اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

کمبود آمینو اسید تائورین در گربه ها و راه های درمان آن

گربه ها نیز به آمینو اسید تائورین نیاز دارند. این آمینو اسید روی عملکرد و همچنین سلامتی گربه های تاثیر بسزایی دارد. در این مطلب از مجله پت خرید به معرفی آمینو اسید تائورین، تاثیر آن در گربه ها، نشانه های کمبود و همچنین درمان کمبود تائورین در گربه خواهیم پرداخت

آمینو اسید تائورین چیست؟

آمینو اسیدها یا اسیدهای آمینه، بلوک های ساختمانی برای پروتئین ها هستند و برای عملکرد مناسب اکثر سیستم های بدن، ضروری هستند. بیش از ۲۰ نوع اسید آمینه در بدن وجود دارند که برای حیات موجودات زنده، بسیار مهم هستند.  اسیدهای آمینه ضروری، گروهی از اسیدهای آمینه هستند که نمی توانند در بدن سنتز شوند. بنابراین باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند. تائورین یکی از این نوع اسیدهای آمینه است که مشخص شده نقشی اساسی در رژیم غذایی گربه ها دارد. کمبود این اسید آمینه منجر به پیامدهای شدید سلامتی مانند کوری و پوسیدگی دندان می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از سوء تغذیه، این ماده حیاتی به تمام غذاهای گربه اضافه می شود.
با این حال برخی از این حیوانات، ممکن است در اثر یک بیماری خاص، دچار کمبود این نوع از اسید آمینه باشند. پس لازم است که این ماده به رژیم غذایی آنها اضافه شود. همچنین ممکن است آنها با یک رژیم غذایی خانگی، شامل غذاهای گیاهی یا گوشت آب پز تغذیه شوند. که این روش تغذیه نیز می تواند آنها را در معرض خطر کمبود اینگونه مواد قرار دهد.
تائورین در بدن با غلظت بالایی در بافتهای خاصی از جمله عضلات دیواره قلب، شبکیه چشم و مغز توزیع می شود. عملکرد دقیق آن در این بافتها پیچیده است، اما کاملاً مشخص است که کمبود این ماده می تواند منجر به کوری و نارسایی قلبی به دلیل بزرگ شدن قلب (گشادی قلب)  شود.

علائم کمبود تائورین در گربه ها

علائمی وجود ندارد که به طور خاص مربوط به کمبود تائورین در گربه ها باشد. با این حال، از آنجا که کمبود این عنصر، باعث بزرگ شدن قلب می شود، معمولاً علائم، مربوط به بیماری هایی است که از این کمبود ناشی می شوند. اما علت هایی که ممکن است باعث کمبود تائورین در گربه شود عبارتند از:
  • رژیم های غذایی ذکر شده (غذاهای خانگی شامل غذاهای گیاهی یا گوشت آب پز).
  • فقط خوردن، برای دریافت مقدار لازم، کافی نیست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: کم اشتهایی گربه بزرگسال و دلایل و درمان آن

 

تشخیص کمبود تائورین در گربه ها

شما باید پرونده کاملی از سلامتی گربه خانگی خود و نوع رژیم غذایی منظم او تهیه کنید. دامپزشک پس از گرفتن شرح حال مفصل، معاینه کامل جسمی را بر روی حیوان شما انجام می دهد. در طی معاینه، دامپزشک معالج، قلب را نیز به طور دقیق معاینه می کند تا متوجه کمبود تائورین در گربه شود.
تستهای آزمایشگاهی معمول شامل شمارش پلاکتهای کامل خون (CBC) ، مشخصات بیوشیمیایی و ادرار است. نتایج این آزمایشات معمولاً در این بیماران طبیعی است. مگر اینکه بیماری یا مشکل دیگری نیز وجود داشته باشد. دامپزشک، برای ارزیابی سطح تائورین در خون، نمونه خون را به آزمایشگاه می فرستد.
اگر بیماری قلبی وجود داشته باشد ، گرفتن اشعه X از قفسه سینه ، الکتروکاردیوگرافی(ECG) و سایر اقدامات تشخیصی برای تشخیص و ارزیابی شدت بیماری، تجویز خواهد شد. از آنجا که شبکیه چشم، بر اثر پایین بودن سطح این نوع اسید آمینه، آسیب می بیند، دامپزشک، معاینه دقیق چشم را نیز انجام می دهد تا ببیند آیا آسیب شبکیه وجود دارد یا خیر.
شاید برایتان جالب باشد بدانید: نشانه های استرس در گربه و روش مقابله با آن

درمان کمبود تائورین در گربه ها

تجویز مکمل، درمان انتخابی برای گربه هایی است که از کمبود تائورین رنج می برند. در برخی از گربه ها، معمولاً مکمل، در طول زندگی برای جلوگیری از ابتلا به کمبودهای مکرر مورد نیاز است. میزان مصرف، به شدت کمبود و توانایی بیمار در حفظ مقادیر تائورین در هنگام مصرف بستگی دارد. برای برخی از گربه ها، مصرف مکمل غذایی مخصوص گربه ممکن است پس از رفع علائم، قطع شود.

مدیریت بیماری در ادامه زندگی

مراقبت های خوب و پرستاری در طول دوره درمان در خانه لازم است. داروها را با دوز و دفعات تجویز شده به گربه خود بخورانید تا از تشدید علائم جلوگیری شود. در صورت ابتلا به بیماری قلبی، حیوان خانگی شما نیاز به استراحت مناسب در محیطی بدون استرس دارد.
معاینات دوره ای، معمولاً برای نظارت بر پاسخ به درمان و اطمینان از حفظ سطح تائورین توسط بدن، لازم می باشند. در حالی که پیشرفت چشمگیر در بیشتر حیوانات مشاهده می شود، اما بعضی از حیوانات نیز به خوبی به مکمل پاسخ نمی دهند.
پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x