اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
سه سگ سفید با قلاده های گردنی و کتفی

معرفی انواع قلاده سگ و کاربرد آنها

قلاده سگ می‌تواند توانایی شما برای حفظ امنیت و کنترل سگ را بالا ببرد. انواع قلاده در طول، سایز، جنس و حتی رنگ‌های مختلف، بر نحوه عملکرد سگ‌ها تأثیر می‌گذارد. بسیاری از صاحبان حیوان خانگی به بیش از یک قلاده نیاز دارند. مثلا یک قلاده شبرنگ برای پیاده روی در شب، یک قلاده بلند برای آموزش دادن به سگ و یک قلاده برای دوچرخه سواری با سگ. اگر دوست دارید با انواع قلاده آشنا شوید، این مقاله از مجله پت خرید را بخوانید.

 

نحوه اندازه‌گیری دور گردن سگ

برای خریدن قلاده، لازم است اندازه مناسب قلاده را بدانید. به همین خاطر لازم است یک متر بردارید و دور گردن سگ (محل قرارگیری قلاده) را اندازه‌گیری کنید. دقت کنید که متر دور گردن سگ، خیلی کیپ نباشد. متر باید به اندازه کمی شل باشد و گردن سگ را فشار ندهد. معمولا اندازه دور گردن سگ به اضافه ۳ الی ۴ سانتیمتر برای قلاده مناسب است.

 

انواع قلاده سگ

۱- قلاده استاندارد و گردنی

قلاده‌های گردنی برای آموزش اولیه و استفاده روزمره در نظر گرفته شده اند. آن‌ها دارای یک حلقه در یک طرف و یک گیره فلزی در انتهای دیگر برای اتصال به گردن سگ شما هستند. طول بند ۱.۵ تا ۲ متری برای اکثر سگ‌ها ایده‌آل است. این نوع قلاده یکی از ابتدایی‌ترین لوازمی است که باید برای سگ تهیه شود. دلیل آن هم این است که پلاک اسم و مشخصات سگ به آن وصل می‌گردد.

قلاده‌های گردنی بیشتر از جنس نایلون ساخته می‌شوند و در عرض‌های مختلفی وجود دارند. معمولاً برای سگ‌های بزرگتر و قوی تر، عرض پهن‌تر و ضخیم‌تر انتخاب می‌شود. برای سگ‌های کوچک‌تر هم قلاده‌های کم عرض مناسب هستند. بندهای چرمی با دوام‌تر هستند و دیرتر خراب می‌شوند. ولی بندهای طنابی حتی از بندهای چرمی هم بسیار بادوام‌تر هستند. بنابراین برای سگ‌های بسیار قوی یا غول پیکر، ایده‌آل می‌باشند.

برخی از قلاده‌های استاندارد نیز از زنجیر ساخته می‌شوند. این نوع قلاده‌ها می‌توانند برای سگ‌هایی که سعی می‌کنند آن را بجویند مفید باشند. اما این قلاده‌ها سنگین هستند.

سگ کرم رنگ با قلاده مشکی در حال نگاه کردن به صاحبش

انتخاب عرض قلاده گردنی، به اندازه سگ و قدرت او بستگی دارد.

۲- قلاده کتفی

قلاده کتفی یا قلاده لباسی شبیه به جلیقه است و دور بدن سگ بسته می‌شود. سگ‌ها با این نوع قلاده راحت هستند. اما آموزش و تربیت سگ با قلاده کتفی دشوار است. این نوع قلاده‌ها برای همه نژادهای سگ و با هرجثه‌ای قابل استفاده می‌باشند. بعلاوه نسبت به قلاده‌های گردنی، برای سگ راحت‌تر هستند.

بطور کلی دو مدل از این نوع قلاده وجود دارد، که تفاوت آن‌ها در محل قرارگیری قلابی است که به بند وصل می‌شود. در نوع اول قلاب‌ها پشت شانه حیوان قرار می‌گیرند. اما در نوع دوم قلاب‌ها در جلوی سینه قرار دارند. قلاده‌های امروزی معمولا قابلیت بسته شدن قلاب به بند را هم در جلو و هم در پشت دارند. البته استفاده از قلاب پشت متداول‌تر است.

بیشتر بخوانید: آیا می توان قلاده داشتن را به خرگوش آموزش داد؟

سگ کرم رنگ با قلاده کتفی آبی و قهوه ای

سگ‌ها با قلاده کتفی بسیار راحت هستند. اما آموزش و تربیت سگ با قلاده کتفی دشوار است.

۳- قلاده آموزشی سگ

همانگونه که از اسم این قلاده پیداست، قلاده آموزشی برای آموزش و تربیت سگ به کار می‌رود. بسیاری از مربیان سگ برای آموزش سگ‌های سرکش از این قلاده استفاده می‌نمایند. این قلاده با کشیدن تنگ‌تر می‌شود. در نتیجه اگر سگ آن را بکِشد، احساس خفگی می‌کند. به این ترتیب حیوان خانگی متوجه خواهد شد که اگر قلاده را بکشد، خودش اذیت خواهد شد. بنابراین کم‌کم یاد می‌گیرد که دیگر قلاده را نکشد.

استفاده از این نوع قلاده هم طرفداران زیادی دارد و هم مخالفان سرسختی. برخی معتقد هستند که این قلاده بهترین وسیله برای تربیت سگ می‌باشند. اما برخی دیگر بر این باورند که این قلاده‌ها ممکن است به سگ آسیب برساند.

اما برای استفاده از این نوع قلاده باید حرفه‌ای باشید. چون در صورت استفاده نامناسب از این قلاده امکان دارد که به حیوان خانگی خود آسیب جدی برسانید. این قلاده برای افرادی که تجربه زیادی در تربیت سگ ندارند، توصیه نمی‌شود.

قلاده آموزشی سگ به رنگ مشکی

قلاده آموزشی برای آموزش و تربیت سگ به کار می‌رود. استفاده از این قلاده توسط افراد غیر حرفه‌ای، توصیه نمی شود.

۴- قلاده ضد پارس سگ یا قلاده تنبیهی

این نوع قلاده برای رفع عادت پارس کردن سگ‌ها استفاده می‌شود. در واقع این قلاده، نوعی قلاده تربیتی است. این قلاده با اسامی مختلفی مثل قلاده الکترونیکی و قلاده برقی هم شناخته می‌شود.
این نوع قلاده قطعه‌ای داره که به ارتعاش حساس است. وقتی سگ شروع به پارس کردن می‌کند این دستگاه ارتعاش گلوی سگ را تشخیص می‌دهد و شوک الکتریکی خفیفی به او وارد می‌نماید. این شوک برای حیوان خوشایند نیست. در نتیجه به تدریج یاد خواهد گرفت که پارس نکند. این نوع قلاده به خاطر دردی که به سگ وارد می‌کند، مخالفان زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: علت پارس کردن سگ ها و روش هایی برای جلوگیری از پارس 

سگ سفید با سر کرم رنگ که دست صاحبش در حال نوازش او است و قلاده ضد پارس بسنه.

قلاده ضد پارس سگ، نوعی قلاده تربیتی است. این قلاده به قلاده الکترونیکی و قلاده برقی هم معروف است.

۵- قلاده‌های سری یا پوزه بند

این نوع قلاده شبیه دهنی اسب است. بخشی از این قلاده به دور پوزه سگ بسته می‌شود. دو بند هم از پشت گردن سگ و پایین‌تر از گوش‌های او بسته می‌شوند.

مزایای استفاده از آن، این است که می‌تواند به صورت آنی توجه سگ را از یک چیز منحرف نماید. همچنین مانع کشیدن زیاد توسط سگ می‌شود و سگ را آرام می‌کند. اما یکی از معایب استفاده از این نوع قلاده این است که در حرکت‌های شدید، به سر و گردن سگ آسیب می‌رساند. مشکل دیگری که این نوع قلاده دارد این است که برای سگ‌هایی با پوزه کوتاه (مثل بولداگ) قابل استفاده نیست. چون با چند حرکت شدید از سر سگ در می‌آید.

بیشتر بخوانید: چرا سگ ها از بیرون بردن سر خود از شیشه ماشین لذت میبرند ؟

سگ کرم رنگ با قلاده سری که زبان خود را بیرون آورده است.

پوزه بند می‌تواند به صورت آنی توجه سگ را از یک چیز منحرف نماید.

سخن پایانی

قلاده‌ها برای این هستند که شما بتوانید به همراه سگتان به راحتی قدم بزنید و هر دو از این پیاده روی لذت ببرید. همیشه به خاطر داشته باشید که قلاده‌ها فقط جهت اصلاح حرکتی می‌باشند. پس فقط زمانی که سگ از مسیر خود منحرف می‌شود باید با ضربه‌ای کوچک به بند، سگ را به مسیر درست هدایت کنید.

استفاده از برخی قلاده‌ها توسط افراد غیر حرفه ای، برای سگ خطرآفرین می‌باشد. توصیه اکید بر این است که افراد غیرحرفه‌ای به هیچ عنوان از قلاده‌های تنبیهی که برای اصلاح رفتار سگ می‌باشند، استفاده نکنند. چون علاوه بر اینکه احتمال آسیب به سگ وجود دارد، ممکن است ناهنجاری‌های مضاعفی در رفتارهای سگ به وجود آورد.

منابع: Popsci و Thesprucepets

 

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری

سحر یکی از نویسنده های فعال مجله پت خرید است که مطالعات زیادی در زمینه حیوان های خانگی و مخصوصا سگ و گربه داشته و تجربیاتش در این زمینه را با ما به اشتراک می گذارد. سحر به زبان انگلیسی علاقه مند است و با مطالعه مطالب به روز در مورد حیوان های خانگی، بهترین مطالب را گلچین کرده و ترجمه می کند

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x