اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه در حال لیسیدن خود برای نظافت پنجه هایش

راز نظافت گربه‌ ها با زبان شان ؛ چرا گربه ها هنگام نظافت، خود را لیس می زنند؟

گربه ها در نظافت خود، بسیار خوب عمل می کنند. آنها وقت زیادی را برای انجام این کار صرف می کنند. اما چرا گربه ها اینقدر خودشان را لیس می زنند؟ به نظر می رسد که آنها هرگز به اندازه ای تمیز نمی شوند تا بتوانند دست از تمیزکاری خود بردارند. دکتر راسل هارتشتاین، رفتارشناس حیوانات خانگی و مربی و مدیر عامل یک موسسه مربوط به حیوانات در لس آنجلس است. او پاسخ همه سوالات رایج درباره این موضوع را به ما می دهد. پس برای دریافت پاسخ سوالات خود درباره نظافت گربه با زبانش، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

هدف نظافت گربه با زبانش: افزایش جذابیت موها 

بارزترین دلیل این کار توسط این حیوانات، حفظ پاکیزگی است. چون این کار ساده ترین راه برای تمیز ماندن است. این حیوانات با زبان خود از پاکیزه ماندن خود مراقبت می کنند. زبان آنها مانند یک برس با خارهای باریک عمل می کند. آنها با استفاده از زبان خود، می توانند موهای خود را برس بزنند. نظافت گربه با زبانش موهایش را براق و رها از شوره می کند. دکتر هارتشتاین توضیح می دهد که این حیوانات به طور کلی موهایشان را برای رفع شوره می لیسند. بعلاوه برای بیرون آوردن موهای ریخته شده در لابلای موهای سالم و کاهش چربی پوستشان، خود را تمیز می کنند. این کار آنها همچنین باعث می شود که چربی پوست روی موها پخش شود. در نتیجه موهای این حیوان ملوس، زیباتر و براق تر به نظر می رسد.

زبان این حیوان همچنین می تواند کک هایی که در لابلای موهایش لانه کرده اند را بیرون بکشد. همچنین فایده جانبی این کار برای حیوان، کمک به گردش خون در بدن می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: چشمک زدن گربه ؛ دلیل اینکه گربه ها چشمک می زنند چیست؟

عملیات نظافت گربه با زبانش بعد از غذا

آیا تا کنون دیده اید که گربه شما بلافاصله بعد از غذا، شروع به نظافت خود می کند؟ گرچه این حیوانات خانگی در طبیعت زندگی نمی کنند، اما هنوز هم همان غرایز را برای زنده ماندن دارند. این کار برای دور نگه داشتن خود از شکارچیان است. با از بین بردن هر بویی از طعمه های مصرفی شکارچیان، گربه ها خود را از حمله آنها امن نگه می دارند. دکتر هارتشتاین خاطرنشان می کند: این حیوانات هم شکارچی هستند و هم طعمه. بنابراین هنگامی که آنها موش یا پرنده ای را می خورند، خود را تمیز می کنند. آنها می خواهند بوی حیوان دیگر را ندهند. و فقط بوی خودشان را بدهند تا دیگران متوجه شوند آنها در قلمرو خود یا خانواده شان هستند. بنابراین این کار آنها در بقای آنها نقش مهمی دارد.

گربه در حال نظافت خود از طریق لیس زدن

هنگامی که گربه ها، موش یا پرنده ای را می خورند، خود را لیس می زنند تا بوی حیوان دیگر را ندهند.

نظافت گربه با زبانش برای خنک ماندن

انسان در هوای گرم، برای خنک شدن عرق می کند. این حیوانات هم به روش مشابهی برای کنترل دمای بدن خود نیاز دارند. درست است که در پنجه این حیوانات غدد عرق وجود دارند، اما روش اصلی خنک شدن گربه ها، لیسیدن موهایشان است. این حیوانات با استفاده از بزاق خود روی پوستشان، در اثر تبخیر رطوبت، خود را خنک نگه می دارند. بنابراین دمای بدن آنها تنظیم می شود. ممکن است در تابستان کمی بیشتر شاهد تمیز کردن حیوان خانگی خود باشید که تنها دلیل آن خنک ماندن است. پس نظافت گربه با زبانش، روشی برای خنک کردن خودش است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۷ دلیل برای اینکه باید به نظافت گربه خود اهمیت دهید

چه موقع می توان گفت که این حیوان در نظافت شخصی خود زیاده روی می کند؟

اگر حیوان خانگی شما خیلی بیشتر از حد طبیعی خود را لیس می زند، یا به نظر می رسد یک نقطه خاص را بیش از حد نظافت می کند، این نشانه وجود یک مشکل است. اولین کاری که باید انجام شود این است که پوست آنها را از نظر وجود هرگونه گزش، زخم یا نواحی قرمز بررسی کنید. بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا وجود یک مشکل پزشکی مانند آلرژی یا بیماری های پنهان را شناسایی کنید.

 

هنگامی که تشخیص دادید که این کار حیوان، در اثر وجود یک مشکل بهداشتی نیست، می توانید این رفتار را که ممکن است به خاطر جابجایی محل سکونت حیوان پیش آمده است و یک مکانیسم مقابله با استرس است، بررسی کنید. دکتر هارتشتاین اشاره می کند که گاهی انجام نظافت یک راه حل برای مقابله با استرس در حیوان است. دکتر هارتشتاین می افزاید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از زمان بیداری این حیوانات در روز، به نظافت کردن می گذرد. پس اگر دیدید که حیوان خانگی شما، مثلا ۶۰ یا ۷۰ درصد از اوقات بیداری خود را به پاکیزه کردن خود اختصاص می دهد، دلیلش می تواند از وجود یک عامل استرس زا ناشی شود.

موارد مختلفی می توانند دلیل ایجاد استرس در حیوان باشند از جمله بی حوصلگی ناشی از کمبود برخی مواد مغذی، وجود یک مهمان در خانه، آمدن شریک زندگی به خانه صاحب حیوان، تولد یک نوزاد، مهمانی در تعطیلات، جابجایی محل سکونت، وجود یک بوی جدید، انتقال ظرف خاک حیوان به یک محل دیگر یا هرگونه تغییر در خانه. هرگونه تغییر در میزان تمیز کردن حیوان خانگی خود را مورد توجه قرار دهید تا در اسرع وقت به رفع مشکل بپردازید.

گربه سفید و مشکی مه در حال نظافت خود است

گاهی انجام نظافت گربه از طریق لیس زدن، یک راه حل برای مقابله با استرس در حیوان است.

چرا این حیوانات همدیگر را لیس می زنند؟

اگر شما چند گربه در خانه خود دارید، به احتمال زیاد دیده اید که گاهی آنها یکدیگر را تمیز می کنند. به گفته دکتر هارتشتاین، حس بویایی این حیوانات بسیار بهتر از بینایی آنها کار می کند. بنابراین این کار آنها برای ترکیب رایحه هایشان است. این کار بین گربه هایی که اعضای یک خانواده هستند یا یک قلمرو مشترک دارند، بسیار متداول است. به این ترتیب آنها یکدیگر را راحت تر تشخیص می دهند و بنابراین به جای دیدن یکدیگر با چشمشان، همدیگر را با استفاده از بینی خود شناسایی می کنند.

اگر به تازگی گربه خود را عقیم کرده اید حتما بخوانید: نگهداری از گربه پس از عقیم سازی

چرا گربه من، مرا لیس می زند؟

از آنجا که این حیوانات برای ترکیب  بوی خود با دیگران، همدیگر را می لیسند، این رفتار می تواند نشانه این باشد که حیوان خانگی شما، شما را به عنوان عضوی از خانواده خود می بیند. دکتر هارتشتاین می گوید: بزاق دهان آنها رایحه خاصی دارد. بنابراین هنگامی که گربه فرمونهای صورت خود را به بدن شما می مالد (چه از طریق بزاق و چه غیر آن)، این نشانه حرکتی بسیار دلنشین و دوستانه از طرف او است که شامل حال شما می شود.

 

دکتر هارتشتاین توضیح می دهد: اگر شما بوی بدن خود را با استفاده از عطر یا ادوکلن، از حیوان خود مخفی کرده باشید، حیوان خانگی شما برای شناسایی شما به عنوان عضوی از خانواده اش، ممکن است به شما زبان بزند. زمانی که از عطر یا دئودورانت استفاده می کنید یا اگر استرس دارید و سطح هورمون کورتیزول شما بیش از حد معمول است، آنها دوست دارند که شما را به بوی خاصتان برگردانند تا دوباره در ساختار خانوادگی آنها جا بگیرید. این امر به ویژه اگر با حیوانات دیگر تعامل کرده باشید، به صورت واضح تری دیده می شود. شما متوجه خواهید شد که این حیوان خانگی چقدر مشتاق است که صورت خود را به شما بمالد تا شما دوباره بوی فرمون های او را بگیرید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x