اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
گربه راه راه طوسی و مشکی در حال ناخن کشیدن به مبل قرمز

علت چنگ زدن گربه و اینکه چرا گربه ها به مبلمان و اشیا خانه چنگ می زنند؟

اگر شما در خانه گربه نگه می دارید، حتما با مشکل ناخن کشیدن گربه ها به وسایل خانه، مواجه هستید. اگر احساس می کنید گربه شما فقط دوست دارد مبلمان گران قیمت شما را خراب کند، سخت در اشتباهید. حقیقت این است که گربه ابزاری برای خراب کردن مبل یا پایه های میز شما ندارد. در واقع رفتار او کاملاً طبیعی است. گربه ها به دلایل مختلفی به مبلمان و سایر اشیاء چنگ می زنند. اگر مایل هستید این دلایل را بدانید، با این مقاله از مجله پت خرید همراه باشید.

 

دلایل ناخن کشیدن گربه ها روی اشیاء

 

  • آنها به اشیاء چنگ می زنند تا قلمروی خود را مشخص کنند

هر گربه قلمروی مخصوص به خود را دارد. آنها با ناخن کشیدن روی مبل و سایر وسایل، بوی خود را روی آن وسایل به جا می گذارند. غدد حاوی بوی گربه روی پنجه های او قرار دارد. بنابراین وقتی آنها روی اجسام موجود در خانه پنجه می کشند، بوی آنها که حاوی رایحه شیمیایی است، روی آن جسم به جا می ماند.

مبلها بوهای مختلفی از جمله بوی غذا، بوی عطر و حتی بوی کفش را به خود جذب می کنند. گربه ها تمایل دارند بوی خود را به جای این بوها روی وسایل باقی بگذارند. ممکن است شما نتوانید بوی گربه را استشمام کنید. اما گربه شما می تواند. گربه ها روی مبلمان ناخن می کشند تا به جای بوهای دیگر، بوی خود را به جا بگذارند. در حقیقت آنها به وسایل چنگ می زنند تا قلمروی خود را مشخص کنند.

 

  • گربه ها برای کاهش استرس ناخن می کشند 

گربه ها به طور طبیعی مبلمان مورد استفاده بیشتر را هدف قرار می دهند. منطقی هم پشت انتخاب آنها وجود دارد. به عنوان مثال اگر آنها اغلب صندلی راحتی شما را مورد هدف قرار می دهند، به این دلیل است که احساس راحتی و امنیت بیشتری در کنار این صندلی دارند. علامت گذاری این صندلی با بوی خودشان باعث می شود که در خانه شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

 

  • گربه ها ناخن های خود را تیز می کنند

ناخن کشیدن روی مبلمان توسط گربه، به او کمک می کند تا ناخن های خود را تیز نگه دارد. گربه ها به وسایل چنگ می زنند تا پوشش پنجه هایشان از بین برود. در نتیجه ناخن های آنها در حالت مطلوب باقی می ماند.

پنجه سفید گربه روی یک اسکرچر کنفی

گربه ها گاهی برای تیز کردن ناخن های خود به اشیاء چنگ می زنند.

  • آنها با انجام این کار، ورزش می کنند

وقتی گربه شما مبل را می خراشاند، در واقع او دارد از انجام یک فعالیت بدنی لذت می برد. او تاندون ها و ماهیچه هایی را که از پشت تا پنجه اش قرار دارند را کش می دهد.

 

  • گربه بی حوصله است

وقتی گربه شما به اندازه کافی فعالیت نمی کند یا تحریک ذهنی ندارد، حوصله اش سر می رود. آنها با خراشاندن مبل و بقیه وسایل، بی حوصلگی خود را برطرف می کنند.

بیشتر بخوانید: اهمیت بازی کردن گربه ها

 

چگونه می توانم گربه خود را از ناخن کشیدن روی مبلمان، باز دارم؟

راه حل اول این است که چیزهای دیگری را برای خراش دادن در اختیار گربه خود قرار دهید. اگر به چیزهایی که گربه های خارج از خانه چنگ می زنند دقت کنید، می بینید که تنه درختان هدف اصلی آنها هستند. پس تهیه یک درخت گربه یا اسکرچر، یک انتخاب طبیعی برای دور نگه داشتن پنجه گربه ها از مبلمان شما است.

گربه طوسی و مشکی در حال ناخن کشیدن به اسکرچر

با تهیه اسکرچر برای گربه و تزیین آن با اسباب بازیهای آویزی، گربه خود را به استفاده از اسکرچر تشویق کنید.

 

گذاشتن درخت گربه یا اسکرچر در منزل، محیط بیرونی و درختان را برای گربه شبیه سازی می کند. هنگام خرید درخت گربه یا اسکرچر، حتماً مدل با کیفیت و محکم آن را خریداری کنید که در زمان استفاده گربه، متزلزل نشود. چون اگر گربه شما احساس کند که این وسایل ناپایدار هستند، از آن استفاده نمی کند. همچنین این وسایل باید به قدری بلند باشند که گربه در زمان استفاده از آن بتواند ماهیچه های خود را کاملاً کش دهد.

اگر شما تمایلی به خرید درخت گربه یا اسکرچر ندارید، اشیاء دیگری هم وجود دارند که می توانند همان کارایی را داشته باشند. جایگزین های دیگر شامل تنه های درخت یا الیاف کنفی است.

گربه در حال ناخن کشیدن به تنه درخت

گربه های بیرون از خانه اغلب به تنه درختان ناخن می کشند.

 

محل مناسب برای اسکرچر و درخت گربه کجاست؟

گربه شما اشیاء در مناطقی از خانه را چنگ می زند که در آنجا احساس آرامش بیشتری دارد. پس لازم است که درخت گربه و اسکرچر هم در همان مناطق قرار گیرد. این موارد را در نزدیکی وسایلی قرار دهید که می دانید گربه ها بیشتر به آنها ناخن می کشند. مثلا در کنار مبل یا صندلی راحتی خودتان. اکثر گربه ها پس از اینکه بیدار شدند، از کش و قوس دادن ماهیچه های خود لذت می برند. پس ایده خوبی است که اسکرچر را نزدیک محل خواب گربه قرار دهید.

ممکن است گربه شما یک یا دو روز به سمت درخت جدید خود نیاید. در اینصورت شاید لازم باشد به آن اسباب بازی ای آویزان کنید. همچنین می توانید خوراکی های مورد علاقه گربه را به آن بمالید تا بوی جذابی به آن بدهید. شما با این کار او را تشویق به استفاده از درخت گربه می کنید.

در همین رابطه، این مقاله را نیز مطالعه نمایید: اسکرچر گربه چیست؟ کاربردها و مزایای اسکرچر برای گربه ها

 

درخت گربه طوسی که گربه ای کرم و قهوه ای در بالای آم لم داده است.

محل مناسب برای درخت گربه، نزدیک مبل یا صندلی است که صاحب گربه روی آن می نشیند.

چگونه بوی گربه را از روی وسایل از بین ببریم؟

وقتی صحبت از نحوه جلوگیری از خراشاندن مبلمان توسط گربه ها می شود، باید بوی گربه را از روی مبلمان مورد نظر از بین ببرید. تمیز کردن کامل وسایل این بو را از بین می برد. اما وقتی گربه ها متوجه می شوند که بوی آنها دیگر روی مبلمان وجود ندارد، مجددا سعی می کنند بوی خود را از طریق پنجه های خود روی مبل بگذارند. برای جلوگیری از این کار، شما می توانید از اسپری های حاوی محلول غیر سمی در منطقه استفاده کنید. از جمله آنها، اسپری دور کننده و ضد اسکرچ گربه است. فقط مطمئن شوید که طبق دستورالعمل اسپری، از آن استفاده می کنید.

 

برخی گربه ها به فرش هم ناخن می کشند

تمرکز اصلی چنگال گربه ها، مبلمان هستند. اما فرش شما هم می تواند هدف گربه هایی باشد که از چنگ زدن افقی به جای عمودی، لذت می برند. این کار می تواند به فرش شما آسیب برساند. تشک های خراش در اطراف خانه می تواند جایگزین افقی برای گربه شما ایجاد کند.

خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود: کوتاه کردن ناخن گربه؛ چگونه ناخن گربه خود را در خانه کوتاه کنیم؟

 

سخن پایانی

ناخن کشیدن گربه ها به وسایل، رفتار رایجی است. آنها عمداً به وسایل شما آسیب نمی رسانند. شما می توانید با آگاهی از نحوه جلوگیری از این رفتار گربه ها، آن را کنترل کنید. بعلاوه زیبایی خانه خود را هم حفظ کنید. اگر شما فکر می کنید میزان ناخن کشیدن گربه شما غیرعادی و مخرب تر از حالت طبیعی است، دلایل زیادی برای آن وجود دارد. برای پیدا کردن آن دلایل و مشاوره، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل می توانید تجربیات یا نظرات خود را در بخش کامنتها با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

 

منبع: PURINA

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Dela
Dela
1 سال قبل

ممنون از شما و سحر عزیز بابت این مطلب مفید

سعید
سعید
26 روز قبل

من ریدم به قبر پدر هر چی گربه که یه وسیله سالم نداریم

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x