اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
درباره مسمومیت غذایی سگ ها

همه چیز درباره مسمومیت غذایی سگ‌ها + راه‌های درمان

سالانه بیش از چندین مورد مسمومیت غذایی سگ رخ می‌دهد که بسیاری از آنها ناشی از مواد غذایی و محصولاتی است که در خانه مصرف می‌شود. گاهی این محصولات ممکن است برای شما کاملاً بی ضرر به نظر برسد اما برای حیوان خانگی بسیار مضر و خطرناک است. اما خوب است بدانید که محصولاتی که برای ما مفید هستند حتما نباید برای حیوانات خانگی ما نیز مفید باشند. بسته به اینکه چگونه یک ماده خاص بر بدن سگ شما تأثیر می گذارد و چه مقدار بلعیده یا استنشاق شده است، علائم مسمومیت غذایی سگ با این محصولات شامل مشکلات گوارشی و عصبی، ناراحتی قلبی و تنفسی، کما و حتی مرگ است. قطعاً خواندن این مقاله برای تمامی صاحبان سگ مفید است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را بخوانید.

۱۰ مورد از موادی که باعث مسمومیت غذایی سگ می‌شوند

برای جلوگیری از مسمومیت سگ، ابتدا باید مواد غذایی مضر برای سگ را بشناسید و بعد، از دادن آن به سگ خودداری کرده و حساسیت‌های غذایی آن‌ها را شناسایی کنید. رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای تازه و بهداشتی نیز در تغذیه سگ‌ها اهمیت دارد. در ادامه ۱۰ مورد از مواد غذایی که برای سگ‌ها مضر و سمی هستند را آورده‌ایم:

خوردن شکلات برای سگ خطر دارد

https://petkharid.com/

۱٫ شکلات: 

شکلات برای سگ‌ها سمی است، به دلیل وجود تئوبرومین در آن. مصرف شکلات می‌تواند منجر به مشکلات قلبی، تنفسی و حتی مرگ در سگ‌ها شود.

۲٫ پیاز و سیر: 

مصرف پیاز و سیر نیز برای سگ‌ها مشکلاتی را به همراه دارد. این مواد می‌توانند به سلول‌های خونی سگ آسیب برسانند و باعث مشکلات گوارشی و ضعف عمومی شوند.

۳٫ خمیر و نان‌های حاوی جوش شیرین: 

خمیر و نان تست حاوی مقدار زیادی خمیر نیمه‌پخته است که می‌تواند در معده سگ انباشته شده و منجر به مشکلات گوارشی شود.

۴٫ انگور و آووکادو: 

مصرف این میوه‌ها می‌تواند به مشکلات کلیوی و عصبی در سگ‌ها منجر شود.

۵٫ قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین: 

قهوه و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند برای سگ‌ها بسیار مضر هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند باعث مشکلات قلبی و عصبی در سگ‌ها شود.

۶٫ الکل و مواد دارای الکل:

علائم مسمومیت با الکل در حیوانات مشابه علائم در انسان است و ممکن است شامل استفراغ، مشکلات تنفسی، کما و در موارد شدید مرگ باشد.

۷٫ داروهای تجویزی برای انسان: 

داروهایی که ممکن است برای انسان مفید یا حتی نجات دهنده باشند، می توانند در حیوانات خانگی نتیجه معکوس داشته باشند. داروهای مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن و ناپروکسن و همچنین برخی داروهای گیاهی.

۸٫ غذاهای مصرفی انسان: 

معمولاً بیشتر غذاهایی که ما میخوریم حاوی ادویه‌ها، پیاز و سیر هستند که برای سگ‌ها سمی هستند. بهتر است از مواد غذایی که خودتان می خورید به سگتان ندهید. 

۹٫ گیاهان آپارتمانی: 

برخی گیاهان آپارتمانی ممکن است بسیار زیبا باشند اما شاید برای حیوان خانگی شما مضر و سمی باشد. خوردن پیاز این گیاهان مانند آزالیا، رودودندرون، گل لاله و نرگس، باعث مشکلات جدی معده، مشکل در تنفس و افزایش ضربان قلب می‌شود.

۱۰: محصولات دامپزشکی:

 برخی داروهایی مانند دارو کک و کنه که برای حیوانات تجویز می‌شوند، ممکن است در برخی موارد حیوان را دچار مشکل و مسمومیت کند. 

در برخی مواد غذاهایی مانند غذای خشک سگ نیز ممکن است دچار آلودگی و یا آغشته به هر چیز دیگری شده باشد و سگ را دچار مسمومیت کند. بنابراین توصیه می‌شود از هر جایی برای سگتان غذا تهیه نکنید. بهترین کار برای جلوگیری از بروز این اتفاق این است که به یک پت شاپ معتبر مانند فروشگاه “پت خرید” برای خرید غذای سگ مراجعه کنید که با چندین سال سابقه، بهترین و با کیفیت‌ترین غذاهای موجود در بازار را دارد. همچنین این فروشگاه امکان خرید آنلاین را دارد و شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت پت شاپ اینترنتی پت خرید، محصول مورد نظر خود را به راحتی تهیه کنید. 

مسمومیت سگ با غذای خشک

برای پیشگیری از مسمومیت غذایی سگ ها چکار باید کرد؟

شما باید برای کاهش احتمال مسمومیت غذایی سگ یکسری نکات را به یاد داشته و همیشه مراقب باشید تا حیوان خانگی شما دچار اینگونه مسائل نشود. 

  • بر روی غذایی که به سگ‌تان می‌دهید نظارت داشته باشید تا موادی که برای او مضر است با غذایش ترکیب نشده باشد. 
  • از غذایی که خودتان می‌خورید به سگ ندهید حتی اگر با نگاه مظلومانه به شما خیره شده است.
  • مواد شوینده، سم‌ها و مواد شیمیایی خطرناک را از دسترس سگ ها دور نگه دارید. 
  • همیشه ظرف غذای سگ را بعد از هر وعده بشویید و تمیز کنید. 
  • به سگ آموزش دهید که هر ماده غذایی و … را بدون اجازه شما نخورد. 
  • تمام داروها، حتی آنهایی که در بطری های مقاوم در برابر کودکان قرار دارند، در کابینت هایی دور از دسترس سگ خود نگهداری کنید.
  • برای کابینت‌هایی که می‌دانید در آنجا مواد مضر برای سگ وجود دارد محافظ بگذارید.
  • به کودکان هم یاد بدهید که برخی مواد غذایی و شیمیایی را نباید به سگ بدهند.
  • بدون مشورت با دامپزشک هیچ دارویی به سگ ندهید.

در صورت بروز مسمومیت غذایی سگ چکار باید کرد؟

در صورت مشاهده علائم مسمومیت غذایی سگ، سعی کنید آرام باشید و با خونسردی به مداوای او بپردازید. درست است که در اینگونه موارد احساسات صاحب سگ برانگیخته می‌شود اما مهم این است که در این شرایط سریع، اما منطقی عمل کنید.

  • ابتدا، سم یا عامل مسموم کننده را دور کنید و به خاطر داشته باشید به دامپزشک بگویید که سگ با چه ماده‌ای مسموم شده است. 
  • سریعاً به یک دامپزشکی مراجعه کرده و درباره علائم مسمومیت غذایی سگ با پزشک صحبت کنید. 
  • اگر سگ استفراغ می‌کند مقداری از آن را با یک دستمال برداشته و به پزشک نشان دهید. همچنین می‌توانید از روی استفراغ سگ عکس گرفته و به پزشک نشان دهید. 
  • با سگ با مهربانی رفتار کرده و تا رسیدن به دامپزشکی سعی کنید استرس او را کم کنید. 
  • برای رفع مسمومیت غذایی سگ اقدامات سرخود و آن چیزی که به ذهنتان درست میاید را انجام ندهید و درمان را به دامپزشک بسپارید.

برای درمان مسمومیت غذایی سگ چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت بروز مسمومیت غذایی سگ برای درمان، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. جلوگیری از مصرف ماده مسموم کننده: در صورتی که متوجه شدید سگ‌تان با چه ماده‌ای مسموم شده، سعی کنید آن ماده را از دسترس دوباره سگ به آن دور کنید.
  2. حفظ آرامش سگ‌تان: تلاش کنید سگ‌تان را آرام نگه دارید و فعالیت‌های زیادی انجام ندهد. استراحت و آرامش می‌تواند در فرآیند بهبودی سگ‌تان مفید باشد.
  3. پیروی از راهنمایی دامپزشک: دامپزشک شما ممکن است راهنمایی‌هایی مانند تجویز داروها، آب دادن و تغذیه خاص را به شما بدهد. حتماً از توصیه‌ها و دستورات دامپزشک پیروی کنید تا سگ کاملاً سلامتی خود را بدست بیاورد. 
  4. ارائه مراقبت‌های پاراکلینیکی: به دستور دامپزشک، ممکن است نیاز به ارائه مراقبت‌های پاراکلینیکی مانند تزریق مایعات و داروها، تنفس مکانیکی یا تزریق ضدسمومی باشد. در این صورت، باید به دستورات دامپزشک پایبند بوده و حتما آنها را انجام دهید.

اقدامات برای رفع مسمومیت سگ

درست است که از اتفاق پیش آمده ناراحت هستید و شاید دلتان نیاید برخی اقدامات برای درمان مسمومیت غذایی سگ را انجام دهید، اما به این نکته توجه داشته باشید که حیوان محبوب و دوست مهربان شما در این مواقع بیشتر از هر موقعی به کمک شما احتیاج دارد. پس تمام نکات را با صبر و حوصله برای رفع مسمومیت غذایی سگ انجام دهید. 

نتیجه‌گیری

مراقبت و نگهداری از سگ، همواره نیازمند رعایت نکات مختلفی است تا بهترین شرایط سلامتی برای آنها فراهم شود. سگ‌ها به دلیل حساسیت‌های غذایی متنوعی که نسبت به برخی مواد غذایی دارند، در معرض خطرات مربوط به مسمومیت غذایی قرار می‌گیرند. عدم توجه به این مسئله و عدم جلوگیری از مصرف مواد غذایی غیرمجاز توسط سگ، ممکن است منجر به مشکلات جدی در سلامتی آنها شود و حتی ممکن است جان حیوان شما را به خطر بی‌اندازد. بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی متناسب با نیازهای سگ و توجه به محدودیت‌های غذایی آنها، امری ضروری و حیاتی است.

در این مقاله نکات مهمی درباره مسمومیت غذایی سگ گفته شد و در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری و درمان نیز ارائه کردیم. امیدواریم که هیچ وقت از این دست اتفاقات برای حیوان خانگی شما پیش نیاید و همیشه شاد و سرزنده باشد. در آخر اگر نکته و یا سوالی درباره این مقاله دارید، در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. 

منبع:
https://www.webmd.com/pets/dogs/top-10-dog-poisons

پت خرید را دنبال کنید :‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x