فروردین ۹, ۱۴۰۳

مواد تشکیل دهنده خاک گربه و انتخاب بهترین خاک گربه با توجه به جنس آن

بهترین خاک‌های مخصوص گربه

هنگام انتخاب بهترین خاک برای گربه خود ممکن است سردرگم شوید. شاید ندانید بهترین خاک های گربه از چه جنسی ساخته شده اند و  مواد تشکیل دهنده خاک گربه کدام بهتر است. انواع مختلفی از این مواد تشکیل دهنده خاک گربه‌ها وجود دارد که ویژگی های مختلفی دارند. اما در اصل بیشتر آنها در سه دسته مجزا قرار می‌گیرند. این سه دسته عبارتند از خاک بر پایه رسی، پایه سیلیکونی و زیست تخریب پذیر. البته انتخاب بهترین جنس خاک گربه برای این منظور به انتظار شما از این ماده بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیبات خاک گربه با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 در این مورد بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب خاک گربه مناسب؛ کدام خاک برای گربه مناسب است؟

انتخاب بهترین خاک گربه بر اساس مواد تشکیل دهنده

خاک گربه پایه رسی

خاک‌های گربه که بر پایه رس هستند از قدیمی‌ترین نوع تجاری آن است. هنوز هم به طور گسترده‌ای در دسترس است و در فروشگاه‌های مربوط به حیوانات خانگی، یافت می‌شود. از جنس رس به دلیل توانایی جذب بالای آن برای خاک گربه استفاده می‌شود. رس سنتی می‌توانند هم وزن خود، ادرار گربه جذب کند و به دلیل اینکه اجزای ادرار را به طرز موثری از هم جدا می‌کند، دارای خاصیت کنترل طبیعی بو نیز هست.

البته رس به مرور آلوده می‌شود و دیگر نمی‌تواند ادرار گربه را جذب کند. به همین دلیل در طولانی مدت ایجاد بو می‌تواند مشکل ساز شود. مواد مختلفی مانند جوش شیرین و ذغال ممکن است به آن اضافه شوند تا بتوانند در کنترل بو کمک کنند.

اگر از رس سنتی برای خاک گربه استفاده کردید باید مرتباً تمیز شده و گاه به گاه آن را عوض کنید. توده‌ها در جنس‌هایی از این دست، تشکیل نمی‌شوند که به راحتی بتوان با یک بیلچه آنها را برداشت و دور انداخت. بنابراین به طور معمول کل محتویات ظرف خاک گربه باید خالی شود. سپس ظرف مربوطه تمیز شود و رس داخل ظرف، حداقل یک بار در هفته تعویض شود.

خاک گربه بنتونیت

افزودن نوع خاصی از رس به نام بنتونیت به خاک گربه باعث می‌شود تا هنگام مرطوب شدن، توده‌هایی تشکیل شود. این نوع از رس بر خلاف نوع سنتی آن که غیرقابل جمع آوری و تمیز کردن است، به دلیل تشکیل توده‌ها در آن، به راحتی قابل جمع آوری و تمیز کردن است. علاوه بر توده‌های ادراری، مدفوع حیوان نیز در این ماده توسط یک بیلچه به آسانی قابل برداشتن و تمیز کردن است. در نتیجه ظرف‌های پر شده می‌توانند به طور مرتب با بنتونیت پر شوند و نیازی به تخلیه کامل محتویات ظرف خاک نیست.

خاک گربه پایه رسی

مواد تشکیل دهنده خاک گربه بر پایه رس

خاک پایه رسی یکی از انواع مناسب خاک گربه است

پیشنهاد مطالعه: چرا گربه ها به ارتفاع و بلندی ها علاقه دارند؟

خاک گربه پایه سیلیکونی

در این نوع خاک گربه، بعد از هر بار ادرار کردن، توده‌هایی کریستالی شکل از ژل سیلیکا تشکیل می‌شوند. این ژل قابل جذب است و همچنین بو را کنترل می‌کند. سیلیس به کار رفته در این محصولات شبیه به ماده خشک کنی عمل می‌کند. معمولاً سیلیس در کیسه‌های بسته بندی شده به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی و داروها یافت می‌شود. سیلیس، اینگونه مواد را که در اثر رطوبت بیش از حد آسیب می‌بینند، از خراب شدن محافظت می‌نمایند.

خاک گربه سیلیکونی، گزینه مناسبی برای کسانی است که تمایل به استفاده از رس ندارند. خاک گربه سیلیکون، گرد و غبار کمتری نسبت به رس تولید می‌کند. اما برخی از دارندگان گربه نسبت به اینکه در صورت استفاده طولانی مدت، این جنس برای سلامت حیوان خانگی آنها خطرناک باشد، ابراز نگرانی می‌کنند.

 

خاک گربه

در انتخاب بهترین خاک گربه باید به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید

پیشنهاد مطالعه: پوچ گربه چیست؟

خاک گربه با مواد زیست تخریب پذیر

مقدار زیادی از مواد رسی یا سیلیکونی برای سلامت گربه شما خطر آفرین هستند. اما مواد تخریب پذیر جایگزین مناسبی برای کسانی است که درباره بیمار شدن حیوان خود ابراز نگرانی می‌کنند. خاک گربه با مواد تخریب پذیر یک جایگزین فوق العاده برای دوستداران محیط زیست است. کسانی که محصول “سبز” که دوستدار محیط زیست باشد را ترجیح می‌دهند، می‌توانند از این خاک گربه استفاده کنند.

این مواد از محصولات کاغذ بازیافت شده یا مواد گیاهی حاصل از گندم ، ذرت و سویا ساخته می‌شوند. از آنجا که این محصولات زیست تخریب پذیر هستند ، چرخه بازیافت زباله‌ها را به هم نمی‌ریزند. برخی منابع حتی استفاده از محصول نهایی را به عنوان کود گیاهی پیشنهاد می‌کنند. با این وجود ، قرار دادن مدفوع گربه در باغات، به ویژه مناطقی که میوه‌های خوراکی، سبزیجات یا گیاهان در آن رشد می‌کنند ، می‌تواند مردم را به بیماریهای ناخواسته مبتلا کند. بنابراین این کار، یک انتخاب عاقلانه نیست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: دور کردن گربه از باغچه

کدام خاک گربه برای حیوان من مناسب است؟

بهترین جنس خاک گربه برای حیوان خانگی شما بستگی به این دارد که شما تمایل دارید چقدر زمان برای تمیز کردن و نظافت آن صرف کنید. اگر گرد و غبار ناشی از آن باعث نگرانی شما نسبت به سلامتی خود و حیوان خانگی تان می‌شود و بسیاری از عوامل دیگر که ممکن است فکر شما را به خود درگیر کنند، باید بدانید که این نگرانی ها به اندازه راحتی حیوان خانگی شما در انتخاب خاک خوب اهمیت دارد.

آموزش در مورد جوانب مثبت و منفی درباره هر نوع از مواد ذکر شده بسیار مهم است. مشاوره گرفتن از دیگر دارندگان گربه که در این زمینه تجربه کافی دارند هم می‌تواند در تصمیم گیری شما برای گزینش بهترین انتخاب با توجه به مواد تشکیل دهنده خاک گربه کمک کند.

همچنین اگر علاقه دارید خودتان در خانه خاک گربه بسازید می توانید سری به مطلب روش ساخت خاک گربه در خانه برایتان جالب باشد. برای خرید خاک گربه از پت خرید در انواع مختلف نیز می توانید به سایت ما سر بزنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد مواد تشکیل دهنده خاک گربه و همچنین راهکار انتخاب بهترین نوع خاک برای حیوان خانگی شما مفید بوده باشد. چنانچه نظر، پیشنهاد و یا تجربه شخصی دارید خوشحال می شویم در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PETMD

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیلو
نیلو
8 ماه قبل

سگایه من عادتشون دادم تو خاک گربه دستشویی کنن چون محل زندگیم جوری نیس برن تو حیاط یا تراس دستشویی کنن ایا براشون ضرر داره خاک گربه؟

محمد
محمد
4 ماه قبل
پاسخ به  نیلو

نه تازه خیلی هم شانس آوردی خودشون تمایل دارن به اینکار

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x