فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
دامپرشک در حال واکسن زدن به گربه

هرآنچه باید دربارۀ واکسیناسیون گربه بدانید

واکسن زدن به گربه ها یکی از کارهای مهم مراقبتی از این حیوانات است. خیلی از افراد دوست دارند از نحوه واکسیناسیون گربه، دلیل آن و همچنین کارهایی که در این زمینه باید انجام دهند اطلاعات به دست بیاورند. در این مقاله از مجله پت خرید به نکات کلیدی در مورد واکسن زدن گربه و هر آنچه در این زمینه باید بدانید خواهیم پرداخت.

 

چرا باید به گربه ها را واکسیناسیون کنیم؟

بارها و بارها پیش آمده که دامپزشکان به این سوال پاسخ می‌دهند که واکسیناسیون گربه به چه صورت باید باشد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری برای واکسن زدن به گربه یکی از پیچیده‌ترین تصمیم‌هاست. دلایل این امر بسیار زیاد است، در اینجا به چند تای آن اشاره می‌کنیم:

  • تحول سریع دانش و فهم ما از سیستم بدنی حیوان.
  • تغییر در حساسیت‌ها واکنش‌های افراد محلی به بیماری‌های مختلف در گذر زمان.
  • بیشتر شدن افزایش حیوانات نزد مردم و بیشتر شدن مسئولیت‌های صاحبان و دامپزشکان.
  • بیشتر شدن خواسته‌ها برای افزایش طول عمر حیوان.

دقیق‌تر شدن سیستم‌های ثبت پزشکی و پروندۀ حیوانات که این امکان را برای دامپزشکان فراهم می‌کند تا در دوره‌های درمان کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تاثیرات واکسیناسیون گربه و درمان را بر حیوان بسنجند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: در صورت مشاهده خون در ادرار گربه چه باید کرد؟

 

آیا واکسیناسیون گربه خطرناک است؟

متاسفانه در سال‌های اخیر واکسن‌ها خطرات زیادی برای حیوانات به وجود آورده‌اند. همین امر منجر به واکنش‌های شدید به واکسیناسیون گربه و حیوانات شده  است. در صورتی که واکسن‌ زدن به حیوانات و گربه ها از مبتلا شدن آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. البته گاهی هم واکسن‌ها اثر نمی‌کنند که این کاملا طبیعی است. از طرف دیگر واکسیناسیون حیوانات از انسان‌ها در برابر بیماری‌های واگیردار از حیوانات، مثل هاری، محافظت می‌کند.

با همۀ آنچه گفته شد، باید بدانیم که همۀ واکسن‌ها برای حیوانات خانگی مناسب نیستند. به همین دلیل است که باید شرایط هر حیوان، جداگانه، بررسی شود تا معلوم شود درصد احتمال مبتلا شدن او به هر بیماری چه قدر است. بر اساس نتایج این بررسی می‌توان نتیجه گرفت که حیوان به چه واکسن‌هایی نیاز دارد. این بررسی و تصمیم‌گیری حتما باید زیرنظر یک دامپزشک متخصص انجام شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید: نشانه های تب گربه و روش های درمان تب در گربه ها

 

کدام واکسن ها برای گربه من ضروری است؟

درست است که هر گربه شرایط و نیازهای خاص خودش را برای واکسیناسیون دارد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که چند واکسن برای همین گربه‌ها ضروری است:

  1. واکسن ویروس هاری (Rabies Virus)
  2. ویروس پنلوکوپنی (Feline Panleukopenia Virus)
  3. ویروس هرپس (Feline Herpes Virus-1)
  4. کلسی ویروس (Feline Calici Virus)

 

زمان تزریق واکسن های هاری برای گربه

برای بچه‌ گربه‌ها، واکسن هاری باید بین ۸ تا ۱۲ هفتگی، به میزان یک دوز، تزریق شود. البته میزان دقیق آن وابسته به نوع واکسن و برچسب توضیحات نوشته شده روی آن است. برای گربه‌های بالغ هم، میزان واکسن یک دوز در نظر گرفته می‌شود. یادآوری واکسن هاری، برای همۀ گربه‌ها، یک سال پس از واکسن اولیه است. بعد از آن، بسته به دستورالعمل واکسن، باید سال بعد یا سه سال بعد واکسن تجدید شود.

 

زمان تزریق واکسن های عمومی گربه

واکسن‌های ویروس‌های پنلوکوپنی و هرپس و کلسی، معمولا به‌ صورت ترکیبی تزریق می‌شود. همۀ بچه‌ گربه‌ها باید به فاصلۀ سه یا چهار هفته، بین ۶ تا ۱۶ هفتگی، دو بار این واکسن را بزنند.

بهتر است واکسن اولیه در ۱۶ هفتگی تزریق شود و نوبت دوم آن به فاصلۀ سه یا چهار هفته انجام شود. همۀ بچه‌گربه‌ها باید یک سال بعد، واکسن یادآوری داشته باشند و بعد از آن هر سه سال به واکسن یادآوری نیاز دارند.

 

واکسن های خاص برای گربه های خاص!

علاوه بر واکسن‌های عمومی که همۀ گربه‌ها باید دریافت کنند، واکسن‌هایی هم هستند که بعضی گربه‌ها با توجه به شرایط جسمی و محیط زندگی‌شان، به سبب احتمال ابتلا به بعضی بیماری‌ها، به آن احتیاج دارند. این واکسن ها عبارتند از:

  • ویروس لوکمی (Feline Leukemia Virus)
  • کمبود ایمنی (Feline Immunodeficiency Virus)
  • کلامیدیا (Feline Chlamydiosis)
  • بردتلا (Bordetella)

بعضی واکسن‌ها هم هستند که به‌طور کلی توصیه نمی‌شوند. نه به این سبب که مضر یا خطرناکند، بلکه چون لازم نیست گربه‌ها واکسن‌های زیاد و متعدد دریافت کنند. این واکسن‌ها عبارتند از:

  • عفونت پریتونیت (Feline Infectious Peritonitis)
  • ژیاردیا (Feline Giardia)

شاید برایتان جالب باشد بدانید: ۷ دلیل برای اینکه باید به نظافت گربه خود اهمیت دهید

 

سخن پایانی

به طور کلی واکسیناسیون گربه یکی از مهمترین خدماتی است که دامپزشک برای شما انجام می‌دهد. درست است با روالی مشخص انجام می‌شود، ولی نباید بدون تحقیق و بررسی لازم آن را انجام دهید.

وقتی گربه‌تان را برای واکسن زدن نزد دامپزشک می‌برید او را کاملا معاینه می کند. این کار برای حفظ سلامتی او بسیار مفید است. هدف اصلی شما و دامپزشکتان حفظ سلامت گربه است. برای همین باید واکسن‌ها متناسب با شرایط محیطی گربه انتخاب و تزریق شود.

امیدواریم این مطلب در مورد واکسیناسیون گربه ها و نکاتی که در این زمینه باید بدانید برایتان مفید بوده باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x