فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اهمیت گربه ها در مصر باستان

تاریخچه گربه در مصر باستان

بعضی از تحقیقات نشان میدهد گربه ها اولین بار توسط مصریان و در حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اهلی شده اند. اولین نمایش تصویری گربه‌ها به سه میلیون سال قبل از تولد مسیح برمی‌گردد، اما اینکه این گربه ها وحشی بوده‌اند یا اهلی اطمینانی وجود ندارد. گربه در مصر باستان از اهمیت ویزه ای برخوردار بوده است.

در معبد تی (Ti) در حدود ۲۶۰۰ سال قبل از مسیح گربه‌ای با قلاده نمایش داده شده است که اگر اهلی بودن آن را نشان ندهد ولی دلیل بر گرفتار شدن آن است.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم در مورد گربه ایرانی

مراحل ارتباط گربه ها و انسان ها در مصر

اسناد متقاعدکننده‌تری در معبدی که مربوط به ۱۹۰۰ سال قبل از مسیح است یافت شد که در آن استخوانهای ۱۷ گربه در دیگ کوچکی بوده است. به نظر می‌رسد قبول و اهلی کردن گربه‌ها توسط مصری‌ها شامل این مراحل باشد مثلاً:

  1. دوره رقابت (تا ۷۰۰۰ سال قبل از مسیح) که گربه‌های وحشی با انسان برای شکار پستانداران کوچک و پرندگان به عنوان منبع غذایی رقابت می‌کردند.
  2. عصر همزیستی (۴۰۰۰-۷۰۰۰ سال قبل از تولد مسیح) که گربه‌های نیمه وحشی پاکسازی و خوردن جانوران موذی را انجام می‌دادند.
  3. دوره اهلی شده (۱۰۰۰-۲۰۰۰ سال قبل از تولد مسیح) که گربه‌ها در معبدها جهت انجام مراسم مذهبی محبوس بوده‌اند.
  4. زمان اهلی شدن کامل (از ۱۰۰۰ سال قبل از تولد مسیح به جلو) که نگهداری گربه جنبه مادی و اشرافی داشته (در مصر) و کم‌کم انتشار این حیوان به خارج کشور شروع شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر شجاعت دارید یک بچه گربه به خانه بیاورید!

اهلی شدن گربه ها

مصری‌ها گربه وحشی آفریقائی (Felis Libyca) را اهلی کردند ولی همتای اروپایی اینها یعنی Felis sylvestris تا به امروز طبیعت وحشی خود را حفظ کرده و حتی تلاش جهت اهلی کردن نسل‌های ناشی از جفت‌گیری گربه اهلی با گربه وحشی اروپایی بی‌ثمر بوده است.

به نظر نمی‌رسد باستان‌شناسان گواه بی‌چون و چرایی پیدا کنند تا بتوانند زمان و محل دقیق اهلی شدن گربه را متوجه شوند. رابطه گربه و انسان احتمالاً با شانس‌های بهره‌برداری گربه از ایجاد ساختارهای کشاورزی انسان شروع شد و از این‌رو هماهنگ شدن گربه با تغییرات محیط انسانی ادامه یافت.

پیشنهاد مطالعه: ۴ کار عجیب که گربه ها معمولا انجام می دهند!

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا با اهمیت گربه ها در مصر باستان آشنا شوید. چنانچه شما نیز نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x