگرش هم بر می انگیزد. رفتارهای اجتماعی را می توان اینگونه تعریف کرد: هر کاری که این حیوانات مهربان و با وفا انجام می دهند، به نفع سایر افراد است و نه خودشان.

دکتر مارک بکوف، کارشناس حیوانات خانگی و استاد برجسته محیط زیست و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه کلرادو نیز به طور آزمایشی با انجام تحقیقات، در این زمینه قانع شده است. او توضیح می دهد: بله ، یک روش تنفسی در بازی این سگ ها وجود دارد که بسیاری از مردم آن را لبخند زدن یا خندیدن سگ ها تفسیر می کنند.

من فکر می کنم باید بیشتر در این مورد تحقیق کنیم. اما فکر نمی کنم دلیلی وجود داشته باشد که سگ ها نتوانند کاری را که ما ممکن است معادل عملکردی یا صدای خنده بنامیم، انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه: درک زمان سگ ها؛ آیا سگ ها زمان را متوجه می شوند؟

 

نشان دادن خوشحالی در سگ ها

برای درک بهتر خنده سگ ها، ابتدا باید ایده خوشحال بودن این حیوان را در نظر بگیریم. چگونه می دانیم این حیوان دوست داشتنی، خوشحال است؟ آیا واقعاً می توانیم بدانیم؟ استیلو می گوید: مهمترین نکته این است که به زبان بدن و اقدامات لحظه ای حیوان را نگاه کنیم. او می گوید:

” آرامش در زبان بدن حیوان، نشانگر رضایت و جنب و جوش در زبان بدن او نشانگر هیجان است. دکتر مارک بکوف اضافه می کند: “از نظر رفتاری، می توانید تمام بدن را نگاه کنید: یک دم متحرک ، یک لبخند ، یک حرکت بسیار آرام.”

او که به بررسی زندگی عاطفی سگ های دوست داشتنی پرداخته است، ادامه می دهد: شما ممکن است فکر کنید این حیوانات، می توانند لبخند بزنند. گرچه ممکن است این درست باشد، چون لب هایشان به عقب کشیده شود و این وضعیتی است که ما تصور می کنیم که آنها در حال لذت بردن از موقعیت خود هستند. من در گفتن اینکه “بله، سگ ها می توانند لبخند بزنند”، مشکلی نمی بینم. ما در مورد یک کودک در شرایط مشابه نیز همین حرف را می زنیم.

دکتر بکوف و استیلو هردو عنوان کردند که اگر حیوان داوطلبانه کاری را انجام دهد (کاری که به او اجبار نشده یا پاداشی نیز در مقابل انجام این کار به او داده نخواهد شد)، می توانیم به طور منطقی تصور کنیم که این فعالیتی است که او دارد از آن لذت می برد.

اگر سگ شما با میل خود درگیر یک بازی است و یا می خواهد روی نیمکتی که شما روی آن نشسته اید، بپرد، زبان بدن او را به دقت مشاهده کنید. آیا دم او در وضعیت معمول قرار دارد یا به سمت راست می جنبد؟ (تحقیقات نشان داده است که “حرکت دم به راست” در موقعیتهای “شادتر” اتفاق می افتد.) آیا گوشهای او بالا هستند یا به سر او چسبیده اند؟ اگرچه ما نمی توانیم صددرصد از شاد بودن سگ خود مطمئن باشیم، اما متخصصان به ما یادآور می شوند که این علائم نشان دهنده خوشحالی سگ ها است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: آبا سگها از گربه ها باهوش ترند؟

 

نحوه خندیدن سگ ها

سگ خوشحال و شاد ممکن است بعضی اوقات به گونه ای که پاتریشیا سیمونت، آن را خندیدن می خواند، صدا در بیاورد. اما این موقعیت، چگونه به نظر می رسد؟ بکوف می گوید: “خنده، حالت نفس نفس زدن و بازدم محکم و همراه با صدا است.” در این مورد، مطالعات زیادی انجام نگرفته است، اما تعدادی از گونه های سگ ها، این عمل را انجام می دهند. او از این کار می تواند به عنوان یک سیگنال دعوت به بازی استفاده می کند و حیوانات هنگام بازی کردن این کار را انجام می دهند.

استلیو اضافه می کند که در لبخند زدن سگ ها، اغلب لب ها به عقب کشیده می شود ، زبان بیرون می آید و چشم ها به آرامی بسته می شوند. او تأکید می کند:

که زبان بدن، بیانگر تمایز بین لبخند احتمالی یک سگ و نوع دیگری از ایجاد صدا است. پرش های طعنه دار به سمت شخص، جلو بردن پنجه برای برقراری ارتباط و چهره آرام نشان می دهد که حیوان خانگی شما در حال بازیگوشی است.

علاوه بر این دکتر بکوف و استیلو توضیح می دهند: مطالعات دیگری درباره خنده سگ ها وجود دارد که سرنخ هایی در مورد ایجاد این صداها به ما می دهد. “برخی از مطالعات بسیار دقیق وجود دارد که نشان می دهد که موش ها نیز می خندند. وقتی به سونوگرام یا صداهای ضبط شده توجه می کنید، می بینید که آن اصوات ،شبیه خنده انسان هستند. “

او با استناد به تحقیقات پروفسور جک پانکسپ که یک متخصص مغز و اعصاب است اعلام کرده که مشهورترین تحقیقات این متخصص نشان می دهد که در صورت غلغلک دادن موشهای خانگی، صدای بلندی از آنها شنیده می شود که شباهت نزدیکی با خندیدن انسان دارد.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x