اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
سگی که از صاحبش فرار می کنید

علت دوری سگ از صاحبش و ۵ دلیل فرار سگ از صاحب!

هیچ چیز آزار دهنده تر از این نیست که چندین بار سگ خود را صدا کنید و او شما را نادیده بگیرد. یا حتی بدتر از این مورد، دوری سگ از صاحبش است. آموزش ابتدایی سگ برای حرکت به سوی شما آسان است. اما بسیاری از دارندگان سگ، نمی دانند چه مقدار زمان برای ایجاد این رابطه عمیق و جلب اعتماد حیوان لازم است. همچنین باید بدانیم گاهی خود ما به طور تصادفی، آموزش ها به حیوان را بی اثر می کنیم.

درادامه این مقاله از پت خرید به برخی موارد از اشتباهات رایج که ممکن است در هنگام آموزش دادن به حیوان خانگی خود مرتکب شویم، اشاره خواهیم کرد.

۱- فرار سگ از صاحبش چون او سگ را در گذشته تنبیه کرده است

گاهی زمانی که سگ به صاحبش بی توجهی می کند، صاحبش را آزرده خاطر می نماید. این وضعیت می تواند منجر به سرزنش کردن حیوان یا بدتر از آن تنبیه بدنی او شود. این کار در نهایت سگ را مجبور به اطاعت کردن از آن شخص می کند. اما متأسفانه عصبانی شدن و تنبیه بدنی حیوان به او کمک نمی کند که بداند چه کاری باید انجام دهد. بلکه اتفاقی است که باعث می شود سگ از دست شما فرار کند و به حرفتان گوش نکند.

این شرایط فقط باعث می شود که سگ شما در آینده تمایل کمتری داشته باشد که به سمت شما بیاید. زیرا او می داند زمانی که به شما می رسد، از دست او ناراحت یا عصبانی هستید. اگر تعلل در پاسخ دادن سگتان شما را ناامید می کند، از سرزنش او خودداری کنید. سعی کنید با القاء احساس “پیروزی” به او، برای جلسات آموزشی آینده آماده اش کنید. همیشه با خوراکی تشویقی سگ که از خوردنش لذت می برد، به او پاداش دهید. مطمئناً با این روش پاسخ های حیوان به فراخواندن های شما افزایش می یابد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: اسانس های روغنی برای حیوانات خانگی

۲- هنگامی که سگ را صدا می کنید عصبانی به نظر می رسید

اگر کسی شما را با داد و فریاد صدا بزند، آیا شما با اشتیاق به حرفش گوش می دهید؟ در مورد حیوانات خانگی نیز همین مسئله صادق است. با این حال تن صدای بسیاری از دارندگان حیوانات اهلی هنگام فرا خواندن حیوانشان، عصبانیت و خشم را منتقل می کند. با لحن بلند و خشمگین حیوان تمایل کمتری پیدا می کند که به سمت شما بیاید. این کار باعث دوری و فرار سگ از صاحبش می شود. چون حیوان این برداشت را می کند که شما از دست او ناخشنود هستید.

در عوض سعی کنید زمانی که او به سوی شما می آید، تشویقش کنید. با تکرار جمله “کارت عالی بود” یا “تو بی نظیر هستی”، حیوان در زمان کوتاهتر و با تمایل بیشتری به سمتتان می آید. فراموش نکنید هر وقت که اسم حیوان خود را می برید، زمانی که او به شما رسید، مخصوصاً زمانی که در یک محیط  شلوغ و پر رفت و آمد هستید، به عنوان پاداش به او یک خوراکی کوچک بدهید.

سگ قهوه ای با دهان باز

همیشه با لحن خوب و شاد سگ خود را به سمت خود دعوت کنید تا سگ از شما فرار نکند.

۳- دوری سگ از صاحب به دلیل آموزش در محیط های محدود

آموزش های اولیه که به سگ خود داده اید احتمالاً در مرکز آموزش سگ یا حیاط منزلتان انجام شده است. حیوان احتمالاً برای پاسخ در آن محیط ها مهارت پیدا کرده است. این وضعیت به غلط باعث می شود که شما اطمینان پیدا کنید او علائم احضار شدن را کاملاً درک کرده است.

با این حال این حیوانات معمولاً رفتارها را به خوبی تعمیم نمی دهند. به این معنی که شاید حیوان خانگی شما در محیط های آشنا به خوبی پاسخگو باشد. اما وقتی در یک محیط جدید او را صدا می کنید، نتواند پاسخ درستی به دستور “بیا اینجا” بدهد. 

برای اینکه حیوان در پاسخگویی به فراخوان شما مهارت پیدا کند، باید در محیط های مختلفی آموزش ببیند. با حیوان خانگی خود درمحیط های جدید مانند حیاط یکی از دوستان یا پارک بروید. همه نکات را در این محیط ها نیز با او تمرین کنید.

پیشنهاد مطالعه: ویروس پاروا سگ ها و روش های درمان این بیماری

۴- کلمه بیا برای سگ به معنای پایان تفریح و سرگرمی است

بعضی از این حیوانات ممکن است فراخوانده شدن را نادیده بگیرند. زیرا متوجه می شوند که کلمه “بیا” به این معنی است که آنها مجبورند پارک را ترک کنند و به خانه برگردند. اگر به طور مداوم، صدا کردن سگتان با چیزهایی که دوستشان ندارد مرتبط شود، منجر به این می شود که کلمه “بیا” را با تجربه های منفی معادل بداند و منجر به فرار سگ شود.

این بدان معنا نیست که شما باید حیوان خانگی خود را فقط در موقعیت های آرام و مثبت فرا بخوانید. اما باید از نحوه درک حیوان خود از کلمه “بیا” آگاه باشید. برای رفع این طرز تفکر که کلمه بیا مساوی با پایان بازی و تفریح است، سعی کنید در موقعیت های مختلف او را غافل گیر کنید. مثلا زمانی که حیوان خانگی شما در حال گردش در اطراف خانه است، صدایش کنید و با یک خوراکی خوشمزه یا یک بازی به او پاداش دهید. یا زمانی که در حیاط خانه است، به داخل خانه دعوتش کنید و دوست وفادارتان را نوازش کنید. سپس برای ادامه بازی او را به بیرون از خانه بفرستید.

 

با این روش حیوان خانگی شما نمی تواند تشخیص دهد که آیا واقعا سرگرمی تمام است یا این فقط یک تمرین بوده است! بنابراین، این موقعیت برایش ناخوشایند نخواهد بود. اگر نگران زیاد بودن کالری خوراکی هایی هستید که به عنوان جایزه به حیوان خانگی خود می دهید، می توانید یک غذای کم کالری را به عنوان پاداش برای او انتخاب کنید.

سگ سفید با گوش های قهوا ای که از صاحبش فرار می کند.

صاحب سگ باید حیوان خانگی خود را فقط در موقعیت های آرام و مثبت فرا بخواند. در این صورت هرگز سگ از صاحبش فرار نمی کند.

۵- کلمه “بیا”  آنقدر تکرار شده که برای سگ تکراری شده!

بسیاری از این حیوانات پاسخ به فراخوانده شدن را به تأخیر می اندازند. زیرا آنها به این باور رسیده اند که تا زمانی که چندین بار صدایشان نزنید، مجبور نیستند به دستور شما پاسخ دهند. به جای صحبت کردن با سگ خود، هنگامی که می خواهید به سمت شما بدود، از یک واژه تک کلمه ای مانند “بیا” استفاده کنید. سپس با ایجاد اصوات خوشایند مثل سوت یا بشکن، تشویقش کنید.

به علاوه مهم است که با یک خوراکی مورد علاقه اش هم او را تشویق کنید. به خاطر داشته باشید که شتافتن حیوان به سوی شما به ویژه هنگامی که با سگ دیگری درحال معاشرت است، علاقه او را به شما نشان می دهد. یا دویدن او به طرف شما در زمانی که دارد از بوی خوبی لذت می برد، احترام بزرگی برای شما است. پس منطقی است برای کاری به این خوبی به او پاداش شایسته ای بدهید.

همه اینها در کنار هم باعث می شود که سگ از صاحبش دوری نکند و با علاقه بیشتری به سمت شما بیاید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش دستشویی به سگ

پت خرید را دنبال کنید :‌
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x