فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
تصویر گربه ای که در ناحیه پاها دچار ریزش مو شده است

۷ تا از عوامل اصلی ریزش مو در گربه

عوامل ریزش مو در گربه

گاهی موی بدن گربه به صورت ناحیه ای دچار ریزش خواهد شد که می تواند در اثر استرس، دعوا و یا نزاع با گربه های دیگر باشد. در صورت تورم و التهاب در یک ناحیه مشخص از پوست بیشتر به علت عوارض پوستی مختلف مانند درماتیت یا موارد مشابه خواهد بود.  ریزش مو گربه گاهی نیز به علت بیماری های عمومی و اختلالات هورمونی است که در این حالت لازم است به آن توجه بیشتری شود. در اثر تغییرات درجه حرارت محیط و یا در فصول مختلف سال نیز مو ریزی گربه وجود خواهد داشت که یک حالت طبیعی است. در ادامه به معرفی ۷ تا از عوامل اصلی ریزش مو در گربه ها خواهیم پرداخت

 

۱- تغذیه نامناسب و تاثیر در ریزش مو

تغذیه بیش از اندازه با رژیم غذایی حاوی مرغ یکی از علتهایی تشدید ریزش مو است معمولا بر اساس نژاد، سن و وزن حیوان دامپزشکان برنامه تغذیه ای مناسب آن حیوان را برای صاحب دام می نویسند.

پیشنهاد مطالعه: مشکلات معمول موی گربه ؛ چرا موهای گربه می ریزد؟

 

۲- تغییرات هورمونی و مو ریزی گربه

جابجایی مقدار هورمونهای جنسی در بدن یکی از دلایل ریزش مو است این مشکل بخصوص در حیوانات ماده در زمان فحلی، آبستنی و بارداری کاملا قابل مشاهده است. همچنین تغییرات در میزان هورمونهای تیروئید، آدرنال و پانکراس از عوامل ریزش مو می باشد.

 

۳- عوامل عصبی و محیطی موثر بر ریختن موی گربه

ترس و استرس از عوامل تشدید ریزش مو است مثال بارز این نوع ریزش مو بخصوص در گربه های که جهت درمان و معاینه به کلینیک های دامپزشکی مراجعه می کنند دیده می شود این شکل از ریزش مو می تواند بصورت موقت (حیوان با برگشت به خانه دیگر ریزش داخل کلینیک را ندارد) و یا بصورت دائم بدلیل استمرار عوامل عصبی و یا استرس دائم باشد.

 

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های ترس در گربه و راه های درمان آن

 

۴- ضعف سیستم ایمنی در ریزش مو

نقص در سیستم ایمنی می تواند سبب ریزش مو  گربه شود. در بیماریهای ویروسی و باکتریایی معمولا ریختن موهای گربه شدت بیشتری می یابد.

 

۵- آلرژی

عوامل آلرژی زا مانند مواد شمیایی، برخی شامپوهای نامناسب، دود سیگار و … می تواند سبب افزایش ریزش مو در گربه شما شود.

 

۶- عفونت های قارچی و باکتریایی

گاهی اوقات عفونت های باکتریایی یا قارچی بر روی پوست نیز موجب ریزش موی شدید گربه می شوند.

 

۷- تیروئید گربه و ریزش مو

یکی دیگر از بیماری هایی که در ریختن مو گربه نقش دارد، پرکاری تیرویید است. پر کاری تیرویید به ترشح بیش از حد هورمون تیرویید گفته می شود. سندروم کوشینگ در گربه ها که در واقع تجمع کورتیکواستروییدها است نیز در ریختن موی آنها اثر دارد

حتما بخوانید: ریزش موی حیوانات خانگی و روش های جمع آوری 

پت خرید را دنبال کنید :‌
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک‌گذاری
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x