اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
سگ قهوه ای که با قطره چکان، روغن در دهانش ریخته می شود.

انواع روغن خوراکی برای سگ ها و فواید و مضرات آنها

سگ‌ها ممکن است تمامی نیازهای تغذیه ای خود را از غذای روزانه دریافت نکنند. به همین دلیل گاهی لازم است که این حیوانات، تحت نظر دامپزشک از برخی از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. انواع روغن های خوراکی مانند روغن زیتون، روغن ماهی، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل از روغن‌های مفید برای سگ هستند. در ادامه این مقاله به بررسی فواید و مضرات برخی از این نوع روغن‌های خوراکی برای سگ خواهیم پرداخت. پس با این مقاله از مجله پت خرید، همراه باشید.

روغن زیتون برای سگ

سگ‌ها قطعا می‌توانند با خیال راحت روغن زیتون بخورند. اما مانند هر نوع غذای دیگر، این ماده خوراکی هم باید به دقت و کنترل شده به سگ داده شود. روغن زیتون به طور عمده از چربی‌های سالم تشکیل شده است. این یکی از دلایلی است که صاحبان سگ اغلب روغن زیتون را به جای روغن گیاهی انتخاب می کنند. اما مصرف بیش از حد روغن زیتون برای سگ می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات دیگر شود.

استفاده از این روغن برای سگ نه تنها خطرناک نیست بلکه سلامتی این حیوان را هم از راه‌های مختلف تقویت می‌کند. همچنین روغن زیتون می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل، خشکی پوست، التهاب، سوء هاضمه، چاقی و ضعف سیستم ایمنی بدن سگ را درمان کند.

روغن زیتون را از بطری به داخل کاسه می ریزد

استفاده از وغن زیتون برای سگ التهاب و خارش پوست را کم می کند. همچنین پوشش و ظاهر او را زیباتر می‌کند.

 استفاده موضعی از روغن زیتون برای سگ

شایع‌ترین استفاده روغن زیتون برای سگ مالیدن روغن بر روی خز آنها است. این روغن یکی از بهترین داروها برای رفع خشکی پوست سگ است. این روغن التهاب و خارش را هم کم می کند. همچنین پوشش و ظاهر سگ شما را زیباتر می‌کند.

جلوگیری از چاق شدن سگ

چربی های سالم موجود در روغن زیتون، سطح کلسترول سگ شما را کاهش می‌دهد و از چاقی او جلوگیری می‌کند. البته به شرطی که سگ شما این روغن را در حد اعتدال بخورد.

میزان مصرف روغن زیتون برای سگ

قطعا برای میزان مصرف روغن زیتون توسط سگ محدودیتی وجود دارد. بسته به اندازه سگ، میزان تغذیه او هم تغییر می‌کند. اما به عنوان یک مقدار پایه، یک سگ به طور متوسط ​​می‌تواند روزانه حدود ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کند. سگ های بزرگ ممکن است نیاز بیشتری به این ماده داشته باشند و سگ‌های کوچکتر، کمتر. هنگام صرف اولین قاشق روغن زیتون توسط سگ، واکنش او را مشاهده و مدفوع او را بررسی کنید. زیرا این موضوع می‌تواند به شما بگوید که چه میزان از این روغن به او بخورانید.

روغن زیتون سگ در یک بطری در کنار یک کاسه پر از زیتون

اگر سگ شما بیش از حد روغن زیتون مصرف کند، اختیار مدفوع خود را از دست می دهد یا مبتلا به اسهال می شود.

 اثرات جانبی روغن زیتون برای سگ

شایع ترین عارضه جانبی مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی برای سگ ها، ایجاد مشکلات گوارشی است. به طور خاص، اگر سگی بیش از حد روغن زیتون مصرف کند، اختیار مدفوع خود را از دست می دهد. حتی ممکن است اسهال و ناراحتی معده هم به سراغش بیاید. این روغن پر از چربی‌های مفید است. اما مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش وزن و مشکلات چاقی و همچنین خطر پانکراتیت در این حیوان می‌شود.

 

روغن ماهی برای سگ

استفاده از روغن ماهی برای سگ به طرز شگفت انگیزی برایشان مفید است. دلیل آن هم فواید بسیار زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی سگ است. بعد از اینکه با دامپزشک صحبت کردید، می‌توانید دوز مناسبی از روغن ماهی را به حیوان خانگی خود بدهید.

سگ ها نباید مقدار زیادی از این مکمل را مصرف کنند. همچنین ممکن است سگ شما نیاز به اسید چرب امگا ۶ هم داشته باشند که مصرف آن باعث بهبود سلامت پوست او می‌شود. استفاده گاه به گاه از این مکمل برای سگ بسیار خوب است و مصرف آن چربی های سالم بدن حیوان را افزایش می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: خواص امگا ۶ برای گربه ها و معرفی منابع امگا شش برای گربه

 فواید روغن ماهی برای سگ‌ها

  • کاهش التهاب: التهاب و درد مفاصل می‌تواند برای سگ ها مشکل‌زا باشد. اما مصرف منظم مکمل روغن ماهی می‌تواند این التهابات را از بین ببرد.
  • درمان آلرژی: اگر سگ شما حساسیت داشته باشد، ماهیت ضدالتهاب روغن ماهی می تواند به کاهش آلرژی او کمک کند.
  • درمان سرطان: مطالعات نشان داده اند که امگا ۳  در روغن ماهی، دارای خواص ضد سرطانی برای حیوانات خانگی است. بنابراین لازم است که هر از گاهی، سگ شما از این مکمل استفاده کند.
  • تقویت مو: بسیاری از صاحبان سگ از مکمل روغن ماهی یا امگا ۳ برای زیبایی پوست و موی سگ خود استفاده می کنند.
قرص های امگا 3 به شکل ماهی کنار هم چیده شده اند.

اگر تصمیم گرفتید به سگ خانگی مکمل روغن ماهی بدهید، باید مقدار مجاز آن را از دامپزشک خود سوال کنید

مقدار مصرف روغن ماهی برای سگ

اگر تصمیم گرفتید به سگ خانگی مکمل روغن ماهی بدهید، باید مقدار مجاز آن را از دامپزشک خود سوال کنید. مقدار مصرف، به اندازه جثه، سن، وزن و وضعیت سلامتی این حیوان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: تغذیه سگ با ماهی ؛ آیا سگها می توانند ماهی بخورند؟

اثرات جانبی روغن ماهی برای حیوان

علیرغم فوایدی که روغن ماهی برای این شگ شما دارد، باید عوارض آن نیز بررسی شود. برخی از عوارض جانبی که باید از آن آگاهی داشته باشید، عبارت است:

  • مشکلات سیستم گوارشی:  هنگامی که مقدار بیش از حد روغن امگا ۳ توسط سگ‌ها مصرف می‌شود، می تواند باعث ناراحتی معده شود. بنابراین دوز مناسب آن باید رعایت شود.
  • خونریزی: مصرف بیش از حد روغن ماهی می‌تواند بر پلاکت خون اثر گذارد و میزان انعقاد خون سگ را کاهش دهد. در نتیجه این حیوانات با مشکل لخته شدن خون مواجه می‌شوند.
  • ضعف سیستم ایمنی: همانطوری که مکمل امگا سه التهاب را از بین می برد، مصرف بیش از حد آن می تواند سیستم ایمنی بدن سگ را ضعیف کند.

 

روغن نارگیل برای سگ

روغن نارگیل نه تنها برای سگ ایمن است، بلکه برای او بسیار مفید هم هست. طبق تحقیقات انجام شده روی سگ‌ها، زمانی که حیوانات سالم با میانگین سن ۱۰ سال روغن نارگیل مصرف کردند، چربی‌های سالم در بدن این حیوان پدیدار شدند و اثرات پیری را خنثی کردند. اضافه کردن مقدار کمی روغن نارگیل به رژیم غذایی سگ می‌تواند به افزایش انرژی، هضم غذا و مبارزه با عفونت ها کمک کند. علاوه بر این، مالیدن روغن نارگیل به طور روزانه بر روی خز و پوست سگ، برای کاهش بو و سالم سازی پوشش بدنش مفید است.

این کارکردها به خاطر محتوای اسیدی چرب روغن نارگیل است. مولکول‌های این نوع چربی کوچک‌تر هستند و به راحتی می­‌توانند به داخل پوست نفوذ کنند. اگر به دنبال یک رویکرد جامع برای سلامتی سگ خود هستید، اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم سگ خود را مد نظر قرار دهید.

سگ قهوه ای در کنار نارگیل و روغن نارگیل

روغن نارگیل به افزایش سطح انرژی حیوان خانگی کمک می کند.

روغن نارگیل به سوخت و ساز و کاهش وزن سگ کمک می کند

یکی از فواید شناخته شده روغن نارگیل برای سگ، توانایی آن برای افزایش سوخت و ساز بدن است. روغن نارگیل به کاهش وزن هم کمک می کند و توانایی چربی سوزی دارد.

افزایش انرژی

خاصیت دیگر استفاده از روغن نارگیل به صورت خوراکی برای سگ، کمک به افزایش سطح انرژی او است. روغن نارگیل، پس از بلعیده شدن، مستقیما به کبد می‌رود که در آنجا به سرعت تبدیل به انرژی می شوند. بنابراین اگر سگ شما تنبل یا بی حال است، می­ تواند روزی دو بار روغن نارگیل مصرف کند.

مقابله با عفونت ها

اسید لائوریک موجود در روغن نارگیل برای افزایش عملکرد سیستم ایمنی از طریق مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها عمل می کند. افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی حیوان خانگی یا استفاده از آن به طور روزانه بر روی پوست و خز می تواند به طور طبیعی به مبارزه با عفونت ها کمک کند. این روغن خوراکی به کاهش التهاب و بهبود عملکرد منافذ پوست سگ کمک می کند.

زمانی که سگتان در حال مبارزه با یک عفونت است، این روغن یک جایگزین سالم‌تر برای مصرف مداوم آنتی بیوتیک‌ها برای او است.

یک بطری روغن نارگیل در کنار خود این میوه

اگر سگ شما تنبل یا بی حال است، می­ تواند روزی دو بار روغن نارگیل مصرف کند.

سلامتی پوست و پوشش حیوان خانگی با روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند برای بهبود ظاهر و پوشش سگ شما به کار رود. این ماده، خواص مرطوب‌کنندگی دارد و به راحتی جذب پوست می شود. شما می‌توانید از روغن نارگیل ساده برای تمیز کردن خزهای حیوان خانگی خود و بهبود آسیب‌های پوستی او استفاده کنید. از مالیدن این روغن به پنجه‌ها و گوش‌های سگ نیز نترسید. بعلاوه روغن نارگیل می ­تواند برای دفع حشرات و حتی کشتن کک و کنه در خز سگ شما موثر عمل کند.

بیشتر بخوانید: مبارزه با کک و کنه سگ و روش های محافظت از سگ در برابر کک و کنه

دستی که در حال مالیدن روغن نارگیل روی خزهای سگ اشت.

روغن نارگیل، خواص مرطوب‌کنندگی دارد و به راحتی جذب پوست حیوان می شود.

بهبود بوی سگ

روغن نارگیل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. پس وقتی بر روی خز و پوست سگ شما به کار می رود، می تواند بوی سگ را بهبود بخشد. علاوه بر آن، روغن نارگیل خالص، عطر مطبوعی دارد که قطعا به خوشبو شدن بدن سگ شما کمک می کند.

کمک به بهداشت دندان‌ها

روغن نارگیل خواص ضد میکروبی دارد. بنابراین شما می توانید از روغن نارگیل برای بهبود سلامت دهان و دندان حیوان خانگی خود استفاده کنید. روغن نارگیل از بروز پلاک مولد بیماری دهان و دندان پیشگیری می کند. روی یک مسواک نرم، مقدار کمی روغن نارگیل بریزید و با آن دندان‌های سگ را مسواک بزنید. این کار به حذف باکتری‌ها و تازگی نفس او کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه مسواک زدن دندان های سگ توسط خودتان در ۶ مرحله!

روغن نارگیل برای بهبود پوست سگ

روغن نارگیل حاوی مواد ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچ است، بنابراین اگر سگتان جراحت دارد، می‌ توانید برای درمان زخم‌هایش از آنتی بیوتیک استفاده کنید. اما برای آن دسته از حیواناتی که از حساسیت‌های فصلی رنج می برند و زخم‌های خود را بیش از حد می‌لیسند، می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

مقدار مصرف روغن نارگیل برای سگ

اگر قصد دارید روغن نارگیل را به صورت خوراکی به سگ خود بدهید، این ایده خوبی است که با دامپزشک او درباره مقدار مناسب مشورت کنید. به طور کلی، هوشمندانه است که با مقادیر کم شروع کنید تا دستتان بیاید که چه مقدار از این روغن برای سگ شما مناسب است. سپس کم‌کم شروع به بالا بردن دوز آن کنید.

چند راه ساده برای اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی سگ خانگی وجود دارد. شما می توانید به سادگی روغن را یک یا دوبار در روز به غذای خشک یا مرطوب سگ اضافه کنید. همچنین می توانید روغن نارگیل را همراه با تخم مرغ، پنیر خرد شده و کیک بدون گلوتن به حیوان خود بدهید.

بیشتر بخوانید: ۵ توصیه بهداشتی مهم برای سگ در زمان مراجعه به دامپزشک

نارگیل شکسته شده

برخی از این حیوانات خانگی ممکن است نسبت به روغن نارگیل حساسیت داشته باشند و واکنش معکوس را تجربه کنند.

مضرات مصرف روغن نارگیل برای سگ

همانطور که در بالا اشاره شد، اگر می‌خواهید سگ‌تان روغن نارگیل بخورد، بهتر است با مقادیر بسیار کم شروع کنید. اگر سگ‌تان دچار اسهال شد و یا مدفوع چرب پیدا کرد، ممکن است نشانه این باشد که مقدار زیادی روغن به او داده اید. پس باید مقدار دوز این روغن خوراکی را کاهش دهید. توصیه می‌شود پیش از افزودن غذا یا تغییر دادن رژیم غذایی سگ، با دامپزشکتان مشورت کنید.

برخی از این حیوانات خانگی ممکن است نسبت به روغن نارگیل حساسیت داشته باشند و واکنش معکوس را تجربه کنند. بنابراین تاکید می‌کنیم که در ابتدا با مقدار کم شروع کنید. اگر می‌خواهید برای پوست سگ خود از روغن نارگیل استفاده کنید، ابتدا آن را در یک سطح کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید که سگتان واکنش معکوس ندارد. همچنین سگ‌های مبتلا به پانکراتیت ممکن است به غذاهای با چربی بالا واکنش نشان دهند. بنابراین بهتر است از استفاده از روغن نارگیل در این موارد اجتناب کنیم. 

روغن اسطوخودوس برای سگ

روغن اسطوخودوس یک روغن محبوب در میان انسان ها است بنابراین ممکن است بخواهید از این روغن افسانه‌ای برای سگ پشمالوی خود هم استفاده کنید. اگر شما به دنبال روغن‌های گیاهی برای خوشبو کردن حیوان خانگی خود هستید، اسطوخودوس عطر بسیار خوبی دارد. صاحبان حیوانات خانگی معمولا عطر این روغن را دوست دارند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که اسطوخودوس اثرات مفیدی در موارد اختلالات آسیب‌های روحی دارد و خواص ضد اضطرابی این روغن، باعث آرامش شما و سگ خانگیتان می‌شود. 

خواص آرام‌بخشی روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس برای حیوانات خانگی، اثرات آرام‌بخش و مفیدی برای کاهش اضطراب‌های ناشی از معاینات دامپزشک یا ماشین سواری دارد. همچنین حالت تهوع بر اثر حرکت ماشین را برطرف می‌نماید و مشکلات خواب سگ را نیز کاهش می‌دهد.

خواص بهبود زخم و سوختگی روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم موضعی برای مشکلات پوستی مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن یک انتخاب رایج برای درمان زخم‌ها و خارش پوست این حیوان است.

یک شیشه روغن اسطوخودوس در میان گلهای اسطوخودوس

اسطوخودوس عطر بسیار خوبی دارد. صاحبان حیوانات خانگی معمولا عطر این روغن را دوست دارند.

 

کدام روغن ها برای سگ ها سمی هستند؟

بعضی از روغن های خوراکی نیز برای سگ مضر هستند. در واقع نباید این روغن ها را در غذای سگ استفاده کرد. روغن‌هایی که برای سگ سمی هستند یا استفاده از آنها برای سگ توصیه نمی شوند عبارتند از:

  • میخک
  • سیر
  • سرو کوهی
  • رزماری
  • درخت چای
  • آویشن
  • جعفری
  • رازیانه
  • توس
  • بادام تلخ
  • پونه کوهی
  • پونه
  • آویشن قرمز یا سفید
  • سداب

سخن پایانی

استفاده از انواع روغن های خوراکی برای ها سگ می‌توانند برای سلامت او مفید باشند. اما حتما به خاطر داشته باشید که ابتدا باید با دوز پایین شروع کرد تا واکنش بدن این حیوان به روغن مشخص گردد. اگر سگ دچار اسهال یا حالت تهوع و… گردید، حتما استفاده از روغن را متوقف کنید. لازم است قبل از شروع مصرف، برای دریافت توصیه های مربوطه، با دامپزشک مشورت شود. برخی از روغن‌ها نیز برای حیوان خانگی شما مضر و خطرناک هستند که لیست آنها در بالا آمده است. بنابراین به هیچ وجه، این روغن‌ها را به غذای سگ اضافه نکنید.

نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش کامنت ها با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع: freshestoliveoil

پت خرید را دنبال کنید :‌

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x