اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
گربه کرم رنگ با چشمان سبز رنگ که دستانی در حال تمیز کردن گوشش است

تمیز کردن گوش گربه؛ چگونه گوش های گربه خود را تمیز کنیم؟

نظافت کردن گوش گربه ها

گربه شما احتمالاً یک موجود خودکفا به نظر می رسد (به استثنای مواردی که برای درمان، تهیه برخی از غذاها یا آموزش به شما نیاز دارد) و حتی به نظر می رسد که این حیوانات، انجام امور نظافتی خودشان را هم خودشان به عهده دارند. اما متأسفانه، این گمانها فقط تا حدی درست هستند. گاهی اوقات، به خصوص اگر گربه ها دارای مشکلاتی در ناحیه گوش باشند، این حیوانات باید تمیز کردن خوب و ایمن گوششان را به ما انسانها بسپارند. پس برای تبحر پیدا کردن در تمیز کردن گوش گربه، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

دامپزشکان همه چیز را در مورد تمیز کردن این عضو حیوان می دانند و می توانند به راحتی این کار را برای حیوان شما انجام دهند. با این حال، اگر شما ترجیح می دهید از این حیوان خود، در خانه مراقبت کنید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا روند این کار بدون مشکل انجام شود. دکتر الیزابت کوترل، دامپزشک در یک بیمارستان حیوانات خانگی در بالتیمور، مریلند، تخصص خود را در مورد پاک کردن این عضو حیوان – از چند وقت به چند وقت انجام دادن این کار گرفته تا توصیه هایی که روند کار را آسان تر می کند – با ما به اشتراک گذاشته است.

 

لزوم تمیز کردن گوش گربه چیست؟

این حیوانات در پاکیزه و مرتب نگه داشتن خود بسیار خوب عمل می کنند. چیزی که احتمالاً هر زمان که با حیوان خانگی خود بوده اید، مشاهده نموده اید، نظافت دائمی این حیوانات است. دکتر کوترل می گوید: عضو شنوایی این حیوانات در مراقبت از خود مهارت خاصی دارد. زیرا آنها یک مکانیسم تصفیه کردن داخلی دارند که در آن موم از داخل این عضو به سمت قسمت خارجی آن حرکت می کند.

 

با این حال، اگر حیوان خانگی شما هر گونه مشکل در گوش خود داشته باشد (مانند انگل، تاول یا عفونت)، پاک کردن این ناحیه برای آنها ضروری است. دکتر کوترل افزود: گوش این حیوان باید قبل از استفاده از داروهای موضعی، توسط دامپزشک کاملا پاک شود تا دارو موثر واقع شود.  

لازم است بدانید: ۷ دلیل برای اینکه باید به نظافت گربه خود اهمیت دهید 

هر چند وقت یکبار باید گوش گربه را تمیز کرد؟

ممکن است عجیب به نظر برسد. اما این احتمال وجود دارد که گربه شما هرگز به نظافت کردن گوش احتیاج نداشته باشد. البته این مورد از هر حیوان به حیوان دیگر متفاوت است.

 

دکتر کوترل گفت: “صاحبانی که حیواناتشان دارای گوشهای سالم هستند، می توانند گوش او را یک بار در ماه از نظر باقی مانده پرز و آشغال ارزیابی کنند. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، ارزیابی دقیق توسط دامپزشک ضروری است. بعلاوه، این احتمال وجود دارد که حیوان خانگی شما در این ناحیه دچار التهاب شود. پس دفعات بیشتری به نظافت کردن این ناحیه احتیاج داشته باشد. به توصیه دکتر کوترل، پس از درمان التهاب، این عضو حیوان باید به صورت هفتگی پاک شود.

 شاید برایتان جالب باشد: مراقبت از ناخن های گربه

چگونه بدون اذیت شدن حیوان، گوش گربه را پاک کنیم؟

اگر تا کنون هرگز این کار را انجام نداده اید، لازم است قبل از شروع کمی تمرین کنید. خوشبختانه روند کار کاملاً ساده است. مراحل زیر را با محلول شستشو و مقداری گاز که نزدیک به سر حیوان قرار می دهید، انجام دهید.

 

  1.  با عقب کشیدن لاله گوش به آرامی شروع کنید. داخل کانال این عضو را با یک محلول شستشو که توسط دامپزشک توصیه شده است، پر کنید.
  2. پایه گوش را به مدت پنج تا ده ثانیه ماساژ دهید. سپس اجازه دهید حیوان محلول را بیرون بریزد.
  3. برای برداشتن مایع اضافی از مجرای گوش، گاز را دور انگشت خود بپیچید و انگشت را داخل کانال نمایید. نگران نباشید. چون طبق گفته دکتر کوترل، انگشت شما نمی تواند آنقدر داخل گوش شود که بتواند به آن صدمه بزند.

 جالب است بدانید:عفونت چشم در بچه گربه های تازه متولد شده

نکاتی درباره نحوه تمیز کردن گوش گربه

حتی اگر شما فکر می کنید که حیوان شما به پاک کردن گوش احتیاج دارد. اما ممکن است او نظر دیگری داشته باشد. در اینجا چند نکته برای راهنمایی شما در روند کار آورده شده است:

  •  در هنگام انجام این فرایند، از شخص دیگری هم کمک بگیرید که حیوان را نگه دارد و مانع از حرکت او شود.
  • دکتر کوترل می گوید: هرگز از شیء دارای نوک Q شکل برای این کار استفاده نکنید، زیرا می تواند به پرده شنوایی آسیب برساند و پرز و آشغالهای بیشتری را به داخل این عضو فشار دهد. درعوض، از شیء دارای نوک Q شکل، برای پاک کردن لاله های بیرونی استفاده کنید.
  •  قبل از شروع این فرایند، پیچیدن حیوان در یک حوله می تواند مفید باشد. زیرا این کار باعث می شود او نتواند حرکت کند.
  •  به یاد داشته باشید که حیوان شما سر خود را محکم تکان خواهد داد تا مایعات اضافی را از عضو شنوایی خود خارج کند. دکتر کوترل می گوید: “قبل از اینکه حیوانتان شروع به تکان دادن سر کند، حتما چشم و دهانتان را ببندید !”

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x