اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
گریه دیابتی در حال خوردن غذا

رژیم غذایی گربه مبتلا به دیابت و بهترین غذا برای گربه دیابتی

دیابت یک بیماری شایع است که نه تنها انسانها بلکه گاهی گربه ها هم به آن مبتلا می شوند. این بیماری در گربه ها شبیه به دیابت نوع دو در انسان است. در این عارضه، مدیریت وزن و رژیم غذایی از عوامل موثر در جلوگیری از پیشرفت و کنترل بیماری گربه هستند. در ادامه این مطلب از مجله پت خرید به مطالبی در خصوص بهترین غذا برای گربه های دیابتی و همچنین رژیم عذایی مناسب برای گربه مبلات به دیابت صحبت خواهیم کرد. 

دیابت در گربه ها

برای پی بردن به این نکته که تغذیه در کنترل بیماری دیابت گربه چه نقشی دارد، لازم است اطلاعاتی در خصوص ارتباط بین نحوه تغذیه، سطح قند خون و هورمون انسولین داشته باشیم. هورمون انسولین توسط سلول‌های خاصی در غده پانکراس تولید می شود. این هورمون در زمان افزایش سطح قند خون ترشح می شود. انسولین باعث می شود که قند وارد سلول‌هایی شود که در آنها فرآیندهای بیولوژیکی جهت سوخت رسانی به بدن انجام می شود. گاهی هم ممکن است انسولین در بدن به مواد دیگری تبدیل شده و برای کارکردهای بعدی ذخیره شود.

وقتی گربه ها به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند، سلول های آنها دیگر به اندازه لازم به انسولین پاسخ نمی دهند. این شرایط منجر به افزایش سطح قند خون به طور مزمن می شود. پانکراس با تولید انسولین بیشتر به این وضعیت واکنش نشان می دهد. اما در نهایت گربه برای زنده ماندن به تزریق انسولین نیاز پیدا می کند.

در اینجا بیشتر بخوانید: دیابت در گربه ها و نشانه های هشدار دهنده گربه های دیابتی

گربه دیابتی در حال صرف غذا

رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن منجر به کنترل و بهبود دیابت گربه می شود.

تاثیر چاقی بر دیابت گربه

یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد دیابت در گربه ها می شود، عارضه چاقی است. سلول های چرب باعث می شوند که بدن کمتر به انسولین پاسخ دهد. هرچه میزان چربی در بدن گربه بیشتر باشد، به مراتب میزان انسولین بیشتری در بدن ترشح می شود.

با رعایت برخی از نکات ساده مانند عدم تغذیه بیش از حد و لاغر نگه داشتن حیوان، می توان از مبتلا شدن گربه به دیابت جلوگیری کرد. در صورتی که درمان به موقع انجام شود، کاهش وزن منجر به کنترل و بهبود این بیماری می شود. به عبارت دیگر اگر گربه های دیابتی به تزریق انسولین نیاز داشته باشند، درصورت کاهش وزن، نیازشان به تزریق انسولین رفع می شود.

بهترین غذا برای گربه های دیابتی چیست؟

در حالت کلی یک نوع غذای خاص را نمی توان به همه گربه های مبتلا به دیابت توصیه کرد. اما در مورد غذای گربه های دیابتی نکاتی وجود دارند که در ادامه مطالب به آنها می پردازیم:

  • کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد

خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات، منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون می شود که گربه در این شرایط به انسولین احتیاج پیدا می کند. گربه های مبتلا به دیابت باید از منابع خوراکی با کربوهیدرات کم استفاده کنند. آنها باید عمده کالری مورد نیاز خود را از طریق پروتئین های حیوانی دریافت کنند.

مسلماً مصرف چربی برای تکمیل رژیم غذایی لازم است. اما اگر نیاز باشد که گربه خانگی شما لاغر شود، به طور حتم چربی زیاد برایش مشکل ساز می شود. به دوست پشمالوی خود غذاهایی بدهید که حدودا از ۵۰ درصد پروتئین تشکیل شود و حاوی کمتر از ۴۰ درصد چربی باشد. غذاهایی که کمتر از ۱۰ درصد کربوهیدرات دارند برای بسیاری از گربه های دیابتی مناسب هستند. اما برای بعضی از این حیوانات باید از خوراکی هایی با کمتر از ۵ درصد کربوهیدرات استفاده کرد. متاسفانه روی برچسب خوراکی های گربه ها معمولا درصد کربوهیدرات ذکر نشده است. اما محاسبه آن آسان است و شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

گربه دیابتی در حال خوردن گوشت

غذاهای سرشار از کربوهیدرات، منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون گربه های دیابتی می شود. این گربه ها باید بیشتر پروتئین مصرف کنند.

  • کنسرو های مخصوص گربه های دیابتی

کربوهیدرات یکی از ترکیبات ضروری برای تغذیه گربه هاست. معمولا غذاهای خشک گربه حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که برای این بیماران مناسب نیستند. برای گربه خود باید کنسروهایی تهیه کنید که در آن کربوهیدرات به میزان کم موجود باشد.

بسیاری از کنسرو هایی که بدون نسخه و تجویز پزشک تهیه می کنید، حاوی کربوهیدرات پایین و پروتئین زیاد هستند. این کنسروها برای گربه های دیابتی مناسب هستند. بنابراین معمولاً برای تغذیه مناسب با کنسرو گربه، به تجویز پزشک نیازی نیست. اگر حیوان خانگی شما غذاهای کنسروی نمی خورد، می توانید از غذاهای خشک با کربوهیدرات کمتر از حد متوسط استفاده کنید. اینگونه غذاهای خشک به طور خاص برای کمک به کنترل بیماری دیابت گربه ها تولید شده اند.

پیشنهاد مطالعه: علت بوی بد دهان گربه چیست؟

  • مراقب حجم غذای گربه دیابتی باشید

مقدار غذای مورد نیاز برای گربه دیابتی به اندازه نوع خوراکی که می خورد، حائز اهمیت است. مقدار غذای گربه های چاق باید به گونه ای باشد که هم سلامت آنها را تضمین کند و هم باعث کاهش وزنشان شود. برای اکثر گربه ها کاهش ۱% از وزن بدن در هر هفته تا زمانی که حیوان به شرایط بدنی ایده آل برسد، توصیه می گردد. با استفاده صحیح از غذاهای درمانی گربه و یا مصرف کمتر غذاهایی که در ایجاد این بیماری نقش دارند، می توان با سرعت بیشتری به وزن سالم دست یافت.

  • خوش طعم بودن وعده غذایی برای گربه دیابتی

از آنجا که گربه های دیابتی باید طبق یک برنامه منظم تغذیه شوند، بسیار مهم است که خوراک آنها طعم دلچسبی داشته باشد. در اینصورت آنها بی صبرانه منتظر وعده غذایی خود می شوند و در زمان مقرر، خوراک خود را با اشتها میل می کنند. خوشبختانه بسیاری از کنسروها، هم خوشمزه اند و هم برای گربه های مبتلا به دیابت مناسب هستند. بنابراین پیدا کردن خوراکی های مورد علاقه گربه دیابتی کار پیچیده ای نخواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: تاثیر مواد غذایی بر سلامت مجاری ادراری گربه

نحوه تغذیه گربه های دیابتی

در مورد رژیم غذایی گربه های مبتلا به دیابت مخصوصا اگر از انسولین استفاده کنند، ثبات و یکنواختی در تغذیه نکته مهمی است. گربه ها هر روز باید به یک میزان و سر یک ساعت مشخص تغذیه شوند. به اکثر گربه های دیابتی دو بار در روز و به فاصله هر ۱۲ ساعت یکبار، انسولین تزریق می شود. در حالت ایده آل، تغذیه گربه دیابتی باید قبل از رسیدن زمان دوز بعدی انسولین انجام شود. به این ترتیب اگر گربه ای در یک وعده خوراک خود را کامل نخورد، می توان مقدار انسولین او را کاهش داد.

دامپزشک یک برنامه دقیق در مورد زمان تزریق و نحوه تنظیم دوزهای انسولین به شما ارائه می کند. اما اگر در خصوص اینکه حیوان خانگی شما به انسولین نیاز دارد یا خیر، مردد هستید به او انسولین نزنید و برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرید. گزینه های خوبی مانند مرغ منجمد، گوشت گاو، ماهی سالمون، ماهی تن و جگر دارای مقدار زیادی پروتئین و درصد کمی کربوهیدرات هستند. خوردن چنین مواردی برای تغذیه گربه های دیابتی توصیه می شود. اما اگر موارد ذکر شده در میزان اشتهای گربه شما اختلال ایجاد می کند، از دادن این خوراکی ها به او اجتناب کنید.

پیشنهاد مطالعه: دلایل بی اشتهایی و غذا نخوردن گربه

سخن آخر

به خاطر داشته باشید که بدون مشورت دامپزشک نباید به هیچ عنوان تغییری در دوز انسولین یا غذای گربه های دیابتی ایجاد کرد. زیرا کنترل این بیماری تنها با ایجاد یک تعادل ظریف بین رژیم تغذیه ای و سطح انسولین میسر است. ایجاد تغییر در یکی از این دو مورد به طور اجتناب ناپذیری بر دیگری اثر می گذارد. بدین ترتیب باید این حیوانات مهربان را از نوسانات بالقوه قند خون که می تواند برایشان کشنده باشند، در امان نگه داشت.

امیدواریم این مطلب در مورد رژیم غذایی مناسب گربه های دیابتی برای شما مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: petmd.com

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x