اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
تربیت سگ

من سگم را تربیت مى کنم؛ در مورد تربیت سگ بدانید

شما با تعلیم و تربیت سگ تان، بزرگ‌ترین هدیه را به خودتان و او می‌دهید زیرا او قابلیت آن را دارد که بهترین دوست و همدم شما باشد. طی ۳۰ سال گذشته، تربیت سگ‌ها دستخوش تغییرات فراوانی شده است. هنگامی‌که در اواخر دهه ۱۹۶۰ ما شروع به تعلیم سگ‌ها کردیم، آن‌ها را بدون هیچ هدف و برنامه‌ای با زنجیر و قلاده به دنبال خود می‌کشاندیم و آن‌ها هیچ آموزش خاصی نمی‌دیدند. در آن هنگام تصور ما بر این بود که تصحیح کردن رفتار سگ‌ها بدون آنکه درکی از صحیح و غلط‌ها داشته باشد، بی‌انصافی محض است.

ولی راه منصفانه‌تر دیگری هم می‌توانست وجود داشته باشد، راهی که در آن از نیروی جبر خبری نباشد. همان اجباری که حیوان قدرت درک آن را نمی‌توانست داشته باشد. آن زمان استفاده از غذا در تربیت سگ‌ها، عملی منفور شناخته می‌شد و زمانی که ما در فرآیندهای آموزشی‌مان، غذا را به‌عنوان یکی از عناصر مفید تربیتی معرفی کردیم، انجمن تربیت سگ‌ها بی‌درنگ به ما برچسب کژاندیشی زد.

ولی امروزه استفاده از غذا در تربیت سگ‌ها یکی از ارکان مهم به‌حساب می‌آید، چون نتیجه آن دوستی صمیمانه‌تر شما و سگتان است. شما با تعلیم و تربیت سگتان، بزرگ‌ترین هدیه را به خودتان و او می‌دهید زیرا او قابلیت آن را دارد که بهترین دوست و همدم شما باشد.

این کار برای شما آرامش روحی و برای سگتان امنیت به ارمغان می‌آورد و تحسین و تمجید اطرافیان را در بردارد. ازآنجایی‌که عمر مفید سگ در کنار شما حدود ۸ تا ۱۶ سال است قدر این سال‌های باارزش را بدانید. این نوشتار به شما نشان می‌دهد که چگونه سگتان را به‌خوبی و به آن شکلی که می‌خواهید باشد، تربیت کنید.

 

نشانه‌های یک سگ خوب تربیت‌شده  

یک سگ خوب از این‌که دیگران در اطرافش باشند لذت می‌برد. او در همه‌جا پذیرفته است چون رفتارش با انسان‌های اطراف و سگ‌های دور و برش خوب اســت. سگ می‌داند که چگونه آرام باشد و هنگامی‌که صدایش می‌کنند به‌طرف صاحبش می‌رود. همچنین از پیاده‌روی لذت می‌برد و می‌تواند هنگام بازی و جست‌وخیز کردن در پارک، آزاد و رها باشد. او می‌تواند هنگام ســفر و بیرون رفتن، همراه خانواده باشد.

او عضوی از خانواده است، عضوی به‌تمام‌معنا. بیشترین مزیت این قضیه برای سگ شما، امنیت شما، امنیت دیگران و امنیت خود اوست. سگی که حرف‌گوش‌کن است، به‌ندرت دچار مشکل می‌شود. او به‌جای آن‌که برده یک قلاده یا طناب باشد، موجودی آزاد خواهد بود. او مورد اعتماد است، هنگامی‌که به او می‌گویند «بایست» می‌ایستد، وقتی می‌گویند «روی مردم نپر» نمی‌پرد، وقتی صدایش می‌کنید، می‌آید و دنبال هیچ گربه‌ای در خیابان نمی‌دود. ما مدت ۳۰ سال است که رده‌های تعلیم و تربیت سگ‌ها را آموزش می‌دهیم.

سمینارها و کمپ‌های آموزش هفته‌ای برپا می‌کنیم. با دقت به حرف‌های شاگردانمان که در مورد سگ‌های خوب تربیت‌شده‌شان صحبت می‌کنند گوش می‌دهیم. اولین و مهم‌ترین خصوصیتی که آن‌ها می‌گویند این است که سگ باید تربیت‌شده خانه باشد پس‌ازآن یک سگ خوب تربیت‌شده سگی است که:

  • روی مردم نپرد
  • از روی میز چیزی نخواهد.
  • برای مهمان‌ها مزاحمت ایجاد نکند
  • هنگامی‌که صدایش کردند، بیاید
  • قلاده‌اش را نکشد

 

سگ چه فرمان هایی را باید بداند؟

توجه داشته باشید که نادیده گرفتن حتی یکی از نکات الزامی بالا، با توجیه این‌که «او یک سگ اســت و سخت نگیریم» می‌تواند کار را خراب کند. شمایی که هدفتان آموزش است باید تمامی خواسته‌هایتان را با ذهنیت مثبت دقیقاً همان‌گونه که انتظار دارید به او آموزش دهید. در اینجا فهرست جدیدی از الزاماتی وجود دارد که یک سگ خوب تربیت‌شده باید داشته باشد.

  • بنشین وقتی که بهت میگم
  • برو یک جا آرام شو
  • دراز بکش و همان جا بمان وقتی که بهت میگم
  • بیا وقتی که بهت میگم
  • با قلاده شل پیاده روی کن و قلاده را نکش

پیشنهاد مطالعه: روش های کاهش وزن برای سگ هایی که اضافه وزن دارند

 

بنشین و همان جا بمان

پایه‌های اصلی ســاختمان تربیتی یک سگ خوب تربیت شده‌اند، اگر دوست کوچولوی شما هیچ چیزی هم، به جز این دو بلد نباشد، باز هم شــما می‌توانید با او زندگی کنید. البته دوست شما باید آموزش‌های اضافه‌تری ببیند که او را قوی‌تر و محکم‌تر کند که برخی از آنها بیشتر مدیریتی هستند تا تربیتی. او ممکن است از محوطه سازی لذت ببرد مانند سگ‌های نژاد پاکوتاه «داکس هوند» که از حفر چاله ها در حیاط پشتی شادمان می‌شوند و همچنین توان و ســرعت خارق العاده ای دارند، ولی شــما باید این انــرژی را که صرف چاله کندن می‌شود با تمرینات، آموزش‌ها و نظارتهای پیاپی مدیریت کنید.

یکی دیگر از کارهای مورد علاقه برخی سگها بههم ریختن زباله‌هاست. که در این مورد شما می‌توانید برای پیشگیری، آشغال‌هایتان را دور از دسترس او قرار دهید. یکی از کارهایی که ســگ پا کوتاه مــا یاد گرفته بود، باز کردن در یخچال با کمک رفتن از حوله آویزان شــده از دستگیره در یخچال بود که برای پیشگیری از این اتفاق ما حوله را از روی دستگیره برداشتیم.

 

آشنایی با پنج دستور مهم

تمام سگ‌ها باید پنج دســتور مهم را بدانند: «بنشــین»، «برو دراز بکش»، «آرام»، «بیا»، «آهســته». شــما به این دســتورات به چشم دستورات امنیتی برای سگتان و دستورات آرامش و سلامت روانی برای خودتان، نگاه کنید.

بنشین

دستور بنشــین برای آن است که سگ شــما مؤدب و آرام بنشیند به جای آن که روی مردم بپرد، یا به معنی این است که دم در بنشیند به جای آن که روبه روی شما بایستد و پررویی کند. یا به معنی این است که بنشیند و منتظر شود که شما ظرف غذایش را روی زمین بگذارید جای آنکه تلاش کند ظرف را از دست شما بکشد و بسیاری موارد دیگر که شما می‌خواهید او تحت کنترلتان باشد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش گام به گام دستور نشستن به سگ ؛ راهنمای کامل چطور به سگ بگوییم بشین

برو دراز بکش

دستور برو دراز بکش، برای فرســتادن سگتان به محل خاصی است  که در آنجا بماند، مثل زمانی که شما می‌خواهید غذایتان را در آرامش میل کنید، به جای آن که او دوروبرتان باشد و از شما طلب غذای روی میز را بکند، یا مثلاً زمانی که مهمان دارید و می‌خواهید که او مهمانتان را به ستوه نیاورد.

آرام

این دستور، برای هنگامی است که شما می‌خواهید او را بسته نگه دارید و او باید آرام باشد تا زمانی که آزادش کنید.

بیا

شما باید به ســگتان دســتور «بیا» را آموزش دهید. در این صورت می‌توانید در پیاده روی او را صدا کنید، یــا هنگامی که می‌خواهد به دنبال گربه یا موجود دیگری برود او را فرا بخوانید.

آهسته

شما به این دلیل این دستور را به سگتان آموزش می‌دهید، تا هنگامی که با هم برای پیاده روی می‌روید، او قلاده‌اش را نکشد و شما را مجبور به دویدن و به دنبال خود کشاندن ننماید.

 

یک سگ خوب تربیت نشده کدام است؟

سگ تربیت نشده امتیازات زیادی ندارد. هنگامی که مهمان می‌آید او بسته است زیرا بسیار نافرمان اســت. هنگامی که خانواده مشغول غذاخوردن می‌شوند، او باید بســته یا خارج از خانه باشد، زیرا دائم در اطراف میز غذا مشــغول گدایی غذاســت. او هیچ وقت اجازه ندارد بدون قلاده باشــد، زیرا فرار می‌کند و ساعت‌ها خارج از خانه می‌ماند. هیچ کس نمی‌خواهد او را برای پیادهروی بیرون ببرد زیرا دائم قلادهاش را می‌کشد و او هیچ گاه با خانواده به گردش نمی‌رود زیرا مایه دردسر و گرفتاری است.

سگ‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و یکی از بیرحمانه ترین تنبیهات برای آنها محروم کردنشان از برقراری ارتباط با افراد خانواده و نیازهای اولیه‌شان اســت. ایزوله کردن یک ســگ از ارتباط با انسان‌ها، کاری غیرانسانی است. شما با تعلیم سگتان می‌توانید اوقاتی خوب و پربار را در کنارش سپری کنید و او را به حیوانی دوست داشتنی که لیاقتش را دارد تبدیل نمایید.

بیشتر بدانید: آموزش گام به گام توپ بازی با سگ

 

چه کسی مربی است؟

تربیت مثل یک خیابان دوطرفه است. یعنی از یک طرف شما مشغول تربیت او هســتید، در صورتی که خودتان همزمان دارید از او آموزش می‌بینید. مشکل این جاســت که او در تربیت شما استعداد سرشاری دارد و این استعداد ذاتی هنگام تولد با او زاده می‌شود. بگذارید این طور توصیف کنیم که در یک طرف سگی را داریم که از هنگامی که به دنیا می‌آید می‌داند که چگونه برای خود امتیاز کسب کند و این که چگونه با وارد کردن خود در دل افراد به آن چه می‌خواهد برســد، و در طرف دیگر شما هســتید که باید مهارت‌های تربیت سگتان را بیاموزید، همانطور که ما در طول زمان آموختیم.

یکی از این مهارتها تشخیص رفتارهای تشویقی غیر عمدی است که از خود شما سرمیزند. به عنوان  مثال گدایی کردن غذا از ســر میز را می گویم. اگر سگتان از سر میز، غذا خواست و شما یواشکی به او مقداری غذا دادید، او شما را آموزش داده که از ســر میز غذا تغذیه‌اش کنید. در اینجا باید از خود بپرسید که «آیا این کار برایتان پذیرفته اســت؟» و اگر پاسخ «نه» است، پس آن را متوقف کنید.

پیشنهاد مطالعه:چند اشتباه رایج در تربیت سگ

 

تشویق کردن سگ

به خاطر داشته باشید اکثر سگ‌ها پس از مدتی دستوراتی را که هیچ چیزی برایشان به دنبال نداشته باشد را انجام نمی‌دهند. بـه همین علت شــما باید هنگامی که او دســتورتان را پاســخ گفت تشویقش کنید و اگر او شــروع به بی توجهی به یکی از دستوراتتان کرد، بدانید که اینگونه برایش جا افتاده است و اکنون زمان تصحیح او رسیده است.

حالا موقعیــت دیگری را برایتان مثال می‌زنیم. شــما قــرار ملاقاتی دارید، ولی ســگتان بدون اجازه از خانه بیرون رفته تا برای خودش در خیابانهای دور و بر پرسه بزند. شــما دیوانه وار پشت سر هم او را صدا می‌زنید، و بالاخره سر و کله‌اش از دور ظاهر می‌شود که سرخوش و آرام آرام به طرف شــما می‌آید. شما چهر ه تان را درهم می‌کشید و با عتابی که او متوجه معنای دقیق آن نمی‌شود سرزنشش می‌کنید. در این جا باید از خودتان بپرسید که «آیا این همان خوشامد گوییای است که ســگم هنگام دیدن من از من توقع دارد؟» و اگر پاسخ «نه» است پس دیگر این کار را نکنید.

در این جا دو مثال از این که چگونه سگتان شما را آموزش می‌دهد آورده‌ایم:

سگتان هنگامی که مشــغول دیدن تلویزیون هســتند توپش را به سمتتان می‌اندازد و شما توپ را به طرفش پرتاب می‌کنید.

سگتان هنگامی که روی مبل نشسته‌اید پنجه‌اش را به بازویتان می زند و شما در جواب او را نوازش می‌کنید.

در این دو وضعیت سگتان به شــما آموزش داده. آیا مشکلی در این کار هســت؟ نه، به هیچ وجه ولی شــما هنگامی که دلتان نمی‌خواهد توپ را پرت کنید یا نوازشــش کنید، باید به او بگویید «برو سر جایت دراز بکش.»

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x